A fegyverrel nem, de gázspray-vel, gumibottal és bilinccsel felszerelt iskolaőrök szeptemberi megjelenését még tavaly májusban jelentette be a kormány. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) szerint az egyenruhások feladata elsősorban az iskolai agresszió visszaszorítása, a tanárok és a diákok védelme. A szaktárca szerint tavaly mintegy 500 oktatási intézmény igényelte iskolaőrök jelenlétét, végül az őszi tanévkezdéskor 478 helyen léptek szolgálatba, 55 intézményben pedig nem tudták betölteni a pozíciót.
„Most, június közepén, a tanév végét jelentő napokban már 519 intézményi és tartalék iskolaőr lát el szolgálatot az iskolaőri programban résztvevő általános és középiskolákban”
– mondta el lapunk kérdésére az ORFK Kommunikációs Osztálya, de a toborzás folyamatos, a police.hu-n továbbra is várják az iskolaőri pozícióra jelentkezőket. Úgy tudjuk, Budapesten és Pest megyében van leginkább létszámhiány.
Még 2020 nyár végén, - a második hullám kezdetén -, a Závecz Research Intézet felmérést végzett az iskolaőri rendszer ötletéről. A lakosság 73 százaléka nem tartotta helyesnek, hogy fegyelmező eszközökkel felszerelt iskolaőröket vetnek be a diákok miatt egyes oktatási intézményekben. Az emberek 22 százaléka számolt be arról, hogy támogatja az iskola agresszió megfékezését iskolaőrökkel, s csak 5 százalék volt azok aránya, akiknek nem volt határozott álláspontja. Ezzel együtt a pedagógusok egy része sem értett egyet azzal, hogy a kormányzat így szorítsa vissza az iskolai incidenseket. Ők sokkal inkább szelídebb módszerekre, valamint a pedagógiai szakszolgálatokra, fejlesztőpedagógusokra és az iskolai pszichológusokra bíznák az egyre gyakoribb iskolai feszültség feloldását és kezelését.
Ahogy belevágtak első évükbe az iskolaőrök, a második hullám meredeken felfelé ívelő járványgörbéje miatt sok intézményben a munkakörüknek megfelelő fegyelmezésen túl lázat is mértek, vagy a hiányzó portás feladatait látták el, de volt, akit adminisztrációval bíztak meg, mások tízórait osztottak, vagy gyerekekre vigyáztak a hiányzó pedagógusok miatt. Úgy egyáltalán: keresték a helyüket a rendszerben.
A digitális oktatással sem váltak munkanélkülivé
Bár november 10-től a kormány elrendelte a felsőoktatásban és a középiskolákban tanulók digitális oktatását, az iskolaőrök mégsem váltak munkanélkülivé. Az ORFK szerint az iskolák bezárásakor „a helyi koordinátorok a kialakult helyzet figyelembevételével, valamint az oktatási intézmények vezetőségének igényére tekintettel szervezték meg az iskolaőrök feladatellátását.”
Így a szakiskolákban folyó gyakorlatok miatt egyes iskolaőrök munkája az online oktatás során is változatlan maradt, míg kis százalékukat időlegesen a kapitányság területén bűnmegelőzési feladatokkal bízták meg. Volt, ahol egyes iskolaőröket másik oktatási intézménybe, az ott szolgálatot teljesítő iskolaőrök mellé osztottak be, úgynevezett társiskolaőrként. De az átvezénylés csak a digitális tanrend fenntartásáig tartott, ezt követően az iskolaőröket visszahelyezték az eredeti szolgálatteljesítési helyükre.
„2020. szeptemberétől június 10-ig, mondhatni a tanév végéig, összesen 331 esetben intézkedtek az iskolaőrök. Az intézkedések túlnyomórésze igazoltatás, felszólítás és egészségügyi segítségnyújtás volt” – mondja az ORFK Kommunikációs Osztálya, de lehet tudni, hogy sor került már testi kényszerre, bilincs és gumibot használatára is.
Arra a kérdésünkre, hogy mi volt a legkiemelkedőbb eset, ahol el kellett járnia az iskolaőrnek, azt a 2021. január 14-én történt esetet említik, amikor egy Borsod-Abaúj- Zemplén megyei általános iskola iskolaőre az intézmény igazgatóhelyettesétől szerzett tudomást arról, hogy az épületbe vezető, 2 méter magas külső lépcsőről lezuhant egy 12 éves tanuló, aki elvesztette az eszméletét. „A gyermek hóval szennyezett lábbeliben, a lépcső szélén mászott felfelé, mikor véletlenül megcsúszott. Az egészségügyi segítségnyújtás során az iskolaőr értesítette a mentőket, majd ellenőrizte, hogy a sérültnek van-e a szájüregi vérzése, vagy elharapta-e a nyelvé, megvizsgálta, hogy van-e nyaki, illetve gerincsérülése, továbbá ellenőrizte a végtagokat és pupillákat is. Ezt követően a gyermeket sikerült magához téríteni, majd a helyszínre érkező mentők megállapították, hogy valószínűleg agyrázkódása, esetleg enyhe koponyaüregi sérülése lehet, s azonnal az illetékes megyei kórházba szállították.”
A sajtó ugyanakkor ennél súlyosabb ügyeket is megemlített a tanév során, mint például a tavaly novemberi, Nagyatádhoz közeli település iskolájában történtek, amikor két tanuló tanárnőjük arcába köhögött („most megfertőzlek!”), majd az öngyújtó lángját az arcához közelítették. Ekkor kért segítséget az iskolaőrtől az osztály egyik diákja.
Volt, aki már otthagyta az állást
Arra a kérdésünkre, hogy az elmúlt egy év alatt hány iskolaőr hagyta ott a pandémia, vagy egyéb okból a Rendőrség kötelékét, az ORFK azt mondta, hogy erről a nem vezetnek nyilvántartást.
Ugyanakkor ketten már biztos, hogy tovább álltak, két Heves megyében szolgálatot teljesítő egykori iskolaőr, - előtte rendőrségi nyomozók -, arról beszélt, hogy nagy az elvándorlás az iskolaőrök körében, az üres helyek egy részét nem sikerül betölteni, akiket mégis felvesznek, azok egy része pszichésen alkalmatlan a feladatára. Alacsony fizetésről, megalázó munkakörülményekről (volt, akinek a mozgássérült WC-ben jelölték ki a pihenőhelyét), a munkakörükben nem szereplő, rájuk sózott iskolai feladatokról is szót ejtettek.
Az ORFK azonban továbbra is úgy látja, hogy a program kezdete óta az iskolaőrök nap, mint nap bizonyították jelenlétükkel, intézkedéseikkel, hogy indokolt az iskolaőri jelenléte az oktatási intézményekben.
Úgy gondolják, hogy az iskolaőri szervezettel szemben támasztott legfőbb elvárásnak megfeleltek a kezdő évben, nevezetesen hogy a köznevelési intézményekben való megjelenésükkel növelték a pedagógusok és oktatók biztonságérzetét, jelenlétükkel megelőzték az intézmény területén a szabálysértések és bűncselekmények elkövetését, valamint preventív jelenlétük a diákokban erősítette a visszatartó erőt, hogy egymással vagy a pedagógusokkal szemben fenyegetően lépjenek fel.
„Számos esetben előzték meg szabálysértések és bűncselekmények elkövetését, illetve tették meg a szükséges intézkedéseket a jogellenes cselekmények elkövetőivel szemben, ha kellett, életet mentettek – hangsúlyozták lapunknak.”
Egyébként azt a Pedagógusok Szakszervezete a tanév vége felé járva sem cáfolja, hogy a hozzájuk visszaérkezett észrevételek szerint pozitívan fogadták a tanárok és a diákok a szeptember elsején munkába állt iskolaőröket, bár jelenlétük azóta sem tetszik mindenkinek.