7p

Kényes helyzetbe került az Oroszországgal hagyományosan baráti, Kínával hagyományosan ellenséges, a Nyugattal pedig távolságtartó viszonyban álló India az ukrán háború kapcsán. Azonban ha sikerül ügyesen lavíroznia az indiai diplomáciának, sok mindent kérhetnek kevés konkrét lépésért cserébe.

Amióta kiderült, hogy a Nyugat valóban többé-kevésbé egységesen, ráadásul a vártnál is erőteljesebb intézkedésekkel fordul szembe Oroszországgal, a háború ügyében világosan állást foglaló országokon túl a legtöbb szem Kínára szegeződött, és az is felmerült, hogy Kína lehet nevető harmadikként a Nyugat-Oroszország konfliktus nyertese.

A színfalak mögé ugyan legfeljebb feltételezések erejéig lehet belátni, mindenesetre Peking látszólag leginkább a kivárásra játszik, viszont a nagy várakozás közben, hogy merre mozdul Kína, a világ második legnépesebb országának lépéseire kevesebb figyelem jutott. Pedig az is lehet, hogy nem is Kína, hanem India lesz a háború hatására történő világpolitikai, -gazdasági újrarendeződés legnagyobb nyertese.

Vang Ji kínai és Szubrahmanjam Dzsaishankar indiai külügyminiszter üdvözli a sajtó képviselőit Újdelhiben 2022. március 25-én. Fotó: MTI/AP/Indiai külügyminisztérium
Vang Ji kínai és Szubrahmanjam Dzsaishankar indiai külügyminiszter üdvözli a sajtó képviselőit Újdelhiben 2022. március 25-én. Fotó: MTI/AP/Indiai külügyminisztérium

Kiszolgáltatott, mégis nyerő helyzet

India a hidegháború évtizedeiben igen szoros kapcsolatokat ápolt a Szovjetunióval, mivel legfőbb ellenfele, Pakisztán az Egyesült Államok szövetségesének számított. Az elmúlt időszakban azonban sokat változott a világ. Kína világhatalmi ambícióinak növekedésével a hagyományosan sem túl jó indiai-kínai viszony még feszültebbé vált, miközben Pakisztán – például a táliboknak nyújtott informális támogatás miatt – már nem olyan egyértelműen Amerika és a Nyugat szövetségese, mint korábban. Ezzel párhuzamosan India közelebb araszolt a nyugati szövetségi rendszerhez, azonban mivel nyersanyagokból hatalmas mennyiségű importra szorul, hadserege pedig túlnyomó részt szovjet-orosz eszközökkel van felszerelve, orosz kapcsolatait sem adta fel.

Az óvatos egyensúlyozás persze ilyen kiélezett helyzetben nagyobb kihívás, azonban az ügyes politizálás esetleges hozadéka is magasabb lehet. Szubrahmanjam Dzsaishankar, India külügyminisztere mindenesetre egy még 2019-es kinevezése előtt az országa előtt nyitva álló utakról írt, és az ország külügyi apparátusában szinte útmutatóként kezelt könyvében is az ilyen lehetőségek kiaknázására utalt.

„A nemzeti érdek előmozdításának módja a globális ellentmondások azonosítása és kihasználása”

– írta.

Azonosítani jelen pillanatban nem nehéz a globális ellentmondásokat, kihasználni ezeket azonban már bonyolultabb kérdés. India Ausztrália, Japán és az Egyesült Államok mellett a negyedik tagja az elsősorban az Ázsiában történő kínai térhódításnak gátat szabni kívánó, úgynevezett Négyoldalú Biztonsági Párbeszéd (Quad) együttműködésnek, ám az ENSZ-ben tartózkodott az orosz agressziót elítélő határozat szavazásánál – ahogy aztán az oroszok által benyújtott, ellentétes határozati javaslat szavazásán is.

„A mi álláspontunk az, hogy ez nem a mi problémánk, a mi álláspontunk, hogy a béke oldalán állunk – mondta a szavazás napján Dzsaishankar az indiai parlamentben. – Az indiai külpolitikai döntések az indiai nemzeti érdeket szolgálják, és saját gondolkodásunk, saját nézeteink, saját érdekeink vezérelnek minket.”

A népességszámban lassan Kínát utolérő, ám gazdasági fejlettségben az északkeleti szomszédjától jelentősen elmaradó ország (az indiai GDP nagyjából a hatoda a kínainak) az Oroszországra kivetett nyugati szankciókhoz sem csatlakozott, miközben nyomott árakon vásárol a most nehezen eladható orosz kőolajból, műtrágyából és más nyersanyagokból. A héten jelentették be például, hogy a világ legnagyobb étolajimportőrének számító India 45 ezer tonna orosz napraforgóolajat vásárol a következő hónapokban, ráadásul dollárban fizet az áruért. A szerződés ugyan jóval magasabb áron köttetett meg, mint amelyen az ország korábban importált, csakhogy a fő beszerzési forrás Ukrajna volt, és közben a világpiaci árak is igencsak jelentősen emelkedtek.

Csak arra jártak

Beindult a diplomáciai nagyüzem is. Múlt héten Vang Ji kínai külügyminiszter látogatott váratlanul Újdelhibe, míg ma Szergej Lavrov orosz külügyminiszter folytat megbeszéléseket az indiai fővárosban – ezzel India lett a harmadik ország, ahova Lavrov a háború megindítása óta ellátogatott. De mit kérhet India Oroszországtól és Kínától, és mit adhat cserébe? Oroszországgal viszonylag egyszerű a képlet: a relatíve olcsón beszerzett nyersanyagok további indiai importja mindkét félnek előnyös üzlet, Indiának pedig katonai képességeinek puszta szinten tartásához is szüksége van orosz fegyver- és alkatrészszállítmányokra, mivel haderejének mintegy 80 százaléka van orosz eszközökkel felszerelve. India ennek fejében továbbra is tartózkodhat az orosz agresszió nyílt elítélésétől, és a nyugati szankciókhoz való csatlakozástól.

Indai T-90-es tankok felvonulása egy 2014-es díszszemlén - az ország hadserege nagyjából 80 százalékbanszovjet-orosz fegyverekkel van felszerelve, de most ez is változhat. Fotó: Indiai védelmi minisztérium
Indai T-90-es tankok felvonulása egy 2014-es díszszemlén - az ország hadserege nagyjából 80 százalékbanszovjet-orosz fegyverekkel van felszerelve, de most ez is változhat. Fotó: Indiai védelmi minisztérium

Kínával már nem ilyen egyértelmű a közös nevező megtalálása. Peking egyértelműen arra törekszik, hogy Indiát részévé tegye egy olyan koalíciónak, amelynek élén Kína végre valódi kihívója lehet a hellyel-közzel azért még mindig az Egyesült Államok dominanciájára épülő világrendnek. Ennek egyik megvalósulási formája a tagországok (Brazília, Oroszország, India, Kína, Dél-Afrikai Köztársaság) kezdőbetűi alapján elnevezett BRICS-csoport, amelynek Oroszországon kívüli tagjai egyelőre nem, vagy csak egy-két gesztussal csatlakoztak a Moszkva elleni nyugati fellépéshez.

India elsősorban a Kínával közös határon fennálló, korábban fegyveres összetűzésekben is kicsúcsosodott feszültség enyhítésére törekszik rövid távon. Ez már korábban megkezdődött, de Dzsaishankar a folyamat felgyorsítását szeretné, több ezer katona visszavonását javasolta az érintett térségekből.

A biztonság alapja a gazdaság

Az is jól látható azonban, hogy India az Egyesült Államokra sem szeretné rácsukni az ajtót. Bár a két ország között történelmi okokból van egy erős kölcsönös bizalmatlanság, az elmúlt időszakban mégis Amerika lett India legnagyobb kereskedelmi partnere, és a szubkontinensnyi ország eközben 20 milliárd dollár értékben vásárolt amerikai fegyvereket is, enyhítve ezzel függését az orosz hadiipartól. Miközben India látványosan igyekszik távolságot tartani a nyugati szövetségi rendszertől, azért fél szemét mindenképpen a kínai hatalmi ambíciókon tartja, és szüksége van nyugati diplomáciai és fegyverszállításokban megnyilvánuló katonai támogatásra ahhoz, hogy hatalmas szomszédját kordában tartsa a térségben – különösen akkor, ha Moszkva és Peking valóban szorosabbra fűzi együttműködését a következő időszakban.

Úgy tűnik, Washington is hajlandó kesztyűs kézzel bánni Indiával, nehogy ellenfeleinek karjába lökje. Ugyan Joe Biden elnök az ENSZ-ben történtek kapcsán elítélően nyilatkozott az indai döntésről, magas rangú amerikai külügyi tisztviselők megértésükről biztosították újdelhii kollégáikat. Amerika egyelőre nem tekinti a szankciók megsértésének, hogy India olajat, valamint fegyvereket vásárol Oroszországtól, miközben lépések történtek a védelmi együttműködés kiszélesítésének irányába is, további konkrétumok majd a két ország külügy- és hadügyminisztereinek novemberre tervezett találkozóján várhatók.

A különutas indiai politika eredménye egyelőre még kérdéses, de jó manőverezéssel rövid- és hosszú távú előnyökre is szert tehet belőle az ország. Ezeket viszont át is kellene váltania az indiai vezetésnek egy hosszú távú, fenntartható gazdasági növekedési pályára is, különben a nemzetközi helyzet egy újabb fordulata után megint csak az óvatos lavírozgatás marad Újdelhi osztályrésze.

Ezen az állásponton van Arvind Panadzsarija, a Columbia Egyetem közgazdászprofesszora, Modi indiai miniszterelnök korábbi tanácsadója is.

„A valódi biztonságot végső soron a gazdasági növekedés tudja megteremteni, a GDP valahova a 10 billió dollár körüli szintre növelése. Alapvetően az, amint Kína tett. Ki vette volna komolyan Kínát 1990 előtt?”

(Foreign Policy, The New York Times)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Valami történt az amerikai gazdaságban
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 17:57
Az amerikai gazdasági aktivitás lassuló ütemben nőtt áprilisban az S&P Global Market Intelligence gazdaságkutató intézet kompozit beszerzésimenedzser-indexének (BMI) kedden közzétett előzetes értékei alapján.
Makro / Külgazdaság Mit jelez Matolcsy Györgyék lépése?
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 17:12
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Monetáris Tanácsa a várakozásoknak megfelelően 50 bázisponttal, 7,75 százalékra csökkentette az alapkamatot, és a kamatfolyosó két szélét is ilyen mértékben mérsékelte.
Makro / Külgazdaság Nem várt helyről kapott beszólást Varga Mihály
Dobos Zoltán | 2024. április 23. 16:44
A szolgáltatások visszatekintő árazása és a nemzetközi környezet romlása, elsősorban a Fed felfelé tolt kamatpályája negatívan hat a magyar monetáris politika lehetőségeire. Az erős dezinfláció, a folyó fizetési mérleg tartós javulása és a magas devizatartalék-szint miatt viszont jók a kilátások. A kamatdöntő ülés után Virág Barnabás, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke tartott háttérbeszélgetést, ahol odaszúrt a pénzügyminiszternek is.
Makro / Külgazdaság Kitilthatják a kényszermunkával készült termékeket az EU-ból
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 15:59
Az Európai Parlament (EP) megszavazta a kényszermunkával készült termékek kitiltását az EU piacáról. A most elfogadott szabályoknak köszönhetően jobban megéri majd, és könnyebb lesz a javíttatás, kevesebb hulladék képződik, és hátszelet kapnak a javítással foglalkozó vállalkozások.
Makro / Külgazdaság Friss külföldi pénzzel pöröghet fel az ukrán lakások újraépítése
Mester Nándor | 2024. április 23. 15:01
Kormányprogram indult a hitelpiacon, viszont az építkezéseket hátráltatja az egyre erősebb munkaerőhiány.
Makro / Külgazdaság Lehullt a lepel, Matolcsy Györgyék léptek
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 14:01
Kedden ismét kamatdöntő ülést tartott a Magyar Nemzeti Bank Monetáris Tanácsa, ahol változtattak a jegybanki alapkamaton.
Makro / Külgazdaság Aki gázzal fűt, örülhet az új prognózisnak
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 11:55
Ursula von der Leyen szerint lejjebb mehetnek a gázárak. 
Makro / Külgazdaság Meglepetés született az eurózónában
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 11:11
A vártnál jóval kedvezőbben alakult az euróövezeti szolgáltatóipar teljesítménye áprilisban, aminek a hatására a kompozit beszerzésimenedzser-index is a becsültnél jobb lett annak ellenére, hogy a feldolgozóipar teljesítmény tovább romlott. 
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter 25 ezer munkahelyet ígér
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 10:35
A kínai cégek hatbillió forintért ruháznak be Magyarországon Szijjártó Péter külügyminiszter szerint. 
Makro / Külgazdaság A magyar útra lépnek a franciák, jön a bolti szigor
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 09:22
Sokat várnak Franciaországban attól, hogy a kormány kötelezi a kiskereskedőket az áruzsugorítások feltüntetésére. Ez a burkolt áremelés jó ideje bosszantja az áruházak vásárlóit.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG