3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Eladják a repülőtér egy részét, jöhet a harmadik terminál és más fejlesztések.

Az egyre jobb számokat produkáló dublini repülőtér egy jelentős részét eladásra kínálta fel a magánbefektetőkből álló tulajdonos-konzorcium. A lépés súlyos döntésekre kényszerítheti a Dublin Airport Authorityt (DAA) – írta kedden a jól értesült Irish Times.

A McEcaddy testvérek vezette konzorcium az északi és a déli kifutópálya közötti, mintegy 260 hektáros területet adja el és azzal érvel, hogy a légikikötő már elérte kapacitásainak határát, így szükség lesz egy harmadik terminálra is. Tavaly 32 millió utas – köztük több ezer magyar - fordult meg ott, így már csaknem elérték a Covid előtti szintet.

A DAA elvileg megveheti az ingatlant, így megakadályozhatja a telekegyesítés útján történő adásvételt, de ehhez több száz millió eurót kellene erre költeni. Egyébként a forgalom a lap által megkérdezett szakértők zöme szerint nem indokolna egy újabb terminált, még legalább 15-20 éves folyamatos növekedés kellene ehhez.

Budapesti menetrend lehet
A ferihegyi repülőtér üzemeltetési jogának megvásárlásához hasonlóan itt is szóba jöhetnek külföldi alapok és magánbefektetők is, ám ez már politikai kérdéseket vet fel. A lap ki is emelte: nyomás nehezedhet a dublini kormányra, hogy ne engedjen beleszólást az egyik legnagyobb nemzeti vagyon sorsának alakításába.

Az ír Ryanair főhadiszállása is a dublini repülőtéren van.  Fotó: privátbankár/Mester Nándor
Az ír Ryanair főhadiszállása is a dublini repülőtéren van. Fotó: privátbankár/Mester Nándor

A DAA szakértői ráadásul inkább az 1-es és 2-es terminál, illetve a városközpont közötti közlekedés, valamint a repülőtéri szolgáltatások fejlesztését szorgalmazzák. Ami azt illeti, erre nagy szükség is lenne, mert jelenleg csak egy közúti kapcsolat létezik, ráadásul az sem olyan, amin csak a repülőtérre vagy onnan a városba igyekvő buszok vagy autók közlekedhetnek. Márpedig a környék közúti forgalma egyre csak növekszik, így gyakori a tumultus a terminálok környékén is.

A McEcaddy testvérek és befektető társaik idén tavasszal már tárgyaltak az eladásról a DAA képviselőivel, de állítólag nem tudtak megegyezni az árról. A konzorcium a hét végén ismét megerősítette eladási szándékát, de azt is kifejtette, hogy az ingatlan értékét tekintve még mindig vita van a felek között. Jelenleg 210 millió eurót krének az ingatlanért.

A DAA-nak mielőbb döntenie kell, hiszen a meghirdetett ingatlanra más befektető is jelentkezhet, ennek csak úgy tudnak keresztbe tenni, ha állami kézbe veszik a telket. 

A testvérek annak idején az Omega Air nevű vállalkozásukkal alapozták meg vagyonukat. Ez a cég végezte az üzemanyagtöltést az amerikai tengerészet számára. 1996 óta az övéké a most piacra dobott terület, évtizedekig tervezték, hogy ott egy saját terminált fognak építeni. Érdekesség, hogy a telekegyüttes egy hivatalosan repülési célokat szolgáló, amúgy mezőgazdasági földdarab.

A JLL nemzetközi ingatlanügynökség egyik szakértője azt mondta lapnak: kivételes helyzet állt elő azzal, hogy logisztikai és közlekedési központnak szánt épületet vagy épületeket lehet emelni a területre, amit nem kell átsorolni. „Nagy fejlesztési pontenciál van benne, ezért külföldi befektetők is érdeklődhetnek” – fűzte hozzá. 

A DAA tavaly már végrehajtott egy nagyobb bevásárlást: 70 millió euróért megvette a repülőtér melletti autóparkolót. A versenyhatóságok viszont még nem tették rá a pecsétet erre az üzletre.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Kihúz-e minket a csávából Nagy Márton új elképzelése?
Privátbankár.hu | 2024. április 19. 11:29
A Klasszis Média Lapcsoport állandó szerzője, Bod Péter Ákos volt jegybankelnök, egyetemi tanár, közgazdász a nemzetgazdasági miniszter által jegyzett versenyképességi stratégiát elemzi.
Makro / Külgazdaság Kérdezzen Ön is Medgyessy Pétertől - hétfőn, a Klasszis Klubban
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 15:13
Ehhez nem kell mást tennie, mint ingyenesen regisztrálni az április 22-én, hétfőn 15:30 órakor kezdődő eseményre.
Makro / Külgazdaság Kalapozásba fogott az ukrán kormány Washingtonban
Mester Nándor | 2024. április 18. 15:01
A Világbank és a Nemzetközi Valutaalap (IMF) tavaszi ülését használja fel az ukrán vezetés, hogy megszerezze a gazdaság stabilizálásához szükséges pénzt vagy annak egy részét. Közben amerikai befektetőkkel is tárgyal az újjáépítési projektekről.
Makro / Külgazdaság Rekordmagas szinten a csehországi személyautó-gyártás
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 14:29
Az első negyedévben éves szinten 11,5 százalékkal 394 443 darabra nőtt a személyautó-gyártás Csehországban - közölte a cseh autóipari szövetség csütörtökön Prágában. A közlemény szerint ez az eddigi legmagasabb első negyedévi termelési adat.
Makro / Külgazdaság Fizethetjük majd a gigantikus kamatokat
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 12:33
A meghirdetett mennyiségnél 20 milliárd forinttal nagyobb összegben, 50 milliárd forintért értékesített 3, 5 és 10 éves lejáratú államkötvényeket, emelkedő átlaghozam mellett csütörtöki aukcióján az Államadósság Kezelő Központ.
Makro / Külgazdaság A háborúnak van egy eddig nem látott veszélye is
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 11:57
Környezeti károkat okozhatnak a rossz kondíciójú, biztosítással nem rendelkező, homályos orosz tulajdoni hátterű árnyékflotta tankerei.
Makro / Külgazdaság Szeretne új autót? Itt vannak az európai piac statisztikái!
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 11:28
Csökkent a forgalomba helyezett új autók száma márciusban az egy évvel korábbihoz képest az Európai Unióban az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA honlapjára csütörtökön fölkerült adatok szerint.
Makro / Külgazdaság Újabb inflációs adatok érkeztek, nézze csak!
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 10:38
Az OECD-országokban februárban átlagosan 5,7 százalék volt az éves infláció, míg az élelmiszer- és energiaárak nélkül számított maginfláció 6,4 százalékra csökkent.
Makro / Külgazdaság Itt van V. Naszályi Márta válasza a Várnegyed fideszes kerületi lapjára
Kormos Olga | 2024. április 18. 08:11
Budapest I. kerületében már jóval az önkormányzati választások kampányhajrája előtt dúlt a harc. A Várnegyed irányításáért már most négyen jelezték indulásukat, miközben V. Naszályi Márta, a Budavári Önkormányzat polgármestere úgy döntött: a kormánypárt kezébe került kerületi lap ellenében saját hírlevelet indít, és feljelenti Sára Botond főispánt. Sorozatunkban a június 9-i önkormányzati választások legérdekesebbnek ígérkező összecsapásait mutatjuk be.
Makro / Külgazdaság Vigyázat! Hatalmas benzinár-emelés közeleg
Privátbankár.hu | 2024. április 17. 10:17
A 95-ös oktánszámú üzemanyag bruttó 7 forinttal kerül többe péntektől, a gázolaj ára viszont 6 forinttal csökken, így utóbbi lesz már olcsóbb.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG