Forrongó BRICS-csúcstalálkozó az ukrán háború árnyékában
A Moszkvával szemben bevezetett szankciók kritikája lendületet ad a BRICS-en belüli együttműködés erősítéséhez, és erősíti pénzügyi rendszereik mélyebb integrációját. Putyin a ma kezdődő, kétnapos csúcstalálkozót arra használja fel, hogy megmutassa, továbbra is nemzetközi támogatást élvez a politikája. Káncz Csaba jegyzete.
A 2009 óta fennálló csoport egy többoldalú együttműködési formáció a különböző kontinensekről származó legnagyobb nem-nyugati hatalmak – Brazília, Oroszország, India, Kína és Dél-Afrika – számára. Ezek az országok együttesen a világ népességének 40 százalékát, a globális GDP 28 százalékát és az áruexport 20 százalékát adják.
BRICS: Állapot és kihívások
A köztük lévő együttműködés három pillérből áll: a politikai és biztonsági, a gazdasági és pénzügyi, valamint a kulturális és az emberek közötti cserékből.
A BRICS-en belül a leglátványosabb fórum, a vezetői találkozók mellett az együttműködés szerteágazó és az elmúlt években elmélyült, több tucat miniszteri szintű koordinációs mechanizmus intézményét is beleértve (külügy, pénzügy, közlekedés, kereskedelem), közintézmények (központi bankok vezetői, statisztikai hivatalok, biztonsági tanácsadók) és nem kormányzati (tudós- vagy ifjúságcsere).
Az eddigi tevékenységek legkézzelfoghatóbb hatása az Új Fejlesztési Bank 2014-es megalakulása volt, amely 2020 végéig 72 tagállami beruházást támogatott pénzügyileg 25,7 milliárd dollár értékben.

A ma kezdődő csúcs
A ma és holnap tartandó BRICS-csúcsot online tartják. A találkozó témái között szerepel a világjárvány utáni gazdasági fellendülés, az ukrajnai háború hatásai, valamint a tagság kibővítésének lehetősége (a jelöltek között van Argentína és Egyiptom is). Kína újjá akarja éleszteni az együttműködési formát, és a csúcstalálkozót arra használja fel, hogy népszerűsítse a Globális Biztonsági Kezdeményezés (GSI) és a Globális Fejlesztési Kezdeményezés (GDI) javaslatait a nemzetközi együttműködés alternatív modelljeként.
A csoport kohézióját mégis megsínyli az államok potenciáljának óriási aránytalansága Kína javára, beleértve a tagok Kínával való együttműködésének nagyobb mértékű koncentrálódását, mint a többi partnerrel.
Ez a cikk az Mfor és a Privátbankár Prémium tartalma, csak a lap előfizetői olvashatják teljes terjedelmében.
Prémium tartalmainkhoz a következő lépések után férhet hozzá:
- Regisztráljon (adja meg emailcímét és jelszavát)
- Válasszon előfizetői csomagjaink közül
- Fizessen bankkártyájával
Előfizetői csomagjainkról, az előfizetésről részletesen itt olvashat