5p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az orosz olajtermelés jövőre, az EU-s embargó életbe lépését követően az eddigi becslések akár duplájával is visszaeshet a Nemzetközi Energiaügynökség szerint. Ez a Barátság-kőolajvezeték tegnapi újraindulása ellenére is okozhat ellátási problémákat.

Az orosz olajtermelés jövőre napi 1,4 millió hordóval csökkenhet, miután hatályba lép az orosz nyersolaj tengeri importjára vonatkozó európai uniós tilalom – közölte kedden a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA). Az IEA becslésében szereplő orosz termeléskiesés jóval meghaladja a piaci szereplők által múlt hónapban feltételezett 600 ezer és 1 millió hordó körüli mennyiséget. A Moszkva bevételeinek jelentős megkurtítására irányuló lépés így további bizonytalanságot teremt az olajpiacokon, és növeli az árakra nehezedő nyomást, beleértve a gázolaj árát is. 

A nyersolaj esetében a masszív árengedmények ellenére sem jelentkezett Oroszországtól jelentős vásárlás Kínán, Indián és Törökországon kívül. Fotó: Depositphotos
A nyersolaj esetében a masszív árengedmények ellenére sem jelentkezett Oroszországtól jelentős vásárlás Kínán, Indián és Törökországon kívül. Fotó: Depositphotos

„Az orosz nyersolaj- és kőolajtermék-importra vonatkozó közelgő uniós embargó és a tengeri szolgáltatásokra vonatkozó tilalom további nyomást fog gyakorolni a globális olajkereskedelemre, különösen a már most is kivételesen szűkös dízelpiacokra. A G7-ek által javasolt olajárplafon segíthet enyhíteni a feszültségeket, azonban számtalan bizonytalanság és logisztikai kihívás továbbra is fennáll. A bizonytalanság még soha nem volt ilyen nagy. Ezzel együtt az olajárak továbbra is mintegy 30 százalékkal a júniusi csúcsok alatt vannak” – közölte az IEA.

Az EU december 5-től betiltja az orosz nyersolaj importját, február 5-től pedig az orosz olajtermékekét, megfosztva ezzel Oroszországot az innen származó olajbevételektől, arra kényszerítve a világ egyik legnagyobb olajtermelőjét és -exportőrét, hogy alternatív piacokat keressen.

Emellett az EU embargó kiegészítéseként a G7-ek terve lehetővé teszi a hajózási szolgáltatók számára, hogy segítsék az orosz olaj exportját, de csak az ársapka által meghatározott alacsony árakon. Ez szintén december 5-én lép hatályba.

Októberben azonban az orosz olajexport napi 165 ezer hordóval napi 7,7 millió hordóra emelkedett, mivel az EU-ba, Kínába és Indiába irányuló szállítások volumene továbbra is magas volt, míg a Törökországba irányuló alacsonyabb szállításokat bőven ellensúlyozta az egyéb célországokba irányuló szállításnövekedés.

Az európai olajembargó átmeneti kivételt tett az olyan tagállamokba importált, csővezetéken érkező nyersolajokkal, amelyek földrajzi helyzete sajátos függőséget okoz az orosz energiaellátástól, és ennek megszüntetéséhez még nem rendelkeznek életképes alternatív lehetőségekkel – így hazánk számára is. Ezért is okozott izgalmakat a Barátság-kőolajvezeték kedd esti leállása. A fehérorosz határnál eltaláltak egy transzformátor-állomást, amely a kőolajvezeték áramellátásáért felelt, és bár maga a vezeték nem sérült meg, nem volt áramellátása a szivattyúknak, így az szerda délutánig nem szállított olajat. Noha a probléma ezúttal gyorsan megoldódott, az így is rámutatott a hazai ellátás sérülékenységére.

Októberre az uniós országok a háborút megelőző szintnél napi 1,1 millió hordóval napi 1,4 millióra csökkentették az orosz nyersolajimportot, a gázolaj behozatalát pedig napi 50 ezer hordóval 560 ezer hordóra. A nyersolaj- és finomított termékek embargójának decemberi, illetve februári életbe lépésekor napi 1,1 millió hordó nyersolajat és napi 1 millió hordó gázolaj- és fűtőolaj-mennyiséget kell majd pótolni.

A gázolaj pedig különösen kevés és drága, mivel az árak 70 százalékkal magasabbak, mint tavaly ilyenkor, ami erősen hozzájárul az infláció erősödéséhez.

Különösen éles lehet így a nem orosz gázolajért folyó verseny, hiszen az EU országainak az USA-ból, a Közel-Keletről és Indiából érkező szállítmányokért kell majd többet ajánlaniuk hagyományos vevőiknél. A megnövekedett finomítói kapacitás segíthet majd enyhíteni a dízellel kapcsolatos feszültségeket, addig azonban, ha az árak túl magasra emelkednek, a piaci egyensúlytalanságok felszámolásához elkerülhetetlen lehet a kereslet további visszafogására irányuló intézkedések bevezetése. A dízel és a benzin árának alakulása közötti éles eltérésről laptársunknál, az Mforon olvashat bővebben

A Brent nyersolaj határidős árának alakulása. (dollár/hordó) Forrás: Tradingeconomics
A Brent nyersolaj határidős árának alakulása. (dollár/hordó) Forrás: Tradingeconomics

A nyersolaj esetében a masszív árengedmények ellenére sem jelentkezett Oroszországtól jelentős vásárlás Kínán, Indián és Törökországon kívül. A kereskedelem további átirányítása enyhítené a nyomást, de a tartályhajók hiánya továbbra is komoly aggodalomra ad okot, különösen az olyan jeges vizeket is elviselő hajók esetében, amelyek télen a balti kikötőkből rakodnak.

Az ügynökség szerint tehát a globális kereskedelmi forgalom átirányítása, jelesül, hogy Oroszország több olajat igyekszik exportálni az EU-n kívüli piacokra, miközben az EU máshonnan vásárol, enyhítheti az olaj- és termékellátásra nehezedő nyomást, de az olajszállító tartályhajók hiánya miatt az ellátás problémája koránt sincs megoldva. 

Az IEA előrejelzése szerint a magas gázolajárak fokozzák az inflációt, ami további nyomást gyakorol a világgazdaságra és a világ olajkeresletére, emellett a gyengélkedő kínai gazdaság, az európai energiaválság és az erős dollár mind-mind visszafogják a fogyasztást, amely 2022 negyedik negyedévében várhatóan közel napi negyedmillió hordóval fog csökkenni az előző évihez képest. Az idei teljes évet tekintve azonban a kereslet még napi 2,1 millió hordóval bővül éves összevetésben, főként a repülőgép-üzemanyagok fokozott kereslete miatt, majd jövőre napi 1,6 millió hordóval csökken.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Ismét irigykedhetünk az olaszokra
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 14:21
Olaszországban az elemzők által várttal összhangban 1,7 százalékkal nőttek a fogyasztói árak májusban éves összevetésben – derült ki az olasz statisztikai hivatal, az Istat előzetes adataiból.
Makro / Külgazdaság Tankolni menne? Jól nézze meg ezeket a számokat!
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 12:48
Nagyon olcsó azért nem lesz...
Makro / Külgazdaság Mit tenne Nagy Márton helyében? Ezt is megkérdezzük Békesi Lászlótól a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 11:46
A volt pénzügyminiszter június 11-én, szerdán délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Lesújtó számok érkeztek: pislákol a gazdaság
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 09:15
Májusban 50,1 pontra esett vissza a BMI, ami a növekedés határát jelenti. A részindexek többsége csökkent, a foglalkoztatás zsugorodik.
Makro / Külgazdaság Kedvező változás a magyar diszkontokban – A Privátbankár Diszkont Árkosárból kiderül, merre mentek az árak
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. június 2. 05:44
Egy hónap alatt közel 2 százalékkal csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérésben szereplő alapvető termékek átlagára. 
Makro / Külgazdaság Trump autóvámja miatt még távolabbra került a magyar kilábalás
Sasvári Péter | 2025. június 1. 06:01
Szinte kibírhatatlannak nevezte a Donald Trump által kivetett autóvámokat a Külgazdasági és Külügyminisztérium államtitkára. Magyar Levente szerint ugyanis az Egyesült Államok által az európai autóimportra kivetett vámok Magyarországot is határozottan rosszul érintenék. De miért nem tud különalkut kötni a „dealeket” kedvelő Trumppal a számára legszimpatikusabb magyar kormány? És merre van előre az érintett magyar iparágaknak, egyáltalán, a magyar-amerikai gazdasági kapcsolatok számára?     
Makro / Külgazdaság Szörnyű örökséget hagyott hátra Matolcsy György
Privátbankár.hu | 2025. május 31. 12:41
Közel 800 milliárd forintos veszteséggel zárta a 2024-es évet a Magyar Nemzeti Bank (MNB) – derül ki a jegybank pénteken közzétett éves jelentéséből. Ennek ellenére a tőkehelyzet javult valamelyest a forint év végi gyengülése miatt, így „csak” közel 1700 milliárd forint mínuszban van a saját tőke.
Makro / Külgazdaság Meghalt az abortusztabletta feltalálója
Privátbankár.hu | 2025. május 31. 10:46
98 éves korában elhunyt a francia tudós, aki feltalálta az abortusztablettát.
Makro / Külgazdaság Friss jelentés: 1 milliárd eurónál is több uniós forrás ment el diszkriminatív projektekre
Privátbankár.hu | 2025. május 31. 09:59
Hat ország példái közé tartozik a romák szegregált lakhatása és a menedékkérők számára fenntartott befogadóközpontok létesítése is.
Makro / Külgazdaság 250 millió méh szabadult ki egy felborult kamionból
Privátbankár.hu | 2025. május 31. 09:29
Az amerikai Washington államban a hatóságok arra figyelmeztetik a lakosságot, hogy vigyázzanak a méhrajokkal. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG