5p

Hamarabb hazahozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Oroszország bevételeire az olajexportját érintő, közeljövőben életbe lépő szankciók mérhetik a legnagyobb csapást. A helyzet azonban az OPEC+ döntését követően sokkal bonyolultabbá vált.

A várakozások szerint három szankciós hatás veti majd vissza leginkább az orosz kereskedelmi nyereséget. Ezek közül az egyik egy árkorlátozó mechanizmus. A G7-országok szeptember elején megállapodtak abban, hogy december elejétől egy meghatározott árnál magasabban nem vesznek át olajat Oroszországtól. A megállapodás célja kettős, egyfelől közvetlenül csökkenti az orosz olaj árát a legnagyobb vevők körében, másfelől növeli a feltörekvő gazdaságokba áramló orosz olaj mennyiségét, így Oroszország azt a kínálatnövekedés miatt várhatóan ott is csupán alacsonyabb áron lesz képes értékesíteni.

A szupertankerek (ULCC) a legnagyobb olajszállító tartályhajók és a legnagyobb mobil, ember alkotta szerkezetek. Biztosítás nélkül nem szállítanak. Fotó: Wikipédia
A szupertankerek (ULCC) a legnagyobb olajszállító tartályhajók és a legnagyobb mobil, ember alkotta szerkezetek. Biztosítás nélkül nem szállítanak. Fotó: Wikipédia

A második, Oroszország bevételei számára szintén nagyon nagy érvágást jelentő szankció az orosz olaj európai olajembargója, ami szintén december elején lép életbe. Ennek lényege, hogy megtiltja az unió országai számára, hogy Oroszországból nyersolajat és bizonyos kőolajtermékeket vásároljanak, importáljanak. A tilalom fokozatos, a nyersolaj esetében decembertől, a finomított kőolajtermékek esetében februártól érvényes. (Az unió átmeneti kivételt tett az olyan tagállamokba importált, csővezetéken érkező nyersolajokkal, amelyek földrajzi helyzete sajátos függőséget okoz az orosz energiaellátástól, és ennek megszüntetéséhez még nem rendelkeznek életképes alternatív lehetőségekkel – így hazánk számára is.) Mivel az EU-ba szállított orosz olaj nagy része tengeri úton érkezik, a tilalom az év végére az Európába irányuló orosz olajimport közel 90 százalékát lefedi.

Fontos azonban itt kiemelni, hogy Európa ezen a télen várhatóan sokkal több olajat fog elégetni az orosz gáz helyettesítésére, ezt viszont az orosz olaj embargója miatt kénytelen lesz más forrásokból beszerezni. Az említett szankciók céljával ellentétes, árfelhajtó hatású tehát, hogy a fizetőképesebb Európa nagyobb konkurenciát jelent majd a piacokon, ami éppen a feltörekvő gazdaságok számára jelent majd nehézséget. A nehézség annak függvényében lehet kisebb vagy nagyobb, hogy a G7-ek olajársapkája és az európai embargó miatt felszabaduló mennyiséget sikerül-e a feltörekvő piacokra irányítani, azaz Oroszország hajlandó-e – akár nyomott áron – értékesíteni más piacokon, vagy inkább visszafogja a termelést.

A harmadik, ez utóbbi szempontból fontos kérdés, hogy Oroszországnak lesz-e elég hajója az olaj szállítására. Az uniós jogszabályokat betartó biztosítási és kereskedelmi szolgáltatók (többségük londoni székhelyű) a világ olajkereskedelmének 95 százalékát biztosítják, ami azt jelenti, hogy az EU lépése az orosz export nagy részét leállíthatta volna. Az európai szankcióval párhuzamosan tehát az orosz olajat szállító hajóknak, ha nem kapnak biztosítást, jelentősen csökken az esélyük arra, hogy képesek legyenek más piacokon értékesíteni a megmaradt mennyiséget. Ez azonban az OPEC+ október elején elfogadott termeléscsökkentését követően már nem lehet célja a nyugati szövetségnek, mert az komoly ellátási zavarokat okozna.

Az újabb felmérések szerint azonban Oroszország kínai és indiai segítséggel elegendő tankerhajóhoz juthat hozzá, így ezek mellett a saját hajóival és szolgáltatásaival – az említett nyugati biztosítási, kereskedelmi és hajózási cégek nélkül – is képes lehet olaja nagy részét a G7-ek új árplafonjának hatókörén kívülre szállítani – mondták iparági szereplők és egy amerikai pénzügyminisztériumi tisztviselő a Reutersnek. Így, ha az OPEC+ döntése képes magasan tartani az olaj világpiaci árát, akkor a Moszkva háborús bevételeinek megfékezésére irányuló nyugati tervek hatása a vártnál sokkal szerényebb marad, azaz az Oroszországot szankcionáló országok túlbecsülték a globális olajkereskedelem feletti ellenőrzésüket.

Egyes becslések szerint az orosz olaj 80-90 százaléka továbbra is piacra kerül majd az árplafon mechanizmuson kívüli országokba. Ennek eredményeként az orosz nyersolaj és finomított termékek exportjából napi 1 millió hordó körüli mennyiség eshet ki, ha figyelembe vesszük, hogy Oroszország szeptemberben napi több mint 7 millió hordót exportált. A JP Morgan becslése szerint azonban ennél sokkal kisebb, csupán napi 600 ezer hordó lesz az orosz termeléscsökkenés. (Az OPEC+ döntésekor Oroszország 400 ezer hordós kvótacsökkentést vállalt be.)

Az OPEC+ döntését követően nem kivitelezhető az orosz tengeri olajkereskedelem nagymértékű blokkolása, hiszen az rendkívüli hiányt és az árak drasztikus emelkedését okozná, ami az egész világgazdaságot veszélyeztetné. Így a szankciók hatása nagyrészt arra redukálódik, hogy az orosz olajat más piacokra irányítja át, ami a nyugati országok számára érthetően kevésbé örömteli fejlemény.

Oroszországnak azonban mindenképpen növekednek a költségei azáltal, hogy hajókat kell vásárolnia, hosszabb utakat kellene tennie, és a biztosítás és a finanszírozás sem megfelelő, ezért a kereskedelmi nyereségei átmenetileg így is jelentősen visszaesnek. Azzal együtt is, hogy az orosz olaj vásárlói, a hajók, a biztosítások egyre inkább Ázsiából jönnek majd.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Fontos dolgot mondott Orbán Viktor az uniós pénzekről Tusványoson
Privátbankár.hu | 2025. július 26. 11:46
Szerinte amíg nem kapjuk meg az összes, Magyarországnak járó pénzt, addig a kormány megvétózza az uniós költségvetést.
Makro / Külgazdaság Olyan helyen járt Donald Trump, ahol előtte kevés amerikai elnök – pedig ott van a szomszédban
Privátbankár.hu | 2025. július 25. 09:32
Nem szokás elnökként benézni a jegybankhoz, de Trump ezt is megtette. Nem szándékozik idő előtt lecserélni a Fed elnökét, de a nyomást fenntartja.
Makro / Külgazdaság Két szempontból is fájhat a KSH legújabb adata a kormánynak
Privátbankár.hu | 2025. július 25. 08:46
Fogy a magyar, és vele fogynak a dolgozók is.
Makro / Külgazdaság Erősödik az amerikai gazdaság
Privátbankár.hu | 2025. július 24. 17:19
Trump elégedett lehet.
Makro / Külgazdaság Bejött, amit vártak: mutatjuk az EKB lépését
Privátbankár.hu | 2025. július 24. 14:45
Nem volt változtatás.
Makro / Külgazdaság Már megremeg a német cégek térde Trump miatt
Privátbankár.hu | 2025. július 24. 13:31
Érzik a vámterheket.
Makro / Külgazdaság Bármi megtörténhet a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 24. 10:56
A kutak árai változhatnak.
Makro / Külgazdaság Harcra készül a vámháborúban Európa?
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 15:33
Összevonták a két szankciós listát.
Makro / Külgazdaság Ilyen csoda kellene, hogy Orbán Viktor nyugodtan aludhasson
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:34
Álom már van. De elúszni látszik.
Makro / Külgazdaság Trumpnak sikerült egy újabb pofont lekevernie az amerikai autógyártóknak?
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 10:48
A Fehér Ház szerint hatalmas győzelem ez az amerikai gyártóknak – az amerikai gyártók szerint viszont nagyon rossz üzlet köttetett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG