5p

Oroszország bevételeire az olajexportját érintő, közeljövőben életbe lépő szankciók mérhetik a legnagyobb csapást. A helyzet azonban az OPEC+ döntését követően sokkal bonyolultabbá vált.

A várakozások szerint három szankciós hatás veti majd vissza leginkább az orosz kereskedelmi nyereséget. Ezek közül az egyik egy árkorlátozó mechanizmus. A G7-országok szeptember elején megállapodtak abban, hogy december elejétől egy meghatározott árnál magasabban nem vesznek át olajat Oroszországtól. A megállapodás célja kettős, egyfelől közvetlenül csökkenti az orosz olaj árát a legnagyobb vevők körében, másfelől növeli a feltörekvő gazdaságokba áramló orosz olaj mennyiségét, így Oroszország azt a kínálatnövekedés miatt várhatóan ott is csupán alacsonyabb áron lesz képes értékesíteni.

A szupertankerek (ULCC) a legnagyobb olajszállító tartályhajók és a legnagyobb mobil, ember alkotta szerkezetek. Biztosítás nélkül nem szállítanak. Fotó: Wikipédia
A szupertankerek (ULCC) a legnagyobb olajszállító tartályhajók és a legnagyobb mobil, ember alkotta szerkezetek. Biztosítás nélkül nem szállítanak. Fotó: Wikipédia

A második, Oroszország bevételei számára szintén nagyon nagy érvágást jelentő szankció az orosz olaj európai olajembargója, ami szintén december elején lép életbe. Ennek lényege, hogy megtiltja az unió országai számára, hogy Oroszországból nyersolajat és bizonyos kőolajtermékeket vásároljanak, importáljanak. A tilalom fokozatos, a nyersolaj esetében decembertől, a finomított kőolajtermékek esetében februártól érvényes. (Az unió átmeneti kivételt tett az olyan tagállamokba importált, csővezetéken érkező nyersolajokkal, amelyek földrajzi helyzete sajátos függőséget okoz az orosz energiaellátástól, és ennek megszüntetéséhez még nem rendelkeznek életképes alternatív lehetőségekkel – így hazánk számára is.) Mivel az EU-ba szállított orosz olaj nagy része tengeri úton érkezik, a tilalom az év végére az Európába irányuló orosz olajimport közel 90 százalékát lefedi.

Fontos azonban itt kiemelni, hogy Európa ezen a télen várhatóan sokkal több olajat fog elégetni az orosz gáz helyettesítésére, ezt viszont az orosz olaj embargója miatt kénytelen lesz más forrásokból beszerezni. Az említett szankciók céljával ellentétes, árfelhajtó hatású tehát, hogy a fizetőképesebb Európa nagyobb konkurenciát jelent majd a piacokon, ami éppen a feltörekvő gazdaságok számára jelent majd nehézséget. A nehézség annak függvényében lehet kisebb vagy nagyobb, hogy a G7-ek olajársapkája és az európai embargó miatt felszabaduló mennyiséget sikerül-e a feltörekvő piacokra irányítani, azaz Oroszország hajlandó-e – akár nyomott áron – értékesíteni más piacokon, vagy inkább visszafogja a termelést.

A harmadik, ez utóbbi szempontból fontos kérdés, hogy Oroszországnak lesz-e elég hajója az olaj szállítására. Az uniós jogszabályokat betartó biztosítási és kereskedelmi szolgáltatók (többségük londoni székhelyű) a világ olajkereskedelmének 95 százalékát biztosítják, ami azt jelenti, hogy az EU lépése az orosz export nagy részét leállíthatta volna. Az európai szankcióval párhuzamosan tehát az orosz olajat szállító hajóknak, ha nem kapnak biztosítást, jelentősen csökken az esélyük arra, hogy képesek legyenek más piacokon értékesíteni a megmaradt mennyiséget. Ez azonban az OPEC+ október elején elfogadott termeléscsökkentését követően már nem lehet célja a nyugati szövetségnek, mert az komoly ellátási zavarokat okozna.

Az újabb felmérések szerint azonban Oroszország kínai és indiai segítséggel elegendő tankerhajóhoz juthat hozzá, így ezek mellett a saját hajóival és szolgáltatásaival – az említett nyugati biztosítási, kereskedelmi és hajózási cégek nélkül – is képes lehet olaja nagy részét a G7-ek új árplafonjának hatókörén kívülre szállítani – mondták iparági szereplők és egy amerikai pénzügyminisztériumi tisztviselő a Reutersnek. Így, ha az OPEC+ döntése képes magasan tartani az olaj világpiaci árát, akkor a Moszkva háborús bevételeinek megfékezésére irányuló nyugati tervek hatása a vártnál sokkal szerényebb marad, azaz az Oroszországot szankcionáló országok túlbecsülték a globális olajkereskedelem feletti ellenőrzésüket.

Egyes becslések szerint az orosz olaj 80-90 százaléka továbbra is piacra kerül majd az árplafon mechanizmuson kívüli országokba. Ennek eredményeként az orosz nyersolaj és finomított termékek exportjából napi 1 millió hordó körüli mennyiség eshet ki, ha figyelembe vesszük, hogy Oroszország szeptemberben napi több mint 7 millió hordót exportált. A JP Morgan becslése szerint azonban ennél sokkal kisebb, csupán napi 600 ezer hordó lesz az orosz termeléscsökkenés. (Az OPEC+ döntésekor Oroszország 400 ezer hordós kvótacsökkentést vállalt be.)

Az OPEC+ döntését követően nem kivitelezhető az orosz tengeri olajkereskedelem nagymértékű blokkolása, hiszen az rendkívüli hiányt és az árak drasztikus emelkedését okozná, ami az egész világgazdaságot veszélyeztetné. Így a szankciók hatása nagyrészt arra redukálódik, hogy az orosz olajat más piacokra irányítja át, ami a nyugati országok számára érthetően kevésbé örömteli fejlemény.

Oroszországnak azonban mindenképpen növekednek a költségei azáltal, hogy hajókat kell vásárolnia, hosszabb utakat kellene tennie, és a biztosítás és a finanszírozás sem megfelelő, ezért a kereskedelmi nyereségei átmenetileg így is jelentősen visszaesnek. Azzal együtt is, hogy az orosz olaj vásárlói, a hajók, a biztosítások egyre inkább Ázsiából jönnek majd.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Áttörés: Orbán Viktornak tetsző jelentésre készülnek Ursula von der Leyenék
Csabai Károly | 2025. december 17. 05:42
Az Európai Bizottság statisztikai hivatalának ma délelőtt nyilvánosságra kerülő adatai szerint a hazai infláció európai uniós összevetésben nagyot javult: az egy hónappal korábbi hárommal szemben már hét tagállamban is nagyobb volt a pénzromlás, mint nálunk. Európa egészét tekintve pedig már kereken tucat ország fogyasztóiár-indexe volt magasabb az adataikat cikkünk megjelenéséig nyilvánosságra hozottak közül – derül ki a legfrissebb Privátbankár Európai Inflációs Körképből.
Makro / Külgazdaság Az Egyesült Államokban több a munkahely, de nőtt a munkanélküliség
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 18:00
Az Egyesült Államokban az elemzők által vártnál több új munkahely jött létre novemberben a nem mezőgazdasági ágazatokban, a munkanélküliségi ráta pedig az elemzők által várt stagnálás helyett emelkedett.
Makro / Külgazdaság Javultak a gazdasági várakozások Németországban és az euróövezetben
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 16:00
Decemberben a ZEW gazdaságkutató intézet németországi és euróövezeti gazdasági hangulatindexe is javult az előző havihoz képest.
Makro / Külgazdaság Hoztak is, meg nem is Varga Mihályék az Orbán-kormánynak
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 15:41
Alacsonyabb gazdasági növekedést, ugyanakkor alacsonyabb inflációt is prognosztizálnak a friss Inflációs jelentésben.
Makro / Külgazdaság Itt az év utolsó kamatdöntése, Varga Mihályékra jövőre nagy feladatok várnak
Imre Lőrinc | 2025. december 16. 14:00
Bár novemberben az infláció 3,8 százalékra, a jegybank toleranciasávjába csökkent, a Magyar Nemzeti Bank az év utolsó kamatdöntő ülésén sem változtatott a 6,5 százalékon álló irányadó ráta szintjén.
Makro / Külgazdaság Nem csökkent az euróövezet külkereskedelmi többlete
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 13:41
Októberben éves szinten nőtt, havi összevetésben stagnált az euróövezet külkereskedelmi többlete az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat kedden közzétett első becslése alapján.
Makro / Külgazdaság Mi történt az euróövezeti gazdasággal decemberben?
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 12:13
Decemberben már sorban a hetedik hónapban nőtt az euróövezeti szolgáltatóipar teljesítménye.
Makro / Külgazdaság A kormány szerint a fogyasztás jövőre is a magyar gazdaság hajtóereje lehet
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 11:47
Stratégiai együttműködési megállapodást kötött a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségével (VOSZ) kedden Budapesten a digitális kereskedelmi és tranzakciós ökoszisztéma fejlesztéséről.
Makro / Külgazdaság Hirtelen sokkal olcsóbb lesz a tankolás
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 11:16
Jelentősen csökkennek szerdától az üzemanyag nagykereskedelmi árak.
Makro / Külgazdaság Egyre jobban szorul a hurok Ursula von der Leyenék terve körül – de csak színház lenne az egész?
Litván Dániel | 2025. december 16. 09:49
Két nappal az uniós csúcs előtt feloldhatatlannak látszik a patthelyzet az Ukrajnának a lefoglalt orosz vagyonból nyújtott uniós hitel ügyében. De csak játszanak az idegekkel az uniós vezetők?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG