7p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Adatbázis, applikáció és influenszerek. E nélkül most nem szabad és nem is lehet sikeresen plázát üzemeltetni. Van azonban egy veszélyforrás: valamelyik informatikai óriás rátelepedhet a kiskereskedelemre és akkor már nem lesznek érvényesek a marketing tankönyvek – ezt lehet leszűrni abból, amit az egyik legrégebbi magyarországi bevásárlóközpont igazgatója vázolt lapunknak. 

Hozzá kell szoknunk, hogy a plázák életében is van Covid előtt és Covid után. Mindenki mindent a járványhoz mér és nincs is aktuálisabb annál, mintsem az, hogy megnézzük, hogyan élte meg ezt az egyik legnagyobb hazai bevásárlóközpont. Milyen jelentős változásokat figyelt meg a bérlőknél, milyen alkukat sikerült kitárgyalni és üzemeltetőként hogyan zajlik a bérlői mix finomhangolása. Az is érdekelt minket, hogy milyen eszközökkel képes kihasználni a virtuális teret és milyennek látja az iparág ezzel összefüggő jövőjét.

Nem hal meg a fizikai eladótér, ha élménytereppé változtatják (fotó: pixabay.com)
Nem hal meg a fizikai eladótér, ha élménytereppé változtatják (fotó: pixabay.com)

A budapesti belvárosi plázák forgalmának szezonálisan 10-15 százaléka a külföldi turisták költéseiből származott, a Westendben egyes üzleteknél ez az arány 30-40 százalék is volt, de mindez gyakorlatilag eltűnt, hiányzik, mivel alig jött turista a fővárosba, ezek az üzletek továbbra is szenvednek. Ugyanilyen nagy hiányzók az irodai dolgozók, akik rendszeresen ebben a központban ebédeltek és sokan a bevásárlásaik egy részét is itt végezték el. A Westend környezetében több tízezer irodista dolgozott, ezek jelentős része most otthonról teszi ezt – utalt a járvány miatt kialakult nehéz feltételrendszerre Gyertyánfy Miklós, a Westendet üzemeltető Gránit Pólus vagyonkezelési igazgatója, akinek nagy rálátása van a forgalomra, a bérlői magatartásra és arra, hogy milyen válaszok lehetnek hatékonyak az üzemeltető oldaláról a bekövetkezett gyors változásokra.

Gyertyánfy Miklós, a Westend vagyonkezelési igazgatója (fotó: Gránit Polus)
Gyertyánfy Miklós, a Westend vagyonkezelési igazgatója (fotó: Gránit Polus)

Idén ősszel azt látja, hogy a forgalom kezd visszatérni a járvány előtti szintekre, de több bérlői csoport még gyengélkedik. A turizmusra egyébként azért is rálátnak, mert évekig ott üzemelt a Hilton egyik egysége, néhány hónapja pedig a Crowne Plaza első budapesti szállodáját nyitották meg ennek a helyén. Ez azt is jelzi, hogy a külföldi befektetők bizalommal vannak a magyar piac, illetve a Westend nyújtotta lokáció iránt.

„Voltak, akik kiszorultak, ezek főleg kisebb üzleteket bérlő hazai vállalkozások. De a kiszorulók között olyan cégek is voltak, amelyek már a járvány előtt sem tudtak fejlődni és fejleszteni. Az érintett üzletek tulajdonosai sokszor saját vagyontárgyaik eladásából vagy hitelből teremtették elő a fennmaradáshoz szükséges pénzt. Nekik előbb-utóbb el kell dönteni, hogy akarják-e így folytatni” – vázolta a helyzetüket az igazgató.

A járvány alatt egyébként a Gránit Pólus igyekezett a szükséges mértékig támogatni a nehéz helyzetbe került bérlőket. Volt, hogy a bérleti díj fizetését átütemezték vagy átmeneti díjkedvezményt adtak, a lejáró szerződéseket pedig többnyire meghosszabbították. Mindig a bérlő egyedi szempontjai szerint kezelték a helyzetet.

Itt érdemes bekapcsolni azt a szempontot, hogy a kiszoruló cégek által elfoglalt, de felszabaduló területekkel mit tud vagy akar kezdeni az üzemeltető. Gyertyánfy Miklós szerint ezt lehetőségként kell megélni, érdemes átgondolni, hogy egyes, eddig kevésbé jól teljesítő bérlők áthelyezésével például növelhető-e az áthelyezett bérlő hatékonysága, bevétele. Új bérlők megjelenésére is mód van vagy területbővítésre a már ott lévő bérlők számára. Az új bérlők kiválasztása természetesen egy átgondolt és esetleg megváltoztatott bérbeadási stratégia alapján történhet azzal a céllal, hogy például még több szolgáltatás legyen a központban, mondjuk a divatáru boltok számának csökkentésével.

A Westend olyan új vagy nagy márkákat akar behozni a házba, amelyek újdonságaik bemutatására, akár világpremierre készülnek. Már vannak erre előkészületek és hamarosan kiderül, hogy mely márkák és milyen „nagy dobással”, új üzletkoncepcióval lépnek a piacra, ami az üzemeltető reményei szerint azt eredményezi, hogy akár nem csupán az elsődleges vonzáskörzetből, hanem messzebbről is érdemes lesz odautazni.

„A szakma zászlóshajó üzletnek nevezi ezeket. Az ilyen üzletekben nem tömegcikkek tömeges értékesítése lesz, hanem egyediséggel alátámasztott vásárlási élményt nyújtanak. Nem beszerzési helyként tartják számon, hanem olyan üzletként, ahová azért érdemes betérni, mert mást, valami személyeset, valami személyre szabottabbat ad ahhoz képest, amit például otthon, az online vásárláskor kaphat valaki.” – fogalmazott a vezető.

A nagy alapterületű üzletekről szólva az esetleges bérlőcserékre utalva azt mondta: nyár óta komoly érdeklődést tapasztalnak itt még nem szereplő nagy márkák részéről is. Ezek hisznek a fizikai kereskedelemben és akár 10 éves szerződéseket is hajlandók megkötni, méghozzá a korábbi bérleti díjnál magasabb árszintet is vállalva. Szerinte jelentős beruházásokat feltételezhetnek emögött a stabil szándék mögött, ez a bizalom a bevásárlóközpontnak, mint üzletközpont típusnak, azon belül pedig kifejezetten a Westendnek szól.

Ha már fizikai értékesítés, akkor nem tehettük meg, hogy ne kérdezzünk rá arra, hogy mennyire hatékony a Westendnek a virtuális térben használt eszköztára. Az igazgató a közösségi média túláradó lendülete előtti korról szólva megerősítette: a saját honlap, a plázán belüli rádió vagy az óriásplakátok és a direkt marketing eszközök ma már meghaladottnak tűnhetnek. Ma már kötelező az egyedi, az egyénre szabott és jól irányzott kommunikáció, ezt végzi a Westend is.

Mindenek az alapja az adat alapú márkaépítés, erre külön csapat működik. Közvetlen vevőkommunikáció zajlik, amihez az adatokon kívül digitális csatornákra és digitális eszközökre van szükség. Influenszerek, adatbázisok megfelelő használata is kiegészíti mindezt. Az adatgyűjtés kis túlzással földön, vízen, levegőben és persze a virtuális térben zajlik, kezdve magával a házzal egészen addig, hogy miért vált mondjuk sötét ruháról világosra egy adott korosztályhoz tartozó fiatal vagy miért ugrik meg az érdeklődése a testépítés iránt. Szenzorok segítségével elemzik a házon belüli vásárlói mozgásokat, ezt összevetik a költésekkel és a preferált üzlettípusokkal, stb. Kiderül, hogy mennyire szívesen használják a tetőteraszt vagy az, hogy egy adott időszakra meghirdetett eseményre vagy reklámakcióra a célcsoport melyik része reagál gyorsabban vagy nagyobb számban.

„Egy ilyen épületnek ma már nem csupán fizikai arca van, hanem van egy leképeződése a virtuális térben is. Ott kell lenni a Google térképén, az Instagramon, a Facebook-on és más közösségi felületeken, kell a jól működő mobilapplikáció is és ezeket folyamatosan frissíteni, korszerűsíteni kell.”- mondta.

Gyertyánfy Miklós szerint nagy kérdés, hogy a bevásárlóközpontok üzemeltetői gyorsan ki tudják-e építeni az adat alapú digitális képességeket vagy a kiskereskedelemben is teret nyernek a legnagyobb informatikai mamutok, melyek rátelepszenek az ágazatra és a már végrehajtott sok milliárd dolláros fejlesztéseik révén átveszik az irányítást. Ha ez utóbbi történik, akkor ezzel várhatóan lefölözik majd a keletkező extraprofitot is.

„Szerintünk még nem jött el az idő, amikor egy Airbnb vagy Booking típusú óriás rátelepedne az iparágunkra. Végül is a házban keletkező adatok az üzemeltetőt megkerülve nem juthatnak ki. Aztán ott vannak az egyre fontosabb GDPR-szempontok, a személyes adatok védelmének rendszere, ami az EU-ban kiemelt szerepet kapott és erősen korlátoz. Értelemszerűen minden olyat ellenzünk, ami a vásárló szándéka ellenében használatos.” - tette helyre az aggodalmainkat a Gránit Pólus igazgatója.

 

 

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság „Nem vagyok biztos benne, hogy megvan az a 280 milliárd forint” – milyen csontvázak vannak Matolcsy György szekrényében?
Privátbankár.hu | 2024. december 21. 14:35
Úgy tűnik, szabad elvonulást engedélyezett Matolcsy Györgynek Orbán Viktor, cserébe a távozó jegybankelnök is szépeket mond róla búcsúzóul. De mi van, ha esetleg mégis megkapargatják kicsit az ügyeit, például a a Kúria és az Alkotmánybíróság döntése szerint „közpénz-jellegüket el nem vesztett” milliárdokat kezdik keresni?
Makro / Külgazdaság Több tucatnyian kerültek kórházba romlott osztriga miatt
Privátbankár.hu | 2024. december 21. 14:05
Több mint 80 beteg lett rosszul, miután nyers osztrigát ettek a Los Angeles-i étterembemutató rendezvényén. 
Makro / Külgazdaság Egy napja nem kap olajat több uniós ország sem a Barátság vezetéken keresztül
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 19:35
Magyarország is érintett, de a vezetéket üzemeltető orosz cég nem reagál.
Makro / Külgazdaság 4122 milliárdos hiánycéllal, 100 milliárdos tartalékkal vág bele Magyarország 2025-be – megszavazták a költségvetést
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 12:22
Megszavazták a jövő évi költségvetést, vajon utoljára még jól számolt Varga Mihály?
Makro / Külgazdaság Karácsony előtt még jön egy kellemetlen meglepetés a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 11:56
Szombattól változás jön az üzemanyagáraknál.
Makro / Külgazdaság A miniszterelnök szerint is bajban leszünk, ha januárban nem lő ki a magyar gazdaság
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 08:48
Repülőrajtot kell venni 2025-ben, ez a siker kulcsa Orbán Viktor szerint. Donald Trump miatt is aggódik a kormányfő, derült ki pénteki rádiós megszólalásából.
Makro / Külgazdaság Mekkora fizetésre számíthat Magyarországon jövőre az átlagember?
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 08:30
Jelentős emelkedést mutatnak a magyarországi fizetések. Ahogy a reálbérmutató is szépen nőtt, amire nagy szükség is volt a tavalyi esés után. 
Makro / Külgazdaság Ingyenes lesz a tömegközlekedés Budapest „testvérvárosában”
Privátbankár.hu | 2024. december 19. 12:58
Szerbia fővároságban, Belgrádban 2025 első napjából kezdve ingyenesen lehet majd utazni a tömegközlekedésen. A város lakossága szempontjából akkora, mint Budapest.
Makro / Külgazdaság Egy sor kockázattal kell számolni 2025-ben is
Privátbankár.hu | 2024. december 19. 12:44
Együttműködés, elszántság, higgadtság – a világgazdasági szereplők részéről ezek szükségesek ahhoz, hogy visszatérjünk a fenntartható növekedési pályára – állapítja meg friss előrejelzésében a KPMG. A cég várakozásai szerint a globális GDP 2025-ben enyhén, 3,2 százalékkal emelkedik, az infláció pedig 3,5 százalékra csökken. A geopolitikai kockázatok azonban továbbra is magasak. Az Egyesült Államok választások utáni politikája, illetve a közel-keleti, valamint az ukrajnai konfliktus lesz komoly hatással a növekedésre.
Makro / Külgazdaság Kardot ránt a román kormány a magyar „lopakodással” szemben?
Privátbankár.hu | 2024. december 19. 12:02
A román kormány nem igazán van elragadtatva attól a lehetőségtől, hogy az MVM megvegye az egyik legnagyobb romániai energiaszolgáltató céget.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG