Ahogy arról már többször írtunk, január 13-án lép életbe az uniós tagállamokban az Európai Unió új adatvédelmi és pénzügyi rendelete, a PSD2. Az ehhez szükséges jogi környezet megteremtéséről már zajlanak viták a Parlamentben, az Országgyűlés várhatóan novemberben dönthet ennek létrehozásáról, így akár már a januári határidő előtt készen állhat a magyar bankszektor arra, hogy szembe nézzen az új kihívásokkal, mondta el Balogh László, a Nemzetgazdasági Minisztérium pénzügypolitikáért felelős helyettes államtitkára a Privátbankár.hu Fintech Innovations 2017 konferenciáján.
Milyen dilemmákkal kell megküzdenie a vezetésnek a fintech hajnalán?
Mindenekelőtt van egy prudenciális kérdés Balogh szerint, a gazdaságnak ugyanis egyszerre kell teret nyitnia a technológiai innovációnak, élénkítve ezzel a versenyt és a megújulást, ugyanakkor ezek túlburjánzását új szabályozással kell megakadályozni. Fogyasztóvédelmi szempontból a pénzügyi szektornak egyszerre kell megfelelnie a kényelem és a biztonság kérdésének.
A bankoknak egyszerre kell törekedniük a költségek csökkentésére a hatékonyság növelése mellett, miközben a fogyasztók számára is vonzóvá kell tenniük a banki eszközöket, ajánlatokat. A gazdaság szempontjából pedig mérlegelni kell, hogy a hatékonyság növelése ne menjen a stabilitás kárára, ezekre a dilemmákra mind-mind választ kell találnia a kormánynak, mielőtt a törvényt életbe léptetik, fűzte hozzá Balogh.
Van három fő feltétel
Az uniós direktívának három fő célja van az államtitkár szerint: egyfelől be kell vonzania az új technológiai megoldásokat a pénzpiacra, és ezekre szabályozást kell létrehozni uniós szinten. Emellett meg kell erősíteni a cégek innovációs szándékát és ki kell elégíteni a fogyasztók igényeit, mindenekelőtt az adataik védelmét – ezt szolgálja majd például a kötelező kétlépcsős azonosítás bevezetése, ami az SMS küldéstől a biometrikus adatok bevonásáig bármilyen biztonsági lépést magába foglalhat. Végezetül pedig, talán nem meglepő módon, de maximalizálni kell a belső piacon elérhető növekedést.
Mi lesz a fogyasztóval?
A rengeteg újdonságot természetesen valahogy el is kell sajátítania a bankoknak és az ügyfeleknek. Ennek érdekében szükség van arra, hogy minél korábban megkezdődjön a pénzügyi oktatás, amelynek a száraz tudás mellett a praktikus, hétköznapi oldalra, valamint a fogyasztói viselkedésre is ki kell térnie. A technológiára egyébként is nyitottabb ifjúság mellett a felnőtteket is be kell vonni, ennek érdekében a kormány néhány héten belül elindítja az „Okosan a pénzzel!” stratégiáját, ami kifejezetten a hasznos, falatnyi (bite-sized) információk átadását célozza, ezzel növelve lakossági szinten a pénzügyi tudatosságot, fűzte hozzá Balogh. A program részleteiről később nyújt a kormány majd tájékoztatást.
A konferenciáról írt további anyagainkat itt találja:
Akár perceken belül odaér a pénzed, mégsem örülnek neki a bankok >>>>
Kapaszkodj! Januárban összedőlhet az európai pénzpiac? >>>