1p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Egyre növekszik az aktív időskorúak aránya, akik azonban ódzkodnak a bankkártya használatától, és inkább a költségesebb ügyfélszolgálati banki ügyintézést választják. De miért van így? És hogyan lehetne ezen változtatni? Kis odafigyeléssel a nyugdíjasok élete egyszerűbbé válhat, a bankok pedig új, aktív ügyfeleket szerezhetnek.

Nemzetközi tendenciák szerint az időskorú személyek, különösen a fejlett országokban egyre nagyobb arányt képviselnek a lakosságon belül. Magyarországon 2000-ben 987 ezer, 2010-ben már 1109 ezer és 2015-ben várhatóan 1233 ezer olyan magyar ember lesz, aki 60-70 éves kor között van. Egyre nő tehát az aktív nyugdíjas csoportnak nevezett korosztály aránya. A bankkártya birtokosok 12-15%-a jelenleg már 60 év feletti és számuk évről-évre nő. Ők többségében a nyugdíj felvételére használják bankkártyájukat és ritkán fizetnek kártyával, de miért?

Biztonsági okból választják a drágább készpénz felvételt

Az idős emberek egyfelől félnek attól, hogy látják a kódjukat a boltban, vagy az ATM-nél, kifigyelik és akár meg is támadják őket, így biztonságosabbnak érzik, ha bankfiókban vagy postán vesznek fel pénzt. Másrészt nehezebben és lassabban is használják az ATM-eket vagy terminálokat, Sok olyan eszköz van, amely nem idősbarát és alig látják a betűket és a számokat, de bolti fizetés alkalmával gyakran azért fizetnek készpénzzel, mert szégyellik, hogy lassúak, nem akarják feltartani a többi vásárlót, félnek tőle, hogy elrontják a PIN kódot - mondta Tímár György nemzetközi bankkártya tanácsadó az IIR Magyarország Kártyapiac 2013 című rendezvényén.

 

 

E három okból választják az idősek inkább a bankfióki ügyintézést, még annak ellenére is, hogy az költségesebb. Pedig néhány egyszerű módosítással sokkal könnyebb lehetne az idősek élete, ráadásul ez a bankoknak is érdeke, hiszen az idősebb korosztály jelentős célcsoport lehet.  

Egyszerű a megoldás

Mindhárom problémára van megoldás. Az idősek gyakran használják, és szeretik azokat a terminálokat, amelyek ötezer forintos összeg alatt nem kérnek PIN kódot. Így a kisebb bevásárlásoknál nem kell félni az időseknek, hogy valaki meglátja kódjukat, vagy esetleg elrontják azt. Fontos továbbá, hogy jól látható betűk és számok legyenek a terminálokon, ATM-eken illetve magán a kártyán is.

Magyarországon is megjelentek ezek a fejlődési, fejlesztési eredmények és ma már könnyítik a kártya használatot a fizetéseknél és a készpénzfelvételnél. A bankok, kereskedők is törekednek a chipes és az érintésnélküli kártyákkal egyszerűsíteni a kártyabirtokosok tevékenységét. Ezek jelentős beruházási összeget jelentenek, így elsősorban a berendezések és kártyák normális megújításánál, illetve új ügyfelek esetén kerül sor a korszerűbb megoldásra.

Sokan nyitottak arra is, hogy ezekben az években kezdjék el a bankkártya használatot. A pénzintézetek részéről érdemes lehet az időseknek szóló extra ajánlatokat kialakítani és például oktatással is lehet  náluk ösztönözni a kártyahasználatot, legyen szó akár írásbeli tájékoztatóról, akár szóbeli magyarázatról - javasolta a tanácsadó a konferencián.

A bankkártya feltétele a bankszámla

Mindez persze megszokás kérdése is, és Magyarországon le vagyunk maradva a kártyahasználat terén, ennek egyik oka, hogy sok helyen még mindig nincs terminál, de az idősek esetében az is visszatartó erő volt, hogy sokáig nem bankszámlájukra kapták a nyugdíjat. A Nyugdíjfolyósító Igazgatóság adatai szerint a nyugdíjak pénzintézeti számlára utalásának aránya 2000-ben a nyugdíjasok 24,2%-t 2012. decemberében már 56,1%-t jelentette, amely közel másfél millió nyugdíjasnál tette lehetővé a bankkártya birtoklását.

Bankkártya használat feltétele hazánkban még bankszámlához kötődik, így a nyugdíjak készpénzkifizetésének nagy száma is korlátozhatta az időskorúak bankkártya birtoklását, de ez mostanra megváltozott.

A fejlett országokban az idősek többet használják a kártyájukat

Nemzetközi tendenciák szerint az időskorú személyek banki, pénzintézeti kapcsolata a világ összes fejlettebb országában szinte 100 százalékos, és több tíz éve már a bankkártya használatban is jártasak. A vásárláskori fizetés technikai feltételei ezekben az országokban igen jók. A legkorszerűbb technikával működő POS terminálokon megnövelt szám-és betűmérettel segítik az idősek helyzetét, és bankkártyás fizetési hajlandóságát. Remélhetőleg Magyarországon is egyre inkább ilyen irányba fogunk elmozdulni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Egyre több Mol-kúton lesz bankautomata – belehúz az MBH Bank
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 13:12
Az MBH Bank és a Mol stratégiai partnerség keretében tovább bővíti a hitelintézet országos ATM-hálózatát. Az együttműködés első szakaszában az MBH Bank 55 Mol-töltőállomáson helyez el új ATM-eket. Az 55 ATM-ből 42 már üzemel is. 
Pénzügyi szektor Brokerslink konferencia Budapesten – Hová tart a nemzetközi biztosítási piac?
Natív tartalom | 2025. május 8. 07:32
A Klasszis Podcast legújabb epizódjában a biztosítási piac ez évi egyik legfontosabb eseményéről beszélgetünk.
Pénzügyi szektor Jöhet az újabb árbefagyasztás, megszólalt Nagy Márton
Privátbankár.hu | 2025. május 6. 09:43
Ezúttal a biztosítási területen.
Pénzügyi szektor Hatalmas bejelentést tett az Erste
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 10:15
Az Erste célpontja a Santander lengyel érdekeltsége.
Pénzügyi szektor Befektetési szolgáltatók: a szó elszáll, de írásnak kell maradnia
Dr. Jónás Dorottya | 2025. május 1. 16:51
A befektetési vállalkozásoknak több kommunikációs csatorna is rendelkezésre áll, hogy szolgáltatásnyújtás céljából kapcsolatba lépjenek ügyfeleikkel. Bármelyiket is választják, kötelezően rögzíteniük kell az elhangzott szolgáltatási információkat, akár telefonon, akár szóban vagy elektronikus üzenetváltás során került sor a kommunikációra. Minderről nyilvántartást kell vezetniük az MNB esetleges későbbi ellenőrzése érdekében. A cél, hogy később is alá tudják támasztani, hogy milyen szempontok alapján nyújtottak szolgáltatásokat, adtak tanácsot az ügyfeleknek.
Pénzügyi szektor Gránit Bank: Rekordév növekedéssel, nemzetközi terjeszkedéssel és történelmi IPO-val
Privátbankár.hu | 2025. április 30. 19:39
A pénzintézet közgyűlése elsöprő részvényesi részvétel mellett egyhangú szavazással elfogadta a bank és a bankcsoport 2024. évi üzleti jelentését.
Pénzügyi szektor Orbán Viktor szerint az OTP is nyer majd a háború lezárásával
Privátbankár.hu | 2025. április 25. 14:31
A miniszterelnök a hatalmas magyar nemzetgazdaság kiemelkedő szereplőjének, ékkövének nevezte az OTP Bankot annak rendes éves közgyűlésén pénteken Budapesten.
Pénzügyi szektor Újabb részletek derültek ki az OTP vezérigazgató-váltásáról
Privátbankár.hu | 2025. április 25. 12:56
Csányi Péter arra számít, hogy vezérigazgatóként hozzá tud járulni a hatékony működéshez szükséges még gyorsabb és még jobb minőségű döntéshozatalhoz.
Pénzügyi szektor Tizenötmillió forintra bírságolta az MBH Bankot a jegybank
Privátbankár.hu | 2025. április 23. 10:52
A pénzintézet a január végi határidőig nem küldte meg minden ügyfelének a bankszámlához kapcsolódó egyéni éves díjkimutatást.
Pénzügyi szektor Itt az OTP Bank bejelentése, erre kell figyelniük az ügyfeleknek
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 11:50
Fejlesztések miatt több szolgáltatás is szünetel az OTP Banknál tavasszal.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG