Az elmúlt év során, talán a gazdasági környezet normalizálódásának köszönhetően a vállalkozások mind nagyobb része kezdett el újra tervezni – derült ki a CIB Bank és a GfK Hungária Kkv Stafétabot kutatásának eredményeiből.
Több a tudatos tervező
Szabados Richárd, a CIB KKV és Lízing Üzletágak vezetője szerint a tavalyi év 18 százalékához képest, immár csak a megkérdezett cégek 13 százaléka nem készít stratégiát, jóllehet, továbbra is magas – 42 százalék azon cégek aránya, akik csak az adott év történéseit próbálják előre modellezni. Igazán hosszú távú, 3 évet meghaladó jövőképe csak a cégek 19 százalékának van.
A tavalyi kutatáshoz képest az is szembetűnő változás, hogy a hazai kkv-k mind nagyobb száma tudatos tervezőnek számít: 52 százalékról 54 százalékra emelkedett azon cégek aránya, akik legalább évente felülvizsgálják és korrigálják stratégiájukat, ezen belül a negyedévente mérleget húzók aránya 16 százalékos.
A pénzügyi kapcsolatok fontosak
A stratégiai tervezés során a kkv-k vezetői egyre inkább támaszkodnak a munkatársak véleményére – igaz, a pénzügyi döntésekben továbbra is dívik az autokrácia. A tanácsadásban a banki kapcsolattartók szerepe is felértékelődik, bár a megkérdezett kkv-vezetők fele szerint a banktól nem vagy csak akkor kapnak tanácsot, ha konkrét kérdéssel keresik meg a pénzintézetet – itt tehát még elkelne a proaktivitás. Hogy van helye a bankok információ-átadásának, azt mindennél jobban jelzi, hogy a válaszadók 56 százalékának nincsenek kielégítő ismeretei még a lízingkonstrukciókról sem, míg a faktoring terén az ügyfelek harmada merte magát valamiképp tájékozottnak mondani.
Pedig a pénzügyi kapcsolat fontos – ezt jelzi, hogy a sikeres vállalkozás fő ismérvei között az elégedett visszatérő vevőkör és a minőségi szolgáltatás mögött a stabil pénzügyi alapokat jelölték meg a válaszolók. A pénzügyi háttér azért is fontos, mert a jövő sikerét a válaszadók több, mint kétharmada az új piacok felfedezésében, illetve új termékek és szolgáltatások piacra vezetésében látja.