2012-ben már minden az érintés nélküli technológia és a mobilfizetés körül forog - ez volt a vezető gondolata az IIR Magyarország által szervezett Kártyapiac 2012 konferenciának, melynek médiatámogatója a Privátbankár.hu is.
Mit tud az NFC?
A Near Field Communication (NFC) egy maximum néhány centiméter távolságra tervezett, vezeték nélküli, rádiófrekvenciás kapcsolódási technológia, amely lehetővé teszi, hogy két vagy akár több eszköz is biztonságos csatornán és érintés nélkül egymással kommunikáljon, adatokat cseréljen ki egymással.
Az NFC alapú szolgáltatások eredménye, hogy a jelenleg a tárcánkban tartott minden kártya és készpénzhelyettesítő fizetőeszköz a közeljövőben átköltözhet a mobiltelefonokba. Lehetőséget biztosít például az érintésnélküli bankkártyák mobiltelefonon történő használatára, de a hűségkártyák, kuponok, közlekedési- és belépőjegyek elektronikus formában való megjelenésére is.
Hogy a fizetési folyamat mennyire gyors, az alábbi demonstráció szemlélteti: a fizetés és a személyre szabott kupon nyomtatása néhány pillanat alatt megtörténik:
A szolgáltatás elterjedése szempontjából kiemelten fontos, hogy minél több helyen lehessen azt használni, függetlenül attól, hogy melyik operátor telefonját használja az ügyfél. Az ehhez szükséges ökoszisztéma felépítése együttműködést igényel az összes szereplőtől. A Magyar Telekom, a Telenor és a Vodafone felismerték ezen együttműködés szükségességét, és három piacvezető szolgáltatóval – MasterCard, OTP Bank és SuperShop – karöltve 2011. júniusában megalakították a Magyar Mobil Tárca Egyesületet, melyhez időközben több piaci szereplő is csatlakozott.
A tavaly nyári Sziget fesztivál ideje alatt 200 kiválasztott ügyfél már tesztelte a szolgáltatást. A folyamat rendkívül egyszerű: a vásárlóknak néhány centiméterre oda kell tartaniuk telefonjaikat a fizető terminálhoz, és a vásárlás ezzel meg is történt. Ugyanígy működhet bármilyen jegyvásárlás is, de NFC-chipek elhelyezhetőek képeslapon, névjegykártyán, reklám-szórólapon, vagy akár egy pólón is. Az NFC egy újabb híd a nyomtatott és az online kommunikáció között - akár egy újsághirdetésben is könnyen elhelyezhető, ahogy az alábbi videó is bemutatja.
Az NFC használatára alkalmas készülékek listája máris hosszú, és egyre bővül - az NFC World angol nyelvű listáján a már elérhető és a hamarosan érkező készülékek is szerepelnek.
Úttörő magyar program
Lemák Gábor |
Lemák Gábor, a Magyar Mobil Tárca egyesület főtitkára a konferencián tartott előadásában elmondta: a felhasználók számára elsődlegesen az a technológia előnye, hogy egy olyan eszközzel váltható ki a bankkártya, a készpénz, a kuponok, illetve pénztárcák teljes tartalma, amely gyakorlatilag éjjel-nappal nálunk van: a mobiltelefonnal. A kibocsátók, bankok, üzemeltetők számára pedig az NFC az elektronikus tranzakciók számának megugrásán keresztül biztosít lényeges előnyöket, amely pontosabban segíthet feltérképezni a fogyasztói szokásokat, viselkedéstípusokat, lehetővé téve a szolgáltatások, marketingtevékenységek személyre szabottá válását.
A Google saját NFC-rendszert fejlesztett Wallet néven, ahogy a PayPal Mobile is működik már. A tavasszal megjelenő iPhone 5 is tartalmazza majd a technológiát - az Apple minden bizonnyal igyekezni fog a legtöbbet kihozni a lehetőségből. Banki oldalról a Raiffeisent említette a szakember, amely Ausztriában már teszteli saját megoldását. Az Egyesült Államokban nagyjából szabványosították az NFC technológiát, az első pilot-projektek a nagy kártyatársaságok nevéhez (Visa, MC) fűződnek. de a telekom-szektor sem tétlenkedik: az AT&T, a Verizon és a T-Mobile 100 millió dolláros összefogást indított a Google legyőzésére.
Magyarországon a 3 nagy mobilszolgáltató már házon belül elkezdte az NFC tesztelését, az első tapasztalatok alapján az MMTE égisze alatt közösen folytatódik a projekt. A cél az, hogy az év végéig megvalósuljon az első tranzakció a Magyarországon kialakítandó környezetben - a terv ambíciózus, Lemák Gábor szerint európai viszonyban is igyekeznek az élen járni a magyar szakemberek.
Ki van a vonal másik végén?
Veres János |
A rendszer kiépítésének egyik fő kérdése, hogy az NFC-technológiát ki integrálja az eszközbe. Egyrészt a mobiltelefongyártó beépítheti a készülékbe, másrészt egy memóriakártyába is beépíthető, harmadrészt akár a SIM-kártyába is integrálhatóak a szükséges áramkörök, más-más szereplőt téve a folyamat kulcspozíciójába (egy mobilgyártót, egy bankot vagy épp egy mobilszolgáltatót).
Veres János, az Állami Nyomda mobilfejlesztési igazgatója bemutatta, hogy az NFC technológia használata ezen is túlmutat: egy olyan mobiltokot mutatott be, amely egy egyébként NFC-technológiát nem tartalmazó készüléket is felruházott az érintésnélküli fizetés képességével. Ugyanígy számos átmeneti megoldás létezik az elfogadóhelyeken lévő POS-terminálok felkészítésére a contactless technológia fogadására. A rendszer használóinak dönteni kell arról is, hogy saját "virtuális pénztárca"-alkalmazást fejlesztenek, vagy valamiféle közös platformon teszik elérhetővé a fizetési megoldásokat. Az előzetes tanulmányok szerint mindenesetre a piaci szereplők együttműködésével kidolgozott megoldások lényegesen komolyabb előnyökkel kecsegtetnek, mint a külön-külön fejlesztett, egymástól független módszerek. Jelenleg a hazai helyzet az, hogy mindenki keresi a helyét az értékláncban - mondta Veres.
Mobil sem feltétlenül kell
Dr. Kóka János, a Cellum Global Zrt. elnök-vezérigazgatója előadásában elmondta: a Cellum a MasterCard Mobile szolgáltatás hátterének biztosításával vált ismertté, de az ezt megelőző 10 évben is komoly tapasztalatokat szereztek a biztonságos mobil fizetési megoldások terén. Magyarországon ugyanis már 1,4 millió ember már használta a mobiltelefonját fizetésre, ami azt jelenti, hogy ez a piac elképesztően gyorsan növekszik, mivel a felhasználók számára könnyen adaptálható.
A biztonság kiemelt fontossági tényezőként jelenik meg a mobilfizetési rendszerekben; a MasterCard Mobile technikai hátterében például az érzékeny információk számára a Cellum háromelemű rendszert dolgozott ki. Minden titkosított adatot két részre bontanak, az egyik rész a szerveren, a másik a telefonon tárolódik, a rendszer harmadik eleme pedig az egyesítéshez elengedhetetlen mPIN-kód, amelyet csak az ügyfél tud.
Az NFC-vel kapcsolatban Kóka János elmondta: a kialakult ökoszisztéma hiánya miatt nem tudott eddig a mobiltelefonos rendszer valódi robbanást okozni, holott már 10 éve ismert a technológia. A mobilkészülékek, SIM-kártyák NFC-képessé tétele komolyabb beruházást igényel a gyártók részéről, bizonyos felhasználási területeken pedig nehezen alkalmazható - például strandokon, vagy általános iskolai büfékben. Kóka szerint az NFC nem jelent valódi előnyt a fizikai jelenlétet igénylő fizetéseknél a meglévő és működő, például QR-kóddal operáló rendszerekhez képest. A Cellum ezért unortodox megoldást választott a technológia kiaknázására: mobiltelefon helyett egy egyszerű plasztikkártyát „vérteznek fel”. A mobiltelefon egyfajta kommunikációs hídként szerepel a folyamatban, amely a kártya feltöltésére, menedzselésére használatos. Az etyeki pincefesztivál fizetési kártyáját hozta fel példaként, melyet a borospincékben, offline környezetben, térerő és akár áram nélküli helyeken is fizetésre lehet használni.