Lassan kiheverik az autóvásárlási boomot
Az idei év első félév végén a Magyar Lízingszövetség tagjai 1306 milliárd forintos portfóliót kezeltek, ami 10 százalékos visszaesés éves és 2 százalékos negyedéves szinten. A csökkenés érthető, hiszen a korábbi, nagyvolumenű gépjármű-finanszírozási szegmensből kopnak ki a szerződések, de a többi üzletágban már lényegében megállt a portfóliók csökkenése. A társaságok ugyanakkor az első félévben 35 ezer új szerződést kötöttek, ami 10 százalékos növekedés, míg a kihelyezett 178 milliárd forintos összeg 3 százalékos növekedést jelent - mondta el Lévai Gábor főtitkár.
Új autók: még nem a lakosság tolong a szalonokban
Egyre több új autót veszünk - mik a kedvencek? A friss statisztika szerint augusztusban összesen 4797 darab új személygépkocsi, valamint 1233 darab 3,5 tonna összsúlyt nem meghaladó kishaszongépjármű került forgalomba. A legsikeresebb autómárka a Ford volt - itt a teljes lista >> |
A gépjármű-finanszírozásban továbbra is 20 százalék alatt van a lakossági kereslet, de ténykérdés, hogy a vállalati vásárlások körében az eddig vezető flottafinanszírozás mellé "felnőtt" a nyílt végű pénzügyi lízing áfa-kedvezményét igénybevevő "utcai" vállalati vásárlás is. A járműfinanszírozáson belül a flotta-szegmens 32 milliárd forintot hozott össze, a flottán kívüli autófinanszírozás értéke 52,3 milliárd forintot tett ki. A kishaszon-gépjármű eladás 49 százalékos növekedése egyértelműen az MNB növekedési hitelprogramjának tudható be. A teherautó-szegmensben 38 milliárd forint értékben nyújtottak finanszírozást a cégek.
Mi lesz a devizahiteles törvény után?
A lízingcégeknek - még az MNB képlete előtti metódus alapján - 100 milliárdos veszteséget jelent majd a devizahiteles törtvény - mondta el Lévai Gábor. Tájékoztatása szerint 270 pénzügyi vállalkozás van Magyarországon, ezen belül 100 körül van azok száma, akik lízingjogosultsággal rendelkeznek. Ezek egy részének bizonyosan van a portfóliójában érintett szerződés, s bár a szerződések tömege nagyobb (banki) cégeknél van, ahol a reputációs veszteség elkerülése miatt a tulajdonosok vállalják majd a helytállást, de néhány ezer szerződés esetében komoly kérdés, hogy mi lesz a finanszírozóval.
Ezen cégek aligha tudják elkerülni a felszámolást, illetve választhatnak, hogy a más, akár vállalati ügyfeleknek lízingbe adott eszközök értékesítéséből lesznek kénytelenek fizetni, avagy a refinanszírozó pénzintézet felé nem tudnak teljesíteni.
Azon ügyfeleknek a finanszírozó csődje nem jelenthet gondot, akinek tartozása van, de azok esetleg futhatnak a pénzük után, akiknek már lezárt szerződés után jár vissza pénz.