(Fotó: Pixabay) |
Aki nem hallott még a mesterséges intelligencia (AI) térhódításáról, az az elmúlt éveket igencsak átaludta. 2020-ra ez a piac 70 milliárd dollár lehet, a fogyasztói tranzakciók és kommunikáció (az “interakciók”) 85 százaléka emberi közreműködés nélkül történhet, jelentette ki Remco Veenenberg, a W.UP értékesítési vezetője a a Privátbankár.hu - Menedzsment Fórum Fintech Innovation 2018 konferencián különböző kutatások eredményei alapján.
Tavaly 2600 cég fejlesztett mesterséges intelligenciával kapcsolatos technológiákat, havonta 1000 új állást hozva létre ezen a területen. Nemsokára 1,2 millió banki alkalmazottnak lesz valamilyen köze a mesterséges intelligenciához. A technológia 22 százalékos költségmegtakarítást jelenthet.
A mesterséges intelligencia a pénzügyi vállalkozások működését alaposan át fogja alakítani, például a chatbotok (chetelő robotok), a hangos asszisztensek, az ügyfélazonosítás, a biometrikus azonosítás, a biztosítások és a befektetések kezelése terén. Szerepet kaphat a visszaélések, bűncselekmények felderítésében is.
A mesterséges intelligencia felhasználási területei (forrás: Remco Veenenberg, W.UP) |
Az állások kevesebb mint ötöde van veszélyben
A “front office”, az ügyfélkapcsolatok terén látta a legtöbb bank az első számú alkalmazási lehetőséget, egy felmérés szerint 18-ból 17. Sőt, szintén 17 közülük már most használja ezt a technológiát valamilyen formában. A bankárok 40 százaléka tervez beruházásokat az AI terén, ám csak akkor használják a technikát, ha lényeges költségmegtakarításokat okoz.
A mesterséges intelligenciától azonban csak az állások kevesebb mint 20 százalékának megszűnését várják. (Ezt a felmérést a Financial Times 30 vezető bank körében készítette, amelyek közül 18 adott értékelhető válaszokat.)
A mesterséges intelligencia felhasználásától várható költségmegtakarítások, milliárd dollár (forrás: Remco Veenenberg, W.UP) |
Elől a nagyok
Egy osztályozás szerint virtuális asszisztensek, automatizált folyamatok és a szakértői rendszerek tartoznak az AI gyakorlati alkalmazásának területei közé. Sok esetben itt is, miként a konferencia más előadásain elhangzott, a “big tech” cégek, a nagy technológiai óriások a legjobbak.
Rendszereiket sokszor úgy készítik, hogy több pénzügyi vállalkozás is tudja azokat használni. Nyilván olcsóbb, hatékonyabb, ha nem minden bank fejleszt ki külön-külön ugyanarra a célra egy saját informatikai rendszert.
Az Amazon például saját szolgáltatásokat kínál bankoknak és más pénzügyi vállalkozásoknak. A JPMorgan Chase az Alexa tőkepiaci rendszerét kínálja intézményi ügyfeleinek.
Óriási adattenger
A bankok hatalmas mennyiségű ügyféladaton ülnek, demográfiai, szociális, vásárlási, jövedelmi, megtakarítási szokásokra vonatkozó információkon. Ennek feldolgozásával személyre szabott eladásokra, új marketingstratégiákra nyílik mód, ami új üzleti lehetőségeket teremt. Az adatok algoritmikus feldolgozásával előrejelzéseket, ajánlásokat lehet készíteni.
A mesterséges intelligencia olyan eljárásokat jelent, amelyekhez normál esetben emberi intelligenciára lenne szükség – hangzott el az előadáson. A gépek a korábbi eredményekből folyamatosan tanulnak, és felhasználják a visszajelzéseket, visszacsatolásokat teljesítményük javításához.