A 45 dolláros részvényenkénti ár alapján az Uber hígítás nélküli értéke 75,46 milliárd dollár, ami a teleszkópos rakodógépeket gyártó Caterpillarral teszi azonos fajsúlyúvá teszi a fapados globális taxitársaságot, a higított viszont 82,4 milliárd. Ez még úgy is igen magas, hogy a néhány héttel korábbi várakozások még tetemesebb kibocsátási árat és ez alapján 120 milliárd dolláros cégértéket sem zártak ki.
Ám a várakozás a tőzsdei kereskedésben még feljebb is lökheti az utazásmegosztással foglalkozó cég részvényeinek árfolyamát. Pedig az Uber fundamentumait tüzetesen átvizsgálva bőven lehet azonosítani nem is annyira kis kockázatokat, amelyeket már a Privátbankár.hu is kivesézett. Nevezetesen az üzleti teljesítménye még ingatag lábakon áll. Bár a hagyományos taxiknál olcsóbban lehet eljutni vele A pontból B-be, ezért értelemszerűen népszerű, egyes helyeken – jelesül Magyarországon – betiltották. Igaz, még így a világ 63 országának több mint 700 városában furikázik.
Mindazonáltal elemzők úgy vélik, aki beszáll az Uberbe, az nem a mostani eredménytermelésbe fektet, hanem a jövőbenibe. Ami ugye – pestiesen szólva – bizonytalan, mint a kutyák vacsorája. Márpedig a számok azt mutatják, hogy az Uber tavaly 11,3 milliárd dollárt keresett, vesztesége azonban 1,8 milliárdra rúgott, ami testvérek között is 15 százalékot meghaladó árbevétel-arányos bukó. Még akkor is, ha a mínusz 2017-ben még nagyobb, 2,6 milliárdos volt. Mi több, rögzítsük a tényt, hogy az Uber még évtizedes pályafutása során még sohasem volt nyereséges.
Veszteségeit és rapid terjeszkedését a befektetőktől összegyűjtött több mint 24 milliárd dollárból finanszírozta – emlékeztet a Crunchbase. A befektetők között hagyományos kockázati tőkések éppúgy megtalálhatók voltak, mint a Benchmark, valamint a közlekedésben utazó cégek, mint az Alphabet és a Toyota. Az IPO előtt az Uber legnagyobb, 16,3 százalékos részvényese a japán technológiai konglomerátum, a SoftBank volt, amely a Vision Fund nevű alapján keresztül több mint 8 milliád dollárt invesztált a fapados személyszállítóba.
Az Uberbe való befektetésen morfondírozók számára intő jel lehet a rivális Lyft esete – hívja fel a figyelmet a KBC Equitas junior elemzője, Gréber Szabolcs. A 72 dolláros nyilvános részvénykibocsátását követően ugyan 90 dollárnál debütált a tőzsdén, ma már csak 55 dollárnál van a papír. Ez persze még nem jelenti azt, hogy ne adódnának jó kereskedési lehetőségek, de azért nem árt az óvatosság. Láttunk már kis hazánkban is olyan részvényt, amelynek megjelenését viszonylag nagy várakozás előzött meg, ám bevezetéskori árát azóta sem sikerült még csak megközelítenie sem (ön nyert: a CIG Pannóniára utalunk).