Az SMS rég halódik, nagyon sokan kommunikálnak már a Facebook Messengerével, a Skype-al, a Whatsappal vagy más hasonló internetes, mobiltelefonos alkalmazásokkal. Sok pénzt megspórolva így a telefonszámlákon, kiváltva az SMS-eket, a telefonhívások egy részét. A hasonló szolgáltatások zöme ingyenes és eddig reklámmentes volt, de ez változóban van.
A Facebook nemsokára a Messenger kezdőoldalára is reklámokat helyezhet el, miután az ez irányú tesztüzem Ausztráliában és Thaiföldön sikeres volt – írta a német FAZ az amerikai cégre hivatkozva. Ezzel a reklámbevételeiket akarják növelni. A Facebook szerint a Messengert 1,2 milliárd ember használja rendszeresen.
A reklámbevétel a fő
Emlékeztetnek arra, hogy a Facebook bevételei idén csökkenhetnek, mert elfogynak a rendelkezésre álló reklámhelyek a fő alkalmazásban. A kiadások viszont 40-50 százalékkal is nőhetnek különböző beruházások és kutatások-fejlesztések miatt. A konszern bevételeinek nagy része reklámokból származik, azon belül is jórészt a telefon- és tablet-alkalmazásokon elhelyezett hirdetésekből.
Azt egyébként, hogy a Facebook alkalmazásai, a Messenger, a Whatsapp és az Instagram reklámokat kaphatnak, már tavaly év végén megszellőztették. Csak idő kérdése, hogy ténylegesen bekövetkezzék. Így nem lesz könnyű megszökni a reklámok elől, mert bár rengetegféle üzenetküldő, chat-elő, videotelefonáló alkalmazás létezik, ezek a legelterjedtebbek.
Utálják az új Skype-ot
A Skype van még, amely azonban mostanában sok sebből vérzik. Az utóbbi hetekben többször is leállt fél napokra, az új szoftververziót pedig nem szeretik az emberek. Ezt a közösségi média felé akarták közelíteni, és Snapchat-szerű lett, de rengeteg kritikát kapott, dugig van az internet a panaszokal.
Általában is, amióta a Microsoft megvette, egyre kevésbé zseniális a szoftver. Idős, a számítástechnikával nehezen barátkozó emberek is használják, például nagyszülők az unokáikkal, gyerekeikkel társalognak vele, de az újabb és újabb reformok után gyakran el vannak veszne, nem találják a megfelelő funkciókat. Régi egyszerűségéből és praktikusságából nem sok maradt.
A Google nem alakított nagyot
Van még a Google chat-programja, amelynek egy régi verzióját a Gmail-ben is lehetett használni. Ezt most június 26-tól leállították, helyette a fejlettebb külön alkalmazás, a Hangouts ajánlott. Reklámnak nem láttuk nyomát benne, az androidos telefonokon alapból megtalálható. Valamiért azonban nem terjedt el igazán, ahogy a Google+ közösségimédia-rendszer sem.
Messenger és Whatsapp az Opera böngészőben (piros nyíl) |
A konkurencia-harcban az alkalmazások közelítenek egymáshoz, lassan mindegyik használható lesz mindenütt és mindenfélére. Az eredetileg szigorúan telefonos Whatsapp-hoz például már létezik asztali és tabletekre szánt program is, az Opera böngészőbe pedig nemrég be is építették az elérését, a Messengerével együtt. A Whatsapp más készüléken való használatához azonban – ami kényelmes például, ha sokat kell írni vagy azon a gépen vannak a képeink – még a telefonunkat is online kell tartani. (És az első alkalommal beolvasni vele egy QR-kódot.)
Mindent egy helyen?
Vannak, akik több chat-alkalmazást használnak egyszerre, például mert a baráti körükben az egyik, a munkahelyen a másik, a családban a harmadik az elterjedtebb. Egy érdekes színfolt a Franz nevű, állítólag osztrák uralkodóról (I. Ferenc József?) elnevezett alkalmazás. Ez egy asztali programba gyűjti össze a többi chat-programot, egy helyen lehet áttekinteni őket és értesítést kapni, ha valahol esemény történt. Egyelőre gyorsnak és praktikusnak tűnik.
A Facebook után a Twitter is fellép az online zaklatás ellen: a felhasználók mostantól letilthatják az ismeretlen fiókokról érkező üzenetek fogadását.