A világ lakossága minden percben 5 millió dollárt tesz félre, ez óriási összeg és ez csak nőni fog - mondta Dietz Miklós, a McKinsey partnere Portfolio.hu Öngondoskodás Konferenciáján. Négy tényező miatt lehet arra számítani, hogy a vagyonfelhalmozás globálisan növekedni: a gyorsan növekvő feltörekvő országok aránya nő a világban, a elöregedő társadalom felértékeli és kikényszeríti az öngondoskodást, a pénzügyi rendszer globalizálódása folytatódik, és nagyon fontos tényező, hogy béke van - mondta Dietz Miklós.
Teljesen át fog alakulni a nyugdíjrendszer
Az öngondoskodási- és megtakarítási piacot a világban több tényező formálja át. Az egyik legfontosabb trend, hogy az ügyfelek önjáróak lettek, már saját maguk keresik a megtakarítási megoldásokat, sokkal tudatosabbak, mint korábban. Ez Magyarországra csak korlátozottan igaz - derült ki a konferencián. Nincs egyszerű helyzetben az ország, hiszen ha megnézzük, akkor a magyar háztartások teljes likvid vagyona kevesebb, mint az egy éves jövedelme, annak csupán 91 százaléka, amely rosszabb mutató, mint amit Indiában vagy éppen Nigériában láthatunk - mutatott rá Dietz Miklós. Ráadásul, ahogy arról a Privátbankáron korábban is írtunk, az ország rossz demográfiai helyzete miatt elkerülhetetlen a nyugdíjrendszer átalakulása.
Stratégiai fontosságú kérdésről van szó, ami az állam, a pénzügyi közvetítőrendszer és az ügyfelek számára is nagy jelentőséggel bír, és ki lehet dolgozni olyan megoldásokat, amelyben mindenki nyertes lesz.
Van, amiben Magyarország élen jár
Fontos változás a piacon, hogy a termékkínálat egyre bővül, már rengeteg termék érhető el a piacon. Abban a konferencián résztvevő szakértők egyetértettek, hogy a termékkínálat szempontjából Magyarország nem hogy nincs lemaradva, de kifejezetten az élen jár.
t |
Pandurics Anett, a Magyar Posta Biztosító elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy piacon most is olyan széles termék kínálat van, amely minden félnek megfelelő, különben nem tudnának megmaradni a piacon. Olyan termék lehet, ami rövidtávon veszteséges, de hosszútávon mindkét félnek, a pénzintézetnek és az ügyfeleknek jó kell, hogy legyen, másképp nem működik – mondta.
Kínálat szempontjából Magyarországon nincs lemaradás, minden termék elérhető, ami máshol is, sőt kifejezetten fejlett a magyar piac ilyen szempontból – erősítette meg Dietz Miklós. Fontos lenne, hogy többet keressenek az emberek és legyen miből félretenni, mert van olyan réteg, akinek tényleg nincs megtakarítása és tényleg nincs is miből félretenni, de leggyakrabban nem ezzel van a gond, hanem ez inkább az edukáció és a tudatosság hiánya miatt van, ezen a téren kellene fejlődni - tette hozzá Kovács Antal, az OTP Retail Divízió vezérigazgató-helyettese.
Nem a termékkínálattal van tehát probléma az öngondoskodás területén, sőt most is olyan nagy a kínálat, hogy nehéz is kiválasztani, a megfelelő befektetést. Éppen emiatt fontos változás, hogy a tanácsadók egyre inkább személyre szabott megoldásokkal szolgálnak. A szakemberek abban is egyetértettek, hogy a pénzintézeteknek egyre inkább nyitniuk kell a kisebb összeget félretenni képes szélesebb rétegek felé. Ez ráadásul azért is hasznos, mert kisebb összegekkel ráérez a lakosság a takarékosság ízére, és egyre nagyobb összegeket akarnak majd félretenni - mondta Pandurics Anett.
Csökkenő kamatok mellett nehéz a párnahuzatból kicsalni a pénzt
Óriási nyomás a pénzintézeteknek a csökkenő kamatkörnyezet, így nehéz a párnacihából kicsalogatni a pénzt, pedig ez lenne a cél, mert tudjuk, hogy ott van a legrosszabb helyen. Dolgozunk rajta, hogy meggyőzzük a lakosságot, hogy fektessenek be, és ne otthon tartsák a pénzt, ott ugyanis csak veszít az értékéből – mondta Pandurics Anett.
A betéti kamatok csökkenése kapcsán egyéb befektetési lehetőségekről is szó esett a konferencián. Nagyon erőteljes változás látható a magyar megtakarítási piacon, a legtöbb ügyfél érzékenységi küszöbét az alacsony betéti kamatkörnyezet már megüti, és a betétekből erős átrendeződés ment végbe, például a privátbanki ügyfélvagyonok esetében a betétarány egy év alatt 50 százalékról 30 alá csökkent le. Kállay András, az Erste Bank privátbanki vezetője szerint az alacsony kamatkörnyezet mellett fontos tényező a magyar ügyfeleknél az adókedvezmény is, egy termék értékesítését elő tudja segíteni, ha kedvezőbb adózással párosul a termék.
Borbély László András egy korábbi ÁKK-rendezvényen |
Borbély László András, az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) vezérigazgató-helyettese szerint a kamatérzékenység mellett nagyon fontos az értékesítési csatornák motivációja. A lakossági állampapírok értékesítésének megugrásában ugyanis ez volt az a tényező, amely a vagyonbővülést elő tudta segíteni. Az alacsony kamatok miatt a bankbetétek népszerűsége visszaesett, ettől kezdve a bankok egyre nagyobb hajlandóságot mutattak arra, hogy állampapírt forgalmazzanak. Inkább ezt választották, minthogy elveszítsék az ügyfeleket. Most már 8 bank forgalmazza az ÁKK termékeit, és ez nekünk nagyon jó, mert másfél év alatt 10-szeresére nőtt az állomány - mondta Borbély László András.
Hova megy a pénz a bankbetétből? Forrás: Privátbankár / Bamosz, ÁKK, MNB |
A szakértők abban is egyetértettek, hogy a megtakarítási piac növekedni tud majd a jövőben is, vélhetően az irányadó trend sem fog megváltozni, vagyis a betétek helyett az értékpapírok fognak nagyobb részarányt elérni. Borbély László András szerint a befektetési alapok és a lakossági állampapírok a jövőben is keresettek lesznek, bár azért lehetnek kihívások az értékesítésben, ha a bankok mégsem akarják tovább értékesíteni a papírokat. Az viszont még mindig kihívást jelent, hogy a lakossági ügyfelek időhorizontja jellemzően nem haladja meg az 1 évet, bár történnek próbálkozások a befektetési időtáv megemelkedésére, például az ÁKK is szándékozik 3-5 éves terméket beilleszteni a banki csatornába.