Finfluenszerek. A pénzügyek (finance) és a közösségimédia-befolyással bíró tartalomgyártók, azaz influenszerek összevonásából származó kifejezés mögött olyan személyek állnak, akik műsoraikban, oldalaikon pénzügyekről oktatják az átlagembereket, a követőiket. Akik körében erre nagy kereslet van, de nagy kérdés, hogy kinek hihetnek, és kinek nem.
Aki a pénzügyekről akar tájékozódni, előbb-utóbb a közösségi médiában köt ki – írja a német N-Tv.de portál. Számtalan pénzügyi influenszert lehet találni, annak ellenére, hogy különböző tanulmányok évek óta óva intenek az olykor hamis befektetési tippjeiktől. A lefedett témák köre nagyon tág: egyszerű spórolási és munkavállalási, jövedelemszerzési tippektől kezdve hiteltörlesztési tanácsokig, részvénybefektetésektől szuperkockázatos kriptovalutákig.
Tízmillióan követik őket
Németország egyik legbefolyásosabb pénzügyi influencere a YouTube-on, a Tiktokon és az Instagramon közzétett videóiban tőzsdei tippeket ad, elmagyarázza a Bitcoin működését, vagy azt, hogyan kell pénzt befektetni, hogy egymillió euróhoz jussunk. Csak az Instagramon közel 360 finfluenszer van német nyelvterületen, együttesen több mint tízmillió követőjük van két egyetem és a Paradots tanácsadó cég közös tanulmánya szerint.
Vannak olyan finfluenszerek, akik csak a bitcoinnal vagy kriptóval foglalkoznak, mások csak adózási tippekkel vagy csak ingatlanbefektetésekkel. A pénzügyi kommunikáció hagyományos szereplőivel ellentétben (akik többnyire érthetetlen bikkfanyalvet használnak) ők hitelesnek látszó, személyes és szórakoztató módon terjesztik a pénzügyi tartalmakat.
A fiataloknak ez kell
A tanulmány szerint a finfluenszerek mintegy harmada “nano- vagy mikro-influenszer”, ami azt jelenti, hogy tízezernél kevesebb követővel rendelkeznek. A tíz legnagyobb németországi finfluenszer azonban egyenként több mint 200 ezer követővel rendelkezik, gyakran közgazdász végzettségűek és többnyire férfiak.
Posztjaik gyakran konkrét befektetésekről, részvényekről szólnak, de elmagyarázzák az alapokat is. Például, hogy mi az a kötvény, hogyan lehet a legjobban megtakarítani vagy melyek a legjobb hitelkártyák. Így jobban motiválják főleg a fiatalokat, hogy egyáltalán foglalkozzanak a témával. Képesek úgy kommunikálni ezeket a témákat, hogy a fiatalabb generációknak megfelelő legyen, “rezonáljon az igényeikre”.
Ez pozitív dolog, főleg mivel a fiatal befektetők többségének is fő motívuma a nyugdíjmegtakarítás és a hosszú távú vagyongyarapodás, nem pedig a tőzsdei szerencsejáték, a gyors meggazdagodás.
A Covid is segített
Sokan 2020 óta aktívak, mert a világjárvány alatt sokan voltak folyton online és szívesen próbáltak ki új dolgokat. Ez sok finfluencer számára ideális időszak volt. A Deutsches Aktieninstitut szerint a részvényben takarékoskodó német fiatalok száma az elmúlt tíz évben megduplázódott.
A probléma az, hogy bárki influenszerré válhat és befolyásolhatja az embereket, azok is, akiknek egyáltalán nincs fogalmuk a pénzről, a részvényekről vagy a hitelügyletekről. Őket nem minősíti és nem felügyeli a Szövetségi Pénzügyi Felügyelet (BaFin). A szervezet ezért is óva int attól, hogy ellenőrizetlenül fogadjunk el tanácsokat a közösségi médiából. Különösen nagy veszélyt jelentenek a tapasztalatlan fiatalokra azok a kétes finfluenszerek, akik saját termékeiket akarják eladni, rossz tippek adásával akarnak pénzt keresni.
Egy influenszer mentegetőző videója, aki leszedte több száz videóját a Youtube-ról, miután egyik követője húszmillió dollárra perli a pénzügyi tanácsai miatt: (A magyar felirat bekapcsolható hozzá.)
Minél kevesebbet tudsz, annál jobb?
Egy 2023 májusában végzett nemzetközi tanulmány szerint a finfluenszerek kevesebb mint hat százaléka tudja igazán, miről beszél. A kutatók a befektetőknek szóló közösségi médiaplatformon, a Stocktwits-en szereplő finfluenszerek előrejelzéseit elemezték, és valamivel több mint felük “alulteljesítette a piacot”.
A tanulmány szerint a kevesebb tudással rendelkező finfluencereknek több követőjük van, mint azoknak, akik helyes előrejelzéseket tesznek.
Senki sem tudja megjósolni, hogyan fog alakulni a piac, ez egyébként megtörténhet a jó hírű magazinokkal vagy elemzőkkel is – említi meg az N-Tv.de egyik podcastja nyomán.
Veszteségek a kriptókon
Egy amerikai tudósok által tavaly áprilisban készített tanulmány is meglehetősen negatív fényt vet a finfluenszerekre. A tanulmány szerint a kriptós influenszerek ajánlásai aligha alkalmasak hosszú távú befektetésekre. Jóslataik csak az első néhány napban hoztak nyereséget követőiknek, 10-20 nap után már veszteséget termeltek. (Ez attól is függhet, hogy medvepiacon, árfolyamesések idején, vagy bikapiacon, áremelkedések közepette, készítik az elemzést – a szerk.)
A St. Pölteni Alkalmazott Tudományok Egyetemének tanulmánya szerint a követők mintegy fele már befektetett a finfluenszerek tippjei alapján. Legtöbbjük azonban emellett a hagyományos online pénzügyi médiából is tájékozódik.
Hogyan ismerhetem fel a rossz influenszereket?
A cikk szerint meg lehet különböztetni a jó és a rossz pénzügyi influencereket. Az első figyelmeztető jel az, ha névtelenül posztolnak. Ha gyors pénzt ígérnek, ha tuti befektetési ötletekről beszélnek, vagy ha saját termékeket reklámoznak, például copy tradinget. (A copy tradingnél más, láthatóan sikeres befektetők tranzakcióit, üzleteit másolhatja le a kisbefektető – a szerk.)
Ha nagyon egyértelműek az ajánlások, akkor az egyértelmű figyelmeztető jel. Akkor is óvatosnak kell lenni, ha rendszeres tanfolyamokat hirdetnek pénzért. Figyelni kell az értékpapír-befektetések kockázataira vonatkozó nyilatkozataikra is.
A képekhez kapcsolódó RWA-szektorról lásd:
Jogosítványt az influenszereknek
A finfluenszer-piac még nem szabályozott, senkinek sem kell képesítést szereznie, nincs szüksége engedélyre. Bár így is be kell tartani a tőkepiac szabályait.
A szakértők úgy vélik, hogy a közösségi médiának, például az Instagramnak is kötelessége lenne jobban ellenőrizni a szektort, és fellépnie a káros jelenségek ellen. A pénzügyi felügyeletnek is meg kellene teremtenie a megfelelő kereteket. Valami olyanra lenne szükség, mint egy jogosítvány. Franciaországban már van ilyen, dolgozik rajta Ausztrália és India is.
A Privátbankár.hu Kft. (privatbankar.hu) nem minősül a befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatókról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól szóló 2007. évi CXXXVIII. törvény („Bszt.”) szerinti befektetési vállalkozásnak, így nem készít a Bszt. szerinti befektetési elemzéseket és nem nyújt a Bszt. szerinti befektetési tanácsadást a felhasználói részére. A privatbankar.hu honlaptartalma ("Honlaptartalom") a szerzők magánvéleményét tükrözi, amelyek a privatbankar.hu közzététel időpontjában érvényes álláspontját tükrözik, amelyek a jövőben előzetes bejelentés nélkül megváltozhatnak. A Honlaptartalom kizárólag tájékoztató jellegű, az érintett szolgáltatások és termékek főbb jellemzőit tartalmazza a teljesség igénye nélkül és kizárólag a figyelem felkeltését szolgálja. A megjelenített grafikonok, számadatok és képek kizárólag illusztrációs célt szolgálnak, azok pontosságáért és teljességéért az privatbankar.hu felelősséget nem vállal. A Privátbankár.hu Kft, mint a privatbankar.hu honlapjának üzemeltetője, továbbá annak szerkesztői, készítői és szerzői kizárják mindennemű felelősségüket a Honlaptartalomra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért. Ezért kérjük, hogy a befektetési döntéseinek meghozatala előtt mindenképpen több forrásból tájékozódjon, és szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával. A Privátbankár.hu Kft. (privatbankar.hu) az adott pénzügyi eszközre általa tájékoztató céllal készített Honlaptartalomból esetlegesen következő ügyletkötésben semmilyen módon nem vesz részt, és így a függetlensége megőrzésre kerül. Mindezekből következik, hogy a Honlaptartalmával vagy annak közreadásával a Bszt., valamint az annak hátteréül szolgáló, az Európai Parlament és a Tanács 2004. április 21-én kelt, 2004/39/EK számú, a pénzügyi eszközök piacairól szóló irányelve („MIFID”) jogszabályi célja nem sérül.