5p

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ha a közoktatásba nem fér bele, akkor majd a versenyszféra kitanítja az embereket a helyes pénzügyi döntések meghozatalára - legalábbis jelenleg valami ilyesmi a helyzet Magyarországon, ha pénzügyi tudatosságról beszélünk. Ebbe a sorba állnak be lassanként a bankok is, amelyeknek szintén érdeke a jól felkészült ügyfél. Bartha Ákos, az MKB retail ügyvezető igazgatója szerint együtt kell dolgozni az ügyféllel a siker érdekében. Interjú.
Privátbankár.hu (PB): Mit tapasztal az MKB? Milyen szintű pénzügyi kultúrával rendelkeznek az ügyfelek? Mondhatjuk, hogy a válságok és a brókerbotrányok egy pénzügyileg tudatosabb társadalomhoz vezettek?

Bartha Ákos (B.Á.), az MKB retail ügyvezető igazgatója: Egyértelműen tudatosabbá, óvatosabbá, megfontoltabbá váltak az emberek. A folyamat a devizahiteles problémákkal vette kezdetét, a brókerbotrányok pedig megtakarítási oldalon erősítették a tudatosságot. Az sem mellékes szempont, hogy a szigorodó szabályozás teljesebb tájékoztatást ír elő a pénzügyi szolgáltatóknak, és ennek a hatásait sem tudja „kikerülni” az ügyfél. Ugyanakkor a pénzügyi termékek között egyre több komplex tűnik fel, amelyek a mindennapokban elsőre nehezen értelmezhetők, nehezen összehasonlíthatók. Adódnak tehát olyan tényezők, amelyeket nem pótol a jogszabályokban előírt tájékoztatási kötelezettség. Ráadásul a kötelező, szükséges megfogalmazások gyakran szárazak, erősen jogi nyelvezetűek, ezért aztán még fontosabbá válik, hogy a tanácsadók le tudják fordítani őket magyarra. Ezzel együtt elengedhetetlen, hogy az emberek különféle csatornákon tájékozódjanak, például az interneten.

PB: Melyek azok a termékek, ahol égető szükség lenne a tudatosabb ügyfelekre?

Bartha Ákos - MKB

B.Á.: A tudatosság a banki termékek és szolgáltatások teljes körében szükséges, ideális esetben alapfeltétel lenne. Természetesen más és más mélységekre van szükség eltérő esetekben, de az például elengedhetetlen, hogy az emberek minél pontosabban tudják felmérni, meddig nyújtózhatnak, amikor hitelt vesznek fel. Ahogyan a számlatermékeknél az volna az elsődleges, hogy mindenki a bankolási szokásaihoz leginkább igazodó megoldást válasszon. Ez esetben a kötelező minimum nyilván az, hogy tudjam, milyen módon intézem a pénzügyeimet, és nem árt tisztában lennem azzal sem, hogy valóban optimális-e vagy ahhoz legalább közelítő a helyzet. A megtakarításoknál kulcskérdés, hogy gondolkodjunk, tervezzünk előre, legyünk szisztematikusak és kitartóak, és jól jön a türelem, hogy például realizált veszteség nélkül vészeljünk át egy kritikus időszakot.

PB: Van különbség generációk között? Miben különbözik az X,Y generáció az idősebbektől?

B.Á.: Elsősorban a tájékozódás módjában látok eltérést. Az idősebbek személyes informálást és fizikai kapcsolatot igényelnek, és körükben nem ritka, hogy teljesen tájékozatlanul érkeznek. A fiatalok sokkal bátrabban használják a modern csatornákat, és jellemzően felkészültebben érkeznek egy-egy személyes találkozóra. Ebből adódóan érdemi kérdéseket tudnak feltenni, emiatt rövidebb, célratörőbb a kommunikáció, és sokszor már a helyszínen megszületik a döntés. A korábbi generációknál általában több idő eljutni idáig.

PB: Érdemes egy banknak oktató szerepet vállalnia, szolgálhat-e tudásbázisként?

B.Á.: Persze, és egyáltalán nem mindegy ennek a milyensége. Oda kell figyelnünk, hogy milyen nyelvezetet használunk, hogyan kommunikálunk, ne öltsön az egész túlságosan és érthetetlenül szakmai színezetet. A félreértések elkerülése végett: a tartalomnak szakmainak kell lennie, de a megjelenési formában legalább annyira fontos az érthetőség, az egyszerűség. Nem kicsi a felelőssége az oktatási rendszernek sem: a pénzügyi edukációt érdemes fiatal korban, akár játékos, szórakoztató formában elkezdeni. Végezetül pedig otthon is előkerülhet néha a Gazdálkodj okosan!, esetleg ennek valamelyik jelenleg divatos hipszterváltozata.

PB: Milyen csatornákon, hogyan érdemes ma az ügyfeleket elérni? Milyen eszközökkel válhat egy pénzügyi intézmény megbízható tudásforrásává az egyszeri ügyfélnek?

B.Á.: A fiókhálózat változatlanul erős csatorna, és nem változott a személyes konzultációk fontossága sem. Tapasztalataink szerint hasonlóan közkedvelt a telefonos tájékoztatás. Az elmúlt időszakban ezek mellé nőtt a honlapok, a kalkulátorok és az internet jelentősége, és hatékonyan lehet felkelteni a figyelmet appokon, sms-en és push üzeneteken keresztül.

PB: Milyen lehetőségei lesznek a jövő bankjának, hogyan bővül a szerepkör?

B.Á.: A jövő bankja olyan szolgáltatásokat nyújt, amelyek megkönnyítik az ügyfelek mindennapjait. Mi szeretnénk ennek a folyamatnak az élére állni, a digitális bankolás hazai éllovasává válni. Ennek érdekében hamarosan lecseréljük banki számlavezető rendszerünket, olyan informatikai alapokra téve szert, amelyekkel a jövő nálunk már jövőre elérhető. Ezen túlmenően átfogó együttműködési programot indítottunk a fintech szférával, hiszen az érdekünk közös: az ügyfelek elégedettsége. Miért ne dolgozhatnánk együtt olyan megoldásokon, amelyeknek köszönhetően az ügyfelek kényelmesen és egyszerűen intézhetik ügyeiket?

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Személyes pénzügyek Menekítik az adó elől a pénzüket a magyarok
Herman Bernadett | 2025. november 19. 19:01
Megugrott a tartós befektetési számlák (tbsz) és a nyugdíj-előtakarékossági számlák száma az elmúlt két évben. Az év vége további felfutást hozhat. Vannak, akik minden évben nyitnak egy új tbsz-t. 
Személyes pénzügyek Már csak négy hely kiadó az izgalmas pénzügyi verseny döntőjében
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 12:46
Borsod-Abaúj-Zemplén, Hajdú-Bihar, Somogy és Jász-Nagykun-Szolnok vármegyék legjobb technikumi és szakképző iskolai csapatai csatlakoztak az országos döntő mezőnyéhez a Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! vetélkedőben.
Személyes pénzügyek Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! 2025 ősz – 2. forduló 5. nap
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 07:00
Mit tudsz a pénzügyekről? Itt a Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! diákverseny 2. fordulója a Bács-Kiskun, Csongrád-Csanád, Békés vármegyei és budapesti csapatoknak!
Személyes pénzügyek Szép reálhozam lett a nyugdíjpénztáraknál
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 12:26
Nagyot nőttek az egészségkasszák lakáscélú jelzáloghitelek törlesztéséhez kapcsolódó kifizetései.
Személyes pénzügyek Könnyítés jön a CSOK Plusznál, örülhetnek a 40 fölötti kismamák
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 06:25
A CSOK Pluszt azok a gyermeket vállaló házaspárok igényelhetik, ahol a pár hölgy tagja a kölcsönkérelem beadásakor még nem töltötte be a 41. életévét. A jelenleg érvényben lévő szabályok alapján ez alól 2025. december végéig mentességet kapnak azok, kiknél a feleség már terhes és a magzat betöltötte a várandósság 12. hetét, ezt véglegesítették. 
Személyes pénzügyek Az Ön vállalkozásánál is kritikus pont a bankkártyás fizetés? Összehasonlítottuk a kártyaelfogadó szolgáltatásokat!
Gergely Péter | 2025. november 17. 05:43
A vállalkozások túlnyomó többségénél lehet már bankkártyával fizetni, ám nagyon nem mindegy, hogy ennek milyen díjai vannak, illetve mennyi idő alatt cserélik vagy javítják az elromlott POS terminált. A BiztosDöntés.hu összehasonlította a legfontosabb piaci szereplők – Fizetési Pont, myPOS, OTP Bank, SimplePay, SumUp, Teya, Viva Wallet – szolgáltatásait és árait. A különbség szembetűnő.
Személyes pénzügyek Fokozódik a banki ajándékpénz-verseny az új ügyfelekért
Privátbankár.hu | 2025. november 16. 10:01
Egyszeri jóváírási akciót indított a személyi kölcsönöknél két pénzintézet is a napokban, így a lakossági számlák, a babaváró hitel és az Otthon Start hitel után újabb terméknél kínál több piaci szereplő is ajándékpénzt az új ügyfeleknek.
Személyes pénzügyek Újabb továbbjutó csapatokra derült fény a milliós összdíjazású versenyen
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 15:55
Tolna, Pest, Nógrád és Heves legjobbjai biztosították helyüket az országos döntőben a Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! versenyen.
Személyes pénzügyek Hétvégi meglepetések az Otthon Start feltételeiben
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 07:44
Többek között már az igénylő testvére is szerepelhet a hitelben adóstársként. Az éjszaka megjelent a Magyar Közlönyben az Otthon Start feltételeinek további pontosítását tartalmazó kormányrendelet.
Személyes pénzügyek A középiskolások megint megmutatták, mit tudnak a pénzügyekről
Privátbankár.hu | 2025. november 12. 20:51
November 11-én folytatódtak a második fordulós küzdelmek a Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis! pénzügyi tudatossági versenyen.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG