5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ha a közoktatásba nem fér bele, akkor majd a versenyszféra kitanítja az embereket a helyes pénzügyi döntések meghozatalára - legalábbis jelenleg valami ilyesmi a helyzet Magyarországon, ha pénzügyi tudatosságról beszélünk. Ebbe a sorba állnak be lassanként a bankok is, amelyeknek szintén érdeke a jól felkészült ügyfél. Bartha Ákos, az MKB retail ügyvezető igazgatója szerint együtt kell dolgozni az ügyféllel a siker érdekében. Interjú.
Privátbankár.hu (PB): Mit tapasztal az MKB? Milyen szintű pénzügyi kultúrával rendelkeznek az ügyfelek? Mondhatjuk, hogy a válságok és a brókerbotrányok egy pénzügyileg tudatosabb társadalomhoz vezettek?

Bartha Ákos (B.Á.), az MKB retail ügyvezető igazgatója: Egyértelműen tudatosabbá, óvatosabbá, megfontoltabbá váltak az emberek. A folyamat a devizahiteles problémákkal vette kezdetét, a brókerbotrányok pedig megtakarítási oldalon erősítették a tudatosságot. Az sem mellékes szempont, hogy a szigorodó szabályozás teljesebb tájékoztatást ír elő a pénzügyi szolgáltatóknak, és ennek a hatásait sem tudja „kikerülni” az ügyfél. Ugyanakkor a pénzügyi termékek között egyre több komplex tűnik fel, amelyek a mindennapokban elsőre nehezen értelmezhetők, nehezen összehasonlíthatók. Adódnak tehát olyan tényezők, amelyeket nem pótol a jogszabályokban előírt tájékoztatási kötelezettség. Ráadásul a kötelező, szükséges megfogalmazások gyakran szárazak, erősen jogi nyelvezetűek, ezért aztán még fontosabbá válik, hogy a tanácsadók le tudják fordítani őket magyarra. Ezzel együtt elengedhetetlen, hogy az emberek különféle csatornákon tájékozódjanak, például az interneten.

PB: Melyek azok a termékek, ahol égető szükség lenne a tudatosabb ügyfelekre?

Bartha Ákos - MKB

B.Á.: A tudatosság a banki termékek és szolgáltatások teljes körében szükséges, ideális esetben alapfeltétel lenne. Természetesen más és más mélységekre van szükség eltérő esetekben, de az például elengedhetetlen, hogy az emberek minél pontosabban tudják felmérni, meddig nyújtózhatnak, amikor hitelt vesznek fel. Ahogyan a számlatermékeknél az volna az elsődleges, hogy mindenki a bankolási szokásaihoz leginkább igazodó megoldást válasszon. Ez esetben a kötelező minimum nyilván az, hogy tudjam, milyen módon intézem a pénzügyeimet, és nem árt tisztában lennem azzal sem, hogy valóban optimális-e vagy ahhoz legalább közelítő a helyzet. A megtakarításoknál kulcskérdés, hogy gondolkodjunk, tervezzünk előre, legyünk szisztematikusak és kitartóak, és jól jön a türelem, hogy például realizált veszteség nélkül vészeljünk át egy kritikus időszakot.

PB: Van különbség generációk között? Miben különbözik az X,Y generáció az idősebbektől?

B.Á.: Elsősorban a tájékozódás módjában látok eltérést. Az idősebbek személyes informálást és fizikai kapcsolatot igényelnek, és körükben nem ritka, hogy teljesen tájékozatlanul érkeznek. A fiatalok sokkal bátrabban használják a modern csatornákat, és jellemzően felkészültebben érkeznek egy-egy személyes találkozóra. Ebből adódóan érdemi kérdéseket tudnak feltenni, emiatt rövidebb, célratörőbb a kommunikáció, és sokszor már a helyszínen megszületik a döntés. A korábbi generációknál általában több idő eljutni idáig.

PB: Érdemes egy banknak oktató szerepet vállalnia, szolgálhat-e tudásbázisként?

B.Á.: Persze, és egyáltalán nem mindegy ennek a milyensége. Oda kell figyelnünk, hogy milyen nyelvezetet használunk, hogyan kommunikálunk, ne öltsön az egész túlságosan és érthetetlenül szakmai színezetet. A félreértések elkerülése végett: a tartalomnak szakmainak kell lennie, de a megjelenési formában legalább annyira fontos az érthetőség, az egyszerűség. Nem kicsi a felelőssége az oktatási rendszernek sem: a pénzügyi edukációt érdemes fiatal korban, akár játékos, szórakoztató formában elkezdeni. Végezetül pedig otthon is előkerülhet néha a Gazdálkodj okosan!, esetleg ennek valamelyik jelenleg divatos hipszterváltozata.

PB: Milyen csatornákon, hogyan érdemes ma az ügyfeleket elérni? Milyen eszközökkel válhat egy pénzügyi intézmény megbízható tudásforrásává az egyszeri ügyfélnek?

B.Á.: A fiókhálózat változatlanul erős csatorna, és nem változott a személyes konzultációk fontossága sem. Tapasztalataink szerint hasonlóan közkedvelt a telefonos tájékoztatás. Az elmúlt időszakban ezek mellé nőtt a honlapok, a kalkulátorok és az internet jelentősége, és hatékonyan lehet felkelteni a figyelmet appokon, sms-en és push üzeneteken keresztül.

PB: Milyen lehetőségei lesznek a jövő bankjának, hogyan bővül a szerepkör?

B.Á.: A jövő bankja olyan szolgáltatásokat nyújt, amelyek megkönnyítik az ügyfelek mindennapjait. Mi szeretnénk ennek a folyamatnak az élére állni, a digitális bankolás hazai éllovasává válni. Ennek érdekében hamarosan lecseréljük banki számlavezető rendszerünket, olyan informatikai alapokra téve szert, amelyekkel a jövő nálunk már jövőre elérhető. Ezen túlmenően átfogó együttműködési programot indítottunk a fintech szférával, hiszen az érdekünk közös: az ügyfelek elégedettsége. Miért ne dolgozhatnánk együtt olyan megoldásokon, amelyeknek köszönhetően az ügyfelek kényelmesen és egyszerűen intézhetik ügyeiket?

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Személyes pénzügyek Jobb lehet jövőre a lakhatási támogatás a béremelésnél?
Privátbankár.hu | 2024. november 22. 12:59
A munkaadóknak is érdemes utánaszámolniuk, hogy melyikkel tudják jobban megtartani dolgozóikat.
Személyes pénzügyek Az MBH Bank ezzel segíti az otthonteremtést jövőre
Privátbankár.hu | 2024. november 22. 10:51
A bankcsoport elkezdte kidolgozni saját, legfeljebb 5 százalékos éves kamatozású, folyósítási és hitelbírálati díj nélküli jelzáloghitel-konstrukcióját.
Személyes pénzügyek Markánsan változott a lakásbérlés megítélése
Privátbankár.hu | 2024. november 22. 10:16
Hatnak a magas lakásárak, de még mindig sokan pénzkidobásnak tartják a lakásbérlést.
Személyes pénzügyek Még mindig sokat keresnek a hazai brókerek az ügyfeleik aktivitásán
Privátbankár.hu | 2024. november 22. 07:35
A befektetési szolgáltatóknak az idén is hatalmas profitot termelnek az ügyfelek, de ez elmaradhat a tavalyi csúcstól, aminek az egyik oka, hogy egy nagy piaci szereplő beolvadt ír anyacégébe.
Személyes pénzügyek A magyar idősekhez is elérkezett a luxus lehetősége
Natív tartalom | 2024. november 20. 11:54
Az idősek számára egy mindeddig páratlan lehetőség vált valóra Budapest közelében. Egy jól átgondolt koncepció alapján luxusnyugdíjasház nyílt Gödön. Az elképesztő álomról Huszár Viktóriával a Golden Palace Göd Kft. ügyvezetőjével beszélgettünk.
Személyes pénzügyek Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis: teljes az országos döntő mezőnye!
Privátbankár.hu | 2024. november 20. 10:39
Húsz csapat kvalifikálta magát sikeresen a Privátbankár.hu milliós összdíjazású pénzügyi tudatossági versenyének döntőjébe.
Személyes pénzügyek Reagált Nagy Márton kérésére a Bankszövetség: jöhet a kedvezményes hitel
Privátbankár.hu | 2024. november 18. 12:03
A kamatstopot viszont kivezetnék. 
Személyes pénzügyek Jön a munkáshitel: reszkessenek a személyi kölcsönök?
Privátbankár.hu | 2024. november 16. 13:42
A jövő év elejétől fiatalok tízezrei vehetik fel a munkáshitel névre keresztelt, legújabb támogatott kölcsönt. Mivel a konstrukció szabad felhasználású, elsősorban a személyi kölcsönöknek jelenthetne konkurenciát: ezzel együtt nem valószínű, hogy letarolná a piacot.
Személyes pénzügyek Ezt kérik most a nyugdíjasok az Orbán-kormánytól
Privátbankár.hu | 2024. november 16. 09:18
Megtartották az Országos Nyugdíjas Parlament ülését.
Személyes pénzügyek Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis: már csak négy hely kiadó az országos döntőben
Privátbankár.hu | 2024. november 15. 12:48
A második forduló utolsó előtti versenynapján újabb négy csapat jutott a Privátbankár.hu népszerű pénzügyi versenyének országos döntőjébe – a technikumok és szakképző iskolák diákjai ezúttal is kitettek magukért.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG