5p
Ha a közoktatásba nem fér bele, akkor majd a versenyszféra kitanítja az embereket a helyes pénzügyi döntések meghozatalára - legalábbis jelenleg valami ilyesmi a helyzet Magyarországon, ha pénzügyi tudatosságról beszélünk. Ebbe a sorba állnak be lassanként a bankok is, amelyeknek szintén érdeke a jól felkészült ügyfél. Bartha Ákos, az MKB retail ügyvezető igazgatója szerint együtt kell dolgozni az ügyféllel a siker érdekében. Interjú.
Privátbankár.hu (PB): Mit tapasztal az MKB? Milyen szintű pénzügyi kultúrával rendelkeznek az ügyfelek? Mondhatjuk, hogy a válságok és a brókerbotrányok egy pénzügyileg tudatosabb társadalomhoz vezettek?

Bartha Ákos (B.Á.), az MKB retail ügyvezető igazgatója: Egyértelműen tudatosabbá, óvatosabbá, megfontoltabbá váltak az emberek. A folyamat a devizahiteles problémákkal vette kezdetét, a brókerbotrányok pedig megtakarítási oldalon erősítették a tudatosságot. Az sem mellékes szempont, hogy a szigorodó szabályozás teljesebb tájékoztatást ír elő a pénzügyi szolgáltatóknak, és ennek a hatásait sem tudja „kikerülni” az ügyfél. Ugyanakkor a pénzügyi termékek között egyre több komplex tűnik fel, amelyek a mindennapokban elsőre nehezen értelmezhetők, nehezen összehasonlíthatók. Adódnak tehát olyan tényezők, amelyeket nem pótol a jogszabályokban előírt tájékoztatási kötelezettség. Ráadásul a kötelező, szükséges megfogalmazások gyakran szárazak, erősen jogi nyelvezetűek, ezért aztán még fontosabbá válik, hogy a tanácsadók le tudják fordítani őket magyarra. Ezzel együtt elengedhetetlen, hogy az emberek különféle csatornákon tájékozódjanak, például az interneten.

PB: Melyek azok a termékek, ahol égető szükség lenne a tudatosabb ügyfelekre?

Bartha Ákos - MKB

B.Á.: A tudatosság a banki termékek és szolgáltatások teljes körében szükséges, ideális esetben alapfeltétel lenne. Természetesen más és más mélységekre van szükség eltérő esetekben, de az például elengedhetetlen, hogy az emberek minél pontosabban tudják felmérni, meddig nyújtózhatnak, amikor hitelt vesznek fel. Ahogyan a számlatermékeknél az volna az elsődleges, hogy mindenki a bankolási szokásaihoz leginkább igazodó megoldást válasszon. Ez esetben a kötelező minimum nyilván az, hogy tudjam, milyen módon intézem a pénzügyeimet, és nem árt tisztában lennem azzal sem, hogy valóban optimális-e vagy ahhoz legalább közelítő a helyzet. A megtakarításoknál kulcskérdés, hogy gondolkodjunk, tervezzünk előre, legyünk szisztematikusak és kitartóak, és jól jön a türelem, hogy például realizált veszteség nélkül vészeljünk át egy kritikus időszakot.

PB: Van különbség generációk között? Miben különbözik az X,Y generáció az idősebbektől?

B.Á.: Elsősorban a tájékozódás módjában látok eltérést. Az idősebbek személyes informálást és fizikai kapcsolatot igényelnek, és körükben nem ritka, hogy teljesen tájékozatlanul érkeznek. A fiatalok sokkal bátrabban használják a modern csatornákat, és jellemzően felkészültebben érkeznek egy-egy személyes találkozóra. Ebből adódóan érdemi kérdéseket tudnak feltenni, emiatt rövidebb, célratörőbb a kommunikáció, és sokszor már a helyszínen megszületik a döntés. A korábbi generációknál általában több idő eljutni idáig.

PB: Érdemes egy banknak oktató szerepet vállalnia, szolgálhat-e tudásbázisként?

B.Á.: Persze, és egyáltalán nem mindegy ennek a milyensége. Oda kell figyelnünk, hogy milyen nyelvezetet használunk, hogyan kommunikálunk, ne öltsön az egész túlságosan és érthetetlenül szakmai színezetet. A félreértések elkerülése végett: a tartalomnak szakmainak kell lennie, de a megjelenési formában legalább annyira fontos az érthetőség, az egyszerűség. Nem kicsi a felelőssége az oktatási rendszernek sem: a pénzügyi edukációt érdemes fiatal korban, akár játékos, szórakoztató formában elkezdeni. Végezetül pedig otthon is előkerülhet néha a Gazdálkodj okosan!, esetleg ennek valamelyik jelenleg divatos hipszterváltozata.

PB: Milyen csatornákon, hogyan érdemes ma az ügyfeleket elérni? Milyen eszközökkel válhat egy pénzügyi intézmény megbízható tudásforrásává az egyszeri ügyfélnek?

B.Á.: A fiókhálózat változatlanul erős csatorna, és nem változott a személyes konzultációk fontossága sem. Tapasztalataink szerint hasonlóan közkedvelt a telefonos tájékoztatás. Az elmúlt időszakban ezek mellé nőtt a honlapok, a kalkulátorok és az internet jelentősége, és hatékonyan lehet felkelteni a figyelmet appokon, sms-en és push üzeneteken keresztül.

PB: Milyen lehetőségei lesznek a jövő bankjának, hogyan bővül a szerepkör?

B.Á.: A jövő bankja olyan szolgáltatásokat nyújt, amelyek megkönnyítik az ügyfelek mindennapjait. Mi szeretnénk ennek a folyamatnak az élére állni, a digitális bankolás hazai éllovasává válni. Ennek érdekében hamarosan lecseréljük banki számlavezető rendszerünket, olyan informatikai alapokra téve szert, amelyekkel a jövő nálunk már jövőre elérhető. Ezen túlmenően átfogó együttműködési programot indítottunk a fintech szférával, hiszen az érdekünk közös: az ügyfelek elégedettsége. Miért ne dolgozhatnánk együtt olyan megoldásokon, amelyeknek köszönhetően az ügyfelek kényelmesen és egyszerűen intézhetik ügyeiket?

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Személyes pénzügyek SZÉP kártyások figyelem: erre számíthatnak, akik túl sokat költenek a barkácsáruházakban
Herman Bernadett | 2025. május 31. 13:40
Az egyenleg felét lehet lakáscélra felhasználni. Ha valaki átlépi a limitet, mulasztási bírságot kaphat, amit persze el is engedhetnek. Öt hónap alatt találta ki a NAV és az NGM, mi legyen a túlköltő renitensekkel. Valószínűleg büntetlenül megússzák. 
Személyes pénzügyek Egymilliónál is több ügyfél érintett, nyártól nagyot kavar három bank is a kártyáival
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 12:41
Érdemes megnézni, kiket érint a változás, hogy ne legyen meglepetés.
Személyes pénzügyek Lakásra, autóra költötték vagy befektették a fiatalok a munkáshitelt
Herman Bernadett | 2025. május 29. 17:07
A legtöbben lakáscélra használták fel a munkáshitelt, de minden hatodik fiatal autót vásárolt belőle, minden nyolcadik pedig befektette a 4 milliós kölcsönt – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) felméréséből.
Személyes pénzügyek Korai a számháború a minimálbérről – megszólalt a tárca
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 14:22
A minimálbér emeléséről folyamatos a párbeszéd a munkaadói és munkavállalói oldallal – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).
Személyes pénzügyek Szörnyű lelet: egyáltalán nem érzik magukat anyagi biztonságban a magyarok
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 11:06
Tíz magyar felnőttből kilenc aggódik amiatt, hogyan tud megélni.
Személyes pénzügyek Ma lejár a határidő, megszólalt a NAV
Privátbankár.hu | 2025. május 20. 09:22
Május 20. a személyijövedelemadó-bevallás határideje.
Személyes pénzügyek Nagy változás történt a lakáshitelt nyújtó bankoknál
Privátbankár.hu | 2025. május 19. 08:22
Május 1-jétől minden jelentős magyarországi kereskedelmi bank elfogadja hitelcélként a legrosszabb, „I” energetikai besorolású lakóingatlanokat a használt lakások vásárlására felvett jelzáloghitelek esetén.
Személyes pénzügyek Ezek a gimnazisták értenek a legjobban a pénzügyekhez – Legyél Te is Pénzügyi Junior Klasszis!
Privátbankár.hu | 2025. május 15. 15:24
Idén is több mint ezer gimnazista és felkészítő pedagógusaik vettek részt a Privátbankár tavaszi pénzügyi vetélkedőjén. A győztes csapat Budapestről érkezett, a Top 4-be kőszegi, budakeszi és szegedi gimisek kerültek be.
Személyes pénzügyek Sok autós rossz hírt kap, megint jön a drágulás
Privátbankár.hu | 2025. május 12. 10:41
Megérkeztek a számok.
Személyes pénzügyek Egy százalékkal csökkenhetnek a banki költségeink májusban
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 13:51
A bankszámlák önkéntes díjcsökkentése közel egy százalékkal mérsékelheti a számlaköltségeket az előző hónaphoz képest, a havi inflációt pedig nagyságrendileg 0,1 százalékponttal viheti lejjebb, állítja egy friss elemzés. Az éves áremelkedés az áprilisi 6,9 százalékos szintről 0,2 százalékra mérséklődhet.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG