A Facebook-csoporthoz tartozó, főleg fotó– és videó-megosztásra használt Instagram júliusban két új funkciót indított, amelyek célja a verbális erőszak, zaklatás, megfélemlítés megakadályozása – írja a Marketwatch. Az egyik funkció arra kéri a felhasználókat, akik megpróbálták az agresszív megjegyzéseket közzétenni, hogy vizsgálják felül a megfogalmazásukat, mielőtt kommentárjukat élesben elküldik.
A másik pedig lehetővé teszi a platform használói számára más felhasználók korlátozását. A korlátozott felhasználók továbbra is láthatják és kommentálhatják azokat, akik korlátozzák őket, de észrevételeik nem lesznek láthatóak a nyilvánosság előtt.
Az Instagram azt állítja, hogy azért fejlesztett ki ehhez mesterségesintelligencia-eljárásokat, mert a fiatalok nem szívesen blokkolják, tiltják le vagy jelentik a zaklatást. Az ugyanis könnyen eszkalálhatja a helyzetet. Különösen, ha a valós életben is kapcsolatban állnak az erőszakos személlyel. Az online zaklatás egyes esetekben járt már tragikus következményekkel, például öngyilkossággal is.
Javítanák a fotók szűrését
Ez egyébként nem az első alkalom, hogy az Instagram megpróbálja kezelni a problémát. Még 2017 júniusában olyan funkciót indított, amely a mesterséges intelligenciát (MI) használná, hogy elrejtse a sértő bejegyzéseket az oldalról mindenki elől, kivéve azt, aki írta. Ezt megelőzően pedig elkezdte lehetővé tenni a felhasználók számára, hogy kiszűrjék a konkrét szavakat vagy kifejezéseket tartalmazó megjegyzéseket.
Fotószűrő alkalmazás is van, de az még erősen függ a “tartalom-moderátorok” segítségétől. De az Instagram szóvivője reméli, hogy ez megváltozik. „Ahogy az MI javul, képesek leszünk arra, hogy proaktívan megtaláljanak és eltávolítsanak még több zaklatást” - mondta.
Megtartani a felhasználókat
Mindez mögött persze kemény gazdasági érdekek is vannak. Az Instagram azt akarja, hogy a fiatalok ne hagyják el az oldalt. A 2012-ben a Facebook által felvásárolt cég tudja, hogy a közönség szeszélyes, és egymilliárd havi felhasználója ellenére biztosítani szeretné, hogy nem csábítja el őket valamelyik másik vagy új közösségimédia-platform.
A Facebook árfolyama (Grafikon: Stockcharts.com) |
A zaklatás megakadályozása biztosítja a felhasználók elégedettségét és a platformon tartja őket – remélik. De az ez elleni küzdelem költséges is lehet. A leghatékonyabb eljárások épphogy felhasználók, bevételek elveszítésével járhatnak Sheri Bauman, az Arizona Egyetem professzora szerint.
A hamis regisztrációk ellen
Nem kéne lehetővé tenni, hogy bárkik mások nevében regisztrálhassanak az oldalra. Meg kéne követelni az azonosításra alkalmas igazolvánnyal történő regisztrációt. De ez csökkentené a felhasználók számát is, és a hirdetők, akik a nagy számú elérhető fogyasztót keresik, kevesebbet költenének.
A hamis regisztrációk és a robotok nagy problémát jelentenek a közösségi média számára. A Twitter 2018 nyarán eltávolított több millió hamis vagy gyanús nevet. Az Instagram is rendszeresen takarít. A Facebook 2019 első negyedévében 2,2 milliárd regisztrációt törölt.
Több mint felét bántották?
A közösségi médiában a tizenévesek körében a zaklatás nagy probléma. A tizenévesek 59 százaléka azt mondta, hogy már zaklatták vagy zavarták online valamilyen formában.
A tizenévesek 72 százaléka az Instagram-ot egy 2018 májusi jelentés szerint. A 85 százalékuk a Youtube-ot és 69 százalék a Snapchat-ot. A Facebook-ot és a Twittert csak kevesebb, mintegy felük, illetve harmaduk.
A gyűlöletoldalak
Ditch The Label zaklatás elleni csoport szerint sok felhasználó külön Instagram-oldalt hoz létre, amelyeket mások megfélemlítésére használnak, névtelenül. Ezek a „gyűlöletoldalak” még rosszabbá tehetik a zaklatásokat, mert az érintettek nem is tudják, hogy ki van mögöttük.
Egyes platformok azonban, mint a Slack, inkább a felhasználókra bízzák a tartalmak figyelését. A nemrég tőzsdére ment céget emiatt sok kritika érte. A cég inkább az üzleti, vállalati kapcsolatok tartására alkalmas szolgáltatást kínál. Így azt állítja, hogy a munkavállalók felelősek azért, ahogyan viselkednek.
A Twitter árfolyama (Grafikon: Stockcharts.com) |
Ha már elterjedt, nehéz
A Twitter 2018-ban állítólag több mint 70 változtatást hajtott végre, miután korábban sok kritikát kapott a gyűlöletbeszéd és a zaklatás miatt. A szakértők azonban azt mondják, hogy nehezebb fellépni, ha a probléma egyszer már elharapódzott.
Szakértők az Instagram erőfeszítéseit dícsérik, amelyek egyes jelek szerint ígéretesnek tűnnek és viszonylag jól működhetnek majd. A cég azt állítja, hogy korai tesztjei szerint sok zaklató visszavonja a megjegyzését, és valami kevésbé ártalmas hozzászólásra cseréli.