5p

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Riport a múlt héten megannyi reptéren káoszt okozó informatikai hiba személyes következményeiről.

Csak nehogy velem is ilyen előforduljon! Óhatatlanul ez jut az ember eszébe, amikor külföldi repülése előtt egyre több utasszállító késéséről, sőt járatok törléséről érkeznek hírek. Márpedig a nyár közepe felé haladva csak úgy sorjáztak a szörnyűbbnél szörnyűbb történetek pórul járt, sőt a felszállás helyén hagyott utasokról.

Persze azzal nyugtatgattam magam, hogy a rémtörténetek döntően fapados légitársaságokkal estek meg, márpedig nekem egy Lufthansára szólt a jegyem. 

Bár felidéztem 2011 tavaszát, amikor feleségemmel egy, a kedvenc csapatom számára győztes focimeccs után nem sikerült felférnünk a német légitársaság menetrendszerű gépére, mert több volt az utas, mint a hely (angol kifejezéssel túlbookolt lett), s pechünkre a létszám felettiek közé kerültünk. Csakhogy már ott, Manchesterben szupergyorsasággal áttettek minket egy British Airways-gépre, amellyel aztán szinte ugyanakkor értünk Budapestre, mint az eredeti gép, csupán annyi volt a különbség, hogy nem Münchenben, hanem Londonban kellett megejtenünk az egy átszállást. Ráadásul még a manchesteri felszállás előtt a lelkünkre kötötte a segítőkész Lufthansa-alkalmazott, hogy hazánk fővárosába érve azonnal igényeljük a kártérítést, amelyet aztán rövid időn belül meg is kaptunk, s amely annyira gáláns volt, hogy az összes, tehát oda-vissza szóló repjegy-költségeink kétharmada megtérült.

Mindig van másik!
Mindig van másik!
Fotó: Depositphotos

Még jó egy évtizeddel korábban volt egy másik afférom a Lufthansával, de akkor nem a géppel, hanem a poggyászommal akadt gond, amely egynapos késéssel érkezett meg Budapestről Frankfurton át Washingtonba.

Nem is emlékeztem erre a csaknem negyedszázados sztorimra, amikor múlt hétfőn, azaz július 15-én reggel a rendkívül készséges hölgy a ferihegyi poggyászfelvételnél közölte, nem kell Frankfurtban bíbelődnöm a bőröndömmel, azt ugyanis majd ők egyenesen Strasbourgba viszik. Még vissza is kérdeztem, hogy vagyis felteszik a buszra? – mivel a német városból az Európai Parlamentnek helyet adó francia határtelepülésre nem repülővel, hanem egy expressz busszal vittek át.

Ezek után érkezésemkor megrökönyödve tapasztaltam, hogy a bőröndöm mégse jött velünk, hanem Frankfurtban maradt. Most is egy napot kellett kibekkelnem, mint 2000-ben, mire hozzájuthattam a cuccaimhoz.

Mindenki rémálma
Mindenki rémálma
Fotó: Depositphotos

Akkor nem sejtettem, hogy (tor)túrám java még hátravan. Amikor a jól elvégzett munka örömével négy nap múltán hazafelé vettem az irányt, frankfurti megérkezésünk előtt fél órával, július 19-én, péntek este 7 óra 3 perckor jött a valószínűleg minden utas rémálma: sms-ben és email-ben is értesítettek, hogy törölték a Budapestre fél 11-kor induló járatomat. Az alternatív ajánlat ezúttal is villámgyorsan érkezett: még aznap este elvisznek Münchenbe, majd onnan Budapestre – de csak másnap reggel.

Akkor már mindenhonnan jött a hír a világméretű – vagyis nem csak néhány járatot érintő – informatikai hibáról. Ezért a felajánlott alternatívák közül elfogadtuk a legjobbnak – vagy ha úgy tetszik, a legkevésbé rossznak – tűnőt. Visszakaphattuk volna a jegy árát és vonatra vagy buszra szállhattunk volna, ám a 9-10 órás úttal sem értünk volna sokkal előbb Budapestre.

A másnap reggeli járatra még úgy is rábólintottunk, hogy persze volt egy jókora rizikó: akkor még nem tudtuk, az informatikai hibát mikorra tudják majd elhárítani, vagyis kétséges volt, a péntek délutántól már valamennyi oda tartó járatnak megálljt parancsoló Ferihegy képes lesz-e minket (is) fogadni.

Már csak azért is e megoldást választottuk, mert a német légitársasággal korábban már ugyanígy járt kolléganőm megnyugtatott: ez a Lufthansa, amely az ominózus esetben, ugyanúgy Münchenben, szétszórta a hoppon maradt utasokat a reptér környéki szállodákba, ahonnan természetesen vissza is hozta őket, s még ételt, italt is adott.

Most azonban nem így történt. Münchenben ugyanis azt közölték velünk, hogy szállodát nem biztosítanak, csak azt, hogy ha találunk hotelt és az elszállásol minket, annak árát kifizetik, meg az oda-vissza utat és az étel-, italfogyasztásunkat is állják.

Rövid ideig tartó dilemma után úgy döntöttünk, ebből nem kérünk. Hiszen gondoljunk csak bele: 11-kor szálltunk le, és a Budapestre tartó gépünk indulása 6:45-re volt időzítve. Vagyis ennyi idő alatt kellett volna taxit fognunk, szállodát keresni és még vissza is jönni. Megéri ez a bizonytalan végkimenetelű macera a 3-4 órás alvásért? – kérdeztük egymástól.

Ott túl az ablakon
Ott túl az ablakon
Fotó: Klasszis Média/Csabai Károly

Így utólag persze azt mondom, talán mégis csak jobb lett volna a B-terv megvalósítása. Hiszen így a reptéren, eléggé méltatlan körülmények között, a tisztító brigád fülsüketítő munkálkodása mellett tudtunk tízperceket szunyókálni hajnali 4-ig, amíg beindult az élet, s a kapott ellátmány - száraz, csomagolt perec, dobozos víz és szétcukrozott narancslé és a bónusz: Twix csoki - sem volt éppen első osztályú.

A müncheni reptéren alvók ellátmánya
A müncheni reptéren alvók ellátmánya
Fotó: Klasszis Média/Csabai Károly

Ám ezt is túléltük, s mivel szerencsére 20-án, azaz szombat reggelre az informatikai horror is levonult, időben (!) felszállhattunk – az Air Baltic gépével, miután valószínűleg a Lufthansa a nagy káoszban nem tudta a saját Boeing-jét biztosítani.

Nem maradt más hátra, mint a járattörlés miatt az EU-szabályok szerint minket megillető kártérítésért folyamodni.

Remélem, legalább e tekintetben a Lufthansa évekkel, évtizedekkel ezelőtti szokásai nem változtak.

(Csabai Károly szerzői oldala itt érhető el.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Szubjektív Az emberek már elhiszik, hogy a Tisza Párt győzni tud – Ez Viszont Privát
Bózsó Péter – Csabai Károly – Havas Gábor – Herman Bernadett – Izsó Márton | 2025. június 20. 18:46
Hol nőtt a Tisza népszerűsége? Mit gondoljunk Ukrajna uniós tagságáról? Kinek jó a kamatstop? Már a bolgárok is megelőztek! Legyűri-e a kormány Budapestet? Milyen lesz a Pride? Megnyugodhatnak az újságírók? Hová tart az izraeli-iráni háború?
Szubjektív Keményen szembeszállt Trumppal, a demokraták sztárja lett
Káncz Csaba | 2025. június 16. 09:36
Kalifornia kormányzója mumusból a demokraták reménysugarává vált. Newsom tudja, hogy a 21. században a választásokat már nem a hagyományos médián keresztül nyerik meg, így felfedezte a közösségi platformokat is. Káncz Csaba jegyzete.
Szubjektív Vissza kell venni tőlük a milliárdokat! Az utca embere a luxizásról
Izsó Márton - Vég Márton | 2025. június 14. 10:44
Mészáros Lőrinc magánrepülőjétől Orbán Ráhel milliós táskájáig naponta lehet olvasni a NER luxizásáról. Nem túlzás ez egy kicsit? Az utca emberét kérdeztük.
Szubjektív Spanyolország rejtett kincsei – a falusi bárok, ahová a zarándok is betér
Bózsó Péter | 2025. június 14. 06:01
Az ibériai országban a legtöbben a tengerpartokat és a történelmi emlékekben gazdag városokat keresik fel, de a falvakban is sok érdekességet találhatunk, különösen, ha gyalogszerrel közlekedünk. A Világjáró ezúttal a legmagányosabb Caminón zarándokolt Sevillától Santiago de Composteláig, és elmeséli, mit látott útközben. 
Szubjektív Lassú gyilkos döntheti be az Orbán-kormányt – Ez Viszont Privát
Havas Gábor – Izsó Márton – Kovács-Angel Marianna – Vég Márton – Wéber Balázs | 2025. június 13. 19:22
A héten újabb, a vártnál rosszabb adat látott napvilágot a magyar gazdaságról, amelynek romló állapota lassú vízként mossa alá Orbán Viktorék hatalmát. Miért nem működik a kormány gazdaságpolitikája, és miért botrányos a külpolitikája? Mit üzent a héten Zelenszkij Magyarországnak? Lehet-e még Orbán-Lázár csere a finis előtt?
Szubjektív Ukrajna, Gáza – Donald Trumppal szembejött a kőkemény valóság
Wéber Balázs | 2025. június 8. 05:51
Ukrajnában továbbra is teljes erővel dúl a háború, Gázából naponta érkeznek a horrorisztikus hírek – békének sem itt, sem ott nincs nyoma. A világ nem olyan, mint amilyennek azt Donald Trump látja vagy láttatni akarja, annál sokkal durvább és szomorúbb hely.
Szubjektív Angol vidéki romantika – Jane Austen házánál teáztunk
Elek Lenke | 2025. június 7. 06:01
Évek óta tart a Jane Austen-láz. Az idén pedig még fokozódik, hiszen 250 éve született ez a korántsem gazdag, bár nemesi családból származó okos nő. Aki bizonyára el sem tudta volna képzelni, hogy két és fél évszázad után tömegek olvassák majd könyveit. Anglia minden települése, ahol valaha lakott, turistaözönre számíthat idén. A Világjáró e heti állomása: Chawton. 
Szubjektív A gazdaság padlón, a Fidesz repedezik? Ez Viszont Privát 55.
Csabai Károly - Havas Gábor - Herman Bernadett - Izsó Márton - Litván Dániel | 2025. június 6. 19:04
Megszólalt Navracsics Tibor, levelet írt Mészáros Lőrinc, egyelőre nem lesz „átláthatósági” törvény. Közben söprik ki a pénzt az állami cégekből, Nagy Márton pedig láthatóan nem tudja, mihez kapjon. Az Ez Viszont Privát legfrissebb adásában e témákban is ütköztették véleményüket munkatársaink: Csabai Károly, Herman Bernadett és Litván Dániel.
Szubjektív Elég volt a harcból, 15 éve csak harcolunk! Az utca embere a Harcosok Klubjáról
Izsó Márton - Vég Márton | 2025. május 31. 10:29
Orbán Viktor bejelentette, hogy elindítják a Harcosok Klubját, amelyhez százezer aktivistát várnak. A kormányoldal digitális harcosokat vet be az online térben. Járókelők véleményére voltunk kíváncsiak.
Szubjektív Andorra varázslatos völgyei, avagy ráérős kanyargás Európa legnagyobb miniállamában
Durucz Dávid | 2025. május 31. 06:01
Mi lenne, ha Budapest egy ország lenne, csak éppen két-háromezer méteres hegyek között, kerületek helyett völgyekben fekvő falvakra felosztva? Nos, a buszozás például lassabb, de látványosabb időtöltés lenne – és már ezen a ponton kiderül, hogy a méreten kívül semmi közös nincs a magyar fővárosban és Európa legnagyobb miniállamában. A Világjáró ezúttal Andorrában járt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG