5p

Riport a múlt héten megannyi reptéren káoszt okozó informatikai hiba személyes következményeiről.

Csak nehogy velem is ilyen előforduljon! Óhatatlanul ez jut az ember eszébe, amikor külföldi repülése előtt egyre több utasszállító késéséről, sőt járatok törléséről érkeznek hírek. Márpedig a nyár közepe felé haladva csak úgy sorjáztak a szörnyűbbnél szörnyűbb történetek pórul járt, sőt a felszállás helyén hagyott utasokról.

Persze azzal nyugtatgattam magam, hogy a rémtörténetek döntően fapados légitársaságokkal estek meg, márpedig nekem egy Lufthansára szólt a jegyem. 

Bár felidéztem 2011 tavaszát, amikor feleségemmel egy, a kedvenc csapatom számára győztes focimeccs után nem sikerült felférnünk a német légitársaság menetrendszerű gépére, mert több volt az utas, mint a hely (angol kifejezéssel túlbookolt lett), s pechünkre a létszám felettiek közé kerültünk. Csakhogy már ott, Manchesterben szupergyorsasággal áttettek minket egy British Airways-gépre, amellyel aztán szinte ugyanakkor értünk Budapestre, mint az eredeti gép, csupán annyi volt a különbség, hogy nem Münchenben, hanem Londonban kellett megejtenünk az egy átszállást. Ráadásul még a manchesteri felszállás előtt a lelkünkre kötötte a segítőkész Lufthansa-alkalmazott, hogy hazánk fővárosába érve azonnal igényeljük a kártérítést, amelyet aztán rövid időn belül meg is kaptunk, s amely annyira gáláns volt, hogy az összes, tehát oda-vissza szóló repjegy-költségeink kétharmada megtérült.

Mindig van másik!
Mindig van másik!
Fotó: Depositphotos

Még jó egy évtizeddel korábban volt egy másik afférom a Lufthansával, de akkor nem a géppel, hanem a poggyászommal akadt gond, amely egynapos késéssel érkezett meg Budapestről Frankfurton át Washingtonba.

Nem is emlékeztem erre a csaknem negyedszázados sztorimra, amikor múlt hétfőn, azaz július 15-én reggel a rendkívül készséges hölgy a ferihegyi poggyászfelvételnél közölte, nem kell Frankfurtban bíbelődnöm a bőröndömmel, azt ugyanis majd ők egyenesen Strasbourgba viszik. Még vissza is kérdeztem, hogy vagyis felteszik a buszra? – mivel a német városból az Európai Parlamentnek helyet adó francia határtelepülésre nem repülővel, hanem egy expressz busszal vittek át.

Ezek után érkezésemkor megrökönyödve tapasztaltam, hogy a bőröndöm mégse jött velünk, hanem Frankfurtban maradt. Most is egy napot kellett kibekkelnem, mint 2000-ben, mire hozzájuthattam a cuccaimhoz.

Mindenki rémálma
Mindenki rémálma
Fotó: Depositphotos

Akkor nem sejtettem, hogy (tor)túrám java még hátravan. Amikor a jól elvégzett munka örömével négy nap múltán hazafelé vettem az irányt, frankfurti megérkezésünk előtt fél órával, július 19-én, péntek este 7 óra 3 perckor jött a valószínűleg minden utas rémálma: sms-ben és email-ben is értesítettek, hogy törölték a Budapestre fél 11-kor induló járatomat. Az alternatív ajánlat ezúttal is villámgyorsan érkezett: még aznap este elvisznek Münchenbe, majd onnan Budapestre – de csak másnap reggel.

Akkor már mindenhonnan jött a hír a világméretű – vagyis nem csak néhány járatot érintő – informatikai hibáról. Ezért a felajánlott alternatívák közül elfogadtuk a legjobbnak – vagy ha úgy tetszik, a legkevésbé rossznak – tűnőt. Visszakaphattuk volna a jegy árát és vonatra vagy buszra szállhattunk volna, ám a 9-10 órás úttal sem értünk volna sokkal előbb Budapestre.

A másnap reggeli járatra még úgy is rábólintottunk, hogy persze volt egy jókora rizikó: akkor még nem tudtuk, az informatikai hibát mikorra tudják majd elhárítani, vagyis kétséges volt, a péntek délutántól már valamennyi oda tartó járatnak megálljt parancsoló Ferihegy képes lesz-e minket (is) fogadni.

Már csak azért is e megoldást választottuk, mert a német légitársasággal korábban már ugyanígy járt kolléganőm megnyugtatott: ez a Lufthansa, amely az ominózus esetben, ugyanúgy Münchenben, szétszórta a hoppon maradt utasokat a reptér környéki szállodákba, ahonnan természetesen vissza is hozta őket, s még ételt, italt is adott.

Most azonban nem így történt. Münchenben ugyanis azt közölték velünk, hogy szállodát nem biztosítanak, csak azt, hogy ha találunk hotelt és az elszállásol minket, annak árát kifizetik, meg az oda-vissza utat és az étel-, italfogyasztásunkat is állják.

Rövid ideig tartó dilemma után úgy döntöttünk, ebből nem kérünk. Hiszen gondoljunk csak bele: 11-kor szálltunk le, és a Budapestre tartó gépünk indulása 6:45-re volt időzítve. Vagyis ennyi idő alatt kellett volna taxit fognunk, szállodát keresni és még vissza is jönni. Megéri ez a bizonytalan végkimenetelű macera a 3-4 órás alvásért? – kérdeztük egymástól.

Ott túl az ablakon
Ott túl az ablakon
Fotó: Klasszis Média/Csabai Károly

Így utólag persze azt mondom, talán mégis csak jobb lett volna a B-terv megvalósítása. Hiszen így a reptéren, eléggé méltatlan körülmények között, a tisztító brigád fülsüketítő munkálkodása mellett tudtunk tízperceket szunyókálni hajnali 4-ig, amíg beindult az élet, s a kapott ellátmány - száraz, csomagolt perec, dobozos víz és szétcukrozott narancslé és a bónusz: Twix csoki - sem volt éppen első osztályú.

A müncheni reptéren alvók ellátmánya
A müncheni reptéren alvók ellátmánya
Fotó: Klasszis Média/Csabai Károly

Ám ezt is túléltük, s mivel szerencsére 20-án, azaz szombat reggelre az informatikai horror is levonult, időben (!) felszállhattunk – az Air Baltic gépével, miután valószínűleg a Lufthansa a nagy káoszban nem tudta a saját Boeing-jét biztosítani.

Nem maradt más hátra, mint a járattörlés miatt az EU-szabályok szerint minket megillető kártérítésért folyamodni.

Remélem, legalább e tekintetben a Lufthansa évekkel, évtizedekkel ezelőtti szokásai nem változtak.

(Csabai Károly szerzői oldala itt érhető el.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Szubjektív „Hát ez már most, enyhén fogalmazva, gusztustalan… ”– az utca embere a választási kampányról
Bózsó Péter - Izsó Márton Artúr | 2025. október 4. 16:51
Beindult a 2026-os tavaszi parlamenti választási kampány. Az utca emberét arról kérdeztük, hogy mit gondol, melyik párt nyer majd, milyen lesz az addig vezető kampány, és lesz-e Orbán Viktor-Magyar Péter vita.
Szubjektív A legírebb sziget, ahol több a whisky, mint az ivóvíz
Durucz Dávid | 2025. október 4. 06:01
„Van itt három templom, három iskola, hat kocsma és egy bolt, szóval rendben vannak a prioritások” – mondta kísérőnk Európa egyik legkülönlegesebb szigetén, Inishmore-on, ahová körülményes eljutni, de ahonnan lélekben hazatérni sokkal nehezebb. A Világjáró ezúttal Írország ősi részéről jelentkezik.
Szubjektív Miért kap adókedvezményt, akinek több Birkin táskája van, mint gyereke? Ez Viszont Privát
Csabai Károly – Havas Gábor – Herman Bernadett – Imre Lőrinc – Izsó Márton | 2025. október 3. 19:11
A héten ismertté váltak a kormány és a Tisza Párt egyaránt 5-5 pontból álló azon kérdései, amelyekre várják a választópolgárok reakcióit. Az Ez Viszont Privát legújabb adásában ezek mentén beszélgetett Csabai Károly főszerkesztő, Herman Bernadett főmunkatárs és Imre Lőrinc újságíró. Például az édesanyák és a fiatalok adómentességéről, a társasági adóról, valamint arról, hogy Magyar Péter már az egymilliárd forint feletti vagyonokat is megadóztatná. 
Szubjektív Dübörög az orosz befolyásolási gépezet – Magyarországra is gyakorolnak Csehországban és Moldovában?
Litván Dániel | 2025. szeptember 28. 18:16
Álhírek öntik el Csehországot és Moldovát, de valós erőszakba is át-átcsap már az orosz hibrid és információs hadviselés szerte Európában. Felkészül: Magyarország? Jegyzet.
Szubjektív A tömegturizmus tépázza, de még állja a sarat a világ egyik legeredetibb városa
László Éva Lilla | 2025. szeptember 27. 06:01
Aki térre, tisztaságra és andalgós városnézésre vágyik, ne Velencét válassza egy hosszabb vakáció színhelyéül. Aki viszont imádja a pezsgést, nem rettenti el a szelfiző turistatömegek nyomakodása, és szívesen barangol a csatornák mentén, jól teszi, ha előre felkészül: mit hol tud megvenni, megenni és megtenni. Főleg, ha gyerekekkel érkezik. A Világjáró e heti állomása Velence, ahol pár napos gasztronómiai és kulturális „ámokfutás” során legalább egy hónapra való impulzust gyűjtöttünk. 
Szubjektív A királyság nukleáris védőernyő alá húzódik
Káncz Csaba | 2025. szeptember 22. 10:07
Szaúd-Arábia új védelmi paktuma Pakisztánnal jelzi a kapcsolatok történelmi mélyülését, és jól mutatja, hogyan alakítják át a változó közel-keleti törésvonalak, az USA habozása és Irán árnyéka a Perzsa-öböl menti térség biztonságát. Jelenleg arra utalnak a jelek, hogy több ország is szeretne hasonló mechanizmusokat létrehozni Iszlámábáddal. Káncz Csaba jegyzete.
Szubjektív „Maximum a saját hazánkat kell megvédenünk” – az utca embere a lengyelországi dróntámadásról
Bózsó Péter - Izsó Márton Artúr | 2025. szeptember 20. 10:21
Egyre fokozódik a feszültség a NATO és Oroszország között, miután múlt héten orosz drónok hatoltak be Lengyelországba. Ennek apropóján kérdeztünk járókelőket arról, hogy legyen-e ismét kötelező a katonai szolgálat itthon, mi a véleményük a hadikiadások a NATO által elvárt növeléséről, illetve küldjünk-e katonákat a NATO keretében Lengyelországba egy orosz támadás esetén, ha Varsó erre kérne minket?
Szubjektív Vulkánok, szakadékok, keselyűk földjén – poroszkálás Peruban
Eidenpenz József | 2025. szeptember 20. 06:01
A négy kilométer mély kanyontól a hat kilométer magas, havas tetejű vulkánokig, a múmiáktól a kondorkeselyűkig, a spanyol építészettől a teraszos földművelésig számos érdekességet rejt Arequipa tartomány. A Világjáró ezúttal Peru kevésbé ismert, déli részén járt.
Szubjektív Lefegyverző kampány: a Tisza nyakában lohol a Fidesz – Ez Viszont Privát
Bózsó Péter – Havas Gábor – Izsó Márton – Vég Márton – Wéber Balázs | 2025. szeptember 19. 19:01
A héten írtuk meg, hogy az első félévben 80 milliárdba került nekünk az a közmédia, amelynek híradója egy friss kutatás szerint is a kormánypárt kommunikációs céljainak van alárendelve. De mire lesz elég a fideszes médiahenger? Miért közelít a kormánypárt népszerűsége a Tiszáéhoz? Mire gyúrnak a Harcosok klubja edzőtáborában? Mennyire közügy Gyurcsány Ferenc magánélete? Mit mutatnak a friss KSH-s béradatok, és mi a valóság? Mi köze Hajdú B.-nek a NER-hez? És kik azok a dolgozó szegények? Erről is vitatkozott az Ez Viszont Privát e heti adásában Wéber Balázs vezető szerkesztő, valamint Bózsó Péter és Vég Márton újságíró.   
Szubjektív Válság az EU és Szerbia között: válaszúthoz érkeztek
Káncz Csaba | 2025. szeptember 16. 18:31
Nagyító rovatunkban ezúttal a Belgrád és Brüsszel közötti parázsló válságot vesszük górcső alá. Egy olyan időszakban, amikor az európai diplomaták nyakába szakadt az ukrajnai konfliktus, az egyre fenyegetőbb szerb krízis kezelése sok külügyminiszter számára másodlagos szempont. Pedig Belgrád egyre inkább rácsúszik arra az útra, amelyre Grúzia rátért – áldemokráciává válva, amelyre az EU-nak már nincs befolyása. Káncz Csaba jegyzete.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG