Tudtuk persze, hogy hová megyünk: egy helyre, ahol mintha megállt volna az idő. De úgy is fogalmazhatunk, hogy Örményország nagyon erősen kötődik a múltjához – akár 30, akár 3000 évvel ezelőttről van szó.
Egy olyan posztszovjet országba érkeztünk, ahol egyetlen változtatás nélkül le lehetne forgatni egy ‘70-es években játszódó filmet. Az épületek és a járművek tömény időutazás-élményt adnak, de nemcsak a nagy számban előttünk guruló, nálunk jóval idősebb Kamazok, Ladák, Uazok és Zilek látványa okoz kultúrsokkot: a főváros, Jereván gyakorlatilag egyetlen nagy szoborpark.
Az emlékművek száma vidéken sem csekély, de itt konkrétan a szobor-túladagolás veszélye fenyegetett minket. A városban sok urbanisztikai probléma megoldásra vár, de arra az egyre nagyon ügyelnek, hogy az emlékműveket övező közparkok tökéletesen rendben legyenek tartva.
Fotó: Durucz Dávid
Churchill kedvenc itala
És hogy a hegyvidéki országban, a magasan fekvő főváros síkabb területein is megkapjuk a mászásadagunkat, Jereván tele van lépcsőkkel. A szobrok mellett ez tűnik a fő profiljuknak: ami fontos és érdekes, az magasan van.
Így az Ararat-gyár is, amely uralja a város látképét, egyúttal a leginkább vonzó célpont az ide érkezőknek. Még az absztinens turistákat is érdekli, hol és hogyan készül a világ talán legjobb brandyje, amit Sir Winston Churchill Jaltában annyira megszeretett, hogy onnantól kezdve folyamatosan kellett küldeni neki az utánpótlást.
A gyárlátogatás vezetője szerint napi egy üveggel ivott meg belőle – ezt ugyan túlzásnak éreztük, de pár pohárnyi kóstolóra mi magunk is beneveztünk. Érdekes ízélmény volt, különösen a 20 éves tétel, noha üvegszám azért nem nyakalnánk.
Fotó: Durucz Dávid
Különben is vártak még ránk az előzetesen dicsért helyi borok – no meg az örmény sörök, amelyekről viszont semmi jót nem hallottunk. Kalandvágyunk végül elnyerte méltó jutalmát: felelősségem teljes tudatában le merem írni, hogy életünk legrosszabb söreit fogyasztottuk el Örményországban.
A többieknek a tömeggyártott sörök jelentették a mélypontot, nekem – bár erős volt a verseny – egy kézműves főzde termékei okozták a legkellemetlenebb perceket. Ha rossz sörökről van szó, itt egyszerűen nem tudnak hibázni.
Ettünk jókat is, de…
Ételek terén már vegyesebb a kép. Először is, az olvasókat a részletektől megkímélve muszáj kihangsúlyoznom: nem árt az óvatosság, nem minden konyha való minden gyomornak. Nem akarom rossz hírét kelteni az örmény ételeknek, mert egy gyomorrontáshoz több tényezőnek is kedvezőtlenül kell alakulnia – de utólag úgy érzem, valamivel nagyobb ívben is kerülhettük volna a rizikókat.
Fotó: Durucz Dávid
De hogy a másik serpenyőbe is kerüljön valami: a vidéki reggelik szenzációsan színesek, gazdagok és kiadósak voltak. És kevés kellemesebb napindító van, mint amikor friss paradicsom, paprika, tojás, sajt, lekvár, szörp kerül az asztalra, a szállásadó saját terméséből. A barack pedig egyenesen világverő az örmény hegyekben, zöld héja ellenére nagyon is érett, mézédes, lédús – ez hiányozni fog.
És ha már hegyek: most először jártunk olyan országban, ahol ennyire dominánsak voltak a sokezres csúcsok, ezek határozták meg a látképet és az egész utazást. Na meg a szerpentinek és a sokszor szó szerint úttalan utak.
Egyik ámulatból a másikba estünk, hogy ezeket mégis hogyan jelölhetik betűvel és számmal a térképeken – miközben igazán biztonságosan csak az elnyűhetetlen Uaz terepjárók haladhattak rajtuk, amiknek még út sem kell.
Fotó: Durucz Dávid
Ararát: az övék is, meg nem is
Ami pedig talán mindennél többet elmond erről a kis országról: a környék legmagasabb hegye, az örmények nemzeti jelképe, a világhírű brandy névadója, a biblikus jelentőségű Ararát… nos, nem Örményországban van.
Törökország a hírhedt 1915-17-es népirtás után nem sokkal tette rá a kezét a legmagasabb pontján 5137 méter magas hegyre. Sajnos nagyon jellemző, hogy a legmeghatározóbb helyüket is elvették tőlük. A finoman szólva is viharos örmény történelem során aki csak tudott, igyekezett átgázolni rajtuk, leigázni őket, és főképp jó nagy területeket kihasítani az országból.
Fotó: Durucz Dávid
És ennek még mindig nincs vége. Az utóbbi idők legnagyobb örmény tragédiája a hegyi-karabahi lakosság teljes elűzése a „kedves szomszéd”, Azerbajdzsán által. Ami átvezet egy másik problémás jelenségre: a hasonló konfliktushelyzetek megoldását a baráti Oroszországtól várnák az örmények – hiába.
Magyarként ezt nehéz megítélni, nem is biztos, hogy igazságos vagyok, de nekem igencsak Stockholm-szindróma jellegűnek tűnik az örmény-orosz kapcsolat. A segítség újbóli elmaradása ellenére ugyanis hatalmas kultusza van itt az eurázsiai nagyhatalomnak.
Az oroszok nem csak a spájzban vannak
Persze, Oroszországból jön a gáz, az autók és buszok, a befektetések, a turisták, szinte minden.
Mégis túlzásnak tűnik, hogy a két világ, Európa és Ázsia határán billegő országban CCCP-melegítős „rajongókkal” van tele minden utca és vegyesbolt – miközben a szovjet uralom érezhetően évtizedekkel visszavetette Örményország fejlődését minden téren.
Az ősrégi szovjet autók bármilyen úton elmennek, de nem is lenne rájuk szükség, ha lennének normális utak – meg normális életszínvonal, aminek révén többen jutnának valamivel újabb, jobb minőségű járművekhez.
Fotó: Durucz Dávid
És jó lenne, ha esetleg a gázvezetékek sem a föld fölött, a telkek kapuinál látványosan megemelve futnának, az örmény vidéket meghatározó látványelemként, és Jereván belvárosának forgalma sem egyetlen, végtelen dugó lenne, ahol még életképes vészforgatókönyv sincs: a túltömött, alulméretezett, ősrégi buszokon és trolikon sem lehet ép elmével A-ból B-be elvergődni.
Maradna a gyaloglás, mint alternatíva, de zebrákból már korántsem áll olyan jól az örmény főváros, mint lépcsőkből. Sokszor igazi bátorságpróba átkelni az autók között, mert (amolyan közel-keleti és észak-afrikai módra) a közlekedésnek nem annyira szabályai vannak, mint inkább ritmusa.
A metró pedig külön fejezet: kínosan ügyeltek arra, hogy a belváros fontosabb pontjait ne érintse az egyetlen vonal; az érkező szerelvények gyakran feleannyi kocsiból állnak, mint arra az utazóközönség számít, ezért a megálló végéből rendszeresen durva futóverseny indul a nemlétező helyekért. De legalább tilos is fotózni a mi régi metróinkhoz hasonló járműveket, amelyekre silány minőségű műanyag „játékzsetonok” bedobása után szállhatunk fel. Egzotikus élmény, mi tagadás.
Visszatérve az oroszokhoz fűződő viszonyhoz: az ilyen szintű alárendelődés már csak azért is furcsa, mert közben vannak az örmény történelemnek olyan fejezetei, amelyek hatalmas büszkeséggel töltik el a helyieket, és érezhetően nagy becsben tartják őket.
A hegyekben látogatható gyönyörű templomok és a különleges kacskarok, vagyis faragott kőkeresztek mind azt hirdetik, hogy itt él és virágzik a világ legősibb keresztény kultúrája: az örményeknél már 301 óta ez az államvallás, tehát az apostoli korhoz történelmi léptékben nagyon közel alakult ki az itteni kereszténység.
Fotó: Durucz Dávid
Ahhoz, hogy mindezt értékeljük, még csak vallásosnak sem kell lenni: a mesés panorámával övezett épületek sokadjára is lenyűgöztek minket. Még úgy is, hogy némelyikhez kommersz turista-infrastruktúra is kapcsolódott, a többi közt lépésenként kínálgatott gyertyákkal és… galambokkal. Én eddig csak esküvői galambreptetésről hallottam, de hát minden utazás egyben alkalom is a tanulásra.
És arra, hogy elgondolkodjunk dolgokon. Például azon, hogy vajon Örményországot lehet-e közel-keleti államnak tekinteni. Engem ugyanis ebbe az irányba terelt minden tapasztalat: a táj, a zene, a millió gránátalma, a forgalomszervezés „érdekességei”, a vezetési stílus, a hangulat, a szoros kapcsolat a bibliai helyszínekkel.
Benyomásaim részben helyesnek bizonyultak; mint megtudtam, Örményország több Közel-Kelet definícióba is belefér (pikáns adalék, hogy a CIA is ilyen országként definiálja).
De ettől még az is fontos kérdés, hogy Örményország Európa vagy Ázsia része. A legelső keresztény államként, több ezer éves hagyományok őrzőjeként Európában lenne a helye. És szívesen is látjuk „minálunk”, azok után, hogy milyen meleg vendégszeretettel fogadtak minket – meg persze kiváló vörösborokkal.
Ezúttal még az sem zavart, hogy legtöbbször orosznak néztek. Hiszen itt már-már vallásos áhítattal szeretik őket…
A Világjáró többi cikkét itt olvashatják, a Világjáró Extrát (El Camino) pedig itt érhetik el.