6p

Írországnak vannak olyan pontjai, amik többszöri odautazásra csábítanak. Nem, nem a dublini Guiness-gyárról van szó, de még csak nem is a Trinity College lenyűgöző könyvtáráról vagy más épületeiről. Hanem a honfitársaink által kevésbé ismert, de csakis szerethető nemzeti parkokról. A napokban jártunk az egyik ilyen fantasztikus helyen, ahol még a Titanicon is "utazhattunk" és most beszámolunk erről a Világjáró rovatunkban.

Az ember fogja magát és az asztalra kiterített, nagy alakú térképen kikeresi a Dublintól jó messze, nyugatra vagy délnyugatra lévő körzeteket. Én az utóbbit karikáztam be magamnak és angol nyelvű beszámolók segítségével rátaláltam a Killarney Nemzeti Parkra. Ez egy 26 ezer hektáros terület, tele kopár hegyekkel, szorosokkal, várromokkal (ezeket sokszor castle-nak nevezik arrafelé) és kisebb-nagyobb tavakkal. Az állóvizekből van egy hármas csoport, ami különösen megkapó, egyben izgalmas is, de ez csak később derült ki. Miután beszálltunk Denis motorcsónakjába. 

Denisből csak úgy ömlöttek a viccek. Fotó: privátbankár/Mester Nándor
Denisből csak úgy ömlöttek a viccek. Fotó: privátbankár/Mester Nándor

Így hívták a kapitányt, aki széles mosollyal és a nem „benszülöttek” számára is többé-kevésbé érthető ír akcentussal azzal indított: „Önök most a Titanicon vannak, de kapnak egy mentőmellényt. Ráadásul az anyósom a hajó alatt van már, a duty free pedig a mellényeket tároló dobozban, úgyhogy csak nyugi.” Ezt viccnek szánta, majd viccekkel folytatta, de ezeket itt és most nem részletezem, bár az ír humor egy osztállyal biztos jobb, mint az angol.

A Gap of Dunloe (Dunloe-szoros) nevű, többórás túrán először egy másfél órás vízi kirándulás, majd egy 12 kilométeres gyaloglás következett egy meredek és kanyargós úton. Mindez 22 fokos ír kánikulában, aminek a végén teljesen leégtünk, rákvörös lett az arcunk és a nyakunk. Ki gondolta volna, hogy ez lesz a vége, hiszen rendesen fújt az Atlanti-óceán felől érkező szél, de valahogy nem vettük komolyan a felülről érkező sugarakat.

Néha összeszűkül az útvonal. Fotó: privátbankár/Mester Nándor
Néha összeszűkül az útvonal. Fotó: privátbankár/Mester Nándor

A tavakban amúgy nem lett volna értelme megmártózni, legfeljebb 9-10 fokos volt a víz. Láttunk viszont lazacokat a közeli folyókban, hódok nyomait is. Denis elmondta, hogy őzek, szarvasok és védett madarak is feltűnnek a parkban itt-ott, ezekre nagyon vigyáznak, vadászni tilos őket, erre egyébként vannak kijelölt övezetek, ott már lehet lövöldözni nem védett, kisebb ragadozókra.

Volt egy magányos, ovális szikla, amit Elefántnak hívnak a helyiek. Amint elhaladtunk mellette, kiderült, hogy teste olyan, mint súlyos kedvencünké és persze van ormánya is.

Ilyenkor jönnek az izmos emberek és áthúzzák a csónakot. Fotó: privátbankár/Mester Nándor
Ilyenkor jönnek az izmos emberek és áthúzzák a csónakot. Fotó: privátbankár/Mester Nándor

A vízállás helyenként olyan alacsony, hogy a kapitány kénytelen kiszállítani az utasokat az egyik alkalmas helyen, majd egyedül vagy az egyik markos legénnyel együtt áthúzni a csónakot oda, ahol már nem veri a jármű alját a kövecses mederalj. Velünk is megtörtént ez egy középkori híd alatti átjutás után, egyikünk kötelet ragadott és így a csónak túljutott a holtponton.  

Ennyi mindenre kell figyelnie a gyalogosoknak. Fotó: privátbankár /Mester Nándor
Ennyi mindenre kell figyelnie a gyalogosoknak. Fotó: privátbankár /Mester Nándor

Tehát jött az említett gyalogtúra, amit akár ki is hagyhattunk volna. Mármint a caplatást, mert fejenként 35 euróért lovaskocsira (jaunting car) pattanhattunk volna, megspórolva a sok meredek emelkedővel tarkított baktatást. De nem tettük, és bár fárasztó volt, egyáltalán nem bántuk meg.

Közben még az is előfordult, hogy egyes útszakaszokon a mellettünk nem túl gyorsan elhaladó lovasszekér hajtója egyszer csak leugrott a bakról és futva tett meg több száz métert, ezáltal is könnyítve a kocsit húzó dolgán. Az egyik távolabbi kanyarban kicsit kárörvendve láthattuk, amint az utasokat is leszállítja, hogy segítsen négylábú szolgálóján.

Tavakból nem volt hiány a gyalogtúrán sem. Fotó: privátbankár/Mester Nándor
Tavakból nem volt hiány a gyalogtúrán sem. Fotó: privátbankár/Mester Nándor

Gyaloglás közben „szembejöttek” velünk a híres vándorló kövek, ilyenből ezernyi van különféle méretben. Érdekes képződmények is keletkeztek belőlük, ezeket néha kerülgetni kell. Az aszfaltozott utakra azonban nem jutott belőlük, vagy ha igen, akkor a parkot üzemeltetők már elszállították vagy csak odébb „lökték” őket, merthogy autók és edzettebb kerékpárosok is járnak arrafelé, nem csupán szekerek és gyalogos vándorok. 

Végigkíséri a partokat és a gyalogutakat a virágmező. Fotó: privátbankár/Mester Nándor
Végigkíséri a partokat és a gyalogutakat a virágmező. Fotó: privátbankár/Mester Nándor

Vannak aztán másfajta „útonállók” is, nekik négy lábuk van, fehérek, bégetnek, folyton ennének és nem nagyon félnek tőlünk, kétlábúaktól. Kisebb noszogatásra azért odébb állnak. Ha nem, akkor vannak jól képzett juhászkutyák.

Mesterségükről külön bemutatót is rendeznek egy másik kiránduló útvonalon (Ring of Kerry), nem messze a nemzeti parktól. Kicsit lehúzósnak éreztük azt a túrát, merthogy a kutyashow-ért – a fejenként 45 eurós alapdíjon felül – még fejenként 7 eurót le kellett tenni, s ez nem volt benne a kiírásban. 

Az atlanti part egy része a Ring of Kerry útvonal egyik kilátópontjáról. Fotó: privátbankár/Mester Nándor
Az atlanti part egy része a Ring of Kerry útvonal egyik kilátópontjáról. Fotó: privátbankár/Mester Nándor

De végül nem néztük a pénzt, amúgy ez az egész napos túra az Iveragh-félszigeten akkor éri meg igazán, ha olyan sofőrt fogunk ki, aki nem csak 5-6 perceket enged meg egy-egy megállónál (van belőle vagy 8-9 a 180 kilométeres úton), hanem bóklászhatunk is az atlanti partokon vagy a kilátópontokon. A miénk sajnos kicsit türelmetlen volt, csak találgattuk, hogy hova sietett, talán lejárt a munkaideje?

Titanic-nyomok 

De vissza a Titanichoz! Írországban két ismertebb Titanic-emlékhely is van. Az egyik a szigetország északi részén, Belfastban (az írek zöme magáénak tekinti az Egyesült Királyság részét képező Észak-Írországot – a szerk.), a másik a déli végén, Corktól, a lélekszámot tekintve második legnagyobb ír várostól 25 perc vonatútra, egy Cobh nevű kikötővároskában. Elutaztunk oda is. 

Eredeti jegyek a Titanicra. Fotó: privátbankár/Mester Nándor
Eredeti jegyek a Titanicra. Fotó: privátbankár/Mester Nándor

Ezt a két jegyet nyomták a kezünkbe, így feleségem lett Margaret Rice, jómagam Jeremiah Burke (mindkettő létezett személy, akik odavesztek a tengeren), s felszállhattunk az „elsüllyeszthetetlen” RMS Titanicra. Sajátos időutazásunk így kezdődött, valójában egy izgalmas interaktív kiállításra fizettünk be az egykori viktoriánus vasútállomás szépen helyreállított fogadócsarnokában.

Az Örökségi Központnak ad helyet az egykori vasútállomás csarnoka Cobh-ban, ahol a Titanic-sztorival is megismerkedhetünk. Fotó: privátbankár/Mester Nándor
Az Örökségi Központnak ad helyet az egykori vasútállomás csarnoka Cobh-ban, ahol a Titanic-sztorival is megismerkedhetünk. Fotó: privátbankár/Mester Nándor

Cobh az ír kivándorlók sírásokkal és egyben reményekkel teli városkája volt, milliók indultak innen Amerikába és Kanadába. Összesen 3,5 millióan hagyták el az országot a szegénység, a nagy éhínség és a háborúk idején.

Cobh domboldala, kicsit messzebb a kikötőtől. Fotó: privátbankár/Mester Nándor
Cobh domboldala, kicsit messzebb a kikötőtől. Fotó: privátbankár/Mester Nándor

Ebben a kikötőben állt meg utoljára a Titanic, amire "rajtunk" kívül 121 ír is felszállt, de egyikük sem élte túl. Cobh egy másik nagy hajó, az RMS Lusitania miatt is ismertté vált, ugyanis ide vitték a német tengeralattjáró által 1915-ben megtorpedózott vízi jármű katasztrófájának túlélőit. Az áldozatokért többek között a kikötő fölé magasodó Szent Colman székesegyházban mondtak imákat a helyiek, s ezt a szokást mind a mai napig tartják.

Cobh központja, távolban a Szent Colman székesegyház, ahol minden nap imádkoznak a hajótöröttek üdvéért. Fotó: privátbankár/Mester Nándor
Cobh központja, távolban a Szent Colman székesegyház, ahol minden nap imádkoznak a hajótöröttek üdvéért. Fotó: privátbankár/Mester Nándor

A Világjáró korábbi cikkeit itt olvashatják.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Szubjektív A Balti-tenger fehér városa: Gdynia
Vágó Ágnes | 2025. november 15. 06:01
A tengerparti kisvárosban kerek ablakok, hullámszerű erkélyek, hajót idéző homlokzatok sorakoznak egymás mellett – mintha a tenger formái és ritmusa öltenének alakot mindenütt. Szinte minden utcában találhatunk halas bisztrót, a kikötő pedig belesimul a városközpontba. A Világjáró e heti állomása: Gdynia.   
Szubjektív Vészjósló lépésre kényszerült a kormány, megbosszulja magát az osztogatás – Ez Viszont Privát
Havas Gábor – Herman Bernadett – Izsó Márton – Vég Márton – Wéber Balázs | 2025. november 14. 18:38
Történelmi siker vagy méretes blöff Orbán Viktor amerikai útja? Mennyit ér a szóbeli ígéret Donald Trumppal szemben? Védőpajzsot vagy új „IMF-hitelt” kért a kormányfő Washingtonban? Miért kellett hirtelen megemelni a hiánycélt? Mi áll Orbán Viktor ATV-s performanszának hátterében? Mi a média szürkezónája? Miért csökkent a Tisza előnye a Fidesszel szemben? És mit keres a magyar külgazdasági és külügyminiszter az egyik legnagyobb múltú fociklub élén? Erről is vitatkozott szubjektív műsorunkban, az e heti Ez Viszont Privátban Wéber Balázs vezető szerkesztő, Herman Bernadett főmunkatárs és Vég Márton újságíró.                   
Szubjektív Nagyon sokba került ez az engedély – az utca embere az Orbán–Trump-találkozóról
Bózsó Péter - Havas Gábor - Izsó Márton | 2025. november 13. 19:07
Orbán Viktor miniszterelnök Washingtonban járt Donald Trump amerikai elnöknél. A magyar delegáció a kormány közlése szerint több megállapodást is kötött, többek között állítólag hazánk kivételt kap az Oroszországot sújtó amerikai kőolajszankciók alól, és továbbra is vásárolhat orosz olajat. Járókelőket kérdeztünk a találkozóról, a kommunikált megállapodásról és arról, hogy mennyire érzik a veszélyét annak, hogy orosz olaj nélkül akár ezer forintba is kerülhetne a benzin, ahogy Orbán Viktor állítja. Azt is megkérdeztük, hogy szerintük hogyan hat a találkozó híre a miniszterelnök és a Fidesz népszerűségére.
Szubjektív Sokkal nehezebb lesz a fejekben rendet tenni – az utca embere az életszínvonalról
Bózsó Péter - Havas Gábor - Izsó Márton | 2025. november 8. 17:46
Tart a választási kampány. A választók hangulatának, pártválasztásának egyik kulcseleme lehet az, hogy mit gondolnak saját anyagi helyzetükről.  Járókelőket kérdeztünk arról a borús időben, hogy hogyan érzékelik, jobban élnek-e mint négy éve, hogyan változhat ez a választásokig, és szerintük lesznek-e megszorítások jövő április után.
Szubjektív A város, amit nem csak a Harry Potter-rajongók imádnak
Kormos Olga | 2025. november 8. 05:59
Edinburgh nem csak Harry Potterről híres. A rengeteg látnivaló mellett ugyanis úgy hátba vágja az embert a történelem, hogy ámuldozva rója az UNESCO-világörökség részét képező óváros középkori utcáit. A Világjáró ezúttal Skócia fővárosában járt.
Szubjektív Adatlopás és bankározás: szintet lépett a kormánypropaganda – Ez Viszont Privát
Havas Gábor – Imre Lőrinc – Izsó Márton – Vég Márton – Wéber Balázs | 2025. november 7. 18:53
Újabb mélypontokat ért el a választási kampány a héten: miközben a legnagyobb ellenzéki párt támogatói adatbázisa rejtélyes módon „kiszivárgott”, Orbán Viktor miniszterelnök a bankárvilág pártjának titulálta a Tiszát. A kormány a gazdasági elemzőket is betámadta, amire ráerősítve a közszolgálati média meghekkelte egyikőjük szavait. Az egyik legolvasottabb lap kormányközeli tulajdonba került, Orbán Viktor pedig népes kísérettel a Fehér Házig repült. Volt tehát min vitatkoznia az Ez Viszont Privát e heti csapatának, Wéber Balázs vezető szerkesztőnek, valamint Imre Lőrinc és Vég Márton újságírónak.          
Szubjektív A nap képe: Orbán Viktor tényleg szinte mindenkit felpakolt
Litván Dániel | 2025. november 6. 11:36
A Washingtonba tartó gép fedélzetéről küldött képet Orbán Viktor – inkább az a kérdés, ki maradt itthon?
Szubjektív Az a marhaság, amit Orbánék mondanak – az utca embere a nyugdíjtervekről
Bózsó Péter - Izsó Márton Artúr | 2025. november 1. 16:53
Orbán Viktor bejelentette a kormány azon tervét, hogy bevezesse a 14. havi nyugdíjat, lehetőleg még a jövő évi választások előtt. Ugyanakkor a Tisza Pártot és Magyar Pétert nyugdíjemelési tervekkel vádolta a kormányfő. A vezető ellenzéki párt tagadja ezt, és többek között Szép Kártya bevezetését tervezi a nyugdíjasok számára választási győzelme esetére. Most az érintett nyugdíjasokat kérdeztük, mit gondolnak a 14. havi nyugdíj tervéról, és mit hallottak a Tisza nyugdíjterveiről. Valamint igazságosnak tartják-e, hogy emeléskor az alacsonyabb nyugdíjakat jobban emelnék, mint a magasabbakat.
Szubjektív Kecskepite, kannás bor, türkizkék tenger – őszi ejtőzés Kefalónián
Vámosi Ágoston | 2025. november 1. 06:01
A Jón-szigetek legnagyobbikán szívesen látják a turistákat, de a vendéglátás nem a tömegturizmusra épül. Néha megremeg a föld, de kárpótol a kecskepite, a „kannás” bor és a türkizkék tenger. A Világjáró e heti állomása: Kefalónia ősszel. 
Szubjektív Tényleg besült a repülőrajt: újabb rossz hírt kapott a kormány
Havas Gábor – Herman Bernadett – Izsó Márton – Vég Márton – Wéber Balázs | 2025. október 31. 18:31
A héten bizonyossá vált, hogy stagnált a magyar gazdaság az első háromnegyed évben – a miniszterelnök által vizionált repülőrajtból semmi sem lett. A Fidesz hamisított Magyar Péter-videókkal és a májkrémre kiterjesztett árréstoppal kampányol, de egyre inkább leszakad a Tiszától. És miközben Lázár János ferihegyi vasutat vizionál, az általa felügyelt vasúti cégek csaknem egy éve képtelenek helyreállítani egy nemzetközi fővonalat Veszprém közelében.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG