3p

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bizonytalanság övezi szakértők körében a Dél-Korea területén történt, az eddigi legtöbb halálos áldozatot követelő repülőgép-szerencsétlenség lehetséges okait, különösen a madárbecsapódásról szóló első hivatalos feltételezést.

A futómű kieresztésének az elmaradása, a kéthajtóműves Boeing 737-800-as gép hasra landolásának időzítése a kifutópálya hosszához képest, valamint a lehetséges madárbecsapódásról szóló jelentések mind olyan kérdéseket vetettek fel, amelyekre szakértők még nem tudtak választ adni – derül ki az MTI összefoglalójából.

Szakértők egybehangzó véleménye szerint a gépek vészhelyzetben minimális üzemanyaggal érkeznek, a tűzoltóautók jelen vannak, a leszállópályát habbal borítják be, a gépet a pálya legelején teszik le, és általában a végére le tud lassulni. A helyi médiában sugárzott videón látható, amint a repülőgép futómű nélkül szánkázott végig a kifutópályán, mielőtt egy falnak csapódott, felrobbant és lángba borult.

„Miért nem szórtak a tűzoltók habot a pályára? Miért nem voltak jelen, amikor a gép földet ért? És miért landolt a repülőgép olyan közel a leszállópálya végéhez? És miért volt egy téglafal a kifutópálya végén?”

- tette fel a kérdést az Airline News szerkesztője, Geoffrey Thomas.

Dél-koreai tisztviselők közölték, hogy vizsgálják a baleset okát, beleértve a madárbecsapódás lehetőségét is.

Ha madárrajjal ütközött a gép, miért nem nyílt ki a futómű?

A szakértők szerint valószínűtlennek tűnik, hogy madárral való ütközés okozta volna a futómű meghibásodását.

„A madárral ütközés nem szokatlan esemény, a futóművel kapcsolatos problémák nem szokatlanok. Madarakkal való ütközések sokkal gyakrabban fordulnak elő, de jellemzően önmagukban nem okozzák egy repülőgép elvesztését” – mondta Thomas.

Tűzoltók és mentők a roncsnál 2024. december 29-én, miután a Jeju Air dél-koreai légitársaság Boeing 737-800-as repülőgépe 181 emberrel a fedélzetén leszállás közben letért a kifutópályáról és egy kerítésfalnak ütközött a dél-koreai Muan nemzetközi repülőterén. A hatóságok egyelőre két túlélőről tudnak.
Tűzoltók és mentők a roncsnál 2024. december 29-én, miután a Jeju Air dél-koreai légitársaság Boeing 737-800-as repülőgépe 181 emberrel a fedélzetén leszállás közben letért a kifutópályáról és egy kerítésfalnak ütközött a dél-koreai Muan nemzetközi repülőterén. A hatóságok egyelőre két túlélőről tudnak.
Fotó: MTI/EPA/Han Mjunggu

Geoffrey Dell ausztrál repülésbiztonsági szakértő azt mondta:

„Soha nem láttam még, hogy madárbecsapódás megakadályozta volna a futómű kihajtását”.

Trevor Jensen ausztrál repülési tanácsadó szerint a tűzoltók és a mentőszolgálatok általában felkészülten várják a gépek hasra landolását, „így ez nem tervezettnek tűnik”.

A madárral ütközés csak egy egész raj beszippantásával lehet hatással a hajtóművekre, de még az sem állította volna le azonnal, így a pilótáknak lett volna idejük megbirkózni a helyzettel – mondta Dell. Dell és Jensen szerint az sem világos, hogy a gép miért nem lassult le a leszállópályán csúszva.

A dél-koreai közlekedési minisztérium közleménye szerint a gép mindkét fekete dobozát megtalálták, a repülési adatrögzítőt és a pilótafülke hangrögzítőjét is. „Ez megadja a gép összes rendszerének összes paraméterét. A repülőgép ”szívverése„ a fedélzeti adatrögzítőn van” – mondta Thomas, hozzátéve, hogy a hangrögzítő elemzése nyújthatja a legértékesebb tájékoztatást a tragikus baleset lefolyásáról.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Tudomány-technika A Pentagon rámegy a mesterséges intelligenciára
Privátbankár.hu | 2025. június 17. 11:47
200 milliós szerződést kötöttek.
Tudomány-technika AI-háború készül? Az OpenAI neki mehet a Microsoftnak
Privátbankár.hu | 2025. június 17. 09:46
Az OpenAI trösztellenes eljárást fontolgat fő befektetője, a Microsoft ellen egy vitás ügy miatt.
Tudomány-technika A magyar cégek így vetik be a mesterséges intelligenciát
Privátbankár.hu | 2025. június 17. 09:03
Egyre több hazai cég használ mesterséges intelligenciát, de kevés a tudatos felkészülés.  
Tudomány-technika Nobel-díjas tudós: ezt teheti velünk a mesterséges intelligencia
Kovács-Angel Marianna | 2025. június 14. 16:59
A mesterséges intelligencia egyszerre ígér forradalmat és kelt aggodalmat: sokan technológiai csodát látnak benne, mások veszélyt. Daron Acemoglu Nobel-díjas közgazdász szerint azonban a valóság jóval visszafogottabb. Az AI ma még nem kínál gazdasági áttörést – és aki vakon rohan utána, könnyen zsákutcába jut.
Tudomány-technika A Marsra menne Elon Musk, részleteket is elárult
Sasvári Péter | 2025. június 11. 09:54
Elon Musk 2027-re ígéri a Marsra szállást, de reálisak a tervei? A SpaceX sikerei és kudarcai közt lavírozva halad a vörös bolygó felé.
Tudomány-technika Ezt rontották el: az Apple mellett elhúztak a riválisai
Privátbankár.hu | 2025. június 9. 15:46
Elszámolták magukat?
Tudomány-technika Steve Jobs özvegye leváltaná az okostelefonokat, ez lehet a jövő
Kovács-Angel Marianna | 2025. június 7. 15:13
Laurene Powell Jobs nemcsak Steve Jobs társa volt, hanem önálló gondolkodó és cselekvő is, aki már korán a társadalmi változások előmozdítására tette fel az életét. Férje halála után még határozottabban lépett elő: médiát, iskolákat, technológiai cégeket és politikai ügyeket formál – diszkréten, de rendkívüli hatással.
Tudomány-technika Farkas Bertalan óta nem történt ilyen
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 06:23
Június 10-én magyar repülhet az űrbe.
Tudomány-technika Veszélyes trend terjed a Mount Everesten
Kormos Olga | 2025. június 1. 17:11
Az elmúlt időben riadalmat keltett Nepálban a xenongáz és a hipoxiás sátrak használata az expedíciók előtt. Az idegenvezetők attól tartanak, hogy ez a tapasztalatlan hegymászókat meggondolatlanságra bátoríthatja. Hipoxiás sátor már Magyarországon is kapható.
Tudomány-technika Újabb területen tarolhat Kína – az egész emberiség jövőjét is átírhatják közben
Litván Dániel | 2025. május 21. 05:42
Robotok már vannak, a mesterséges intelligencia is úgy-ahogy létezik. Ha viszont a kettőt összerakják, az mindent megváltoztatna. Kínában pedig pontosan ezen dolgoznak, állami dollártízmilliárdokkal megtámogatva.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG