3p

Bizonytalanság övezi szakértők körében a Dél-Korea területén történt, az eddigi legtöbb halálos áldozatot követelő repülőgép-szerencsétlenség lehetséges okait, különösen a madárbecsapódásról szóló első hivatalos feltételezést.

A futómű kieresztésének az elmaradása, a kéthajtóműves Boeing 737-800-as gép hasra landolásának időzítése a kifutópálya hosszához képest, valamint a lehetséges madárbecsapódásról szóló jelentések mind olyan kérdéseket vetettek fel, amelyekre szakértők még nem tudtak választ adni – derül ki az MTI összefoglalójából.

Szakértők egybehangzó véleménye szerint a gépek vészhelyzetben minimális üzemanyaggal érkeznek, a tűzoltóautók jelen vannak, a leszállópályát habbal borítják be, a gépet a pálya legelején teszik le, és általában a végére le tud lassulni. A helyi médiában sugárzott videón látható, amint a repülőgép futómű nélkül szánkázott végig a kifutópályán, mielőtt egy falnak csapódott, felrobbant és lángba borult.

„Miért nem szórtak a tűzoltók habot a pályára? Miért nem voltak jelen, amikor a gép földet ért? És miért landolt a repülőgép olyan közel a leszállópálya végéhez? És miért volt egy téglafal a kifutópálya végén?”

- tette fel a kérdést az Airline News szerkesztője, Geoffrey Thomas.

Dél-koreai tisztviselők közölték, hogy vizsgálják a baleset okát, beleértve a madárbecsapódás lehetőségét is.

Ha madárrajjal ütközött a gép, miért nem nyílt ki a futómű?

A szakértők szerint valószínűtlennek tűnik, hogy madárral való ütközés okozta volna a futómű meghibásodását.

„A madárral ütközés nem szokatlan esemény, a futóművel kapcsolatos problémák nem szokatlanok. Madarakkal való ütközések sokkal gyakrabban fordulnak elő, de jellemzően önmagukban nem okozzák egy repülőgép elvesztését” – mondta Thomas.

Tűzoltók és mentők a roncsnál 2024. december 29-én, miután a Jeju Air dél-koreai légitársaság Boeing 737-800-as repülőgépe 181 emberrel a fedélzetén leszállás közben letért a kifutópályáról és egy kerítésfalnak ütközött a dél-koreai Muan nemzetközi repülőterén. A hatóságok egyelőre két túlélőről tudnak.
Tűzoltók és mentők a roncsnál 2024. december 29-én, miután a Jeju Air dél-koreai légitársaság Boeing 737-800-as repülőgépe 181 emberrel a fedélzetén leszállás közben letért a kifutópályáról és egy kerítésfalnak ütközött a dél-koreai Muan nemzetközi repülőterén. A hatóságok egyelőre két túlélőről tudnak.
Fotó: MTI/EPA/Han Mjunggu

Geoffrey Dell ausztrál repülésbiztonsági szakértő azt mondta:

„Soha nem láttam még, hogy madárbecsapódás megakadályozta volna a futómű kihajtását”.

Trevor Jensen ausztrál repülési tanácsadó szerint a tűzoltók és a mentőszolgálatok általában felkészülten várják a gépek hasra landolását, „így ez nem tervezettnek tűnik”.

A madárral ütközés csak egy egész raj beszippantásával lehet hatással a hajtóművekre, de még az sem állította volna le azonnal, így a pilótáknak lett volna idejük megbirkózni a helyzettel – mondta Dell. Dell és Jensen szerint az sem világos, hogy a gép miért nem lassult le a leszállópályán csúszva.

A dél-koreai közlekedési minisztérium közleménye szerint a gép mindkét fekete dobozát megtalálták, a repülési adatrögzítőt és a pilótafülke hangrögzítőjét is. „Ez megadja a gép összes rendszerének összes paraméterét. A repülőgép ”szívverése„ a fedélzeti adatrögzítőn van” – mondta Thomas, hozzátéve, hogy a hangrögzítő elemzése nyújthatja a legértékesebb tájékoztatást a tragikus baleset lefolyásáról.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Tudomány-technika Újra hazai földön Kapu Tibor
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 18. 12:46
Augusztus 23-án a tapasztalatairól részletesebben is beszámol majd a budapesti Millenárison.
Tudomány-technika Csak nem félünk a mesterséges intelligenciától?
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 14. 07:05
Erre is ad választ a GKI friss elemzése.
Tudomány-technika Nincs ingyenebéd: pörgetjük az AI-t és ezt bizony ki kell fizetni
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 3. 17:06
Az adatközpontok energiaéhsége felnyomja az árakat, de az amerikai a közműszolgáltatók külön díjakkal védenék az átlagfogyasztókat a drágulástól.
Tudomány-technika Hatalmas földrengés volt Oroszország keleti partjánál, megérkezett a szökőár is – videó
Privátbankár.hu | 2025. július 30. 06:51
Szerdán 8,8-es erősségű földrengés rázta meg az Oroszország távol-keleti részén fekvő Kamcsatka-félszigetet. Épületek rongálódtak meg, 4 méteres cunami keletkezett – az egész Csendes-óceánon kiadták a figyelmeztetést.
Tudomány-technika Már élni sem lehet mesterséges intelligencia nélkül? Megkérdeztük a szakértőt
Izsó Márton - Veresegyházi Gábor | 2025. július 24. 05:59
2022. november 30-án mutatták be a nagyközönség számára a ChatGPT mesterséges intelligencia chatbotot, és sikeréről mindent elmond, hogy 2 hónap alatt 100 millió felhasználó töltötte le az alkalmazást. Csak összehasonlításképpen: a TikToknak ehhez 9 hónapra, a Youtube-nak 1,5 évre, a Facebooknak 4,5 évre volt szüksége. A Klasszis Podcast legújabb adásában körüljártuk az AI legégetőbb és legaktuálisabb kérdéseit.
Tudomány-technika Riadóztat a Microsoft: kritikus támadás indult
Privátbankár.hu | 2025. július 21. 08:24
Ismeretlenek csaptak le a hálózatokra.
Tudomány-technika Egy éven belül átveheti a mesterséges intelligencia ezeket a munkaköröket
Privátbankár.hu | 2025. július 21. 07:15
A Perplexity AI vezérigazgatója konkrét munkaköröket említett. 
Tudomány-technika A TV2 is nagyot ment Kapu Tibor hazatérésének közvetítésével
Privátbankár.hu | 2025. július 17. 11:04
Július 15-én a második magyar kutatóűrhajós, Kapu Tibor és az AX-4 űrmisszió legénysége épségben hazatért a Nemzetközi Űrállomásról. A nem mindennapi eseményt a Tények Plusz HUNOR különkiadásának köszönhetően élőben követhették a nézők épp úgy, mint az űrmisszió rakéta-indítását június végén. A hazatérés pillanatainak közvetítésével a TV2 magasan a legnézettebb csatorna volt a Tények Plusz különkiadásának idősávjában mindkét korcsoport esetében.
Tudomány-technika Miért nincsenek kamerák a repülőgépek pilótafülkéiben?
Litván Dániel | 2025. július 17. 10:11
Ha lennének, már valószínűleg pontosan tudnánk, mi történt az Air India lezuhant gépével. Így meg csak találgatunk. Kinek fájna, ha bekameráznák a több száz embert szállító, százmillió dolláros gépek pilótafülkéit?
Tudomány-technika Szovjet szörnyet kelt életre Kína?
Litván Dániel | 2025. július 16. 10:16
A hidegháború egyik legbizarrabb fegyverét élesztheti fel Kína. A csendes-óceáni hadszíntér lenne az ideális terepe ezeknek a szörnyszülötteknek?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG