A Moszkvai Sörfőző Szövetség (IPC) is hírül adta, hogy elkezdi beszállítani az ír Guinness-t, és már importálta is az első hatalmas tételt. Ez a márka továbbra is nagyon kedvelt, különösen a bárokban, kocsmákban, éttermekben, még a megnövekedett árak mellett is. Közben megtalálták a kiskaput: maguk palackozzák a híres italt, amelybe bizonyára a söróriás is beleegyezett.
Az IPC - amelyet 2008-ban alapított Jevgenyij Kaszper és Alekszander Lifsic, valamint Ivan Taranov -, igazi sörnagyhatalom Oroszországban. 2005-ben mintegy 500 millió dollárért vásárolták meg a Heinekent, illetve annak oroszországi forgalmazási jogát. Az IPC egyik fő tevékenysége éppen az ír csapolt Guinness beszállítása.
Bár kivonultak a piacról, emelkedett az import
Szeptember közepén a vállalat egyik beszállítói szerződése 3 és 5 decis palackokra, dobozokra, illetve nagy hordókra vonatkozott. A Kommerszant piaci forrásai megerősítették, hogy az IPC importált egy jókora tétel csapolt Guinnesst, amely 30 literes hordókban érkezett.
2022-ben a vállalat bevétele 15,8 százalékkal nőtt, 37, 66 milliárd rubelre. A nettó nyereség 3, 29 milliárd rubel volt.
A Guinness a brit Diageo cég tulajdonában van. A Drinks International 2022-es rangsorában a világ legkelendőbb sörmárkái között a Guinness a negyedik helyen végzett az Asahi, a Heineken és a Peroni Nastro Azzurro mögött.
Tavalyhoz képest nőtt a behozatal
A háború kitörése után a Diageo bejelentette az oroszországi értékesítés felfüggesztését, itteni tevékenységének csökkentését. A Guinnesst korábban Oroszországban a Heineken forgalmazta, amely látványosan elhagyta az orosz piacot, és gyártó eszközeit eladta az Arnest csoportnak.
Bár a Diageo képviselője azt nyilatkozta a Kommerszantnak, hogy sem közvetlenül, sem közvetve nem szállítanak termékeket az Orosz Föderációba, az ide irányuló export folytatódik. A Kommerszant rendelkezésére álló információk, valamint a piaci szereplők adatai szerint január-júniusban közel 1,5 millió liter sört importáltak, ami 15,5 százalékkal több, mint 2022 azonos időszakában, igaz, majdnem kétszer kevesebb, mint a 2021-es, január-júniusi időszakban..
Igor Havszkij, a SWAM Group forgalmazója, a Gletcher sörfőzde társtulajdonosa szerint az Oroszországban értékesített Guinnesst valószínűleg európai nagykereskedelmi beszállítókon keresztül vásárolják meg. Hozzáteszi, hogy a hordókban lévő sör esetében a tartály értékét is valószínűleg figyelembe veszik a szerződésben, mivel az üres hordók külföldi gyártóhoz történő visszaküldése lehetetlen.
Nyikolaj Zselagin, az egyik üzletlánc tulajdonosa azt nyilatkozta a Kommerszantnak, hogy
Oroszországban a helyi beszállítóktól származó Guinnessből 1 liter 700 rubeltől indul, de az sem ritka, hogy ezer rubel egy liter. Ugyanakkor olcsóbb márkás versenytársak is akadnak.
A Rakovaja vendéglátó helyek hálózatának alapítója, Jevgenyij Nicsiipuruk szerint a Guinness iránti kereslet, a relatíve magasabb árak ellenére, továbbra is jelentős..
Fő a versenyképesség
A márkának sok rajongója van, erősítette meg Alekszej Nyebolszin, az oroszországi Vendéglátók és Szállodatulajdonosok Szövetségének alelnöke. Megjegyezte, ha az IPC versenyképes árakat kínál, az pozitív hatással lehet a fogyasztókra és a vendéglősökre egyaránt.
Az év első felében az Orosz Föderációba irányuló külföldi sörbehozatal közel 35 százalékkal nőtt. Érdemes a számok mögé nézni: a NielsenIQ oroszországi kiskereskedelmi jelentése szerint 2023 január-júliusi időszakában a söreladások fizikai értelemben 0,8 százalékkal csökkentek az előző év azonos időszakához képest, értékükben viszont 5,3 százalékkal nőttek, ami jelzi a helyi inflációt.