7p

Az, hogy tavaly hárommillió turista utazott Máltára, kiemelkedő siker, hiszen csak 2024-re tervezték a szigetország turisztikai vezetői, hogy elérik a Covid előtti bevételi szintet. Amit végül is nemhogy elértek, de meg is haladták azt.

A máltai turizmus sikerének titkairól az Utazás kiállításon, a szigetország standján beszélgettünk John Mary Attarddal, a Máltai Turisztikai Hivatal (MTA) kelet-európai, lengyel, valamint a Baltikum országait összefogó régió igazgatójával.

Aki egyszer Máltára látogat, az örökre beleszeret ebbe a szépséges szigetországba. Érthetően: gazdag történelmi örökség, természeti szépségek, gyönyörű tengerpart, kellemes éghajlat, búvárkodási lehetőségek, fejlődő turisztikai infrastruktúra várja itt a pihenni vágyót.

Aki egyszer Máltára látogat, az örökre beleszeret ebbe a szépséges szigetországba. Fotó: Máltai Turisztikai Hivatal
Aki egyszer Máltára látogat, az örökre beleszeret ebbe a szépséges szigetországba. Fotó: Máltai Turisztikai Hivatal

Ugyanakkor, bár egy évben hárommillió vendég keresi fel a félmilliónál alig több lakosú országot, még sem tapasztalható tömegturizmus.

Tavaly Angelo Farrugia, a máltai parlament elnöke magyar meghívásra hazánkban járt,    és interjút adott lapunknak. Akkor a GDP tekintetében harmadik vagy negyedik helyre sorolta országában a turisztikai ágazatot. Hol tartanak ebben most?

A GDP-nek ma 31 százaléka származik a turizmusból. 

Hány magyar látogatott 2023-ban Máltára, és melyek a legfontosabb küldő piacok?

Ötvenezer magyar pihent, tanult vagy sportolt nálunk tavaly. A hozzánk érkező turisták legtöbbje angol, olasz, francia, német és lengyel. 2023-ban a látogatók többsége Olaszországból érkezett, amelyet szorosan követett az Egyesült Királyság. Az olasz és brit turisták a beutazók közel 40 százalékát tették ki, emellett a francia és a német látogatók is jelentős számot mutattak. A lengyel turizmus figyelemreméltó eredményt - 60 százalékos növekedést – mutatott fel, így több mint 167 ezer lengyel látogató érkezett Máltára tavaly. Az MTA által szervezett, Közösen történelmet írtunk című ágazati rendezvényén hozták nyilvánosságra azt az adatot is, hogy tavaly a turisták összesen 2,7 milliárd eurót költöttek Máltán, fejenként átlagosan napi 132 eurót, ami 20 százalékkal több, mint 2019-ben volt.

Talán nem mindegyik olvasónk ismeri e bájos szigetcsoportot annyira, hogy tisztában legyen vele: melyek a legfontosabb turisztikai vonzerők? 

Elsősorban a nap és a tenger, melyek verhetetlenek, főleg az északabbról érkezők körében. De nagyon sokan jönnek hozzánk búvárkodni, nyelvet tanulni, túrázni, golfozni vagy akár itt rendezik meg az esküvőjüket. Máltának ugyanis nemcsak nyáron kellemes az átlaghőmérséklete.

Azt olvastam valahol, hogy a lakosság majd egynegyede külföldi munkavállaló. Igaz-e ez, és hányan dolgoznak közülük a turizmusban? Magyar kollégával is találkoztam, amikor kint jártam.

Sokan érkeznek Ázsiából, akik elsősorban a vendéglátás és a szállodaipar kevésbé magas képzési szintjét igénylő területein dolgoznak. De magyar szót is hallani: ötezer magyar él és dolgozik itt. A külföldi munkavállalók számára rendszeresek a továbbképzések, bizonyos munkaköröket csak szakképzettek tölthetnek be.

Hogyan jellemezné a turisztikai infrastruktúra fejlesztését?

A luxus szállodák sora bővült egy új Hiltonnal és egy Barcelo hotellel. A hajdan nagy népszerűségnek örvendő mediterrán üdülőfalu, a Hal Fehr Holiday Village luxus színvonalú felújítása is napirendre került. Szép régi épületek avanzsáltak át butikhotelekké. A már meglévő szálláshelyeket a pandémia ideje alatt korszerűsítettük. De, nem a turisták számának minden áron való növelése a cél. Legfeljebb évi 3,5 milliós látogatószámban gondolkodunk, mert nem akarunk beleesni az overtourism csapdájába. Inkább a minőség emelése, a programok számának növelése a cél.

Milyen marketingstratégiákat valósított meg a Máltai Turisztikai Hivatal a közelmúltban az ágazat népszerűsítése érdekében, különös tekintettel a globális világjárvány által támasztott kihívásokra?

Nemrég tettük közzé új jelmondatunkat: Fedezz fel többet!, amely a korábbi szlogenünk, a More to Explore („Még több felfedeznivaló”) továbbfejlesztése. Ezt a friss szlogent továbbiak kísérik, mint például a Fedezz fel több zamatot!” vagy éppen „Fedezz fel több történetet!” kiegészítve az általunk elérni kívánt, piaci szegmensekre szabott törekvésekkel. Az ezirányú fejlesztés valóban felpezsdíti, megújult energiával tölti fel jelmondatunkat. Hatékonyabban éri el a közönséget, és cselekvésre ösztönzővé alakítja. A Fedezz fel többet! szlogen zökkenőmentesen illeszkedik már kialakított, átfogó stratégiánkhoz. 

John Mary Attard, a Máltai Turisztikai Hivatal (MTA) kelet-európai, lengyel, valamint a Baltikum országait összefogó régió igazgatója. Fotó: Máltai Turisztikai Hivatal
John Mary Attard, a Máltai Turisztikai Hivatal (MTA) kelet-európai, lengyel, valamint a Baltikum országait összefogó régió igazgatója. Fotó: Máltai Turisztikai Hivatal

Ez a stratégia mire épül?

Három alapvető elemre: földrajzi tervezés, demográfiai adatok, valamint motiváció-vezérelt marketing. Ezzel mostantól kielégíthetjük a megcélzott vendégkör különböző szegmenseit és érdeklődési köreit, a számunkra fontos piacokon, valamint az év különböző időszakaiban egyaránt.

Milyen médiakörben gondolkodnak?

Célunk egy átfogó, ha úgy tetszik, 360 fokos marketing stratégia megvalósítása, amely lefedi az ügyfeleknek a márkánkkal való kapcsolatának minden részletét. Ez magában foglalja a különböző online és offline marketingcsatornák használatát, az egységes és következetes márkaélmény biztosítása érdekében. Az a törekvésünk, hogy személyre szabott, célzott üzeneteket küldjünk, a potenciális ügyfeleknek, minél több felületen keresztül.

Melyek e marketingpolitika egyéb, kiemelendő eszközei?

A megvalósítás érdekében folyamatosan együttműködünk márka- és kereskedelmi partnereinkkel, megjelenünk vásárokon, workshopokon, roadshow-kon és számos más eseményen, növelve a szakmai kapcsolatok számát, minőségét. A külföldi média rangos képviselőinek meghívására továbbra is központi hangsúlyt fektetünk. Emellett folytatjuk rendszeres hirdetési kampányainkat, a különböző offline és online platformokon, a média széles skáláját felhasználva, a digitális csatornáktól a televízióig. E területek szakembereit bevonjuk marketingosztályunk munkájába, hogy minden földrajzi divízióhoz egy-egy szegmenst hozzákapcsoljunk. Ez biztosítja, hogy egy-egy részleg egy adott terület felelőse is egyben. Így elsődleges kapcsolattartó pontként szolgál a kollégák, valamint a kereskedelmi partnerek számára, mind helyi, mind nemzetközi szinten.

A turisták kiegyensúlyozottabb eloszlására összpontosítanak. Fotó: Máltai Turisztikai Hivatal
A turisták kiegyensúlyozottabb eloszlására összpontosítanak. Fotó: Máltai Turisztikai Hivatal

A fenntarthatóság és a felelősségteljes turizmus a tudatos utazók döntéshozatalának jelentős tényezőivé váltak. Hogyan valósítja meg Málta ezeket az elveket a gyakorlatban? 

Az évek során a kormány számos kezdeményezést hajtott végre, amelyek célja a fosszilis energiahordozókfogyasztásának csökkentése, a műanyaghasználat korlátozása és a káros anyagok kibocsátásának csökkentése. Ezzel párhuzamosan az MTA olyan stratégiát folytat, amely a turisták kiegyensúlyozottabb eloszlására összpontosít, egész évben. Ma már a szállásadók a főszezonon kívül is fogadnak vendégeket, így enyhítve az egyes túlzsúfolt helyszínre gyakorolt nyomást.

Bizonyára segít ezen az a tény, hogy mára a máltai szigetek – közismerten - egész évben elérhető úti céllá váltak…

Júliusban és augusztusban még mindig jelentős a túlkereslet, ezért marketingforrásainkat a csendesebb, csúcsidőn kívüli hónapokra fordítjuk. Ebben az időszakban is gazdag programkínálattal rendelkezünk, a gasztronómia, a vallás, a történelem iránt érdeklődők, vagy az aktív kikapcsolódást keresők számára. E stratégiánk bevált, hatékonysága pedig nyilvánvaló. Ez abban nyilvánul meg, hogy a látogatók száma folyamatosan nőtt az év során, anélkül, hogy nagyobb nyomást gyakorolnának a csúcshónapokra. Az évek folyamán tehát országunk szezonális desztinációból olyan úti céllá vált, amely egész évben optimálisan használja ki a rendelkezésre álló erőforrásokat, hozzájárulva az eredményesebb fenntarthatósághoz.

Ez bizonyára nagy mértékben befolyásolja az egész ország gazdasági eredményességét is.

Tekintettel arra, hogy természeti erőforrásokkal nem rendelkező kis szigetország vagyunk, a turizmus valóban kulcsfontosságú gazdasági pillérként szolgál. Ráadásul a fenntarthatóság elvén alapuló kezdeményezések, tapasztalataink szerint, pozitív élményt nyújtanak, mind a helyiek, mind a turisták körében. Már eddig is jelentős előrelépés történt, ám az elkövetkező hónapokban és években további intézkedéseket fogunk bevezetni.

 

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Turizmus II. Erzsébet forog a sírjában? Bárki ihat egy ötórai teát Balmoralban
Elek Lenke | 2024. április 12. 15:01
A brit királyi család először engedi látogatóit az ikonikus kastélyba.
Turizmus Fantasztikus luxushotelekből válogathatunk Londonban
Elek Lenke | 2024. április 7. 14:21
Létezett egy olyan korszaka a turizmusnak, amikor a legjobb szállodák hosszú időre otthonául szolgáltak művészek, milliárdosok – vagy éppen Poirot mester számára. Ekkorra tehető a törzsvendégek igazi megbecsülése, amikor a recepción mindent tudtak a számon tartott, dédelgetett utazó óhajairól, mániájáról.
Turizmus Észak-Korea síparadicsomába űzi Putyin háborúja az orosz turistákat
Kollár Dóra | 2024. április 7. 05:44
Tulajdonképpen hasonlóság látható Észak-Korea és Oroszország közt, hiszen különböző okok miatt mindkettő a nemzetközi közösség páriájává vált. Most egy szokatlan területen formálódik egy olyan kapcsolat, amely kölcsönösen jövedelmezőnek bizonyulhat majd.
Turizmus Hogyan utazik a Z generáció? Nem süttetik magukat egész nap a strandon
Elek Lenke | 2024. április 1. 14:17
Világot látni 20 vagy akár 18 évesen – ez ma természetes. Azt mindnyájan tudjuk, hogy a kulcsszó az internet és a mobiltelefon. De a Travel and Leisure amerikai turisztikai szaklap más trendeket is feltár a legfiatalabbak utazási szokásaiban.
Turizmus Tervezgeti a nyaralást? Érdemes lehet északnak venni az irányt
Privátbankár.hu | 2024. március 29. 13:23
A közelgő szabadságok idején érdemes kellemes klímájú, északi úti célt választani, hogy a szinte egész nyáron tartó hőség, hosszan tartó szárazság ne keserítse meg a kikapcsolódás, a pihenés idejét - véli Czeiszing Miklós. A Német Turisztikai Hivatal (DZT) magyarországi képviseletének vezetőjével a Klasszis Klubban beszélgettünk - szóba került az is, miért érdemes a magyar turistáknak Németországot választani, mennyi érdekes látnivaló, természeti és kulturális érték várja őket az országban, amely idén nyáron a foci Eb lázában ég majd. 
Turizmus Kelet-Magyarország tarolt
Privátbankár.hu | 2024. március 28. 08:49
Legalábbis a külföldi vendégéjszakák terén. Tavalyhoz képest általánosságban is jól mutatnak a hazai turizmus számai.
Turizmus Üzenetet kaptak a horvátországi panziósok, örülhetnek a turisták
Buksza blog | 2024. március 23. 15:01
A horvát idegenforgalmi szakemberek azt ajánlják a helyi turisztikai szolgáltatóknak, hogy akciókkal indítsák az idei szezont, ami hagyományosan a húsvéttal kezdődik, ez idén korai időpontra esik.
Turizmus Ha ezt elolvassa, lehet, hogy elmegy a kedve a repüléstől
Elek Lenke | 2024. március 17. 14:43
Naponta közel hárommillió utas repül át csak az Egyesült Államokon, és további milliók szállnak fel az égbe, szerte a világon. A gépek sokszor egyik kontinensről a másikra szállítják úti céljukhoz a turistát – meg a baktériumokat. Hogyan lehet kivédeni a fertőzéseket?
Turizmus Gyökeresen megváltozhatnak nyaralási szokásaink - hova utazzunk? Kérdezzen a szakértőtől!
Privátbankár.hu | 2024. március 13. 16:16
Kérdezze Ön is Czeiszing Miklóst, a Német Turisztikai Hivatal (DZT) magyarországi képviseletének vezetőjét, aki a Klasszis Klub vendége lesz március 21-én, csütörtökön 15.30 órakor!
Turizmus Kiderült, hogy Ausztria verhetetlen
Privátbankár.hu | 2024. március 11. 09:19
Ezen a télen sem lehetett megverni Ausztriát a magyar utazóknál, akik közül viszont már többen mentek városnézésre, mint síelni.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG