Ez azért is meglepő, mert az eddigi vagonok is valódinak tűntek, vagy annak mondták azokat, ráadásul soha nem állt egyszerre sínre ennyi. Az eredeti Nostalgie-Istanbul-Orient-Expressz kocsik közül 17-et 2015-ben fedeztek fel Lengyelországban, a fehérorosz-lengyel határ mentén. Ezeket jelenleg Franciaországban restaurálják, és a 2024-es párizsi olimpiára időzítik premierjüket.
Amikor 2015-ben Arthur Mettetal francia történész azt a feladatot kapta, hogy dokumentálja a legendás vonat megmaradt kocsijait, a francia nemzeti vasúti szolgálat, az SNCF számára, a youtube-on véletlenül egy névtelen videóra bukkant. Némi kutatás és elemzés után Mettetal felfedezte, hogy az eredeti Nostalgie-Istanbul-Orient-Expressz kocsik közül 17 egy távoli vasútállomáson megy csöndben tönkre, Fehéroroszország és Lengyelország határánál.
Még néhány évbe telt, mire az akkori tulajdonos beleegyezett abba, hogy eladja azokat a jelenleg az Accor társtulajdonában lévő Orient Expressz márkának. Végül 2018-ban került vissza az izgalmas lelet Franciaországba.
A megtalált vonat 12 háló-, egy étterem-, három társalgó-, valamint egy szállítókocsit foglal magába. Meglepően jó állapotban találtak rá: szinte épen megmaradtak a nelső Morrison és Nelson intarziák, a csodás Lalique üvegek és szépen láthatók a szecessziós-art decos motívumok.
Az Orient Expressz alelnöke a Travel + Leisure -nek elmondta, hogy 2021 decemberében Maxime d'Angeac francia építészt bízták meg azzal, hogy a legendás vonatot visszavarázsolja egykori pompájába. Az első kilenc rendbehozott kocsit decemberben lehet megtekinteni.
A projekt vezetői szerint kulcsfontosságú volt a dekoráció kortárs módon történő újra értelmezése, hogy megtalálják a tökéletes egyensúlyt a múlt, a jelen és a jövő között.
„Mások szerint bizonyára ez egy modern értelmezés lesz, de szeretünk játszani az idő fogalmával, és elmosni a határt múlt és jövő között” – tette hozzá az építész.
A vonaton háromféle lakosztály lesz, saját fürdőszobával, amely egy egész kocsit foglal el. Ami a gasztronómiát illeti, a mesterszakácsok az Orient régi étlapjait lapozzák fel inspirációért. A szalon – télikertszerű belsőépítészeti megoldásokkal - ad a jövőben otthont előadásoknak és rendezvényeknek.
A vonat Isztambul és Párizs között közlekedik majd.
"Az Orient Expressz újjászületése technológiai kihívás, amely megfelel a fontos tudományos, művészi és technikai kritériumoknak, miközben az egész projektet műalkotásként fogjuk fel" – hangsúlyozta Maxime D'Angeac, aki egyébként Agatha Christie könyveinek lelkes gyűjtője. - A márkajelzéssel ellátott anyacsavaroktól a lakosztályok innovatív belső designjáig, és egyéb részletek pontos felidézéséig, arra törekedtünk, hogy az utasok felfedezzék az Orient Expressz kivételes pompáját" - mondta D'Angeac. Az átalakított vonat első útját a 2024-es párizsi olimpiához időzítik.
Szintén ez idő tájt indul majd útnak egy másik különleges vonat, amely szintén az Accor tulajdonában lévő Orient Express La Dolce Vita leányvállalaté. Ezt a Dimorestudio rendezi be, méghozzá a 60-as és 70-es évek olasz stílusában.
Ami a világ leghíresebb luxusvonatát illeti, Magyarországon is számos, ehhez kötődő ipari és történelmi emléknek számító ritkaság maradt fenn. Az első világháborúig favázas, tíkfaburkolatos kocsikat használt a társaság. Ebből a korszakból származik a Közlekedési Múzeum 2347 pályaszámú CIWL étkezőkocsija.
Az első Orient Express 1883. június 5-én indult el Párizsból Konstantinápoly felé. Ekkor még csak a Bukarest–Ruszcsuk (ma: Rusze)–Várna vasútvonal készült el, Várnától Konstantinápolyig hajóval kellett az utat megtenni. A 3186 km-es utat 83 óra és 30 perc alatt tették meg, de ebből 15 óra hajóút volt.
Az utazás akkor sem volt olcsó: az első utasoknak 457 aranyfrank menetdíjat kellett fizetniük, plusz 20 százalékot az ellátásért, ha végig utaztak Párizstól Konstantinápolyig, ami akkor hatalmas összeg volt.