4p

Mik a legfontosabb aktualitások az ESG és a fenntarthatóság terén?
Mit hoz az EU Omnibus csomagja?
Merre tart a szabályozás? Mik az MNB ajánlásai, elvárásai?
Hogyan birkóznak meg az ESG jelentette kihívásokkal a vállalatok a gyakorlatban?

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Amikor 1883-ban elindult az Orient Expressz, azonnal legendává vált. Időnként ma is feltűnnek gyönyörűen rendbe hozott vagonjai a világ nagy pályaudvarain – közte a budapesti Nyugati pályaudvaron is – aztán sejtelmesen eltűnnek megint, mintha csak Agatha Christie talált volna ki számukra különleges búvóhelyet. Most arról ad hírt a Travel and Leisure, hogy 2024-ben tér vissza az eredeti luxusvonat, 17 gyönyörűen felújított kocsival.

Ez azért is meglepő, mert az eddigi vagonok is valódinak tűntek, vagy annak mondták azokat, ráadásul soha nem állt egyszerre sínre ennyi. Az eredeti Nostalgie-Istanbul-Orient-Expressz kocsik közül 17-et 2015-ben fedeztek fel Lengyelországban, a fehérorosz-lengyel határ mentén. Ezeket jelenleg Franciaországban restaurálják, és a 2024-es párizsi olimpiára időzítik premierjüket.

Még egy kicsit várni kell a visszatérésére. Fotó: Depositphotos
Még egy kicsit várni kell a visszatérésére. Fotó: Depositphotos

Amikor 2015-ben Arthur Mettetal francia történész azt a feladatot kapta, hogy dokumentálja a legendás vonat megmaradt kocsijait, a francia nemzeti vasúti szolgálat, az SNCF számára, a youtube-on véletlenül egy névtelen videóra bukkant. Némi kutatás és elemzés után Mettetal felfedezte, hogy az eredeti Nostalgie-Istanbul-Orient-Expressz kocsik közül 17 egy távoli vasútállomáson megy csöndben tönkre, Fehéroroszország és Lengyelország határánál.

Még néhány évbe telt, mire az akkori tulajdonos beleegyezett abba, hogy eladja azokat a jelenleg az Accor társtulajdonában lévő Orient Expressz márkának. Végül 2018-ban került vissza az izgalmas lelet Franciaországba. 

 A megtalált vonat 12 háló-, egy étterem-,  három társalgó-, valamint egy szállítókocsit  foglal magába. Meglepően jó állapotban találtak rá: szinte épen megmaradtak a nelső Morrison és Nelson intarziák, a csodás Lalique üvegek és szépen láthatók a szecessziós-art decos motívumok.

Az Orient Expressz alelnöke a Travel + Leisure -nek elmondta, hogy 2021 decemberében Maxime d'Angeac francia építészt bízták meg azzal, hogy a legendás vonatot visszavarázsolja egykori pompájába. Az első kilenc rendbehozott kocsit decemberben lehet megtekinteni.

A projekt vezetői szerint kulcsfontosságú volt a dekoráció kortárs módon történő újra értelmezése, hogy megtalálják a tökéletes egyensúlyt a múlt, a jelen és a jövő között.

„Mások szerint bizonyára ez egy modern értelmezés lesz, de szeretünk játszani az idő fogalmával, és elmosni a határt múlt és jövő között” – tette hozzá az építész.

A vonaton háromféle lakosztály lesz, saját fürdőszobával, amely egy egész kocsit foglal el. Ami a gasztronómiát illeti, a mesterszakácsok az Orient régi étlapjait lapozzák fel inspirációért. A szalon – télikertszerű belsőépítészeti megoldásokkal - ad a jövőben otthont előadásoknak és rendezvényeknek.

A vonat Isztambul és Párizs között közlekedik majd.

"Az Orient Expressz újjászületése technológiai kihívás, amely megfelel a fontos tudományos, művészi és technikai kritériumoknak, miközben az egész projektet műalkotásként fogjuk fel" – hangsúlyozta Maxime D'Angeac, aki egyébként Agatha Christie könyveinek lelkes gyűjtője. - A márkajelzéssel ellátott anyacsavaroktól a lakosztályok innovatív belső designjáig, és egyéb részletek pontos felidézéséig, arra törekedtünk, hogy az utasok felfedezzék az Orient Expressz kivételes pompáját" - mondta D'Angeac. Az átalakított vonat első útját a 2024-es párizsi olimpiához időzítik. 

Szintén ez idő tájt indul majd útnak egy másik különleges vonat, amely szintén az Accor tulajdonában lévő Orient Express La Dolce Vita leányvállalaté. Ezt a Dimorestudio rendezi be, méghozzá a 60-as és 70-es évek olasz stílusában.

Ami a világ leghíresebb luxusvonatát illeti, Magyarországon is számos, ehhez kötődő ipari és történelmi emléknek számító ritkaság maradt fenn. Az első világháborúig favázas, tíkfaburkolatos kocsikat használt a társaság. Ebből a korszakból származik a Közlekedési Múzeum 2347 pályaszámú CIWL étkezőkocsija.

Az első Orient Express 1883. június 5-én indult el Párizsból Konstantinápoly felé. Ekkor még csak a Bukarest–Ruszcsuk (ma: Rusze)–Várna vasútvonal készült el, Várnától Konstantinápolyig hajóval kellett az utat megtenni. A 3186 km-es utat 83 óra és 30 perc alatt tették meg, de ebből 15 óra hajóút volt.

 Az utazás akkor sem volt olcsó: az első utasoknak 457 aranyfrank menetdíjat kellett fizetniük, plusz 20 százalékot az ellátásért, ha végig utaztak Párizstól Konstantinápolyig, ami akkor hatalmas összeg volt.

Címkék: Turizmus Turizmus Vonat

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Turizmus Sötét éve volt 2024 a polgári repülésnek
Privátbankár.hu | 2025. január 6. 15:09
2024-ben majdnem háromszor többen haltak meg valamilyen repülőgép-baleset miatt, mint 2023-ban.
Turizmus Egyszerűen imádják a külföldiek Magyarországot
Privátbankár.hu | 2025. január 6. 08:33
Novemberben rengetegen érkeztek.
Turizmus Napfényes tengerpartra cserélte a salakos pályát a teniszcsillag
Elek Lenke | 2025. január 5. 17:10
Rafael Nadal a következő öt évben húsz újabb szálláshellyel tervezi fejleszteni szállodaláncát.
Turizmus Trump meg akarta venni, de neki se adták el
Elek Lenke | 2025. január 2. 15:01
A 2024-es év kiemelten fontos időszaka volt Grönland történelmének. November 28-án nyílt meg a nemzetközi repülőtér Nuukban, elindítva ezzel az Északi-sarkvidék jobb megközelíthetőségének korszakát és fellendítve a turizmust. Már két évvel ezelőtt is könnyebbé vált az ide utazás, amikor az Aier Greenland és az Icelandair együttműködése révén bővült az Izlanddal való légi összeköttetés.
Turizmus Seregélyvándorlás, daruvonulás meg az északi fény
Elek Lenke | 2025. január 1. 11:29
Hova és miért kelünk útra jövőre? Milyen tényezők befolyásolják világjárási szokásainkat? Természetesen ahány ország, annyiféle vágyálom és sláger úti cél, de kezdenek kirajzolódni a legfrissebb trendek.
Turizmus Az égben folyik a pezsgő, el sem hinné, hogy mennyi!
Elek Lenke | 2024. december 31. 05:44
Hamarosan éjfél, és még az is iszik ilyenkor egy korty pezsgőt, aki egyébként nem nagy rajongója ennek a buborékos italnak. De nemcsak a lakásunkban vagy szállodában koccintunk ilyenkor, hanem a levegőben is – hiszen szilveszter éjszakáján is nagyon sok utasszállító gép tartózkodik a légtérben.
Turizmus Mesterlövészek várják a Rómába özönlő turistákat
Privátbankár.hu | 2024. december 28. 11:12
Elképesztő a tömeg Rómában az ünnepek alatt, a hatóságok komoly biztonsági intézkedéseket léptettek életbe.
Turizmus Szerelmesek szorult helyzetének köszönhető a világ legkisebb szállodája
Elek Lenke | 2024. december 25. 12:06
Álmodott már arról, hogy farkasok üvöltése mellett vagy egy történelmi bunker falai között tölti az éjszakát?
Turizmus 30 és 66 ezer forint között kell fizetni Budapesten az ünnepi étkezésért a szállodákban
Elek Lenke | 2024. december 16. 15:01
A hagyományos ünnepi fogások és a wellness szállodák all-inclusive élményei mellett már a gourmet menük és a házhoz szállított bejglik is hódítanak.
Turizmus Egekben a New York-i szállodaárak
Szakonyi Péter | 2024. december 9. 15:03
A hagyományos karácsonyi roham eredményeként átlag 345 dollárt kell fizetni éjszakánként, de a luxushotelekben még ennek duplájáért sem lehet megszállni.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG