4p

Amikor 1883-ban elindult az Orient Expressz, azonnal legendává vált. Időnként ma is feltűnnek gyönyörűen rendbe hozott vagonjai a világ nagy pályaudvarain – közte a budapesti Nyugati pályaudvaron is – aztán sejtelmesen eltűnnek megint, mintha csak Agatha Christie talált volna ki számukra különleges búvóhelyet. Most arról ad hírt a Travel and Leisure, hogy 2024-ben tér vissza az eredeti luxusvonat, 17 gyönyörűen felújított kocsival.

Ez azért is meglepő, mert az eddigi vagonok is valódinak tűntek, vagy annak mondták azokat, ráadásul soha nem állt egyszerre sínre ennyi. Az eredeti Nostalgie-Istanbul-Orient-Expressz kocsik közül 17-et 2015-ben fedeztek fel Lengyelországban, a fehérorosz-lengyel határ mentén. Ezeket jelenleg Franciaországban restaurálják, és a 2024-es párizsi olimpiára időzítik premierjüket.

Még egy kicsit várni kell a visszatérésére. Fotó: Depositphotos
Még egy kicsit várni kell a visszatérésére. Fotó: Depositphotos

Amikor 2015-ben Arthur Mettetal francia történész azt a feladatot kapta, hogy dokumentálja a legendás vonat megmaradt kocsijait, a francia nemzeti vasúti szolgálat, az SNCF számára, a youtube-on véletlenül egy névtelen videóra bukkant. Némi kutatás és elemzés után Mettetal felfedezte, hogy az eredeti Nostalgie-Istanbul-Orient-Expressz kocsik közül 17 egy távoli vasútállomáson megy csöndben tönkre, Fehéroroszország és Lengyelország határánál.

Még néhány évbe telt, mire az akkori tulajdonos beleegyezett abba, hogy eladja azokat a jelenleg az Accor társtulajdonában lévő Orient Expressz márkának. Végül 2018-ban került vissza az izgalmas lelet Franciaországba. 

 A megtalált vonat 12 háló-, egy étterem-,  három társalgó-, valamint egy szállítókocsit  foglal magába. Meglepően jó állapotban találtak rá: szinte épen megmaradtak a nelső Morrison és Nelson intarziák, a csodás Lalique üvegek és szépen láthatók a szecessziós-art decos motívumok.

Az Orient Expressz alelnöke a Travel + Leisure -nek elmondta, hogy 2021 decemberében Maxime d'Angeac francia építészt bízták meg azzal, hogy a legendás vonatot visszavarázsolja egykori pompájába. Az első kilenc rendbehozott kocsit decemberben lehet megtekinteni.

A projekt vezetői szerint kulcsfontosságú volt a dekoráció kortárs módon történő újra értelmezése, hogy megtalálják a tökéletes egyensúlyt a múlt, a jelen és a jövő között.

„Mások szerint bizonyára ez egy modern értelmezés lesz, de szeretünk játszani az idő fogalmával, és elmosni a határt múlt és jövő között” – tette hozzá az építész.

A vonaton háromféle lakosztály lesz, saját fürdőszobával, amely egy egész kocsit foglal el. Ami a gasztronómiát illeti, a mesterszakácsok az Orient régi étlapjait lapozzák fel inspirációért. A szalon – télikertszerű belsőépítészeti megoldásokkal - ad a jövőben otthont előadásoknak és rendezvényeknek.

A vonat Isztambul és Párizs között közlekedik majd.

"Az Orient Expressz újjászületése technológiai kihívás, amely megfelel a fontos tudományos, művészi és technikai kritériumoknak, miközben az egész projektet műalkotásként fogjuk fel" – hangsúlyozta Maxime D'Angeac, aki egyébként Agatha Christie könyveinek lelkes gyűjtője. - A márkajelzéssel ellátott anyacsavaroktól a lakosztályok innovatív belső designjáig, és egyéb részletek pontos felidézéséig, arra törekedtünk, hogy az utasok felfedezzék az Orient Expressz kivételes pompáját" - mondta D'Angeac. Az átalakított vonat első útját a 2024-es párizsi olimpiához időzítik. 

Szintén ez idő tájt indul majd útnak egy másik különleges vonat, amely szintén az Accor tulajdonában lévő Orient Express La Dolce Vita leányvállalaté. Ezt a Dimorestudio rendezi be, méghozzá a 60-as és 70-es évek olasz stílusában.

Ami a világ leghíresebb luxusvonatát illeti, Magyarországon is számos, ehhez kötődő ipari és történelmi emléknek számító ritkaság maradt fenn. Az első világháborúig favázas, tíkfaburkolatos kocsikat használt a társaság. Ebből a korszakból származik a Közlekedési Múzeum 2347 pályaszámú CIWL étkezőkocsija.

Az első Orient Express 1883. június 5-én indult el Párizsból Konstantinápoly felé. Ekkor még csak a Bukarest–Ruszcsuk (ma: Rusze)–Várna vasútvonal készült el, Várnától Konstantinápolyig hajóval kellett az utat megtenni. A 3186 km-es utat 83 óra és 30 perc alatt tették meg, de ebből 15 óra hajóút volt.

 Az utazás akkor sem volt olcsó: az első utasoknak 457 aranyfrank menetdíjat kellett fizetniük, plusz 20 százalékot az ellátásért, ha végig utaztak Párizstól Konstantinápolyig, ami akkor hatalmas összeg volt.

Címkék: Turizmus Turizmus Vonat

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Turizmus Még nem ért vissza a csúcsra a magyar turizmus, vannak biztató és kevésbé biztató jelek is
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 12. 08:06
A jelen trendek alapján 2028-ra lehet meg a Covid előtti szint, de a külföldiek sok pénzt hagynak itt.
Turizmus Kivannak az olaszok az amerikaiakra
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 10. 16:28
Az olasz idegenforgalom megérzi az amerikaik távolmaradását is, akik húsz százalékkal kevesebben érkeztek tavalyhoz képest.
Turizmus Bajban a Booking.com – óriási per készül a cég ellen
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 8. 16:49
Összefognak az európai szállodák.
Turizmus Hova tűntek a turisták Las Vegasból?
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 3. 08:59
Nem mentek annyian eljátszani a pénzüket.
Turizmus Földrengés volt a magyarok egyik kedvenc üdülőparadicsomában
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 17:33
Krétán földrengés volt.
Turizmus Hogyan kerülte el Franciaország a túlzott turizmus elleni tüntetéseket?
Bózsó Péter | 2025. július 20. 10:44
A tavalyi 100 millió látogatóval Franciaország a világ vezető turisztikai célpontja – és olyan jelentős látnivalók, mint a Louvre arra panaszkodnak, hogy a kereslet fenntarthatatlan –, még sincsenek nagy túlturizmus elleni tüntetések úgy, mint Dél-Európa egyes részein.
Turizmus Hotel Gellért: megvan a megállapodás a szálloda és a gyógyfürdő között
Privátbankár.hu | 2025. július 17. 11:47
A BDPST Group portfóliójába tartozó DOME Kft. és a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. (BGYH) megállapodást kötöttek a Hotel Gellért és a Gellért Fürdő egyes területeinek adásvételéről. A tranzakció célja, hogy a felújításokat követően mindkét létesítmény egymástól függetlenül, ugyanakkor egymást kölcsönösen támogatva működhessen.
Turizmus Indulnak a revizorok a Balatonra, hatalmas razziát jelentett be a NAV
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 12:32
héten megkezdte nyári ellenőrzéssorozatát a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), az országos akció során a revizorok egyebek mellett a turisták által kedvelt üdülőhelyeken, a strandokon és a szabadtéri rendezvényeken vizsgálódnak – írja az MTI.
Turizmus Áremelésbe kezdtek a fapados légicégek
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 07:25
A német repülőterekről induló fapados járatok utasainak az idén mélyebben a zsebükbe kell nyúlniuk jegyvásárláskor, mint tavaly a DLR német űr- és légiforgalmi központ jelentése alapján. A felmérésben a Wizz Air bizonyult a legolcsóbb légitársaságnak – írja az MTI.
Turizmus „Külföldi vásárlók, menjetek a pokolba” – németellenes feliratok jelentek meg Mallorcán
Privátbankár.hu | 2025. július 6. 15:11
Feszült a viszony a turisták és a helyiek között.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG