4p

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Abban ma már mindenki egyetért, hogy az elektromos autók jelenti a jövőt. Az viszont nagy kérdés, hogy ezen a piacon mely cégek lesznek a legnagyobbak. A tőzsdei értékítélet szerint egyértelműen a Tesla a favorit, ám a tradicionális autógyártók is jönnek fel. Arról nem beszélve, hogy van két kínai vállalat is, amelyek igen látványosan nőnek, egyes elemzők őket tartják a Tesla legnagyobb riválisainak.

Pörög a Tesla

Ugyan az elmúlt két évben egyre szebb számokat produkált a Tesla, a vállalat első évtizedében óriási problémái voltak a tömeggyártás megalapozásában és a termelés felfuttatásában. Az úttörőnek tartott amerikai vállalatnak 12 évre volt szüksége, mire sikerült 100 ezer járművet legyártania. Más kérdés, hogy azóta sikerült Elon Musknak stabilizálni a termelést, az amerikai üzeme mellett pedig már máshol is jelen van. 2019-ben kezdett termelni a Tesla kínai üzeme, és Musk hétvégi bejelentése szerint a németországi gyárában az év végén kezdődhet meg a termelés.

A már működő egységeknek köszönhetően a Tesla igen látványos negyedévet zárt, amelynek adatait egy hete publikálta. A Tesla autóeladásai a harmadik negyedévben rekordot döntöttek, elektromosautó-gyártó vállalat az időszak során 241 300 darab járművet adott el, ami éves alapon 66 százalékos bővülést jelent, az előző háromhavi adatot pedig közel 17 százalékkal múlta felül.

A Tesla vezérének kapaszkodnia kell (fotó: MTI)
A Tesla vezérének kapaszkodnia kell (fotó: MTI)

A Tesla az idén az első 9 hónapban már 627 ezer legyártott autónál tart, ami a duplája a 2020-as évi teljesítményének. A kedvező folyamatokat az erő európai és kínai kereslet mellett az is támogatta, hogy az Y modell révén egy szélesebb kör számára elérhető áron kínált autóval van jelen a piacon a vállalat. A prognózisok szerint az utolsó három hónapban is folytatódhat az eddigi erős növekedés, amely révén idén 860-900 ezer darab jármű eladása várható.

Jönnek a kínaiak

A Tesla azonban bizonyos szempontból kettős nyomás alatt van, hiszen a tradicionális autógyártók is óriási erőforrásokat mozgósítanak, hogy minél nagyobb mennyiségben és jobb minőségben tudjanak elektromos hajtással szerelt autókat piacra dobni. Ez a fogyasztói igények változása mellett egyébként azért is lételemük, mert a legnagyobb piacokon, így az Európai Unióban vagy Észak-Amerikában 10-15 év múlva már nem hozhatnak majd forgalomba benzines vagy dízelmotorral szerelt autókat.

Ennek megfelelően a legnagyobb vállalatok sorra jelentik be, hogy mikortól térnek át teljesen az elektromos járművek gyártására, miközben a Volkswagen, a BMW vagy a Mercedes már 2020-ban is „látható” mennyiségben adott el ilyen járműveket.

Az ismert régi márkák mellett ugyanakkor van két kínai szereplő, amelyekkel egyre komolyabban kell számolni, hiszen olyan mérföldkövet értek el, amely révén túlléptek a reményteljes start-up státuszon.

Az amerikai tőzsdén is jegyzett Xpeng hétfőn közölte, hogy elérte a 100 ezredik legyártott autót, míg a rivális Nio áprilisban jelentette be, hogy elérte ezt a lélektani mérföldkövet. Ez egy összehasonlításra is okot adott a szaksajtó számára, amelyből kiderült, hogy míg a Tesla 12 év alatt tudott ennyi gépkocsit gyártani, addig az Xpeng és a Nio is hat év alatt teljesítette ezt a darabszámot.

A következő ilyen szint egyébként az 1 milliós darabszám lehet. Ez a Teslának a 2003-as alapítását követően 17 évbe telt, míg a 100 ezres mérföldkőhöz képest öt év telt el, amikor tavaly márciusban Elon Musk a Twitteren osztotta meg a rajongókkal és a befektetőkkel az örömhírt. Nem az amerikai vállalat egyébként, amely az elektromobilitásban megugrotta ezt a számot, a kínai járműgyártó BYD idén májusban közölte, hogy eljutottak az 1 milliós határhoz.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Egy ligába kerülne az OTP-vel az MBH Bank a pesti tőzsdén
Imre Lőrinc | 2025. november 24. 19:14
Eladja saját tulajdonában álló részvényeit az MBH Bank. A lakossági befektetőknek 14 munkanapjuk lesz arra, hogy lecsapjanak a maximum 3848 forinton árult papírokra. Az MBH Bank a 7 százaléknyi tulajdont megtestesítő részvénycsomagjától azért válna meg, hogy hosszabb távon a blue chipek közé is betörjön a Budapesti Értéktőzsdén.
Vállalat Nagyon jól ment a DH-nak
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 09:51
Milliárdos profit a DH Groupnál.
Vállalat Tömeges leépítés: rengeteg mérnököt küld el az Amazon
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 18:32
14 ezer munkahelyet szüntet meg az Amazon, és ebből több ezer mérnöki pozíció – derítette ki a CNBC. A techszektorban folytatódik az elbocsátási hullám, januárban újabb dolgozókat küldhetnek el az Amazontól.
Vállalat Lemond a 4iG egyik vezetője
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 14:31
Az egyik igazgatósági tag, Pedro Vargas Santos David négy éve tagja a cégvezetésnek a 4iG-nél, de pénteken leköszönt. December 17-én rendkívüli közgyűlést tart a vállalat.
Vállalat Csendes nyitvatartást vezet be a Magyar Telekom
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 13:41
Tesztelték, bejött: országszerte, minden üzletben lehetőség lesz nyugodtabb környezetben ügyet intézni a Magyar Telekomnál. A kezdeményezés november 24-én, hétfőn indul, és havonta egyszer lesz elérhető.
Vállalat Komoly gyógyszeripari beruházást adtak át Budapesten
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 11:01
Komoly mérföldkőhöz ért az Egis Gyógyszergyár.
Vállalat Utolérni Ausztriát? Ezzel a cégszerkezettel nehéz lesz – Klasszis Podcast
Imre Lőrinc – Izsó Márton | 2025. november 21. 10:05
Rendkívül individualisták a magyarországi vállalkozók, ami sok esetben gátja a hatékonyabb működésnek, a céges összeolvadásoknak – mondta el a Klasszis Podcast legújabb epizódjában a Concorde MB Partners ügyvezetője, az MGYOSZ elnökségi tagja. Szendrői Gábor hozzátette, hogy a lengyel és a cseh átlaghoz képest is nagyon magas, 70-75 év a magyar tulajdonosok átlagéletkora. Az egyre nagyobb számban megjelenő ázsiai beruházókkal pedig az a baj, hogy – a nyugati cégekkel ellentétben – elvétve működnek csak együtt a helyi beszállítókkal.
Vállalat „A bizalom új nyelve az adat” – interjú Peltzer Árminnal, az Opten marketingigazgatójával
PR | 2025. november 21. 09:13
A gazdasági környezet ingadozik, a partnerek fizetési fegyelme lazul, a vállalkozói bizalom pedig sok helyen megkopott. Mégis: az üzleti világ nem állhat meg. Hogy ki kivel üzletel, az ma már nem intuíció, hanem döntéstámogatott, adatvezérelt folyamat.
Vállalat Teljes egészében a Waberer’s tulajdona lesz a Posta Biztosító
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 19:26
A kisebbségi tulajdonos kivásárlását a tőzsde honlapján jelentették be.
Vállalat Komoly bírságot kapott a Facebook anyacége
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 16:30
Tisztességtelen versenyelőny miatt 479 millió eurós bírságot szabott ki a Meta amerikai internetes óriásvállalatra egy spanyol bíróság.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG