5p

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A magyar költségvetésben is jelentős tétel lenne a kínai óriáscég rejtett adóssága. A háttérben egy furcsa gyakorlat húzódik meg, a legnagyobb gond pedig az átláthatatlanság.

Hatalmas rejtett adósságai lehetnek a BYD kínai autóipari óriáscégnek egy hongkongi elemzőintézetnek a Bloomberg által ismertetett, január közepi elemzése szerint. Miközben a BYD nettó adósságállománya a saját bevallása szerint 2024 közepén 27,7 milliárd jüan volt, a valóságban ennek több mint tízszerese, 323 milliárd jüan, azaz mostani árfolyamon bő 17 ezer milliárd forint lehet a valós érték. (Csak a miheztartás végett: a magyar költségvetés 2024-es hiánya kicsit több mint 4 ezer milliárd forint lett.)

A háttérben a vállalatnak az a gyakorlata áll, hogy a beszállítói lánc felé felhalmozott adósságokból finanszírozza a saját működését. Ugyan sok vállalat veri magát adósságba, hogy a növekedést „fűtse”, a hongkongi GMT Research elemzése szerint

„úgy tűnik, a BYD ’rászokott’ a beszállítói lánc-finanszírozásra”.

Könyvelési bűvészmutatvány

Az intézet elemzői szerint amennyiben nem vesszük figyelembe a vállalat mérlegében szereplő azon követeléseket, amelyek mögött már eladott vagy olyan eszközök vannak, amelyek ellenében a cég már kölcsönt vett fel, akkor a BYD 2024. június végi adósságállományát 323 milliárd jüanra, avagy 44,1 millárd dollárra lehet becsülni. Közben a BYD a hongkongi tőzsdén jegyzett értéke 105 milliárd dollár (azaz nagyjából 41 ezer milliárd forint).

„Akárhogy strukturáljuk, ez nyilvánvalóan a finanszírozás egy formája, másképpen rejtett adósság. Bűvészmutatvány ezeket a követeléseket a működőtőke részeként bemutatni”

– fogalmaz Nigel Stevenson, a GMT elemzője.

A GMT-t leginkább a vállalat pénzügyi eredményeinek „egyéb fizetési kötelezettségek” rubrikájában olvasható szám aggasztja, amely 2021 decembere és 2023 decembere között a cég beszámolói szerint is 41,3 milliárdról 165 milliárd jüanra nőtt.

A rejtett adósságokkal az az egyik probléma, hogy nehezebbé teszik a befektetők számára azt, hogy felmérjék a BYD valós pénzügyi helyzetét, miközben egyre erősödik a verseny az elektromos autók piacán. A részben éppen a BYD által kezdeményezett kemény árverseny jókora ütést vitt be a piac gyengébb szereplőinek, miközben a „nagy halak” eladásai kilőttek. Ezek a folyamatok ráadásul a beszállítókat is kiszolgáltatottabb helyzetbe hozták, hiszen kevesebb olyan gyártó maradt a piacon, amely biztos felvevőpiacot tud biztosítani termékeikre.

Ez is szerepet játszhat abban, hogy a BYD – legalábbis a GMT elemzőinek gyanúja szerint – elérheti azt a beszállítóinál, hogy „besegítsenek” a cég finanszírozásába. Ez két formát ölthet. Az egyik esetben a beszállító egy díj megfizetésével elérheti, hogy még a lejárat előtt kifizessék a számláit. A másik – gyakoribb – esetben pedig a beszállító hajlandó jóval hosszabb fizetési határidővel kiállítani a számlákat, ezzel gyakorlatilag hitelezve a céget. Ez azért érheti meg a beszállítóknak, mert ők maguk is fel tudnak venni hitelt, a BYD felé fennálló követeléseiket biztosítéknak használva.

Nem tilos, de kockázatos

Ez a gyakorlat egyébként önmagában nem ellentétes a könyvelési szabályokkal, azonban bizonyos szigorúbb pénzügyi jelentéstételi szabályzatok megkövetelik, hogy az ilyen konstrukciók esetében a befektetőket tájékoztassák arról, milyen hatásokkal járhatnak ezek a vállalat pénzforgalmi egyenlegére, kötelezettségeire, és likviditási kockázataira.

A BYD esetében azonban, ahogy Stevenson fogalmaz, „nem világos e kötelezettségek természete”, és a befektetők, részvényesek számára már csak a vállalat hatalmas méretei miatt is nehéz átlátni, pontosan milyen kockázatokat is rejtenek ezek a megoldások.

„Az a kockázatos, hogy fogalmad sincs arról, mik a feltételek, milyen gyorsan kerülhet sor e pénzeszközök visszavonására, valamint, hogy pontosan milyen összegekkel tartozik a cég”

– fogalmaz az elemző.

A BYD esetében a Bloomberg 2023-as adatok alapján arra jutott, hogy a vállalat abban az évben átlagosan 275 napra fizette ki a beszállítóit. Ugyan Kínában nem ritkák az ilyen hosszú fizetési határidők, a világ többi részén az autóiparban jellemzően 45-60 napos ciklusokkal dolgoznak. A BYD talán legnagyobb nyugati konkurense, a Tesla a saját elmondása szerint rendszerint 90 napon belül fizeti ki beszállítóit.

A BYD beszállítói is szépen beállnak a sorba, a pénzükhöz viszont csak átlagosan 275 nap után juthatnak?
A BYD beszállítói is szépen beállnak a sorba, a pénzükhöz viszont csak átlagosan 275 nap után juthatnak?
Fotó: Depositphotos

A kínai autóipari óriáscég egyébként egy Dilink nevű, 2021-ben elindított rendszeren belül intézi a beszállítói lánc-finanszírozást. A rendszer összeköti a beszállítókat pénzügyi szolgáltatókkal, és a beszállítók a kintlevőségeik fejében egyfajta váltókat kapnak. Azzal kapcsolatban is merültek fel kérdések, hogy vajon a beszállítók a saját könyvelésükben megfelelően kezelik-e ezeket a váltókat, amikor mondjuk ezeket 100 százalékos értéken szerepeltetik a bevételi oldalon. Erre a BYD egyik beszállítója azt a választ adta, hogy a BYD váltói AAA minősítésűnek számítanak.

Emlékezhetünk, a kínai autógyártókra azzal az indoklással szabott ki büntetővámokat az Európai Unió, hogy azok eltitkolt állami finanszírozást kaphattak, és ezzel jogosulatlan versenyelőnyre tettek szert a nyugati versenytársaikkal szemben, amelyeknek sokkal szigorúbb versenyjogi szabályozások közepette kell működniük.

A GMT által most reflektorfénybe állított gyakorlat ugyan nem egyértelműen tiltott, inkább a szürkezónába tartozik, ám biztosan nem fogja erősíteni sem a nyugati döntéshozók, sem a befektetők bizalmát a BYD irányába. Arról nem is beszélve, hogy valamilyen váratlan piaci megtorpanás esetén mind a BYD, mind a beszállítók számára valós kockázatot is jelenthet.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Stabil jövő, izgalmas karrier: Miért érdemes pénzügyi specialistává válni a 21. században?
PR | 2025. február 12. 08:10
Napjainkban a pénzügyeinket érintő információk soha nem látott mennyiségben áramlanak felénk, így egyre nehezebb magánemberként eligazodni közöttük. A felgyorsult világ és a megfelelő pénzügyi ismeretek hiánya az egyik legnagyobb kihívás, amellyel a modern társadalom szembesül, noha a tudatos pénzügyi tervezés nemcsak az egyének, hanem a családok és a közösségek jólétének záloga is. Ebben a környezetben kiemelt szerep jut azoknak a szakembereknek, akik képesek segíteni másoknak eligazodni a pénzügyek világában, például a lakáscélú vagyontervezéssel összefüggő kérdésekben. A lakhatás és az ingatlanfinanszírozás az idei év, és várhatóan a következő évek egyik legfontosabb témája lesz, így minden korábbinál fontosabbak lesznek a lakáspiacot érintő átfogó pénzügyi ismeretek. A 2024 májusában indult Financium Pénzügyi Campus magas szintű elméleti és gyakorlati tudással vértezi fel a tanulóit, hogy ne csak szakértők, hanem a pénzügyi kultúra valódi nagykövetei legyenek, ezzel segítve a társadalmat és a pénzügyi tudatosság növelését.
Vállalat Nagyot harap a szomszédban a Munch
Privátbankár.hu | 2025. február 11. 19:39
Romániában terjeszkedik a magyar fejlesztésű élelmiszermentő platform.
Vállalat Megjelentek az első követhető ESG jó gyakorlatok a hazai vállalkozások körében
Natív tartalom | 2025. február 11. 17:18
Az ESG (Environmental, Social, Governance) szempontok szerinti fenntarthatóság egyre nagyobb szerepet kap a hazai kis- és középvállalkozások (kkv) életében is, amit a Magyar Gazdaságfejlesztési Ügynökség (MGFÜ) által indított ESG felmérés is alátámaszt. A felmérés célja, hogy vizsgálja az ESG felkészülés útján elindult vállalkozásokat, különösen azokat, amelyek a Modern Mintaüzem Programban részt vesznek.
Vállalat Nem akármi derült ki a magyar vállalatokról
Privátbankár.hu | 2025. február 11. 14:51
A globális trendekkel összhangban teljesítenek a vezető magyarországi vállalatok a fenntarthatósági jelentéstétel területén. 2024-ben több mint háromnegyedük tett közzé ilyen beszámolót. Ez megfelel a karbonkibocsátási célok kitűzött tételeinek vagy a szakmai világfelmérési gyakorlatoknak, ott akár az átlag felett is teljesítenek ezek a – megállapítja meg elemzésében a KPMG.
Vállalat Becsődölhet egy ígéretes autóipari cég
Privátbankár.hu | 2025. február 7. 09:11
Hamarosan csődöt jelenthet a Nikola a Wall Street Journal értesülései szerint.
Vállalat 13 752 autó, másfél milliárd eurós nyereség – melyik márkáról beszélünk?
Privátbankár.hu | 2025. február 5. 09:14
Szép eredményeket ért el az olasz márka tavaly, de idén még jobbra számítanak.
Vállalat A norvég kormánynak is elege van a „mérgező” Temuból
Privátbankár.hu | 2025. február 4. 18:07
Norvégia szigorítást sürget a cég ellen az Európai Gazdasági Térségben, miután rendkívül mérgező termékeket találtak a kínai online kereskedelmi platformon.
Vállalat Vett egy mély levegőt a német multi
Privátbankár.hu | 2025. február 3. 09:56
Az előzetes adatok szerint a Bosch, a technológiák és szolgáltatások szállítója, 90,5 milliárd euró árbevételt ért el 2024-ben, ami 1 százalékos éves csökkenést, árfolyamhatások nélkül az előző évivel nagyjából azonos szintet képvisel. Az árbevétel-arányos üzemi eredmény 3,5 százalék volt.
Vállalat Besokallt a Porsche: elvenné a kormányt vezetőitől
Privátbankár.hu | 2025. február 2. 13:19
A német autógyártó tárgyalásokat kezdett a pénzügyi igazgató és az értékesítési vezető szerződésének megszüntetéséről.
Vállalat A Volkswagen nekiugrik az ázsiai óriásnak, alkatrészekre szedte
Privátbankár.hu | 2025. február 2. 09:51
A német autógyár pert indított az indiai hatóságok ellen egy „lehetetlenül magas” 1,4 milliárd dollár adókövetelés érvénytelenítésére.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG