5p

Az Aeroflot társai is gyorssegélyt kaphatnak, akárcsak a nagyobb repülőterek üzemeltetői.

Idén márciusban 2021 azonos hónapjához képest 20 százalékkal zuhant az utasok száma az Aeroflot Csoportnál (Aeroflot, Pobeda, Rosszija légitársaságok), ékes jeléül annak, hogy most már erősen hatnak a szankciók az orosz gazdaságra. A nemzetközi járatokon 50, a belföldieken 16 százalékos volt a visszaesés. 

Az Aeroflotnak is sok Airbus A330-as gépet kellene üzemeltetni. Fotó: Wikimedia
Az Aeroflotnak is sok Airbus A330-as gépet kellene üzemeltetni. Fotó: Wikimedia

A top 10-be tartozó orosz légitársaságok sem remekelnek, egyre nyilvánvalóbb, hogy a nem európai célpontokra és a belső forgalomban indított új járatok sem képesek ellentételezni azt, hogy Nyugat-Európából és Észak-Amerikából kitiltották az orosz légitársaságokat. A szankciók a flottában közlekedő repülőgépek alkatrészeire is vonatkoznak, márpedig rengeteg Boeing és Airbus gépet lízingelnek az oroszok. Időközben egyes lízingcégek lefoglaltak orosz légi járműveket, a fizetési konstrukciókról még nem kezdtek tárgyalásokat.

Ilyen helyzetben a repülőterekhez hasonlóan kormányzati segítség kell a legnagyobbnak számító Aeroflot Csoportnak. Kötvénykibocsátásra készül a cég – közölték a hét elején. Ennek végleges összegét az április 29-én sorra kerülő igazgatótanácsi ülésen határozzák meg. Az Interfax hírügynökség szerint a kormány a jóléti alapból elkülönített pénzből kifizeti a cég adósságát. Utoljára a Covid járvány kitörését követően, 2020 őszén kellett az Aeroflot hóna alá nyúlni, akkor 40,9 milliárd rubelt kapott az államtól és további 40 milliárd rubelt kötvénykibocsátásból. 

A csoportban jelenleg 57,3 százaléknyi tulajdona van az orosz államnak, 40,7 százalék szabad forgalmú részvény. Úgy tudni, hogy más orosz légitársaságokba is beszáll az állam, azoknál is kifizetve a tartozásokat. Ugyanakkor azt is leszögezték, hogy az állam nem akar többséget szerezni ezekben a cégekben, mert az csökkentené a versenyt.

Vlagyimir Putyin elnök utasította az orosz vagyonügynökséget és a közlekedési minisztériumot, hogy június 1-ig dolgozzák ki az orosz légitársaságok és a légiközlekedési ágazat más szereplőinek a stabilizálását szolgáló programot. Andrej Belouszov, a miniszterelnök első helyettese azt mondta, hogy idén a légitársaságok 110 milliárd rubeles segítséget kapnak, ez ötszöröse a tavalyinak. A pénzt a nyári-őszi főszezonban a működési költségek fedezésére adják.

Tavaly még minden rendben volt ebben az ágazatban, nagyon megugrott az utasforgalom: a vállalatok 111 millió embert szállítottak, ez 60 százalékos növekedés 2020-hoz képest. A belföldi forgalom 56, a nemzetközi 80 százalékkal emelkedett. Ezeket a számokat idén el lehet felejteni, jó, ha fele vagy kétharmada összejön.

Az orosz számviteli rendszer szerinti elszámolásból az derült ki, hogy a 15 vezető orosz légitársaságból nyolc cég kisebb-nagyobb tiszta nyereséggel zárta a 2021-es évet. A társaságok összesen 19 milliárd rubelnyi nyereséget értek el, de például 2020-ban még 123 milliárd rubelt. Tavaly az S7 légitársaság 12 milliárd rubeles tiszta profitot könyvelt el, az Uralszkije Avialinyii 5,4 milliárd rubelt. Érdekes, hogy az Aeroflot Csoportba tartozó fapados Pobeda 4,9 milliárd rubel hasznot termelt, miközben maga a csoport (Aeroflot, Pobeda, Rosszija) viszont hiába felezte meg a 2020-as veszteségét, az még így is 45,6 milliárd rubelt tett ki 2021-ben. A pénzügyi gondok ellenére az Aeroflot egyelőre nem készül tarifaemelésre a nyári szezonban. 

Hátránya származik az orosz cégeknek abból is, hogy nem látják őket szívesen a nagy nemzetközi légi szövetségekben. A Oneworld például a napokban jelentette be, hogy felfüggeszti az S7 légitársaság tagságát, vagyis nem adhat el jegyet a tagvállalatok járataira és persze az övéire sem foglalhat senki a tagok közül. Ez nagy érvágás, a nemzetközi gyakorlatban a közösen üzemeltetett járatok sok pótlólagos üzleti bevételt is hoznak a cégeknek a jegyen kívül.

Vnukovon is elbocsátások voltak

Először a moszkvai Seremetyevo nemzetközi repülőtéren bocsátották el az alkalmazottak ötödét (1500 fő), most a szintén moszkvai, de kisebb forgalmú Vnukovo légikikötőt üzemeltető jelentett be kirúgásokat: egyelőre ez csak 149 fő, vagyis a dolgozók öt százaléka. Ezen kívül kényszerszabadságra is küldtek embereket, áttértek a csökkentett bérrel járó csökkentett munkaidőre és elhalasztottak fejlesztéseket. Márciusban több orosz repülőtér üzemeltetője kért állami szubvenciót vagy kedvezményes hitelt, ezt a kormány meg is adta, de az összeg nem elegendő a tejes működési költség fedezésére, ezért volt szükség az elbocsátásokra.

Közben a repülőgépiparban – ugyancsak kormányzati ukázra – felgyorsították a saját fejlesztésű polgári repülőgépek gyártását. Április közepén közölték, hogy a legújabb, az IL-96-400M típus első darabja még idén elkészül, s azzal megindulhat a sorozatgyártás. Évente két-három ilyen, főleg a hosszú távú járatokon használatos repülőgépet fognak gyártani. A járművön egyszerre 370 utas fér el.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Portugáliában szimatol az Air France-KLM
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 13:14
Vásárolnának.
Vállalat Mindenkit meglepett a Xiaomi
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 08:42
Ilyen eredményekre senki nem számított.
Vállalat Akadálymentesítés a fenntarthatóság édes gyermeke? Klasszis Podcast
Natív tartalom | 2025. november 18. 18:16
Beszélgetés a Magyar Telekom sokszínűségi és esélyegyenlőségi szakértőjével, Jakab Judittal és Dr. Balogh Virág szabályozási vezetőjével.
Vállalat A Renault két új, Geely-alapú autót gyárt majd Brazíliában
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 17:21
A Renault-csoport 2026 második felétől két új autót fog gyártani Brazíliában kínai partnere, a Geely járműveinek alapjaira építve – közölte a vállalat kedden, jelezve, hogy tovább terjeszkedik a nagy növekedési potenciállal rendelkező piacon.
Vállalat Jövő májustól örülhetnek a Wizz Air budapesti utasai
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 15:57
A Wizz Air bővíti budapesti bázisát, májusban érkezik ide a cég 18. repülőgépe, ami új járatok indítására és a meglévők bővítésére ad lehetőséget – mondta Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója kedden online sajtótájékoztatón.
Vállalat Hihetetlen, hogy az Apple mit művel Kínában
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 15:34
Az Apple Inc. okostelefon-eladásai Kínában 37 százalékkal nőttek októberben az új, 17. szériás készülékek iránti erős keresletnek köszönhetően – áll a Counterpoint Research piackutató honlapján kedden közzétett jelentésben.
Vállalat Gondban a kínai Baidu, ezzel kellett számolnia
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 13:41
A Baidu kínai internetes cég veszteséggel zárta a harmadik negyedévet bevételeinek csökkenése mellett.
Vállalat Aki érti az adatait, az érti a piacát – így épül a jövő vállalata
PR | 2025. november 18. 11:15
Az adat ma már nem pusztán információ, hanem a siker kulcsa. Egy vállalat minden egyes tranzakciójában, ügyfélinterakciójában, számlájában ott rejlik az a tudás, amelyből pontosabb döntések, stabilabb működés és megbízhatóbb partnerkapcsolatok születhetnek. A jövő vállalata nem ösztönből működik, hanem adatból épít döntést, biztonságot és bizalmat.
Vállalat Felvásárolja az Otthon Centrumot az MBH Bank
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 08:54
Az MBH Bank újabb stratégiai akvizícióval bővíti portfólióját és megvásárolja az országos lefedettségű Otthon Centrumot a Biggeorge Holding leányvállalatától.
Vállalat Köszönőviszonyban sincs a kkv-k béremelési terve a kormány elképzelésével
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 08:38
A kormány 13 százalékos minimálbér-emelést tervez, a cégek örülnek, ha 5 százalékot tudnak adni – írja a GKI.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG