5p

Meddig húzza még ilyen lapos pénztárcával Budapest?
Politikai csatározások közepette vagy stabil háttérrel működik majd a főváros?
Online Klasszis Klub élőben Kiss Ambrussal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a Fővárosi Önkormányzat főigazgatójától!

2024. október 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Aeroflot társai is gyorssegélyt kaphatnak, akárcsak a nagyobb repülőterek üzemeltetői.

Idén márciusban 2021 azonos hónapjához képest 20 százalékkal zuhant az utasok száma az Aeroflot Csoportnál (Aeroflot, Pobeda, Rosszija légitársaságok), ékes jeléül annak, hogy most már erősen hatnak a szankciók az orosz gazdaságra. A nemzetközi járatokon 50, a belföldieken 16 százalékos volt a visszaesés. 

Az Aeroflotnak is sok Airbus A330-as gépet kellene üzemeltetni. Fotó: Wikimedia
Az Aeroflotnak is sok Airbus A330-as gépet kellene üzemeltetni. Fotó: Wikimedia

A top 10-be tartozó orosz légitársaságok sem remekelnek, egyre nyilvánvalóbb, hogy a nem európai célpontokra és a belső forgalomban indított új járatok sem képesek ellentételezni azt, hogy Nyugat-Európából és Észak-Amerikából kitiltották az orosz légitársaságokat. A szankciók a flottában közlekedő repülőgépek alkatrészeire is vonatkoznak, márpedig rengeteg Boeing és Airbus gépet lízingelnek az oroszok. Időközben egyes lízingcégek lefoglaltak orosz légi járműveket, a fizetési konstrukciókról még nem kezdtek tárgyalásokat.

Ilyen helyzetben a repülőterekhez hasonlóan kormányzati segítség kell a legnagyobbnak számító Aeroflot Csoportnak. Kötvénykibocsátásra készül a cég – közölték a hét elején. Ennek végleges összegét az április 29-én sorra kerülő igazgatótanácsi ülésen határozzák meg. Az Interfax hírügynökség szerint a kormány a jóléti alapból elkülönített pénzből kifizeti a cég adósságát. Utoljára a Covid járvány kitörését követően, 2020 őszén kellett az Aeroflot hóna alá nyúlni, akkor 40,9 milliárd rubelt kapott az államtól és további 40 milliárd rubelt kötvénykibocsátásból. 

A csoportban jelenleg 57,3 százaléknyi tulajdona van az orosz államnak, 40,7 százalék szabad forgalmú részvény. Úgy tudni, hogy más orosz légitársaságokba is beszáll az állam, azoknál is kifizetve a tartozásokat. Ugyanakkor azt is leszögezték, hogy az állam nem akar többséget szerezni ezekben a cégekben, mert az csökkentené a versenyt.

Vlagyimir Putyin elnök utasította az orosz vagyonügynökséget és a közlekedési minisztériumot, hogy június 1-ig dolgozzák ki az orosz légitársaságok és a légiközlekedési ágazat más szereplőinek a stabilizálását szolgáló programot. Andrej Belouszov, a miniszterelnök első helyettese azt mondta, hogy idén a légitársaságok 110 milliárd rubeles segítséget kapnak, ez ötszöröse a tavalyinak. A pénzt a nyári-őszi főszezonban a működési költségek fedezésére adják.

Tavaly még minden rendben volt ebben az ágazatban, nagyon megugrott az utasforgalom: a vállalatok 111 millió embert szállítottak, ez 60 százalékos növekedés 2020-hoz képest. A belföldi forgalom 56, a nemzetközi 80 százalékkal emelkedett. Ezeket a számokat idén el lehet felejteni, jó, ha fele vagy kétharmada összejön.

Az orosz számviteli rendszer szerinti elszámolásból az derült ki, hogy a 15 vezető orosz légitársaságból nyolc cég kisebb-nagyobb tiszta nyereséggel zárta a 2021-es évet. A társaságok összesen 19 milliárd rubelnyi nyereséget értek el, de például 2020-ban még 123 milliárd rubelt. Tavaly az S7 légitársaság 12 milliárd rubeles tiszta profitot könyvelt el, az Uralszkije Avialinyii 5,4 milliárd rubelt. Érdekes, hogy az Aeroflot Csoportba tartozó fapados Pobeda 4,9 milliárd rubel hasznot termelt, miközben maga a csoport (Aeroflot, Pobeda, Rosszija) viszont hiába felezte meg a 2020-as veszteségét, az még így is 45,6 milliárd rubelt tett ki 2021-ben. A pénzügyi gondok ellenére az Aeroflot egyelőre nem készül tarifaemelésre a nyári szezonban. 

Hátránya származik az orosz cégeknek abból is, hogy nem látják őket szívesen a nagy nemzetközi légi szövetségekben. A Oneworld például a napokban jelentette be, hogy felfüggeszti az S7 légitársaság tagságát, vagyis nem adhat el jegyet a tagvállalatok járataira és persze az övéire sem foglalhat senki a tagok közül. Ez nagy érvágás, a nemzetközi gyakorlatban a közösen üzemeltetett járatok sok pótlólagos üzleti bevételt is hoznak a cégeknek a jegyen kívül.

Vnukovon is elbocsátások voltak

Először a moszkvai Seremetyevo nemzetközi repülőtéren bocsátották el az alkalmazottak ötödét (1500 fő), most a szintén moszkvai, de kisebb forgalmú Vnukovo légikikötőt üzemeltető jelentett be kirúgásokat: egyelőre ez csak 149 fő, vagyis a dolgozók öt százaléka. Ezen kívül kényszerszabadságra is küldtek embereket, áttértek a csökkentett bérrel járó csökkentett munkaidőre és elhalasztottak fejlesztéseket. Márciusban több orosz repülőtér üzemeltetője kért állami szubvenciót vagy kedvezményes hitelt, ezt a kormány meg is adta, de az összeg nem elegendő a tejes működési költség fedezésére, ezért volt szükség az elbocsátásokra.

Közben a repülőgépiparban – ugyancsak kormányzati ukázra – felgyorsították a saját fejlesztésű polgári repülőgépek gyártását. Április közepén közölték, hogy a legújabb, az IL-96-400M típus első darabja még idén elkészül, s azzal megindulhat a sorozatgyártás. Évente két-három ilyen, főleg a hosszú távú járatokon használatos repülőgépet fognak gyártani. A járművön egyszerre 370 utas fér el.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Tudatos vállalatépítéssel kerülhető el a vállalkozói burnout
PR | 2024. október 14. 10:47
A vállalkozói burnout, vagyis a kiégés, gyakran kíséri a cégvezetők mindennapjait. Sok tulajdonos vállalkozó napi 12-14 órát dolgozik, és homályos elképzelései vannak arról, merre tart a cége, hol szeretne tartani néhány év múlva, és hogyan lehetne cégvezetőként elérni azt a nyugodtabb, kiszámíthatóbb életet, amiről sokan álmodnak. Pedig ez nem is olyan nehéz.
Vállalat A Boeing masszív elbocsátásokkal törné meg a sztrájkot?
Privátbankár.hu | 2024. október 12. 11:32
A Boeing 17 ezer munkahelyet szüntetne meg, és elhalasztja az első 777X-es repülőgép leszállítását, mivel a sztrájk is csökkentette bevételeit – jelentettebe a cég pénteken.
Vállalat A BlackRock vagyona rekordot döntött, elérte a 11,5 billió dollárt
Privátbankár.hu | 2024. október 12. 10:51
Az amerikai vagyonkezelő, a BlackRock kezelt vagyona újabb rekordot döntött, az amerikai tőzsdei rally, illetve a befektetői vagyon beáramlása miatt.
Vállalat Az Antenna Hungária leányvállalatai így jutottak ötről hatra
Privátbankár.hu | 2024. október 12. 07:09
A 4iG többségi tulajdonában álló Antenna Hungária Magyar Műsorszóró és Rádióhírközlési Zrt. öt leányvállalat alapításáról döntött.
Vállalat 100 milliárd forintnál is több megrendelést kaptak Balásy Gyula cégei a nyomozás megindítása óta
Privátbankár.hu | 2024. október 10. 07:54
Április elején indítottak nyomozást, a rendőrség hallgat az eljárásról.
Vállalat Elindult a magyar laborspecialista kínai gyára
Privátbankár.hu | 2024. október 8. 12:55
Az első magyar gépipari beruházást valósította meg Kínában a száz százalékban hazai tulajdonban lévő, orvoselektronikai termékeket fejlesztő és gyártó 77 Elektronika Csoport.
Vállalat Balásy Gyula cége 26,2 milliárdos feladatot kapott
Privátbankár.hu | 2024. október 4. 10:13
A magyar uniós elnökség kommunikációs ügynökségi és rendezvényszervezési feladataira.
Vállalat Philip Wood az Indotek Group új nemzetközi tranzakciós és vagyonkezelési igazgatója
Privátbankár.hu | 2024. október 3. 11:50
Október 1-től Philip Wood tölti be az Indotek Group nemzetközi tranzakciós és vagyonkezelési igazgatói posztját. Az Indotek Group-hoz újonnan csatlakozott szakember a csoport nemzetközi terjeszkedési stratégiáját felügyeli majd, a közép-, dél- és nyugat-európai kulcspiacokra összpontosítva. Ő vezeti a továbbiakban a vállalatcsoport új piaci lehetőségek felkutatására irányuló erőfeszítéseit, valamint felel a vagyonkezelési üzletág fejlesztéséért és segíti az Indotek szélesebb körű stratégiai növekedési törekvéseinek megvalósítását 12 európai országban.  
Vállalat 5 dolog, ami ronthatja ügyfeleink első benyomását a cégünkről
Márkázott tartalom | 2024. október 3. 10:16
Amikor egy céget vezetünk, és szeretnénk azt sikeresen tenni, minden apróság számít. Nem mindegy, hogy milyen az első kapcsolatfelvétel a potenciális ügyfelekkel, sokat nyom a latba az első személyes találkozó, de még az irodánk állapota is. Ha nem szeretnénk már az első lépéseknél rossz irányba indulni, az alábbi hat pontra  oda kell figyelnünk.
Vállalat A PwC megvette a GKID-et
Privátbankár.hu | 2024. október 3. 09:13
Hat új szakember csatlakozik a céghez.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG