5p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Az olajvállalatok a közvélemény szemében ritkán szoktak a fenntarthatóság szinonimái lenni, ennek tükrében kifejezetten ambiciózus cél, hogy 2050-re a vállalat karbonsemleges legyen. A társaság a következő tíz évre szóló stratégiájában 30 százalékos emissziócsökkentést fog végrehajtani.

Szerdán mutatta be a Mol a 2030-as stratégiát, amelynek fókuszában a fenntarthatóság áll. A társaság kiemelt célja, hogy alacsony szén-dioxid-kibocsátású, fenntartható üzleti modellé alakítsák át a működésüket. A társaság utoljára 5 éve adott ki hosszútávú stratégiai tervet, azóta viszont jelentősen változott az üzleti- és a társadalmi környezet is, így a Mol igyekszik ezekhez alkalmazkodni.

Fontos változás például, hogy a társaság várakozásai szerint fosszilis motorüzemanyagok iránti kereslet hosszú távon jelentősen visszaesik, így a társaság ehhez alkalmazkodva tervezi a beruházásait. Ennek keretében például a folytatják, illetve nagyobb sebességre kapcsolnak az üzemanyag-termelésről a vegyiparra való átállásban, ennek révén reményeik szerint Kelet-Közép-Európa vezető, fenntartható vegyipari vállalatává válnak.

Hernádi Zsolt a fenntarthatóság felé mutat utat (MTI fotó - Kovács Tamás)
Hernádi Zsolt a fenntarthatóság felé mutat utat (MTI fotó - Kovács Tamás)

Hernádi Zsolt, elnök-vezérigazgató kiemelte, hogy

az üzleti környezet példa nélküli sebességgel változott meg körülöttük, többek között a zöld energiába történő átmenet rendkívüli felgyorsulásával. Így nekik is fel kell gyorsítaniuk az átalakulást, hogy fokozzák a Mol ellenállóképességét.

A vállalat azt is jelezte, hogy 2050-re karbonsemlegesek kívánnak lenni, ám ennek konkrét lépéseit nem dolgozták ki. Mint hangsúlyozták olyan technológiai és piaci változások zajlanak, amelyek mellett ezeket jelenleg nem igazán lehet rögzíteni. Szándékukban áll ugyanakkor, hogy egyrészt csökkentsék a kibocsátásukat, másrészt azt az emissziót, ami megmarad ellentételezni kívánják beruházásokkal. A terveik között karboncsökkentő beruházások mellett egy manapság még viszonylag újdonságnak számító területet is célba vesznek, ez a szén-dioxid-leválasztás, -hasznosítás és -tárolás (CCUS). Mint közölték, a tárolásban annyiból előnyös a helyzetük, hogy a kimerült mezőkben jelentős mennyiségű széndioxid tárolását tudják megoldani.

Az új stratégiáról szóló háttérbeszélgetésen azt is jelezték, hogy az úgynevezett beszámítási projekteknél is tettek már lépéseket megújuló energiák felé. Közölték, hogy csoportszinten 2030-ra 30 százalékos emissziócsökkentést fognak megvalósítani. Hozzáfűzve, hogy valóban redukálni kívánják a kibocsátást és nem arra készülnek, hogy a szennyező tevékenységet az EU-n kívülre helyezzék, vagy az adott tevékenységét más cégnek eladják. Paradox módon egyébként a vállalat számára az egyik legnagyobb kihívást jelentő Európai Uniós fosszilis energiakorlátozás, illetve 2050-től várható tiltása a Molt is közelebb viszi a zöldítési célokhoz.

A Mol emellett kulcsszerepet kíván játszani az alacsony szén-dioxid-kibocsátású körforgásos gazdaság kialakításában. Ehhez olyan új üzletágakba tervez beruházni, mint például a hulladékkezelés és -hasznosítás, az újrahasznosítás, a fent említett CCUS, a második generációs bioüzemanyagok vagy akár a hidrogénnel kapcsolatos lehetőségek.

A következő öt év során a Mol 1 milliárd dollárt fog beruházni alacsony szén-dioxid kibocsátású és fenntartható projektekbe. Jelezték azt is, hogy a piaci trendek a hidrogén iránti igény felfutását jelzik, de kiderült az is, hogy a Mol az előállításban már most is részt vesz. Ez egy ideig nem lesz teljesen zöld, mert jelenleg metánból tudnak gazdaságosan hidrogént előállítani.

Ma még benzinkút, a jövőben bolt és kávézó lesz? (MTI Fotó - Máthé Zoltán)
Ma még benzinkút, a jövőben bolt és kávézó lesz? (MTI Fotó - Máthé Zoltán)

A vállalat vezetői azt is célul tűzték ki, hogy 2030-ra a beruházási költségek több mint felét fenntartható beruházásokra fordítsák. A hosszútávú cél pedig, hogy 2050-re már csak ilyen beruházásokat hajtsanak végre. Ezek eredményeként az EBITDA szempontjából jelenlegi két legnagyobb üzletág az Upstream (kutatás-termelés) és a Downstream (feldolgozás) mellett fokozatosan növekedjenek más tevékenységekből származó bevételek is. (pl. fogyasztói szolgáltatás). Utóbbi területen a magas szinten digitalizált kiskereskedelmi és komplex mobilitási szolgáltatóvá kívánnak válni a régióban.

A digitalizáció egyébként már most is gőzerővel halad, ezzel a fogyasztói szolgáltatások keretében találkozhatnak elsősorban az emberek. De a Downstream és az Upstream üzletágat is egyre inkább digitalizálják, más kérdés, hogy ezek nem annyira látványosak. Ezekkel tudják optimalizálni a termelést, és a karbantartási igényeket is jobban meg tudják becsülni. Végeredményben pedig mindez költségcsökkentéssel jár, végső soron pedig profitnövekedéssel.

Jelezték, hogy az olajipari tevékenységnél a fenntarthatóság egyre hangsúlyosabb, ennek keretében az olaj felől a vegyipar felé mozdulnak.

Emellett két nagy területre koncentrálnának, a fogyasztók és közlekedés (ami a kiskereskedelmi forgalomtól a járműmegosztáson át számos területet fog át.) A harmadik a körforgásos gazdálkodás, ahol most is jelen vannak, de fejlődni szeretnének.

"A fenntarthatóság és a jövedelmezőség nem egymást kizáró szempontok; egyszerre kell teljesülniük. Nem mondhatjuk el magunkról, hogy fenntarthatóan működünk anélkül, hogy bevételt és jövedelmet generálnánk, és nem lehetünk nyereségesek a fenntarthatósági szempontok figyelembevétele nélkül; ezeknek kéz a kézben kell járniuk. Ez az elmúlt időszakban nyilvánvalóvá vált, és a jövőben mindenki számára egyre inkább evidens  lesz" - hangsúlyozta Hernádi Zsolt.

A fenntarthatóság miatt a Mol gondolkodása is megváltozott számos eszközükről. Példaként elmondták, hogy a kúthálózatra már egész másképp máskép néznek, mint korábban. Itt is a kényelmi szolgáltatások előtérbe kerülnek. Ennek jegyében jelenleg Közép-Európában a Mol hálózata számít például a legnagyobb kávézóláncnak.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Jól kezdte az évet a gazdaság egyik zászlóshajója
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 06:21
A Mol nagyobb nyereséggel zárta a 2025-ös év első negyedévét, mint a 2024-est.
Vállalat Nagyon megsínylette a kormány intézkedéseit a legnagyobb hazai bank
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 06:10
A közel 130 milliárd forintos különadó-terhek nélkül még szebb lett volna az OTP Bank első negyedéves eredménye, ami így viszont több mint 20 százalékkal lett kisebb az egy évvel korábbinál.
Vállalat A nehézségek ellenére jó évet remél a Bosch
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 16:59
A Bosch, a technológiák és szolgáltatások szállítója 2024-ben 90,3 milliárd eurós árbevételt ért el, ami 1,4 százalékkal – árfolyamhatások nélkül 0,5 százalékkal – marad el a 2023. évitől. A világkereskedelem kiszámíthatatlansága közepette a vállalat az idén 1 és 3 százalék közötti árbevétel-növekedést céloz meg, az árbevétel-arányos üzemi eredmény pedig várhatóan jelentősen javulni fog 2024-hez képest.
Vállalat Utoléri a vámháború az egyik legnagyobb amerikai céget
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 08:46
Vámokat vethet ki a Boeing repülőgépekre az Európai Unió.
Vállalat Több hitelt helyezett ki és több vagyont kezelt az Erste, a profit mégis csökkent
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 12:58
Az Erste első negyedéve számokban.
Vállalat Cash flow válság a növekedési szakaszban – hogyan ne akadj el?
PR | 2025. május 7. 12:51
Sokan azt gondolják, hogy a pénzügyi nehézségek a stagnálással vagy visszaeséssel járnak együtt. Pedig a valóság az, hogy a vállalkozások jelentős része épp a növekedés szakaszában szembesül likviditási problémákkal. Amikor nő az értékesítés, bővül az ügyfélkör, és egyre több megrendelés érkezik. Az öröm mellett nő a nyomás is: nagyobb árukészlet, több munkatárs, fejlettebb logisztikai háttér – vagyis egyre nagyobb finanszírozási igény.
Vállalat Mindenkit meglepett az EA, a részvényesek pénztárcája is vastagodik
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 11:41
Erős negyedévet zárt az Electronic Arts, jól fogadták a legújabb játékokat, nyáron pedig újabb nagy dobásra készül a cég.
Vállalat Komoly gyomrost kaphat a Google
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 10:17
Meg kell válnia két fontos bevételi forrásától az óriáscégnek? A bíróság dönthet, de nem áll jól a Google szénája.
Vállalat A lakás-takarékpénztári konstrukciók biztonságosak, kiszámíthatóak, megbízhatóak
Natív tartalom | 2025. május 7. 09:48
Egy éve szerzett többségi tulajdonrészt az MBH Bank a Fundamenta-Lakáskassza Zrt.-ben. Jakabfalvy Dórával, a lakás-takarékpénztár üzleti divíziójának ügyvezetőjével beszélgettünk arról, milyen tapasztalatokkal gazdagodtak az azóta eltelt időszakban, milyen akcióval élhetnek az ügyfelek a közelmúltban piacra dobott Jövőépítő Lakásszámla nevű új termékük kapcsán, és kitértünk a társasházakat érintő, állagmegóvást célzó megtakarítás fontosságára is.
Vállalat 33-al több autó, 17 százalékkal több profit – a Ferrari hasított az első negyedévben
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 07:26
Minden mutatóban jól teljesített az olasz márka, az európai és amerikai eladások növekedése ellensúlyozta az ázsiai piac visszaesését.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG