3p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A reklámadó a multiknak kedvez, milliárdokat bukik rajtuk a költségvetés.

Ahogy arról már korábban is írtunk, az új reklámadó-tervezet mindenkinek, csak a magyar cégeknek nem kedvez, a probléma ráadásul hamarosan más szektorokra is kiterjedhet. A Magyar Reklámszövetség adatai szerint a 2015-ös 142,7 milliárdos reklámtorta egy év alatt 160,1 milliárdra nőtt. Ezek alapján azt is gondolhatnánk, hogy minden rendben van, de a növekedés nagy része az internetes hirdetési piacról jön, itt azonban a fő, multinacionális szereplőkre az államnak nincs hatása, ahogyan a most hozott reklámadónak sem, írja a Forbes.

A cégek ugyan kényesen vigyáznak arra, hogy nehogy nyilvánosságra kerüljön, hogy melyik országban mekkora bevételt értek el, mivel az adózási szokásaikat nehéz lenne teljesen törvényesnek mondani, arányszámokból azonban lehet következtetni. A Forbes számítása szerint, amelyben a cégek az európai bevételét a GDP arányában osztották le az országokra, így a Google Ireland 7 ezer milliárd forintos árbevételéből 53 milliárd jut Magyarországra. A Facebook 1,8 ezer milliárd forintos reklámbevételéből pedig nagyjából 14 milliárd forint juthat Magyarországra. Az MRSZ és a Forbes becslése szerint a közel 70 milliárd forintos digitális hirdetési kiadások fele landolhat a két nagy amerikai vállalatnál, így 35 milliárd forint, a teljes magyar reklámtorta mintegy 22 százalékát náluk költik el.

De mennyit bukik az állam a pároson?

Mivel a cégekre nem terjed ki a reklámadó, így kapásból lejön az 5,3 százalékos bevétel (ez emelkedik majd júniustól 7,5 százalékra). A törvény szerint internetes reklámoknál a hirdetés közzétevőjének kell megfizetni az adót, ha az főként magyar nyelvű oldalon történik, illetve, ha a hirdetés megrendelője nem kap igazolást a közzétevőtől, akkor szintén saját zsebből kell állni az adót. Ezt a nagyvállalatok és reklámpiaci cégek megcsinálják, a kkv-k azonban nem, ezekből és a Google és a Facebook. Ezek a bevallatlan adók akár 1-2 milliárd forintra is rúghatnak.

Ráadásul az áfát sem itthon fizetik meg ezek a cégek, így ha azzal számolunk, hogy a bevételek fele után nem fizetik ki a 27 százalékos adót, az további 4-5 milliárd forint adókiesést jelent az államnak. A legnagyobb kárt azonban az okozza, hogy a magyar cégek nem tudnak versenyképesek lenni a nemzetközi reklámpiacon, ez további fél milliárd forint kiesést jelenthet. A magyar reklámipar becslések szerint 13 ezer embernek ad munkát, ezt a 160 milliárd forintból náluk maradó 125 milliárd bevételből érik el. A 35 milliárd forintos külföldre távozó árbevétel ha itthon maradna, hasonló arányokkal számolva legalább 3 ezer munkahelyet jelenthetne, ami 7 milliárd forint adó- és járulékbevételt jelentene az államnak.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Jól kezdte az évet a gazdaság egyik zászlóshajója
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 06:21
A Mol nagyobb nyereséggel zárta a 2025-ös év első negyedévét, mint a 2024-est.
Vállalat Nagyon megsínylette a kormány intézkedéseit a legnagyobb hazai bank
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 06:10
A közel 130 milliárd forintos különadó-terhek nélkül még szebb lett volna az OTP Bank első negyedéves eredménye, ami így viszont több mint 20 százalékkal lett kisebb az egy évvel korábbinál.
Vállalat A nehézségek ellenére jó évet remél a Bosch
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 16:59
A Bosch, a technológiák és szolgáltatások szállítója 2024-ben 90,3 milliárd eurós árbevételt ért el, ami 1,4 százalékkal – árfolyamhatások nélkül 0,5 százalékkal – marad el a 2023. évitől. A világkereskedelem kiszámíthatatlansága közepette a vállalat az idén 1 és 3 százalék közötti árbevétel-növekedést céloz meg, az árbevétel-arányos üzemi eredmény pedig várhatóan jelentősen javulni fog 2024-hez képest.
Vállalat Utoléri a vámháború az egyik legnagyobb amerikai céget
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 08:46
Vámokat vethet ki a Boeing repülőgépekre az Európai Unió.
Vállalat Több hitelt helyezett ki és több vagyont kezelt az Erste, a profit mégis csökkent
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 12:58
Az Erste első negyedéve számokban.
Vállalat Cash flow válság a növekedési szakaszban – hogyan ne akadj el?
PR | 2025. május 7. 12:51
Sokan azt gondolják, hogy a pénzügyi nehézségek a stagnálással vagy visszaeséssel járnak együtt. Pedig a valóság az, hogy a vállalkozások jelentős része épp a növekedés szakaszában szembesül likviditási problémákkal. Amikor nő az értékesítés, bővül az ügyfélkör, és egyre több megrendelés érkezik. Az öröm mellett nő a nyomás is: nagyobb árukészlet, több munkatárs, fejlettebb logisztikai háttér – vagyis egyre nagyobb finanszírozási igény.
Vállalat Mindenkit meglepett az EA, a részvényesek pénztárcája is vastagodik
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 11:41
Erős negyedévet zárt az Electronic Arts, jól fogadták a legújabb játékokat, nyáron pedig újabb nagy dobásra készül a cég.
Vállalat Komoly gyomrost kaphat a Google
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 10:17
Meg kell válnia két fontos bevételi forrásától az óriáscégnek? A bíróság dönthet, de nem áll jól a Google szénája.
Vállalat A lakás-takarékpénztári konstrukciók biztonságosak, kiszámíthatóak, megbízhatóak
Natív tartalom | 2025. május 7. 09:48
Egy éve szerzett többségi tulajdonrészt az MBH Bank a Fundamenta-Lakáskassza Zrt.-ben. Jakabfalvy Dórával, a lakás-takarékpénztár üzleti divíziójának ügyvezetőjével beszélgettünk arról, milyen tapasztalatokkal gazdagodtak az azóta eltelt időszakban, milyen akcióval élhetnek az ügyfelek a közelmúltban piacra dobott Jövőépítő Lakásszámla nevű új termékük kapcsán, és kitértünk a társasházakat érintő, állagmegóvást célzó megtakarítás fontosságára is.
Vállalat 33-al több autó, 17 százalékkal több profit – a Ferrari hasított az első negyedévben
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 07:26
Minden mutatóban jól teljesített az olasz márka, az európai és amerikai eladások növekedése ellensúlyozta az ázsiai piac visszaesését.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG