5p

Áremelkedéssel fejezték be az évet a hazai hipermarketek. Előző hónaphoz és tavaly év végéhez képest is drágulást mért szokásos Árkosár-felmérésünk. Kosarunkat majdnem egy ezressel többért tudtunk megtölteni, mint novemberben, 20 ezer forint alatt ezúttal sem úsztuk meg a decemberi vásárlást. Az élelmiszerek fele 10 százalékot meghaladóan drágult egy év alatt. 

Vásárlási idősávról tájékoztató felirat egy élelmiszerüzlet ajtaján (Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)
Vásárlási idősávról tájékoztató felirat egy élelmiszerüzlet ajtaján (Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt)

Idén 12. alkalommal látogattunk el három áruházlánc egy-egy üzletébe, hogy ezúttal is megnézzük, hogyan alakultak az árak. December elseje sem telt másként, amihez most is ugyanazt a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarat hívtuk segítségül. 

Mit találtunk az Auchanban, a Tescóban és az Intersparban? Minden vizsgált hipermarketben emelkedtek az árak tavalyhoz képest: az Auchan közel 7 százalékkal lett drágább, mint tavaly ilyenkor volt, az Interspar 4,3 százalékot emelt a nagybevásárlás ellenértékén egy év alatt. A Tesco alig, 0,6 százalékkal nagyobb árral dolgozott. Összességében kereken 4 százalékot emeltek az áruházláncok egy év alatt azokon a termékeken, amelyeket az Árkosár-felmérésben vizsgálunk. 
(A KSH a legfrissebb, novemberre vonatkozó inflációs statisztikáit kedden teszi közzé.)

Az előző hónaphoz képest az Auchan és az Interspar árai nagyjából együtt mozogtak – sajnos felfelé. Komolyabb, 7,5 százalékos drágulás volt az Auchannál, 7,4 százalékos pedig az Intersparnál. Novemberhez képest csak a Tesco nem drágult. Itt 0,9 százalékkal került kevesebbe a bevásárlás, mint előző hónapban. A havi átlagos áremelkedés így 4,7 százalékra jött ki.

Összességében 21 580 forint lett a három áruház átlaga, – bár ez nem jelent történelmi csúcsot, szeptemberben bőven 22 ezer forint felett volt a számla vége – mégis, 959 forinttal kellett többet fizetnünk ugyanazokért a termékekért, mint november elején. Ha a tavaly év végi nagybevásárlást nézzük, 822 forinttal többért tölthettük meg a bevásárlókocsit, mint 2019-es utolsó nagybevásárlásunk alkalmával.  

Nem találtunk olyan hipermarketet, ahol 20 ezer forint alatt letudhattuk volna a vásárlást. De ha mindent ott vettünk volna meg, ahol a legolcsóbban beszerezhető, akkor mentünk volna 20 ezer forint alá, egészen pontosan 19 659 forint lett volna a vásárlásunk végösszege, ami 1848 forint spórolást jelente az átlagárhoz képest. De ahogyan minden cikkben, most is megjegyezzük, mindez lehetetlen mutatvány lenne – főleg a koronavírus-járvány idején nem is lenne tanácsos. 

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

2019 decemberéhez képest az általunk vizsgált termékek több mint fele – a 30-ból 16 – 10 százalékot meghaladó mértékben drágult. 32 százalékos drágulást találtunk a száraztésztánál és 20 százalékkal kerül többe az ásványvíz és az olaj is.

10 százalékot meghaladó áremelkedés volt:

  • a tejfölnél (+18 százalék),
  • a teánál (+18 százalék),
  • a sertésmájasnál (+17 százalék),
  • a túródesszertnél (+15 százalék),
  • a lisztnél (+14 százalék),
  • a sajtnál (+14 százalék),
  • a csokoládénál (+13 százalék),
  • a csirkemellnél (+13 százalék),
  • a tojásnál (+11 százalék),
  • a tejnél (+11 százalék),
  • a cukornál (+11 százalék),
  • a pezsgőnél (+11 százalék),
  • és a rizsnél (+10 százalék).

Hogy jó hírekkel is szolgáljunk, komoly árcsökkenést találtunk a zöldségosztályon. A krumpli 25 százalékkal lett olcsóbb egy év alatt. Az alma árából is lefaragtak a hiperek 14 százalékot (előző hónaphoz képest pedig 21 százalékot), a banán ára is lejjebb ment 11 százalékkal egy év alatt.

Havi legolcsóbbak

Ahogy minden egyes Árkosár-felmérés során, így ezúttal sem maradhatott el három termék kiválasztása, amelyeknek külön megnéztük, hol mennyibe kerülnek. Adott a karácsonyi ünnep, ezért választásunk:

  • a szaloncukorra,
  • a pezsgőre
  • és a mandarinra/klementinre esett.

A karácsony kihagyhatatlan kísérője a szaloncukor. Ebből a legolcsóbbat az Auchanban lehet beszerezni, és itt találtuk a legnagyobb választékot is: 899 forint kilós áron 12 féle lédig szaloncukrot kínáltak. Egy százassal kerül többe a Tescóban szintén az ömlesztett édesség. Az Intersparban előre csomagolt, zacskós szaloncukrokat találtunk. A Bonbonetti 345 grammos kiszerelésű szaloncukrait 1199 forintért árulták, így itt a kilós ár 3475 forintra jönne ki.

Aki már nem csak karácsonyra, de szilveszterre is vásárolna, és már most beszerezné a pezsgőt – bár Orbán Viktor miniszterelnök mai bejelentése után a szilveszteri buliknak annyi –, legolcsóbban akkor úszhatja meg a dolgot, ha a Szovjetszkoje Igrisztoje pezsgőt választja, a Tescóban 629 forintért adták üvegjét. Érdekességként: a név senkit se tévesszen meg, nem szovjet/orosz buborékokat rejtenek a palackok. A pezsgőt a teljesen magyar tulajdonú Royalsekt Zrt. gyártja, kizárólag magyar alapanyagokból. Erről egy korábbi cikkünk >>>>

A Tescónál valamivel többért kínálta a pezsgőt az Interspar. Itt 699 forintért Burg muskotályos pezsgőt lehet levenni a polcról a legkedvezőbb áron. Az Auchanban ezúttal 849 forintért találtuk a legolcsóbb buborékost: a Rex Danubius édes pezsgőjét.

Járvány kellős közepén nem árt a vitaminbevitel is. Ezért megnéztük azt is, mennyiért árulják a hiperek a mandarint és klementint. Mandarint az Intersparban mérték a legolcsóbban, az olasz import gyümölcsöt 349 forintos kilós áron adták. Az Auchanban és a Tescóban is egyaránt 499 forintért kínálták a gyümölcsöket. Míg az előzőben olasz és spanyol klementin közül is lehetett választani ennyiért, a Tescóban mandarint találtunk ezért az áron.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG