1p
Nagyon valószínű, hogy a Sandy-hurrikán hatását az USA gazdasága is megérzi majd. Lemondták a szerda esti negyvenezer fős rendezvényt New Yorkban, pedig 90 millió dolláros bevételt hozhatott volna. Németországban és Ausztriában már teljesen átvették az amerikai szokást és évente euró-százmilliókat költenek rá, aminek főleg az ipar és a kereskedelem örül.

New Yorkban, a Greenwich Village negyedben mintegy 40 ezer főt vártak a szerda esti, október 31-ei hagyományos Halloween-felvonulásra, amit azonban a rendezők az utolsó pillanatokban a rendőrséggel és a polgármesterrel egyetértésben lemondtak. Ez logikus, hiszen még a Sandy-hurrikán okozta károk eltakarításával volt elfoglalva a város, kevésbé az ünnepléssel, pedig a Halloween nem csak a bulizni váró fiatalok, hanem a kereskedők számára is hatalmas üzlet.

Leszakadt villanyvezetékek mellett nem mentek bulizni

Egyes források a Karácsony és az iskolakezdés után a kiskereskedők számára a legfontosabb eseményként említik, ilyenkor is számos leértékelés várja az embereket, akik normál esetben édességet, jelmezeket, ruhaneműt vásárolnak, éttermekben költik a pénzüket, költséges bulikat rendeznek. Idén azonban, legalábbis az USA keleti, hurrikán sújtotta, de sűrűn lakott partvidékén ez háttérbe szorulhat a megavihar miatt, hiszen sok helyütt még fatörzsek és villanyvezetékek fekszenek az utakon és elázott minden.

A Greenwich Village-i bulin.

A Los Angeles Times cikke szerint visszaeshettek az édesség- és jelmezeladások, tömegesen mondhattak le vakációkat az utazási irodáknál és rendezvényeket töröltek arra, amerre a vihar járt. A Greenwich Village-i bulit eddig az utóbbi 39 évben mindig megrendezték, évente turisták sok tízezres tömegét vonzotta, akik mintegy 90 millió dollárnyi bevételt hoztak. A kerület üzletemberei sokszor a legjobb bevételt hozó éjszakának nevezik ezt a napot az egész évben. Heidi Klum szupermodell is lemondta éves partiját, illetve talán Karácsony körül rendezi meg.

Nyolcmilliárd dollárt is elkölthettek volna

Az amerikai kiskereskedők szervezete, a National Retail Federation a vihar előtt még rekordot várt az ünneptől, arra számított, hogy 170 millió ünneplő amerikai nyolcmilliárd dollárt fog elkölteni. Csak édességeladásokból 2,4 milliárdot vártak. A tökeladások tavalyi értéke 113 millió dollárt tett ki. Mintegy 2000 koncertből és fizetős buliból, melyeken átlagosan 8000 fő lett volna rendezvényenként, 400-500 millió dolláros bevételre számítottak idén.

 

Hogy hogyan alakulnak végül ezek a számok így, hogy sok amerikai otthon marad és a gyerekeit sem engedi ki a romos utcákra, azt még nem tudni. Tavaly egyébként a nagy hóesés tett keresztbe a Halloween-hangulatnak az USA észak-keleti részén.

 

Kényszerű tőzsdeszünet ingyen újságokkal

A New Yorki Értéktőzsde két napig zárva volt, ami természetesen bevételkiesést okoz a társaságnak. Vállalatok sora halasztotta el gyorsjelentésének közzétételét. Utoljára 1985-ben kellett a tőzsdét bezárni vihar miatt, igaz, 1996 januárjában egyszer rövidített kereskedést rendeltek el. Sok cég olyan árukészleteket osztott ki ingyen a rászorulók között, amiért nemrég még pénzt remélt – írja a Financial Times Deutschland. A sajtó nagyágyúi, a New York Times és a Wall Street Journal átmenetileg ingyenessé tette fizetős híreit az interneten, már csak a viharjelentések miatt is.

Repülőjáratok tömegét törölték vagy ütemezték át. A várható viharkárok miatt a biztosítók és viszontbiztosítók árfolyama esett, még Németországban is. Ugyanakkor az élelmiszer-kereskedők, zöldségesek, zseblámpát, generátort és más túlélő-felszerelést kínáló cégek általában hatalmas üzletet csináltak ezekben a napokban.

Valami Budapesten is elkezdődött

Az amerikai szokás, amely felettébb jót tesz az üzleti életnek – hasonlóan például a Valentin-naphoz -, egyre terjed a világban, a németeket és az osztrákokat régen meghódította már. De Budapesten is vannak kezdeményei, a napokban legalább féltucatnyi koncertet, tökfesztivált, töklámpás-felvonulást  és egyéb kapcsolódó eseményt rendeztek.

Németországban a kereskedők és az ipar, nomeg a bulizásra minden alkalmat megragadó fiatalok számlájára írják, hogy a Halloween szokása teljesen elterjedt – írja a Handelsblatt.com. A szokást 1994-ben állítólag egy megtervezett kampánnyal vezették be az érintett iparágak képviselői, hogy a farsang mellett bizonyos termékeknek második szezont teremtsenek – teszik hozzá. A becslések szerint mintegy évi 200 millió eurót költenek az ünnepre a németek, éttermekben, zöldségesekben a tökvásárlásnál, édességekre és jelmezekre, vicces játékszerekre.

Hatszázezer jelmez és nyolcszázezer sminkkészlet

Tavaly a Karneval nevű iparági szervezet tagjai ruhaneműkből, jelmezekből, kalapokból 30,75 millió eurót árusítottak ki, ez darabra 600 ezer jelmezt, százezer parókát és 230 ezer kalapot jelent, valamint 830 ezer sminkkészletet és ötmillió egyéb kelléket. Tíz éve pedig még csak 12 millió euró volt a bevételük, egyes évek, mint a 2008-as 40 százalékos növekedés kiemelkedőek voltak. Tavaly 3,4 százalékos volt a bővülés.

Bécsi karácsonyi vásár (Fotó: Wikimedia Commons)

Bécsben az egyre inkább hagyománnyá váló ünnep alkalmából a főváros lakói összesen 11,2 millió eurót adnak ki, egy bécsi átlagosan 28 eurót költ Halloweenre – írja a Hvg.hu. A bevásárlólista élén az édességek szerepelnek, ezt a vevők 73 százaléka keresi, de sokan vásárolnak dekorációt (35 százalék) és tököt is (27 százalék). A házát, lakását a bécsiek 15 százaléka díszíti fel, beöltözni pedig minden tizedik fog.

Az egyházak kritikusan szemlélik

Az egyház azonban nem lelkesedik a Hallooweenért, sokszor tiltakozását fejezi ki. Egyrészt attól tartanak, hogy az október 31-i bolondozós ünneplés háttérbe szorítja a november 1-jei Mindenszenteket, a halottakra való csendes, meghitt emlékezést. Másrészt október 31-ét sok helyütt a reformáció napjaként ünneplik, Németország egyes vidékein emiatt ünnepnap is. Ráadásul az eredetileg kelta pogány eredetű, majd bevándorlók által Amerikába vitt Halloween állítólag sátánista szekták legfontosabb ünnepe is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló A tökéletes téglavágás titkai
Márkázott tartalom | 2025. július 5. 09:11
Sokan azt hiszik, hogy a téglavágás egyszerű feladat, de aki már próbálta, tudja, hogy közel sem az. Egy pontosan vágott tégla nemcsak az esztétikai megjelenést javítja, hanem a falazat stabilitását is nagymértékben befolyásolja. Legyen szó kisebb házi projektről vagy nagyobb építkezésről, a precíz vágások elengedhetetlenek. Kézi módszerrel gyakran több időt veszíthetünk a hibás darabok javításával vagy cseréjével.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG