1p

Honnan kerít pénzt a kormány a 14. havi nyugdíjra?
Mit okoznak a kedvezményes hitelek?
Lesz ítélet az MNB-botrányban a választásokig?

Online Klasszis Klub élőben Simor Andrással!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi jegybankelnököt!

2025. november 12. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nagyon valószínű, hogy a Sandy-hurrikán hatását az USA gazdasága is megérzi majd. Lemondták a szerda esti negyvenezer fős rendezvényt New Yorkban, pedig 90 millió dolláros bevételt hozhatott volna. Németországban és Ausztriában már teljesen átvették az amerikai szokást és évente euró-százmilliókat költenek rá, aminek főleg az ipar és a kereskedelem örül.

New Yorkban, a Greenwich Village negyedben mintegy 40 ezer főt vártak a szerda esti, október 31-ei hagyományos Halloween-felvonulásra, amit azonban a rendezők az utolsó pillanatokban a rendőrséggel és a polgármesterrel egyetértésben lemondtak. Ez logikus, hiszen még a Sandy-hurrikán okozta károk eltakarításával volt elfoglalva a város, kevésbé az ünnepléssel, pedig a Halloween nem csak a bulizni váró fiatalok, hanem a kereskedők számára is hatalmas üzlet.

Leszakadt villanyvezetékek mellett nem mentek bulizni

Egyes források a Karácsony és az iskolakezdés után a kiskereskedők számára a legfontosabb eseményként említik, ilyenkor is számos leértékelés várja az embereket, akik normál esetben édességet, jelmezeket, ruhaneműt vásárolnak, éttermekben költik a pénzüket, költséges bulikat rendeznek. Idén azonban, legalábbis az USA keleti, hurrikán sújtotta, de sűrűn lakott partvidékén ez háttérbe szorulhat a megavihar miatt, hiszen sok helyütt még fatörzsek és villanyvezetékek fekszenek az utakon és elázott minden.

A Greenwich Village-i bulin.

A Los Angeles Times cikke szerint visszaeshettek az édesség- és jelmezeladások, tömegesen mondhattak le vakációkat az utazási irodáknál és rendezvényeket töröltek arra, amerre a vihar járt. A Greenwich Village-i bulit eddig az utóbbi 39 évben mindig megrendezték, évente turisták sok tízezres tömegét vonzotta, akik mintegy 90 millió dollárnyi bevételt hoztak. A kerület üzletemberei sokszor a legjobb bevételt hozó éjszakának nevezik ezt a napot az egész évben. Heidi Klum szupermodell is lemondta éves partiját, illetve talán Karácsony körül rendezi meg.

Nyolcmilliárd dollárt is elkölthettek volna

Az amerikai kiskereskedők szervezete, a National Retail Federation a vihar előtt még rekordot várt az ünneptől, arra számított, hogy 170 millió ünneplő amerikai nyolcmilliárd dollárt fog elkölteni. Csak édességeladásokból 2,4 milliárdot vártak. A tökeladások tavalyi értéke 113 millió dollárt tett ki. Mintegy 2000 koncertből és fizetős buliból, melyeken átlagosan 8000 fő lett volna rendezvényenként, 400-500 millió dolláros bevételre számítottak idén.

 

Hogy hogyan alakulnak végül ezek a számok így, hogy sok amerikai otthon marad és a gyerekeit sem engedi ki a romos utcákra, azt még nem tudni. Tavaly egyébként a nagy hóesés tett keresztbe a Halloween-hangulatnak az USA észak-keleti részén.

 

Kényszerű tőzsdeszünet ingyen újságokkal

A New Yorki Értéktőzsde két napig zárva volt, ami természetesen bevételkiesést okoz a társaságnak. Vállalatok sora halasztotta el gyorsjelentésének közzétételét. Utoljára 1985-ben kellett a tőzsdét bezárni vihar miatt, igaz, 1996 januárjában egyszer rövidített kereskedést rendeltek el. Sok cég olyan árukészleteket osztott ki ingyen a rászorulók között, amiért nemrég még pénzt remélt – írja a Financial Times Deutschland. A sajtó nagyágyúi, a New York Times és a Wall Street Journal átmenetileg ingyenessé tette fizetős híreit az interneten, már csak a viharjelentések miatt is.

Repülőjáratok tömegét törölték vagy ütemezték át. A várható viharkárok miatt a biztosítók és viszontbiztosítók árfolyama esett, még Németországban is. Ugyanakkor az élelmiszer-kereskedők, zöldségesek, zseblámpát, generátort és más túlélő-felszerelést kínáló cégek általában hatalmas üzletet csináltak ezekben a napokban.

Valami Budapesten is elkezdődött

Az amerikai szokás, amely felettébb jót tesz az üzleti életnek – hasonlóan például a Valentin-naphoz -, egyre terjed a világban, a németeket és az osztrákokat régen meghódította már. De Budapesten is vannak kezdeményei, a napokban legalább féltucatnyi koncertet, tökfesztivált, töklámpás-felvonulást  és egyéb kapcsolódó eseményt rendeztek.

Németországban a kereskedők és az ipar, nomeg a bulizásra minden alkalmat megragadó fiatalok számlájára írják, hogy a Halloween szokása teljesen elterjedt – írja a Handelsblatt.com. A szokást 1994-ben állítólag egy megtervezett kampánnyal vezették be az érintett iparágak képviselői, hogy a farsang mellett bizonyos termékeknek második szezont teremtsenek – teszik hozzá. A becslések szerint mintegy évi 200 millió eurót költenek az ünnepre a németek, éttermekben, zöldségesekben a tökvásárlásnál, édességekre és jelmezekre, vicces játékszerekre.

Hatszázezer jelmez és nyolcszázezer sminkkészlet

Tavaly a Karneval nevű iparági szervezet tagjai ruhaneműkből, jelmezekből, kalapokból 30,75 millió eurót árusítottak ki, ez darabra 600 ezer jelmezt, százezer parókát és 230 ezer kalapot jelent, valamint 830 ezer sminkkészletet és ötmillió egyéb kelléket. Tíz éve pedig még csak 12 millió euró volt a bevételük, egyes évek, mint a 2008-as 40 százalékos növekedés kiemelkedőek voltak. Tavaly 3,4 százalékos volt a bővülés.

Bécsi karácsonyi vásár (Fotó: Wikimedia Commons)

Bécsben az egyre inkább hagyománnyá váló ünnep alkalmából a főváros lakói összesen 11,2 millió eurót adnak ki, egy bécsi átlagosan 28 eurót költ Halloweenre – írja a Hvg.hu. A bevásárlólista élén az édességek szerepelnek, ezt a vevők 73 százaléka keresi, de sokan vásárolnak dekorációt (35 százalék) és tököt is (27 százalék). A házát, lakását a bécsiek 15 százaléka díszíti fel, beöltözni pedig minden tizedik fog.

Az egyházak kritikusan szemlélik

Az egyház azonban nem lelkesedik a Hallooweenért, sokszor tiltakozását fejezi ki. Egyrészt attól tartanak, hogy az október 31-i bolondozós ünneplés háttérbe szorítja a november 1-jei Mindenszenteket, a halottakra való csendes, meghitt emlékezést. Másrészt október 31-ét sok helyütt a reformáció napjaként ünneplik, Németország egyes vidékein emiatt ünnepnap is. Ráadásul az eredetileg kelta pogány eredetű, majd bevándorlók által Amerikába vitt Halloween állítólag sátánista szekták legfontosabb ünnepe is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Váratlanul bezuhant a drágulás a boltokban – a kormányt ez hidegen hagyja
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. november 10. 05:42
Az előző hónaphoz képest régen látott mértékű árcsökkenést talált a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés a hipermarketekben. Éves szinten persze nőttek az árak, de a drágulás több mint egyéves mélypontra fékezett. Az árrésstop mégis maradt – ennek már csak politikai okai lehetnek, szakmaiak nem. Novemberi felmérésünk során lehet, hogy láttuk az ország utolsó szögletes trappistáját is.
Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG