1p
Nagyon valószínű, hogy a Sandy-hurrikán hatását az USA gazdasága is megérzi majd. Lemondták a szerda esti negyvenezer fős rendezvényt New Yorkban, pedig 90 millió dolláros bevételt hozhatott volna. Németországban és Ausztriában már teljesen átvették az amerikai szokást és évente euró-százmilliókat költenek rá, aminek főleg az ipar és a kereskedelem örül.

New Yorkban, a Greenwich Village negyedben mintegy 40 ezer főt vártak a szerda esti, október 31-ei hagyományos Halloween-felvonulásra, amit azonban a rendezők az utolsó pillanatokban a rendőrséggel és a polgármesterrel egyetértésben lemondtak. Ez logikus, hiszen még a Sandy-hurrikán okozta károk eltakarításával volt elfoglalva a város, kevésbé az ünnepléssel, pedig a Halloween nem csak a bulizni váró fiatalok, hanem a kereskedők számára is hatalmas üzlet.

Leszakadt villanyvezetékek mellett nem mentek bulizni

Egyes források a Karácsony és az iskolakezdés után a kiskereskedők számára a legfontosabb eseményként említik, ilyenkor is számos leértékelés várja az embereket, akik normál esetben édességet, jelmezeket, ruhaneműt vásárolnak, éttermekben költik a pénzüket, költséges bulikat rendeznek. Idén azonban, legalábbis az USA keleti, hurrikán sújtotta, de sűrűn lakott partvidékén ez háttérbe szorulhat a megavihar miatt, hiszen sok helyütt még fatörzsek és villanyvezetékek fekszenek az utakon és elázott minden.

A Greenwich Village-i bulin.

A Los Angeles Times cikke szerint visszaeshettek az édesség- és jelmezeladások, tömegesen mondhattak le vakációkat az utazási irodáknál és rendezvényeket töröltek arra, amerre a vihar járt. A Greenwich Village-i bulit eddig az utóbbi 39 évben mindig megrendezték, évente turisták sok tízezres tömegét vonzotta, akik mintegy 90 millió dollárnyi bevételt hoztak. A kerület üzletemberei sokszor a legjobb bevételt hozó éjszakának nevezik ezt a napot az egész évben. Heidi Klum szupermodell is lemondta éves partiját, illetve talán Karácsony körül rendezi meg.

Nyolcmilliárd dollárt is elkölthettek volna

Az amerikai kiskereskedők szervezete, a National Retail Federation a vihar előtt még rekordot várt az ünneptől, arra számított, hogy 170 millió ünneplő amerikai nyolcmilliárd dollárt fog elkölteni. Csak édességeladásokból 2,4 milliárdot vártak. A tökeladások tavalyi értéke 113 millió dollárt tett ki. Mintegy 2000 koncertből és fizetős buliból, melyeken átlagosan 8000 fő lett volna rendezvényenként, 400-500 millió dolláros bevételre számítottak idén.

 

Hogy hogyan alakulnak végül ezek a számok így, hogy sok amerikai otthon marad és a gyerekeit sem engedi ki a romos utcákra, azt még nem tudni. Tavaly egyébként a nagy hóesés tett keresztbe a Halloween-hangulatnak az USA észak-keleti részén.

 

Kényszerű tőzsdeszünet ingyen újságokkal

A New Yorki Értéktőzsde két napig zárva volt, ami természetesen bevételkiesést okoz a társaságnak. Vállalatok sora halasztotta el gyorsjelentésének közzétételét. Utoljára 1985-ben kellett a tőzsdét bezárni vihar miatt, igaz, 1996 januárjában egyszer rövidített kereskedést rendeltek el. Sok cég olyan árukészleteket osztott ki ingyen a rászorulók között, amiért nemrég még pénzt remélt – írja a Financial Times Deutschland. A sajtó nagyágyúi, a New York Times és a Wall Street Journal átmenetileg ingyenessé tette fizetős híreit az interneten, már csak a viharjelentések miatt is.

Repülőjáratok tömegét törölték vagy ütemezték át. A várható viharkárok miatt a biztosítók és viszontbiztosítók árfolyama esett, még Németországban is. Ugyanakkor az élelmiszer-kereskedők, zöldségesek, zseblámpát, generátort és más túlélő-felszerelést kínáló cégek általában hatalmas üzletet csináltak ezekben a napokban.

Valami Budapesten is elkezdődött

Az amerikai szokás, amely felettébb jót tesz az üzleti életnek – hasonlóan például a Valentin-naphoz -, egyre terjed a világban, a németeket és az osztrákokat régen meghódította már. De Budapesten is vannak kezdeményei, a napokban legalább féltucatnyi koncertet, tökfesztivált, töklámpás-felvonulást  és egyéb kapcsolódó eseményt rendeztek.

Németországban a kereskedők és az ipar, nomeg a bulizásra minden alkalmat megragadó fiatalok számlájára írják, hogy a Halloween szokása teljesen elterjedt – írja a Handelsblatt.com. A szokást 1994-ben állítólag egy megtervezett kampánnyal vezették be az érintett iparágak képviselői, hogy a farsang mellett bizonyos termékeknek második szezont teremtsenek – teszik hozzá. A becslések szerint mintegy évi 200 millió eurót költenek az ünnepre a németek, éttermekben, zöldségesekben a tökvásárlásnál, édességekre és jelmezekre, vicces játékszerekre.

Hatszázezer jelmez és nyolcszázezer sminkkészlet

Tavaly a Karneval nevű iparági szervezet tagjai ruhaneműkből, jelmezekből, kalapokból 30,75 millió eurót árusítottak ki, ez darabra 600 ezer jelmezt, százezer parókát és 230 ezer kalapot jelent, valamint 830 ezer sminkkészletet és ötmillió egyéb kelléket. Tíz éve pedig még csak 12 millió euró volt a bevételük, egyes évek, mint a 2008-as 40 százalékos növekedés kiemelkedőek voltak. Tavaly 3,4 százalékos volt a bővülés.

Bécsi karácsonyi vásár (Fotó: Wikimedia Commons)

Bécsben az egyre inkább hagyománnyá váló ünnep alkalmából a főváros lakói összesen 11,2 millió eurót adnak ki, egy bécsi átlagosan 28 eurót költ Halloweenre – írja a Hvg.hu. A bevásárlólista élén az édességek szerepelnek, ezt a vevők 73 százaléka keresi, de sokan vásárolnak dekorációt (35 százalék) és tököt is (27 százalék). A házát, lakását a bécsiek 15 százaléka díszíti fel, beöltözni pedig minden tizedik fog.

Az egyházak kritikusan szemlélik

Az egyház azonban nem lelkesedik a Hallooweenért, sokszor tiltakozását fejezi ki. Egyrészt attól tartanak, hogy az október 31-i bolondozós ünneplés háttérbe szorítja a november 1-jei Mindenszenteket, a halottakra való csendes, meghitt emlékezést. Másrészt október 31-ét sok helyütt a reformáció napjaként ünneplik, Németország egyes vidékein emiatt ünnepnap is. Ráadásul az eredetileg kelta pogány eredetű, majd bevándorlók által Amerikába vitt Halloween állítólag sátánista szekták legfontosabb ünnepe is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG