7p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A Privátbankár Árkosár-felmérések 15 éves történetében még sosem mértünk 20 százalék fölötti éves drágulást, májusban azonban ez is bekövetkezett. 27 ezer forint alatt már sehol sem ússzuk meg a nagybevásárlást, a margarin ára duplázódott, a kenyér, a sajt és a tojás ára is hatalmasat ugrott - egyre jobban látszik, hogy az árstop legfeljebb szépségtapasznak jó, ahogy azt is képtelenség megbecsülni, hogy milyen hatással van a többi termék árára.

Jobb híján az árstopot hosszabbította meg a kormány - így is 21 százalékot ugrott az élelmiszerár

Május elsején az élelmiszerárstop, 15-én pedig az üzemanyagárstop futott volna ki, hirtelen és látványos emelkedéssel fenyegetve az érintett termékek árát - ami a frissen megválasztott kormány népszerűségén is csorbát ejthetett volna. Nem véletlen, hogy egy kormányülés után maga Orbán Viktor miniszterelnök jelentette be, hogy két (illetve az üzemanyagok esetében másfél) hónappal meghosszabbítják az intézkedéseket, július 1-jéig érvényben maradnak a rögzített árak az üzemanyagok és az érintett élelmiszerek esetében is.

Hatósági áras kristálycukor. Fotó: MTI/Balogh Zoltán
Hatósági áras kristálycukor. Fotó: MTI/Balogh Zoltán

Nemrég Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Varga Mihály pénzügyminiszter is arról beszélt, hogy 5 százalékponttal csökkentették az inflációt az árstop-intézkedések. Ennek pontos meghatározása persze fogós feladat: az üzemanyagokat valóban olcsóbban tankolhatja a lakosság, mintha a piaci árat kellene kifizetnie, ám közvetve a szállítási költségek emelkedése szinte bármilyen termék vagy szolgáltatás árának emelésével áthárítható a végfelhasználókra. Az egyes élelmiszerek árának tavaly októberi szinten rögzítése miatti veszteség pedig könnyen szétteríthető a boltokban kapható egyéb termékek közt. Leegyszerűsítve: lehet, hogy az autónkat literenként 479,9 forintért tankoljuk, a csirkemellfilét pedig hónapok óta kilónként 1499 forintért vehetjük, 

összességében azonban szokásos havi kiadásaink éves szinten akár bő 20 százalékkal is emelkedhettek - ahogy azt legfrissebb Árkosár-felmérésünk eredményeiből is láthatjuk.

Május 2-án ugyanis - ahogy már több mint 15 éve minden egyes hónapban - végigjártuk három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ellenértéke. Az Auchanban, az Intersparban és a Tescóban vizsgáltuk meg az élelmiszerárak alakulását, és azt találtuk: hiába az árstop, a családi nagybevásárlás mind havi, mind pedig éves összehasonlításban hatalmasat drágult. Egyetlen hónap alatt is 5,4 százalékkal emelkedett az Árkosár ellenértéke, tavaly májushoz képest pedig 

a 15 éve tartó felméréssorozat történetében a legnagyobb drágulást mértük: egy év alatt 21,3 százalékkal lett drágább a nagybevásárlás. 

Ezzel megdőlt a januárban "felállított" 17,8 százalékos korábbi rekord.

A kormánynak elég lehetett egy pillantás a hazai árstatisztikákra, hogy meghozza a döntést a szépségtapasznak alkalmas árstopokról - amit persze az is segíthetett, hogy a költségvetésre egyébként nagy terhet semmiképp sem ró az intézkedés, ahogy az korábbi elemzésünkből is kiderül: 

Fej fej mellett a hipermarketek - mindegyik egyformán drága

Havi szinten az Auchanban az előző hónapban még csökkentek is valamelyest az árak, ezt a most 10 százalék fölötti emelkedés kompenzálta. Az Intersparban 1, a Tescóban 5 százalékkal lett drágább a bevásárlás áprilishoz képest - így lett az átlagos havi áremelkedés 5,4 százalékos. Az éves áremelkedési ütemben nagyon hasonlóak a folyamatok: 17,7 és 24,6 százalék közötti mértékben emelték az árakat tavaly májushoz képest. A felméréssorozat tekintetében történelmi csúcsnak nevezhető 21,3 százalékos átlagos áremelkedés így alakult ki. 

Májusban a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosárért mindhárom áruházban több mint 27 ezer forintot kellett fizetnünk, az átlagos kosárérték 27 379 forint lett 

- ez minden szempontból rekord, a három hónappal ezelőtti csúcs alig volt 26 ezer forint fölött, 27 ezer forint fölötti értéket természetesen még sosem láttunk a felmérés 15 éves történetében, most mindhárom áruházban ennyi volt a számla végösszege. A különbség a legdrágább és a legolcsóbb áruház között mindössze 767 forint, ami ezen a szinten nem éri el a 3 százalékot sem. Nem egy-egy hipermarket húzza fel az átlagot - egyszerűen ez most a valós helyzet a hazai élelmiszer-fronton.

Megnéztük azt is, mennyi lenne az elérhető legalacsonyabb ár - magyarán az a végösszeg, ami úgy jönne össze, hogy minden egyes terméket abban a hipermarketben vásárolunk meg, ahol a legolcsóbban adják. Ez 25 415 forintos végösszeget jelentene, ami kevesebb mint 2 ezer forinttal olcsóbb a valós átlagárnál - érdemi spórolási lehetőséget tehát ez a viszonylag bonyolult logisztikai manőver sem jelentene.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Az első kérdésre rövidebben lehet válaszolni: kevesebbet kell most adni az almáért, mint egy hónapja (-13 százalék) vagy egy éve (-10,7 százalék). Az előző hónaphoz képest valamelyest csökkent a sertésmájas és az ásványvíz ára is, éves összehasonlításban egy akciónak köszönhetően a felmérésben szereplő tömény szeszesital is olcsóbb lett 8 százalékkal.

A havi áremelkedési listát a sajt vezeti, 21 százalékot meghaladó drágulással, de a banán, a krumpli, a kávé, a tea, a tészta, a párizsi, a tejföl és a margarin ára is több mint 10 százalékot ugrott egyetlen hónap alatt.

A margarin az éves drágulást is toronymagasan vezeti: több mint kétszeresére ugrott az ára egy év alatt (+105 százalék). 79 százalékkal drágább lett a sajt, mint tavaly, és májusra berobbant a kenyérár-emelkedés is. 

76 százalékkal drágább most a kenyér, mint tavaly májusban - egy kilós félbarnáért például már több mint 400 forintot elkérnek átlagosan. 

Óriásit drágult a tojás is (+55 százalék); összességében a 30 termék több mint kétharmadának 10 százalék fölötti mértékben emelkedett az ára.

Az árstoppal érintett termékek ára a tavaly októberi szinten áll továbbra is, ez a tavaly májusinál az étolaj esetében 21, a csirkemell esetében 30,8, a lisztnél 13,4, a cukornál pedig 8,4 százalékkal magasabb. Az árstop nélkül ezek a termékek biztosan jóval drágábbak lennének (különösen az étolaj, ami a margarinhoz hasonló pályán lenne), azt viszont nem tudhatjuk, hogy az árstop nélkül a többi termék adott esetben mennyivel lenne olcsóbb (ha nem képződne az árstop miatt olyan veszteség, amit a többi termék árán kell/lehet kompenzálni).

Havi legolcsóbbak: spárga, tojás, eper

Ezúttal is megvizsgáltuk 3 termék esetében, hogy - a Privátbankár Árkosár általános módszertanától eltérve - márkára és minőségre való tekintet nélkül hol lehet őket beszerezni a legolcsóbban. 

A spárgaszezon legelején megnéztük, hol mennyiért adják a csirág és nyúlárnyék néven is ismert (?) zöldséget. Mindhárom áruházban magyar terméket kínáltak, a legolcsóbbat az Intersparban találtuk 2980 forintért kilónként. Az Auchanban 2998 forint volt a fehér spárga kilója, a Tescóban pedig 3798 forint.

10 darabos tojásból a legolcsóbb 499 forintba került, ez volt az ára az Auchanban és az Intersparban is. A Tescóban az S méretű olcsó tojás ottjártunkkor már elfogyott (egyébként 469 forint lett volna doboza), a legolcsóbb M-es tojás 599 forintba került dobozonként.

Májusban már eperből is nagyobb szokott lenni a választék, az Auchanban és az Intersparban viszont hoppon maradtunk, mert elfogyott a polcokról. A Tesco így egyedüli versenyzőként nyert a kilónként 1499 forintos ládás kiszerelésű eperrel, amelyet Spanyolországból szereztek be.

A KSH kedden teszi közzé az infláció áprilisi alaukulásáról szóló adatait.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
Vásárló Nem csak akkor érdemes szervizbe menni, ha baj van
Márkázott tartalom | 2025. október 13. 10:09
Sokan csak akkor keresnek autószervizt, amikor már világít a hibajelző, esetleg furcsa hangokat ad ki a motor. Pedig a rendszeres karbantartás nemcsak a hibák megelőzésére jó, de segít abban is, hogy az autó hosszabb távon megbízható maradjon. Egy jól karbantartott jármű ritkábban hagy cserben, kevesebb váratlan költséget okoz, és az utazás is nyugodtabb vele. A szervizbe járás tehát nem csak a műszaki vizsga előtti kapkodásról szólhat, hanem egy tudatos, előrelátó hozzáállásról is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG