5p
Áremeléssel indították a tavaszt a hazai hipermarketek: az éledező infláció már tetten érhető az áruházláncok áraiban is, amit az is mutat, hogy mind éves szinten, mind előző hónaphoz képes is drágulást tapasztaltunk havi Privátbankár-Árkosár felmérésünkben. De annak is utánajártunk, mi a helyzet mogyorókrém-fronton.

Hajszállal olcsóbb az Auchan

Március 6-án újra meglátogattuk három hazai üzletlánc egy-egy hipermarketjét, hogy megnézzük, hogyan alakultak az árak. Ehhez most is ugyanazt a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarat használtuk, amit már 10 éve, 2007 februárja óta minden egyes hónapban.

Februári felmérésünkben 3 százalékkal fizettünk többet a boltokban, mint egy hónappal korábban. Úgy látszik, az akkor jelentkező áremelkedés ezúttal is folytatódott. Sajnos most nem csak az előző évhez, de még februárhoz viszonyítva is egy magasabb lett a számla végösszege: előző bevásárlásunkhoz képest 3,1 százalékkal fizettünk többet. Éves távlatban is hasonló drágulást mértünk: 3,2 százalékkal emelkedtek az árak tavaly márciushoz képest.

Az árváltozás százalékos mértéke az előző év azonos időszakához képest - azaz a Privátbankár.hu Árkosár-felmérésének éves árindexe

A három hipermarket közül kettőben mértünk drágulást, egyben viszont lejjebb mentek az árak az előző hónaphoz viszonyítva. Bár nem sokkal, de az Auchanban 0,7 százalékkal kevesebbe került a bevásárlás, mint egy hónappal ezelőtt. Ezt leszámítva komolyabb drágulás történt a Tesco és az Interspar esetében. Előbbinél 5,6 százalékkal, utóbbinál 4,3 százalékkal nőttek az árak egy hónap alatt.

Éves távlatban már mindhárom láncnál drágulást mértünk. Az Auchanban 2,4, az Intersparban 3,5 százalékkal, a Tescóban pedig 3,7 százalékkal volt magasabb számla vége, mint tavaly ilyenkor. Így jött ki élelmiszerkosarunk valaha mért legmagasabb átlagára márciusban: 18 963 forint.

Ezzel együtt az Auchan most is megőrizte az első helyét, itt fizettünk a legkevesebbet, 18 261 forintot a nagybevásárlásért.

De mint ahogy mindig, most is elmondjuk: akkor járnánk a legjobban, ha mindent ott szereznénk be, ahol a legolcsóbb. Ez lényegében kivitelezhetetlen, de ha nem sajnálnánk rá az időt és az energiát, akkor 17 267 forintba kerülne a nagybevásárlás és 1700 forintot spórolhatnánk az átlagárhoz képest.

Mi drágult és mi lett olcsóbb?

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Havi átlagban a legnagyobb áremelkedést (29 százalék) az almánál találtuk. De sokat drágult az UHT tej (21 százalék) és a liszt (19 százalék), a krumpli (16 százalék) is februárhoz képest. Éves távlatban még ennél is több élelmiszerért kellett 10 százaléknál többet adnunk. A legnagyobb drágulást a sajtnál mértük (34 százalék), de sokat drágult a tej (23 százalék) és a kóla (18 százalék) is. 10 százaléknál is többet kell adnunk még a pezsgőért, a tésztáért és a cukorért is.

Kevesebbet kellett adnunk viszont a chipsért (-14 százalék), a banánért (-13 százalék), a kávéért és a teáért (-11 százalék) mint előző hónapban. Ha a tavaly márciusi árakat nézzük, olcsóbb lett a csirkemell (-11 százalék), a banán, a chips és a narancslé.

Havi legolcsóbbak

Szokás szerint most is kiválasztottunk három terméket, amelyeknek külön megnéztük az árát. Ezúttal a választásunk:

  • a mogyorókrémre,
  • a tengeri sóra,
  • és a paradicsomra esett.

Óriási botrányt kavart nemrég a Nébih ellenőrzésének eredménye, amelyből kiderült, a magyarok gyakran rosszabb minőségű termékeket kapnak a nagy, multinacionális élelmiszergyártóktól, mint a nyugati országok. Ennek kapcsán Lázár János is szót emelt, a Földművelésügyi Minisztérium vizsgálatot rendelt el, de az ügyben csúcstalálkozót is összehívtak a visegrádi országok.

A Nébih vizsgálatból kiderült például, hogy a magyarországi Nutella is egészen másmilyen, mint Ausztriában. Felmérésünkben mi nem a Nutella minőségére voltunk kíváncsiak, hanem megnéztük, melyik a legolcsóbb „mogyorókrém”, amit a hazai hiperek polcain találni.

Az Auchan saját márkás Tuti Tipp, 400 grammos mogyorókrémje 465 forintba került, a címke szerint 2 százalék mogyoró- és 5 százalék kakaótartalommal.

A KSH szerdán közli az infláció februári alakulásáról szóló adatait.

Az Intersparban és a Tescóban is a Miss Nuss mogyorókrémet találtuk a legolcsóbbnak. Előbbiben 949, utóbbiban 1025 forintot kóstált a kilós kiszerelés. Egyébként ennél a terméknél is 2 százalék a mogyoró- , 5 százalék a kakaótartalom. (Összehasonlításképpen a Nutella kilónkénti ára 3 ezer forint körül van és 13 százalék benne a mogyoró.)

Második termékünk ezúttal a tengeri só lett. Ennek apropóját az adta, hogy nemrég gabonamagvakkal szennyezett olasz tengeri sót hívtak vissza, a kifogásolt termékből pedig Magyarországra is jutott néhány kiló. Tengeri sót legolcsóbban a Tescóban találtunk, 139 forint kilós áron kínálták a származási országa szerint az EU-ból jövő, Compex márkájú sót. Az Auchanban 199 forintért adták a Földközi-tengerből származó, jódozott, durva szemű sót. Az Intersparban szintén ennyiért vehetünk tengeri sót. Itt két terméket is találtunk, a Nike görög, illetve a Margherita, durva szemű, ugyancsak a Földközi-tengerből származó sót.

Harmadik vizsgált termékünk a paradicsomra esett. Hazait még nem kapni a boltokban, ezért megnéztük, mennyiért és milyen import paradicsomot árulnak most az üzeltekben. Az Auchan 589 forint kilós áron adta az I. osztályú, spanyol fürtös paradicsomot, és szintén a Spanyolországból származó, de már II. osztályú, hagyományos paradicsomot is. Az Intersparban a fürtös, Törökországból jövő paradicsom kilója 649 forint volt, a Tescóban 698 forintért találtunk legolcsóbban szilvaparadicsomot.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
Vásárló Földbe döngölheti a bíróság a „junk food” élelmiszerek és italok gyártóit
Buksza blog | 2024. december 12. 07:44
Egy magánember olyan pert kezdeményezett az úgynevezett ultrafeldolgozott élelmiszerek gyártói ellen, amely a dohánygyártók elmeszeléséhez hashonló végeredménnyel járhat.
Vásárló Váltás jöhet a boltokban: nyugdíjba mehetnek a mostani bevásárlókocsik
Buksza blog | 2024. december 10. 17:47
Hamarosan megjelenhetnek az okosnak mondott bevásárlókocsik az áruházakban, amelyek két szempontból is kiérdemlik ezt a jelzőt. Sokat tudó elektronikus kütyük és tudják hogyan húzzák ki a pénzt a vevők.
Vásárló Egy speciális hajápoló termék, amelyet érdemes megismerni
Márkázott tartalom | 2024. december 9. 15:29
A keratinos samponok népszerűsége töretlen, de vajon hányan ismerik közelebbről is ezeket a termékeket? Miért jó, ha ezeket használjuk a már megszokott samponok helyett? Cikkünkből ez is kiderül!
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG