1p

NIS2: rohamosan közeleg a határidő, kerülje el a bírságot!
Mit jelent a gyakorlatban a NIS2 a vállalkozások számára?
Hogyan válasszunk szolgáltatót a megfelelőség biztosításához?
Milyen eszközökkel lehet erősíteni a védelmet és mit kell tenni, ha támadás ért minket?

NIS2 újratöltve - IT-biztonság a gyakorlatban

2024. június 18.

Részletek és jelentkezés itt!

Az Aachen csődöt jelent, az MSV Duisburgot szanálni próbálják, a német másod- és harmadosztályú focikluboknak korántsem megy olyan jól, mint elsőosztályú társaiknak. Aki lecsúszik az első osztályból, annak általában maximum három éve van visszakapaszkodni.

Az Alemannia Aachen harmadosztályú német focicsapat ezen a héten várhatóan fizetésképtelenséget jelent az illetékes cégbíróságnál – írja a Handelsblatt.com. Ügyvédje szerint jelenleg legalább négymillió euró likvid eszközre lenne szüksége, ami ráadásul hónapról hónapra emelkedik, így az eljárás elkerülhetetlennek látszik. Bár még a klub szülővárosa is adott a tavasszal 19 millió eurónyi kölcsönt, a pénzügyi helyzet rendezése nem sikerült.

Veszélyben a szurkolók pénze is

Most arra törekszenek, hogy legalább a szezon végéig életben tartsák az – egyébként a lista 17. helyén álló – focicsapatot, hogy aztán később regionális bajnokságon indíthassák újra. A csőd a rajongóknak is sokba fájhat, nekik ugyanis ötmillió eurót kéne visszafizetni jövőre a lejáró szurkolói kötvények után. Az Aachen 2006/2007-ben esett ki az első osztályú Bundesligából, és tavaly csúszott le a másodosztályból a harmadosztályba.

Egy osztállyal feljebb is vannak problémák, az MSV Duisburg is a csőd szélén áll, és strukturális átalakítással próbál talpon maradni. Egy befektetői csoport szanálási tervet készített, ha ezt elfogadják, legalább rövid távon biztosított a klub jövője. Állítólag sürgősen mintegy kétmillió euróra lenne szükség a túléléshez. Csak a stadion fenntartása évi 4,5 millió euróba kerül, a klubot különösen érzékenyen érintette, hogy a Bundesligából való távozása után kiestek a televíziós bevételek. A tervek között

Durván visszaeshetnek a bevételek

Lehet, hogy az ország második legnagyobb stadionjával rendelkező Hertha BSC Berlin is hasonló sorsra jut. A csapatnak a Fortuna Düsseldorf ellen vívott mérkőzésén történt atrocitások után az első osztályú Bundesligából a második osztályba csúszott le, és ezzel költségvetése drasztikusan csökken: 50 százalékkal kevesebb szponzor- és tévébevétel, 30 százalékkal csökkenő közönségbevétel lett az eredmény. Ingo Schiller pénzügyi vezető szerint a csapat játékosokra fordítható büdzséje 27-ről 13 millió euróra zsugorodott.

Hertha Berlin - FC St. Pauli (Fotó: Hertha Berlin, www.herthabsc.de)

Az ilyen különbségek a lap szerint nem ritkák, a pénzügyi szakadék az egyes osztályok, „ligák” között csak egyre nő. Az utóbbi tíz évben ugyan az első osztály és a második osztály bevételei egyaránt duplájukra nőttek, de ezzel a közöttük levő különbség is kétszeres lett. A legfrissebb adatok még a 2010/ 2011-es szezonból valók, akkor a Bundesliga 1,9 milliárd eurós forgalmat ért el, a másodosztály (2. Liga vagy 2. Bundesliga) csak 350 millió eurót. Ráadásul az első osztállyal ellentétben a másodosztályú csapatok több mint fele veszteséges volt.

Főleg a televíziós bevételekkel van a baj

Az alul levők elsődleges célja ezért a felfelé jutás, mert minél több ideig van valaki lentebb, annál nehezebb lesz a másodrangúságból kitörni. Három év a kritikus idő, ezután elbúcsúznak a szponzorok és a nézőknek is egyre kevesebb kedvük lesz a stadionba jönni – idéz a lap egy egyetemi kutató sportközgazdászt.

Különösen a televíziós közvetítések díjainak visszaesése sújtja nagyon a másodosztályú csapatokat, itt a pénz 80 százaléka megy ugyanis a Bundesliga csapatainak, a maradék 20 százalékon kell a másodosztálynak osztoznia. Az első osztályból jövő csapatok még három évig élveznek előnyöket egykori hírnevükből, de ezek az előnyök évről évre kisebbek lesznek. A DFL labdarúgó-szövetség tervezi ugyan a televíziós pénzek újraelosztásának reformját, de radikális változtatásra nemigen számít senki.

A harmadosztályt intenzív osztálynak csúfolják

A 3. Ligában végképp annyira aránytalanul visszaesnek a bevételek, hogy ezt a mezőnyt intenzív osztálynak is szokták csúfolni – írja a Wirtschaftswoche futballpiaci blogja. Ezt mutatja az Aachen példája is.

Több nehéz helyzetben levő német futballklub szurkolói kötvények kibocsátásával próbálja finanszírozni magát, az 1. FC Köln október végén tízmillió eurót tudott így összeszedni. Korábban több más klub tett így, mint a Schalke, a Nürnberg, a Hertha BSC vagy az FC St. Pauli.

 

Amint azonban az Aachennél látszik, ez igen kockázatos üzlet, az 5-6 százalékos kamat és a tőke visszafizetése ebben az üzletágban korántsem biztos. A klubok, ha elmarad a siker a sportban, könnyen pénzügyileg is negatív spirálba kerülnek.

 

A részvényesek sem örültek nagyon

A Bundesliga felső klubjainak helyzete persze sokkal jobb, augusztus végén a szezon megnyitása alkalmából a Handelsblatt.com cikke például „A futball, mint nyereséggyártó gépezet” címmel jelent meg. De még ott sem teljesen fenékig tejfel az élet, a foci mint üzlet nem mindenkinek jön be. A Borussia Dortmund például nemrég néhány cent osztalékot fizetett ugyan részvényeseinek, de ez csak sovány vigasz számukra a papírok tőzsdei mélyrepüléséért.

Bár az is igaz, hogy sok szurkoló lelkesedésből, támogatásként vesz egy kisebb címletet a csapata részvényéből vagy kötvényéből, meg hogy bekeretezve a falra akaszthassa. Túl nagy nyereséget a legtöbben valószínűleg eleve nem vártak tőle.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kormányzati meghívót kaphat a Lidl és az Aldi Kanadából
Buksza blog | 2024. június 12. 09:04
Kanadában a kormány lépéseket tett arra, hogy külföldi versenytársakat, például az Aldival és/vagy a Lidlt hívja az országba, hogy versenytársat kapjon a legnagyobb helyi boltlánc. 
Vásárló Gazdasági csapás jön? Egy meglepő mutatóból is kiderülhet
Buksza blog | 2024. június 12. 08:29
Akár esik, akár fúj, a hölgyek használnak szépészeti termékeket, ám nem függetleníthetik magukat attól, hogy mennyi pénzt költhetnek ezekre. Ebből fakad egy lehetőség a recessziók előrejelzésére.
Vásárló Percenként frissülő árakkal bombázhatják a vevőket a boltok
Buksza blog | 2024. június 12. 07:55
Olyan tempóban frissülhetnek az áruházi akciók a jövőben, hogy az akcióvadászoknak lényegében folyamatosan a boltban kellene maradniuk, mert csak így lesznek képesek lecsapni a legfrissebb árengedményekre.
Vásárló Megjött a rossz hír a kormánynak a választások előtt - a boltokból érkezett a pofon
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. június 7. 05:49
A hivatalos inflációs adatok egy nappal a választások után érkeznek, a Privátbankár Árkosár friss eredményei viszont már most olvashatóak. Az előző havi komolyabb árcsökkenés után ráfagyhat a vásárlók arcára a mosoly: sokat drágult májushoz képest a nagybevásárlás júniusban, és tavaly nyárhoz képest is minimális az árcsökkenés. Ha már választások, megnéztük, hol a legolcsóbb a krumpli, a narancs és a pezsgő.
Vásárló Mindent vitt a Lidl és a barátja a szomszédban
Buksza blog | 2024. június 5. 10:55
Akárcsak Magyarországon, Romániában is a Lidl az egyik legnépszerűbb áruházlánc. Évek óta első helyen áll, most megvédte a címét. 
Vásárló Olyan vásárlók jelentek meg a diszkontokban, akikre senki sem számított
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. június 5. 10:11
Váratlan eredményt hoztak az Egyesült Államokban készült piackutatások. A viszonylag jól élő fogyasztóknak ugyan lenne pénzük hagyományos áruházakban vásárolni, ám sokszor a diszkontokat választják.
Vásárló Megjelenik a tévéshop utóda Európában is a kínai siker után
Buksza blog | 2024. június 5. 09:11
Az elmúlt évtizedek tévéshopjait támasztja fel új formában Európában is a Zara divatáruházlánc azt követően, hogy a kínai vásárlókat már sikerült a pénztárhoz terelnie a régi-új módszerrel.
Vásárló Ha nem vigyázunk, óriási bukás lehet a foci Eb-ből
Privátbankár.hu | 2024. június 4. 15:56
A csoportmérkőzésekkel hamarosan kezdetét veszi a 17. férfi labdarúgó Európa-bajnokság, amely miatt jellemzően megnő az online sportfogadások száma, ezzel együtt annak kockázata is, hogy a kiberbűnözők különféle csalási módszerekkel kísérletet tesznek - elsődlegesen - pénzszerzés céljából, minél több személyes adat begyűjtésére, a sportfogadni vágyók esetleges naivitását, vagy figyelmetlenségét kihasználva. A Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH), a Szerencsejáték Zrt. (SZRT), az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) és a Magyar Labdarúgó Szövetség (MLSZ) a kibertérből érkező támadások elleni hatékony védekezés és a játékosok védelme érdekében egy közös figyelemfelhívó, információbiztonsági tudatosságnövelő kampányt indít.
Vásárló Útmutató: Így válasszon partnert a költöztetéshez 2024-ben
Márkázott tartalom | 2024. június 4. 12:59
A nagyobb méretű bútorok és egyéb értéktárgyak költöztetése sok előkészületet igényel, és számos, előre nehezen látható kihívással járhat. A folyamatot nagyban megkönnyítheti, ha egy megbízható, felkészült és tapasztalt partnert választ a költöztetés lebonyolítására.
Vásárló A vevőszerzés minden vállalkozás számára létkérdés!
Márkázott tartalom | 2024. június 4. 11:33
Talán nem is szükséges alátámasztani azt, hogy mennyire lényeges, hogy minél több bevétele legyen egy vállalkozásnak, amit természetesen úgy tudnak elérni, hogy minél több terméket és/vagy szolgáltatást adnak el. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG