4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Igen könnyű az év végén túlvásárolni magunkat, az ajándékok mellett becsúszik még egy-két finomság magunknak, vagy desszertnek az asztalra, fel sem tűnik, ha a kosárba pottyan pár hasznos kiegészítő, vagy lakásdekoráció. A boltok erre szándékosan próbálnak rájátszani, itt vannak a leggyakoribb trükkök.

 

Itt az utolsó Karácsony előtti hétvége, amit a legtöbbünk vásárlással fog tölteni. A boltok meg igyekeznek minél többet kihozni ebből az időszakból, kellemes ünnepi hangulatba ringatni minket, hogy elérzékenyüljünk, és úgy pakolni az árut, hogy minél jobban megnyíljon a pénztárcánk.

 

1. Akció!

A Business Insider gyűjtése szerint az egyik trükk, hogy óriási „kiárusítás” táblákkal rakják tele a kirakatokat (az USA-ban „sale”, nálunk árengedmény, akció, mikor hogy). Ha vannak is valóban leértékelt dolgok, ilyenkor könnyen megveszi az ember a le nem értékelt árukat is.

Ősrégi, borzasztóan szakállas trükk – amint néhány következő is –, de ha még mindig alkalmazzák, alighanem változatlanul bedőlünk neki. A piros színre pedig állítólag gyorsabban, erőteljesebben reagálnak a vásárlók.

2. Csak most, már csak pár napig

Hasonló régi dolog, ha azt írják ki, hogy időben korlátozott az ajánlat, ami lehet, hogy hülyeség, mert ettől még nem biztos, hogy akkora szuper vétel. Ha meg marad belőle, valószínűleg Karácsony után nem veszi majd a kutya sem és jól le lesz árazva. Ám ha az emberek elhiszik, hogy alkalmi vétel, vissza nem térő alkalom, bedőlhetnek. Érdemesebb másutt is körülnézni először.

3. A drágább cuccot az orrod elé teszik…

…szemmagasságba, hogy azt vedd észre először, és lehetőleg ne az olcsóbbat vásárold. Nem csak Karácsonykor. A gyerekholmikat meg a gyerekek szemének magasságába, persze.

4. Ingyen kóstolókkal csábítanak

A kis standok le is lassítanak, hogy így több időt tölts az üzletben, de az ingyenes kóstoló növeli is az elkötelezettséget a vásárlás iránt.

5. Meleg színekkel várnak

A piros, sárga, narancs színek, az úgynevezett meleg színek olyan hatással vannak ránk, amitől kedvünk van betérni a boltba. A hideg színek, mint a kék vagy a zöld viszont inkább ösztönöznek a pénzköltésre odabent. (Pszichológusok és marketingesek hada foglalkozik az ilyesmik felderítésével.)

6. Az érzelmekkel játszanak

Az érzelgős karácsonyi dekoráció és zene, sőt aromák az érzelmeinkre hatnak, és ilyenkor háttérbe szorul a józan ész, a megfontolás, a kalkuláció.

7. A kicsi boltot is felfújják

Ha a bolt kicsinek tűnik, kevésbé szívesen mennek be az emberek, ezért a kis boltokat is úgy alakítják ki, hogy tágasabbnak tűnjenek. (Jobb helyeken, mert akadnak Magyarországon kisboltok, ahol megfordulni sem nagyon tud az ember.)

8. A pénztár előtti sor a legveszélyesebb

Mire végigjártunk egy nagyobb önkiszolgáló üzletet, és a pénztár előtt várakozunk, elfáradtunk, csökken az önuralmunk, ráadásul unatkozni kezdünk. Na ekkor rakják elénk a leginkább csábító dolgokat, falatokat, és csak a kezünket kell kinyújtani érte…

9. 99

A 99-re végződő, a kerek számnál kissé alacsonyabb árak is az idők homályába vesznek, mégis még mindig használják sok helyen, úgy látszik, változatlanul erős a pszichológiai hatása. Bár vannak olyan vásárlók, akik öntudatosak, és azt mondják: a költség plusz a tisztes haszon általában nem kerek számra és nem annak a 0,999 százalékára jön ki.

Tehát ezzel az árral engem át akarnak verni, annyiért próbálják rám sózni, amennyiért nem szégyellik, illetve azt gondolják, hogy elsózhatják. De mit tehetünk akkor, ha mindenütt ilyen az árképzés?

10. Ingyen kiszállítás

Lehet, hogy ez a termék ingyen kiszállítással drágább, mint másutt kiszállítás nélkül? Nem árt utánanézni. A legrosszabb, ha mire végre megérkezett, rájövünk, hogy nem is kellett annyira.

11. SOS kiszállítás

Amikor a körmünkre égett valami, nyakunkon az ünnep, jól jön, ha az utolsó pillanatban elcsípjük és még megérkezik Karácsonyra. Néhány cég azonban ehhez igen borsos árakat alkalmaz. Ősszel írtunk arról, hogy bőven van a kereskedőknek trükkjük az ünnepek előtt is. Illetve, hogy milyen szituációkat kerüljünk – gyerek, életünk párja –, ha nem akarunk túlköltekezni. Egy másik kereskedői trükkcsokrot pedig már pár évvel ezelőtt már összefoglaltunk itt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
Vásárló Töltsd le az 5 éves MySPAR appot – spórolj és nyerd meg az új Peugeot 2008-at!
PR | 2025. október 9. 10:03
Születésnapját ünnepli a MySPAR app, amit már több mint félmillióan használnak nap mint nap. Most a hetente frissülő digitális kuponok többsége akár 30% kedvezményt ad, a nyereményjáték fődíja pedig egy vadonatúj Peugeot 2008!
Vásárló Energiatakarékos hűtők 2025-ben: mennyit spórolhat egy A-osztályos modell?
PR | 2025. október 7. 13:44
A háztartások energiafogyasztásának jelentős részét a folyamatosan üzemelő készülékek adják. Közülük is a hűtőszekrény az, amely a nap 24 órájában működik, így választása hosszú évekre meghatározza a villanyszámlát. 2025-ben az energiahatékonyság már nemcsak környezetvédelmi kérdés, hanem egyre inkább pénzügyi döntés is: egy A-osztályos modell éves szinten tízezreket hagyhat a családi kasszában.
Vásárló Őszi hajtrendek: a legdivatosabb frizurák ebben a szezonban
Márkázott tartalom | 2025. október 7. 10:20
Az őszi időszak mindig kiváló lehetőséget ad arra, hogy kicsit megújítsa magát, akár egy új frizura segítségével. 
Vásárló Eldobja a „csodafegyverét” a kormány a választásokig? Kizártnak tűnik
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. október 7. 05:37
Már nem csak tavalyhoz képest drágább a nagybevásárlás: két hónap után újra emelkedésnek indultak az élelmiszerárak a hipermarketekben. Az viszont jó hír, hogy az éves drágulás tempója legalább egy kicsit újra lassult. Elképzelhetetlennek tűnik az árrésstop november végi kivezetése a Privátbankár Árkosár legfrissebb eredményei alapján.
Vásárló A hatékonyság titka: modern higiéniai megoldások
Márkázott tartalom | 2025. október 6. 10:12
Gondolta volna, hogy a tisztaság mennyire fontos szerepet játszik a vállalatok hétköznapjaiban? Akár szállodák, akár kórházak működtetése a cél, a megfelelő higiéniai rendszerek kialakítása nemcsak a komfortérzetet növeli, hanem közvetlenül befolyásolja a gazdasági teljesítményt is. 
Vásárló Motorkerékpár vásárlása lízinggel?
Márkázott tartalom | 2025. október 5. 13:40
Bizony erre is van lehetőség, de természetesen itt a részletekre kiemelten figyelni kell. Kevesen tudják, de több típusa is elérhető a lízingnek, a nyílt végű kifejezetten vállalkozók, cégek számára érheti meg, mivel még áfalevonásra is lehetőség van, így kevesebb kamatot kell visszafizetni.
Vásárló Vitaminok és ásványi anyagok a teljesebb életért
Márkázott tartalom | 2025. október 5. 11:09
Ma már teljesen hétköznapinak számít, ha étrend-kiegészítőkkel támogatjuk szervezetünk működését. Különösen az őszi, megfázásra hajlamosító időjárásban érezzük ennek szükségét. A termékek közt azonban könnyen zavarba jöhetünk, ha meglátjuk, milyen széles a kínálat a piacon, ezért nagyon fontos, hogy megtaláljuk azt a termékcsaládot, ami megbízható és minden tekintetben meg is felel az elvárásainknak. 
Vásárló Milyen párnahuzatot érdemes választani?
Márkázott tartalom | 2025. október 4. 10:40
Gondoltál már arra, milyen hatással van az alvási kényelemre egy egyszerű párnahuzat? Bár sokan inkább a megjelenésre figyelnek, az anyagválasztás valójában alapvető fontosságú a pihenés minőségének javításában. Különösen a természetes anyagok, mint a selyem, olyan előnyöket kínálnak, amik jelentősen befolyásolják a mindennapi komfortot. Nemcsak luxusérzést nyújtanak, hanem bőr- és hajápolási szempontból is előnyösek.
Vásárló Ínycsiklandó élmények: hogyan formálják át a gasztronómiai programok a rendezvényeket?
Márkázott tartalom | 2025. október 3. 13:44
A gasztronómiai élmények egyre több embert vonzanak, hiszen nem csupán az ízlelőbimbókat stimulálják, hanem közösségi élményeket és emlékeket is eredményeznek. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG