4p
Az élelmiszergyártás meglehetősen rugalmasan alkalmazkodik a különböző kultúrák és diéták szokásaihoz, így az édességek között is találunk már mindenféle mentes, vagy épp szigorú előírásoknak megfelelő termékeket. A csokoládé sem kivétel, ráadásul most egy igen nagy támogatói kört sikerült megnyernie magának – könnyen lehet, hogy ezentúl a sarki üzletben is lehet majd muszlim csokit kapni?

A különböző vallások különféle előírásokat szabnak arról, hogy a követők mit és mit nem ehetnek, illetve, hogy ezeket a termékeket milyen módon kell elkészíteni. Akárcsak a zsidó vallásban, a muszlimoknál is vannak kifejezetten tiltott élelmiszerek (ilyen például a disznóhús, vagy bármi olyan, ami ezt tartalmazza, illetve az alkohol), és vannak a „halal”, vagyis a törvényesen fogyasztható ételek és italok. Bármilyen meglepő azonban, az olyan ártatlan dolgok, mint az édességek, köztük a csokoládé is felkerülhet a tiltólistára.

Nem csak a miből – a miként is számít

A halal besorolás nem csak azt írja elő, hogy milyen alapanyag nem szerepelhet az élelmiszerekben, hanem azok elkészítési módját is. Így például a gyárak nem alkalmazhatnak állati eredetű kenőanyagot vagy alkatrészeket a gyártósoron, emiatt helyből kiesnek a különböző emulgeálószerek, vagy épp a cukorkák egyik népszerű alapanyaga, a zselatin is. Ha ez még nem lenne elég, a muszlim vallás tiltja az alkohol bárminemű használatát, így semmilyen tisztító- vagy kenőanyagot nem lehet használni a gyárban, ami alkoholt tartalmaz.

Azok a gyárak, ahol bármelyik előfordul, nem kaphat halal besorolást. Jó hír viszont (különösen az állatvédőknek), hogy gyakorlatilag bármi, amit muszlim országban (vagy halal-besorolású gyárban) gyártanak – legyen az élelmiszer vagy kozmetikum –, az biztosan állati alapanyagok és állati tesztek nélkül készül.

Tényleg a gazdagok kiváltsága lesz? Grafikonunkon kiderül, mikor lesz olcsóbb a csokoládé. >>>

A legnagyobb nyertes: Malajzia

A Bloomberg cikke szerint egyre nagyobb a kereslet a muszlim kultúrákban a csokoládé iránt, ám ezeket először meg kell feleltetni a rendkívül szigorú étkezési szabályoknak. Malajziában ugyan nem igazán termesztenek kakaóbabot, viszont ők a világ második legnagyobb feldolgozója, akik mossák, pörkölik és előkészítik a – főleg Indonéziából érkező – kakaóbabot. Mivel az ország lakosságának számottevő többsége a muszlim vallást követi, így a gyárak már eleve a szigorú szabályoknak megfelelően vannak kialakítva, vagyis az általuk előkészített termékek már a halal címkével kerülnek ki.

Csoki

Az iszlám jelenleg a leggyorsabban növekvő vallás, a cikk szerint 2050-re több mint 2,8 milliárd követője lehet. Nem csoda hát, ha több gyár is szeretné előre meglovagolni ezt a hullámot, és mihamarabb átalakítani a gyáraikat, hogy ne essenek el a hatalmas vevőkörtől. Becslések szerint 2020-ra már 1,7 milliárd dolláros piaca lehet csak a halal-szabályoknak megfelelő édességeknek, és akkor a többi termékről még szó sem esett.

Elvek kontra profit

Malajzia nem csak eladja a csokoládét, hanem exportálja is – tavaly 1,3 milliárd dolláros forgalmat bonyolítottak alapanyagok és késztermékek szállítmányozásával. Míg azonban a hozzá hasonló országok és számos gyár felkarolja az új irányzatot, vannak, akik felhagynak a halal gyártással. Így tett például a Nestlé is, aki visszavonta a halal besorolású csokoládéit 2016 márciusában az ausztrál piacról. A világ egyik legnagyobb gyára, a Cadbury pedig ugyan fenntartja a lehetőségét, hogy „igény szerint” ilyen csokoládét gyártson, ám eszükben sincs erre kihegyezni a termékpalettát.

Ráadásul a szigorú követelmények előírják, hogy a termékeken matrica vagy felirat formájában ott legyen a besorolás, ezt pedig sok gyár – bár a gyártás megfelel az előírásoknak – nem teszi fel a csomagolására. Ez a fajta átállás ugyanis sokak számára még költséges lenne, vagy egész egyszerűen nem fedné a termékpaletta egészét. Malajzia ezért is van előnyben a versenytársakhoz képest, a várakozások szerint pedig – hacsak össze nem fognak hirtelen a nagy gyárak – 2020-ig elhalászhatják az édességpiac 20 százalékát.

Mi a helyzet itthon?

Idén ünnepli fennállásának 25. évfordulóját a Magyar Édességgyártók Szövetsége. Az elmúlt két évtizedben nem csak a gyártási folyamatokban láttunk hatalmas fejlődést, de a magyarok ízlésvilága is karakteresen változott. De mit vásárolunk húsvétkor? Kinek adunk ajándékot, és hová lettek a bevonós csokoládék a polcokról? Hogyan érintette az élelmiszerbotrány az iparágat? A Privátbankár.hu utánajárt a kérdéseknek. >>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG