4p

Komoly összeget buknak az áruházak a visszaküldött termékeken, elsősorban ruhadarabokon, miután sokan rászoktak, hogy éljenek az online boltok viszonylag nagyvonalú visszavételi ajánlataival.

„Szabadon megtarthatja, eladományozhatja vagy újrahasznosíthatja! Ha a termék megsérült, akkor kérjük, kezelje biztonságos hulladékfeldolgozó módszerrel. Köszönjük a segítségét!”. Ezt az üzenetet kapta Joe Miller, a Financial Times publicistája, amikor vissza akart küldeni egy frissen vásárolt ruhadarabot, mert rájött, hogy nem megfelelő a mérete. A pénzét visszautalták.

Ráguglizott, hogy minek köszönheti az ajándékot, és gyorsan rátalált a kiskereskedők körében terjedő új módszerre, az úgynevezett visszavétel nélküli visszafizetésre. A legnagyobb cégek, az Amazon a Walmart és a kisebb áruházak is alkalmazzák ezt a gyakorlatot webáruházaikban. Az őrültségnek tűnő dolog mögött nagyon is logikus pénzügyi logika húzódik és a cégek tudják mit csinálnak.

Új módi
Új módi
Fotó: Pixabay

Az online kiskereskedelem távoli rendeléseihez meglehetősen nagyvonalú visszaküldési lehetőségek társulnak, hiszen a vásárló úgy szerzi meg az árut, hogy nincs módja fel- vagy kipróbálni. Ennek eredményeként az amerikai Nemzeti Kiskereskedelmi Szövetség adata szerint a cégek évente együtt 248 milliárd dollár veszteséget szenvednek el ezen a tevékenységen. Ez Magyarország éves GDP-jének 1,25 százaléka.

A visszaküldött terméket szállítani és raktározni kell, újra kell csomagolni és ha eközben megsérül, mehet a kukába. A kiskereskedők tapasztalatai szerint a koronavírus-járvány óta pörgött fel ez a tevékenységük, amikor megugrottak az online értékesítések.

Nem verik nagy dobra az ajándékozást

Természetesen nem verik nagy dobra a boltok, hogy esetenként eltekintenek a kifizetett áru visszakérésétől, miközben visszafizetik az árát. Honlapjaikon nem kínálják fel ezt mint egy szolgáltatást és persze nem ment el az eszük, nem mindenkire vonatkozik a visszaküldés nélküli visszafizetés.  Az algoritmusok korában természetesen vannak olyan programok, amelyek monitorozzák a fogyasztók viselkedését, hogy kiderítsék, melyikük próbál rájátszani erre a lehetőségre, azaz ki próbálja ellopni az árut. A brit üzleti lap cikkíróját olyan vevőnek ítélték, akik nincs tisztában a saját méreteivel, ezért jóhiszemű vásárlónak minősítették.

Ezért ajánlotta fel a bolt, hogy ajándékként megtarthatja a terméket. Úgy gondolták, most ugyan buknak némi pénzt, de a vásárló máskor is felkeresi majd őket, és végül többet nyernek a réven, mint amit vesztenek a vámon.

Egyszer vagy kétszer, aztán vissza a feladónak

Chirstian Piller, a visszaküldési szolgáltatást kínáló Pollen Returns logisztikai vállalat szakértője úgy véli, a nagy online áruházak maguknak köszönhetik, hogy vevőik rákaptak a visszaküldésre. Rászoktatták ügyfeleiket, hogy bármit megrendelhetnek platformjaikon, mert könnyen visszaküldhetik, ha nem találják megfelelőnek. Cége egyébként arra szakosodott, hogy szolgáltatási díjért átvegye ezt a terhet a webáruházaktól.

A visszaküldés egyszerűsége miatt kifejlődött a „bracketing”, amikor a vásárló többféle méretet rendel ugyanabból a termékből, hogy végül csak a megfelelőt tartsa meg. Mások a „wardrobing” szokására kaptak rá, ami azt jelenti, hogy egy-két használat után küldik vissza az árut kihasználva az erre rendelkezésre álló határidőt. A cégek technológiai választ látnak abban, hogy a vevők a mesterséges intelligencia segítségével virtuálisan felpróbálhatják a ruhákat. A Financial Times szakírója kipróbálta ezt, és egyelőre nem találta kielégítő megoldásnak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG