4p

Komoly összeget buknak az áruházak a visszaküldött termékeken, elsősorban ruhadarabokon, miután sokan rászoktak, hogy éljenek az online boltok viszonylag nagyvonalú visszavételi ajánlataival.

„Szabadon megtarthatja, eladományozhatja vagy újrahasznosíthatja! Ha a termék megsérült, akkor kérjük, kezelje biztonságos hulladékfeldolgozó módszerrel. Köszönjük a segítségét!”. Ezt az üzenetet kapta Joe Miller, a Financial Times publicistája, amikor vissza akart küldeni egy frissen vásárolt ruhadarabot, mert rájött, hogy nem megfelelő a mérete. A pénzét visszautalták.

Ráguglizott, hogy minek köszönheti az ajándékot, és gyorsan rátalált a kiskereskedők körében terjedő új módszerre, az úgynevezett visszavétel nélküli visszafizetésre. A legnagyobb cégek, az Amazon a Walmart és a kisebb áruházak is alkalmazzák ezt a gyakorlatot webáruházaikban. Az őrültségnek tűnő dolog mögött nagyon is logikus pénzügyi logika húzódik és a cégek tudják mit csinálnak.

Új módi
Új módi
Fotó: Pixabay

Az online kiskereskedelem távoli rendeléseihez meglehetősen nagyvonalú visszaküldési lehetőségek társulnak, hiszen a vásárló úgy szerzi meg az árut, hogy nincs módja fel- vagy kipróbálni. Ennek eredményeként az amerikai Nemzeti Kiskereskedelmi Szövetség adata szerint a cégek évente együtt 248 milliárd dollár veszteséget szenvednek el ezen a tevékenységen. Ez Magyarország éves GDP-jének 1,25 százaléka.

A visszaküldött terméket szállítani és raktározni kell, újra kell csomagolni és ha eközben megsérül, mehet a kukába. A kiskereskedők tapasztalatai szerint a koronavírus-járvány óta pörgött fel ez a tevékenységük, amikor megugrottak az online értékesítések.

Nem verik nagy dobra az ajándékozást

Természetesen nem verik nagy dobra a boltok, hogy esetenként eltekintenek a kifizetett áru visszakérésétől, miközben visszafizetik az árát. Honlapjaikon nem kínálják fel ezt mint egy szolgáltatást és persze nem ment el az eszük, nem mindenkire vonatkozik a visszaküldés nélküli visszafizetés.  Az algoritmusok korában természetesen vannak olyan programok, amelyek monitorozzák a fogyasztók viselkedését, hogy kiderítsék, melyikük próbál rájátszani erre a lehetőségre, azaz ki próbálja ellopni az árut. A brit üzleti lap cikkíróját olyan vevőnek ítélték, akik nincs tisztában a saját méreteivel, ezért jóhiszemű vásárlónak minősítették.

Ezért ajánlotta fel a bolt, hogy ajándékként megtarthatja a terméket. Úgy gondolták, most ugyan buknak némi pénzt, de a vásárló máskor is felkeresi majd őket, és végül többet nyernek a réven, mint amit vesztenek a vámon.

Egyszer vagy kétszer, aztán vissza a feladónak

Chirstian Piller, a visszaküldési szolgáltatást kínáló Pollen Returns logisztikai vállalat szakértője úgy véli, a nagy online áruházak maguknak köszönhetik, hogy vevőik rákaptak a visszaküldésre. Rászoktatták ügyfeleiket, hogy bármit megrendelhetnek platformjaikon, mert könnyen visszaküldhetik, ha nem találják megfelelőnek. Cége egyébként arra szakosodott, hogy szolgáltatási díjért átvegye ezt a terhet a webáruházaktól.

A visszaküldés egyszerűsége miatt kifejlődött a „bracketing”, amikor a vásárló többféle méretet rendel ugyanabból a termékből, hogy végül csak a megfelelőt tartsa meg. Mások a „wardrobing” szokására kaptak rá, ami azt jelenti, hogy egy-két használat után küldik vissza az árut kihasználva az erre rendelkezésre álló határidőt. A cégek technológiai választ látnak abban, hogy a vevők a mesterséges intelligencia segítségével virtuálisan felpróbálhatják a ruhákat. A Financial Times szakírója kipróbálta ezt, és egyelőre nem találta kielégítő megoldásnak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló A tökéletes téglavágás titkai
Márkázott tartalom | 2025. július 5. 09:11
Sokan azt hiszik, hogy a téglavágás egyszerű feladat, de aki már próbálta, tudja, hogy közel sem az. Egy pontosan vágott tégla nemcsak az esztétikai megjelenést javítja, hanem a falazat stabilitását is nagymértékben befolyásolja. Legyen szó kisebb házi projektről vagy nagyobb építkezésről, a precíz vágások elengedhetetlenek. Kézi módszerrel gyakran több időt veszíthetünk a hibás darabok javításával vagy cseréjével.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG