1p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Privátbankár Árkosár-felmérése szerint júliusban régen látott tempóban emelkedtek az élelmiszerárak a hipermarketekben. Hiába az alacsony infláció, a rezsicsökkentés nem gyűrűzik be az áruházakba - könnyen lehet, hogy az e-útdíj viszont felhajtotta az árakat. Elkapkodták a vevők a 73 forintos sört.

Július 8-án immár 78. alkalommal látogattuk végig három lánc egy-egy áruházát, hogy megvizsgáljuk, 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára hogyan alakult. Miközben a KSH májusban ismét 2 százalék alatti inflációt mért, a kedvező folyamatok hátterében jórészt a rezsicsökkentés és az üzemanyagárak csökkenése állt - ez utóbbi ugyan begyűrűzhet az áruházak kínálatába is, elsősorban azonban a benzinkútnál érezhetik meg az árcsökkenés hatását a fogyasztók. Az élelmiszerek árai rendre az átlag fölött emelkedtek, júliusra pedig rég nem látott drágulást mértünk a Privátbankár Árkosár felmérésében.

Felmérésünk egy héttel az e-útdíj bevezetése után készült - hogy az áremelkedés a fuvarozók megnövekedett terheinek egyenes következménye, vagy ez még csak a kezdet, és csak később épül be az élelmiszerárakba, következő havi felmérésünk alapján biztosabban lesz kijelenthető. Talán még az is lehet, hogy igaza lesz a kormánynak, és a vállalkozók nem hárítják át a terhet a fogyasztókra - minden áremelkedés véletlen egybeesés is lehet... az mindenesetre biztos, hogy az állam első heti útdíjbevétele meghaladta a 2,8 milliárd forintot.

Privátbankár Árindex - Az éves áremelkedés mértéke

A három hipermarketben tett látogatásunk során mindhárom egységben áremelkedést mértünk mind havi, mind pedig éves összehasonlításban. Júniushoz képest leginkább a Tesco drágult, 5,7 százalékkal, az Auchanban 5,1 százalékkal emelkedtek az árak. Az Interspar volt a "legszerényebb", mindössze 1,4 százalékkal drágultak az élelmiszerek átlagosan egy hónap alatt. Az átlagos havi áremelkedés 4 százalékos volt júliusra.

Egy év alatt jóval markánsabb a változás: az Auchan 10,5, a Tesco pedig 9 százalékkal drágábban adta ugyanazt az élelmiszerkosarat, mint egy éve. Az Árkosár éves árindexe így 9,7 százalék lett  (a Tesco és az Auchan árai alapján - az Intersparnak ez még csak a tizenegyedik hónapja a felmérésben, a Cora távozásával került be az Árkosárba.) Ez a legnagyobb áremelkedés a Privátbankár Árkosárban 2011 májusa óta,

 

Az átlagos kosárérték (természetesen történelmi csúcs) 18 717 forint lett. Az Auchanban 17 979, a Tescóban 18 909, az Intersparban 19 262 forintért telt meg a kosár.

 

Nem könnyű spórolni

A KSH csütörtökön közli az infláció júniusi alakulásával kapcsolatos adatait.

A legkevesebbet persze akkor kellene fizetnünk ugyanezért a 30 termékért, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban kínálják. Ezesetben 17 428 forint lenne a számla végösszege - ez nagyjából 1300 forinttal kevesebb, mint a kosár átlagára. Ha azonban figyelembe vesszük, hogy ehhez három hipermarketet is végig kell talpalnunk, vagy legalább három bevásárlócsapatot kell útnak indítanunk, máris kevésbé vonzó alternatíva. A mezőny egyébként is összerázódott júliusra: a legdrágább és legolcsóbb áruház között 1 284 forint volt a különbség, ami mindössze 6,6 százalékos.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Egy hónap alatt komolyabb, 20 százalékot meghaladó áremelkedést az almánál és a csirkemellnél mértünk. Bő 10 százalékot drágult a kávé és a tea, 15-öt a whisky. Több mint 10 százalékot csökkent viszont a kóla és a tojás ára, a sajt pedig negyedével olcsóbb lett, mint júniusban.

Tavalyhoz képest nagyot ugrott a krumpli ára, másfélszereséért adják a zöldségosztályokon. Sorban a második a száraztészta 80 százalékot meghaladó éves áremelkedéssel. Éves szinten bő 20 százalékkal lett drágább a banán, a liszt, a tej, a csoki, a sajt; a tavalyinál több mint 10 százalékkal kerül többe a narancslé, a whisky, a pezsgő és a margarin. Komolyabb (10 százalék körüli) árcsökkenést egy év alatt csak egyes felvágottaknál és az ásványvíznél mértünk.

Havi legolcsóbbak: jaj, úgy élvezném én a strandot...!

Mit tehet az, aki a magyar strandok hamisítatlan hangulatára vágyik, de éppen nem jut el se a Balaton, se a Velencei tó vagy a Tisza partjára, de még a városi lábáztatóba se? Kiül az erkélyre egy virágspriccelővel és egy rejtvényújsággal, és süt magának egy jó hekket sültkrumplival, és iszik hozzá egy dobozos sört.

Fagyasztott hekket (nem filét!) a legolcsóbban az Intersparban találtunk, a perui eredetű Seamaster termék kilónként 899 forintba került. Ugyanezt a márkát a Tescóban 1623 forintért adták. Az Auchanban a legolcsóbb egész hekktörzs 1690 forintba került kilónként. A Classic márkájú Hering Trade Kft. termék a zacskó felirata szerint "retro balcsi", valamint "balatoni halsütödék kedvence" - a strandélmény tehát garantált.

A hekk mellé sültkrumpli / hasábburi / hb jár, a sajátmárkás Tuti Tipp kilója csak 250 forint volt az Auchanban ottjártunkkor (ennyiért egyébként normál, héjas krumplit sem kaptunk volna mindenhol, nemhogy hámozott, darabolt, fagyasztott terméket...). Nem sokkal drágább az Intersparban kínált Eco, kilónként 299,60-ért. A Tesco saját márkás mirelit krumplija  319 forintba került kilónként.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Ha pedig egy jó hideg dobozos sörrel szeretnénk leöblíteni a strandmenüt anélkül, hogy sokat fizetnénk érte, a 98 forintos Roger a legolcsóbb választás az Auchan kínálatából. A Tescóban ugyan 73 forintért is hirdette az árcímke a Schlossmühlét, azonban a polcokról már elkapkodták a vevők a terméket, így a versenyből kizártuk. Helyette Kanizsait vehettünk a britektől 109 forintért dobozonként. Az olcsósör-versenybe az Interspar nem igazán szállt be, ismeretlen söröket nem forgalmaztak, 179-ért kínálták a Kozelt, a Kőbányait és a Löwenbraut is.

Egy hónap alatt komolyabb, 20 százalékot meghaladó áremelkedést az almánál és a csirkemellnél mértünk. Bő 10 százalékot drágult a kávé és a tea, 15-öt a whisky. Több mint 10 százalékot csökkent viszont a kóla és a tojás ára, a sajt pedig negyedével olcsóbb lett, mint júniusban.

Tavalyhoz képest nagyot ugrott a krumpli ára, másfélszereséért adják a zöldségosztályokon. Sorban a második a száraztészta 80 százalékot meghaladó éves áremelkedéssel. Éves szinten bő 20 százalékkal lett drágább a banán, a liszt, a tej, a csoki, a sajt; a tavalyinál több mint 10 százalékkal kerül többe a narancslé, a whisky, a pezsgő és a margarin. Komolyabb (10 százalék körüli) árcsökkenést egy év alatt csak egyes felvágottaknál és az ásványvíznél mértünk.

Havi legolcsóbbak: jaj, úgy élvezném én a strandot...!

Mit tehet az, aki a magyar strandok hamisítatlan hangulatára vágyik, de éppen nem jut el se a Balaton, se a Velencei tó vagy a Tisza partjára, de még a városi lábáztatóba se? Kiül az erkélyre egy virágspriccelővel és egy rejtvényújsággal, és süt magának egy jó hekket sültkrumplival, és iszik hozzá egy dobozos sört.

Fagyasztott hekket (nem filét!) a legolcsóbban az Intersparban találtunk, a perui eredetű Seamaster termék kilónként 899 forintba került. Ugyanezt a márkát a Tescóban 1623 forintért adták. Az Auchanban a legolcsóbb egész hekktörzs 1690 forintba került kilónként. A Classic márkájú Hering Trade Kft. termék a zacskó felirata szerint "retro balcsi", valamint "balatoni halsütödék kedvence" - a strandélmény tehát garantált.

A hekk mellé sültkrumpli / hasábburi / hb jár, a sajátmárkás Tuti Tipp kilója csak 250 forint volt az Auchanban ottjártunkkor (ennyiért egyébként normál, héjas krumplit sem kaptunk volna mindenhol, nemhogy hámozott, darabolt, fagyasztott terméket...). Nem sokkal drágább az Intersparban kínált Eco, kilónként 299,60-ért. A Tesco saját márkás mirelit krumplija  319 forintba került kilónként.

Ha pedig egy jó hideg sörrel szeretnénk leöblíteni a strandmenüt anélkül, hogy sokat fizetnénk érte, a 98 forintos Roger a legolcsóbb választás az Auchan kínálatából. A Tescóban ugyan 73 forintért is hirdette az árcímke a Schlossmühlét, azonban a polcokról már elfogyott a termék, így a versenyből kizártuk. Helyette Kanizsit vehettünk a britektől 109 forintért dobozonként. Az olcsó sör versenybe az Interspar nem igazán szállt be, ismeretlen söröket nem forgalmaztak, 179-ért kínálták a Kozelt, a Kőbányait és a Löwenbraut is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kaptak egy újabb tockost a bolti kasszák
Privátbankár.hu | 2024. november 17. 15:48
Van olyan ország Európában, nevezetesen Spanyolország, ahol a vásárlók jelentős része még mindig idegenkedik attól, hogy az önkiszolgáló pénztáraknál fizessen az áruházakban.
Vásárló Garantáltan ki fogja borítani a szülőket az egyik legnépszerűbb karácsonyi gyerekjáték
Buksza blog | 2024. november 17. 08:19
Próbára teszi a szülők türelmét, amikor gyermekük a karácsonyra kapott mentőautóval napokon át nínózik, ám az idei ünnepek alatt nem csupán hangot, hanem szagot is kibocsáthat a legnépszerűbb játék.
Vásárló Méregdrága termék diszkontból: megjött közel 2 millió forintos edénykészlet
Buksza blog | 2024. november 17. 08:12
Az amerikai Costco a tagsági díjas diszkontkereskedelem mintapéldánya, ám rendszeresen előáll luxustermékkel is. A vásárlók körében általában nagy tetszést aratnak méregdrága csecsebecséi.
Vásárló A “mentes” trend előretörése a szépségápolásban
Márkázott tartalom | 2024. november 15. 10:14
A különböző divathullámok nemcsak a ruhaiparban ütik fel a fejüket az egyes korszakokban, hanem a szépségápolásban is. Nincs ez másképp a jelenben sem, amikor is a “mentes” trenddel találkozunk úton-útfélen.
Vásárló A boltláncok hadat üzennek az éttermeknek
Buksza blog | 2024. november 11. 12:58
Az európai fogyasztók Magyarország éves GDP-jének négy és félszeresét költik élelmiszerekre és italokra. Ennek egy részét vagy vendéglőben fogyasztják, vagy áruházban veszik, és otthon felmelegítik.
Vásárló A Lidl összes boltja bezár december 24-én
Buksza blog | 2024. november 11. 12:36
December 23-án sokáig lesznek nyitva a Lidl-boltok, utána jön a háromnapos szünet. 
Vásárló Egy hét alatt kiürítették a boltokat, de a Lidl tartja magát
Buksza blog | 2024. november 11. 11:57
Romániában az Ukrajnából importált olcsó tojás okoz gondot a termelőknek, Szlovákiában pedig a madárinfluenza miatt keletkezett tojáshiány. Magyarország északi szomszédjánál rossz a helyzet.
Vásárló Bajban a színes palackok, hirtelen jött az 500 százalékos áremelkedés a szlovákoknál
Buksza blog | 2024. november 11. 10:32
A vásárlóknak elvileg mindegy, hogy az üdítő, amit az áruházakban megvesznek színes vagy fehér műanyagpalackban van-e, ám kiderült, hogy gyakorlatilag a színes palackos innivaló drágább.
Vásárló Valami nem stimmel a boltokban: itt az újabb élelmiszer-drágulás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. november 11. 05:42
Az általános infláció szeptemberben régen látott mélypontra esett, de az élelmiszerek továbbra is az átlag fölött drágulnak a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint is – a Privátbankár Árkosár felmérése pedig kifejezetten magas éves áremelkedést mutatott ki novemberben is. Van, ami már majdnem kétszer annyiba kerül, mint egy éve – megnéztük azt is, mennyiből lehet megúszni az idei libalakomát.
Vásárló Előzzük meg a penészedést az újonnan épített otthonokban!
Márkázott tartalom | 2024. november 10. 14:02
Nem csupán a régi házakban, hanem az újonnan épült otthonokban is sokak életét megkeseríti a penész, amely nemcsak esztétikai problémát jelent, hanem az egészségre is káros hatással van, pénzbe kerül a folyamatos eltávolítása, így minél előbb meg kell szabadulni tőle.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG