4p
Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter néhány hete mondta, hogy az ország foglalkoztatási gondjainak egy részére a járulékcsökkentés nyújthatna megoldást. Milyen alternatívái és hatásai lennének a béreket terhelő adók és járulékok csökkentésének? Az RSM Hungary ezeket vette sorra.

Jövedelemadó csökkentés vs. járulékcsökkentés

Az egykulcsos személyi jövedelemadó egyszerűsége miatt az adócsökkentés nemcsak a munka-, hanem olyan külön adózó jövedelmekhez is kapcsolódna, mint a kamat, az osztalék vagy éppen a tőzsdei jövedelmek - írja Hegedüs Sándor, az RSM Hungary adópartnere, aki a legfrissebb blogbejegyzésében a béreket terhelő adók és járulékok csökkentésének lehetséges alternatíváit és azok hatásait vette sorra.

Amennyiben ez valósulna meg, akkor a költségvetési bevételkiesésből felszabaduló összegek kevéssé koncentráltan jutnának el a munkáltatókhoz és munkavállalókhoz. Ugyanezt másik oldalról megközelítve, ugyanakkora forrásból kisebb mértékű adócsökkentést lehetne megvalósítani.

Ennek egy kicsit ellentmondva – de a családpolitika szempontjait beemelve – már nem kívánt célként jelentkezne, hogy növekedhetne azok száma, akik jövedelmi viszonyaik miatt – különösen az alacsonyabb jövedelmű három, vagy több gyermekesek – nem tudnák a kedvezmény teljes összegét kihasználni. Ez már korábban is problémát jelentett, ezért került bevezetésre a családi járulékkedvezmény rendszere, amellyel a Nemzetgazdasági Minisztérium által publikált adatok szerint 2014-ben mintegy 186 ezren éltek. Egy jelentős, hat százalékpontot elérő személyi jövedelemadó csökkentés ezt a számot várhatóan jelentősen megnövelné.

A járulék, illetve szociális hozzájárulási adó vonatkozásában is két irány lenne lehetséges. Vagy a bruttó jövedelmekből levonandó egyéni járulékok mértékét, vagy a bruttó jövedelemre rakodó szociális hozzájárulási adó mértékét lehetne csökkenteni.

A családi adóalap-kedvezményt igénybe nem vevők számára a 7 százalékpontos szociális hozzájárulási adó csökkentés 5,76 százalékkal növelhetné a nettó jövedelmet, amennyiben a munkáltatók az adócsökkentésből származó személyjellegű ráfordítás megtakarításukat teljesen a munkabérek emelésére fordítanák. Ez a feltételezés már önmagában is több kérdést felvet.

Lehet-e számítani arra, hogy a munkáltatók béremelésre fordítják a felszabaduló forrásaikat?

A jelenleg tapasztalható bérnyomás ezt kikényszerítheti, de vélhetően más mechanizmust fogunk tapasztalni a csak bejelentett jövedelemmel élő munkáltatók estében, mint a zsebbe fizetős, minimálbért, vagy csak részmunkaidőre bejelentő, de teljes 8 órában foglalkoztató vállalkozásoknál. Ez utóbbi körben jellemzően nettó jövedelemben alkusznak meg, így ott a bruttó bér kevésbé fog változni. Az intézkedés hatása kisebb lesz náluk, a versenyképességüket kevéssé fogja szolgálni a tisztán fizető vállalkozásokkal szemben.

Szintén kérdésként felvetődhet, hogy mi lesz azokkal az ágazatokkal, vagy speciális élethelyzetű munkavállalókkal, akik után a munkáltatójuk szociális hozzájárulási adókedvezményt tud igénybe venni. A létszámuk szintén az NGM által publikált adatok szerint idén már meghaladta a 900 ezret. Több tényező függvényében, eltérő mértékben részesülhetnek a munkáltatók ezekben a kedvezményekben, így sok esetben előfordulhat, hogy a foglalkoztatottak után csak minimális mértékben fognak tudni profitálni az adómérték csökkenéséből.

Amennyiben a jogalkotó úgy döntene, hogy a fentiek miatt inkább az egyéni járulékok csökkentése mellett teszi le a voksát, akkor a személyi jövedelemadó esetében már bemutatott gyermekek után járó adóalap kedvezmény felhasználhatóságának problémájába ütközhet - véli Hegedüs Sándor.

Mire lenne elég a járulékcsökkentés az európai bérversenyben?

A munkabérekre rakódó adó- és járulékterhek csökkentésének módozatait még hosszan lehetne elemezni, de annak szükségességét senki sem vonja kétségbe. Az OECD 2015. évi adóékre vonatkozó adatsora alapján látszik, hogy Magyarország a versenyképességét cseppet sem növelő „előkelő” negyedik helyen található a 49 százalékos értékével. A különbség szembeötlő, ha a környező országokkal hasonlítjuk össze.

Csehország, Szlovénia vagy Szlovákia esetében is több mint 6 százalékpontos a különbözet. Még nagyobb a különbség Lengyelországgal szemben – 14 százalékot meghaladó. A korábban kalkulált és még csak előrevetített 7 százalékpontos szociális hozzájárulási adó, illetve az idei, már megvalósult 1 százalékpontos személyi jövedelemadó csökkentés hatására a magyar adóék ugyan 45,3 százalékra csökkenne, de ez az OECD tagországok esetében még mindig „pontszerző” hatodik helyet jelentene, nem is beszélve arról, hogy a régióban, Ausztriát leszámítva, még mindig a legmagasabb értéket mutatná.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Példátlan adatot mondott az OECD
Privátbankár.hu | 2025. március 13. 09:17
A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) tagországaiban történelmi mélypontra, 4,8 százalékra csökkent a munkanélküliség januárban, miután az előző öt hónapban 4,9 százalékon stagnált.
Makro / Külgazdaság Irgalmatlan sallert kapott a magyar akkumulátorgyártás
Privátbankár.hu | 2025. március 13. 08:30
Januárban az ipar közel 4 százalékkal esett vissza. Az ágazatok többsége mínuszban zárta az év első hónapját. 
Makro / Külgazdaság A Putyin–Trump „álomcsapat” megbukhat a valóság tesztjén
Privátbankár.hu | 2025. március 13. 07:07
Oroszország és az Egyesült Államok képviselői a gazdasági együttműködés lehetőségéről is tárgyalnak, ami elvileg közös nyersanyag-kitermelési projektek indításához vezethet. Elvileg.
Makro / Külgazdaság Európa hátat fordítana az Egyesült Államoknak, háromszintes bástya épül
Privátbankár.hu | 2025. március 12. 15:02
A szakemberek és a politikusok is egyetértenek abban, hogy jelentősen mérsékelni kell az EU kiszolgáltatottságát az amerikai technológiai infrastruktúrának. Ez azonban nagyon drága mulatság.
Makro / Külgazdaság Senki sem énekelt ki Matolcsy Györgyék utolsó kórusából
Privátbankár.hu | 2025. március 12. 14:37
Az új jegybankelnök érkezése előtti utolsó kamatdöntő ülésen is teljes volt az egyetértés.
Makro / Külgazdaság Szinte ingyen adják már a benzint a kutakon
Privátbankár.hu | 2025. március 12. 09:55
Még mindig csökkennek a hazai üzemanyagárak.
Makro / Külgazdaság Megjelent a rendelet: a kisboltokra nem vonatkozik az árrésstop
Privátbankár.hu | 2025. március 12. 09:00
5 millió forintos bírságra számíthatnak a boltok, ha megszegik az árrésstopot.
Makro / Külgazdaság Éjszaka nyújtotta be a Fidesz-frakció az Alaptörvény 15. módosítását
Privátbankár.hu | 2025. március 12. 06:27
Az ember férfi vagy nő.
Makro / Külgazdaság Velős választ adtak Orbán Viktornak a kereskedők az árrésstop ügyében
Privátbankár.hu | 2025. március 11. 17:53
Orbán Viktor árrésstopot jelentett be 30 élelmiszerre, az OKSZ szerint ez csak bizonyos feltételekkel lehet hatásos.
Makro / Külgazdaság Itt van Nagy Márton beismerése az élelmiszerárakról
Privátbankár.hu | 2025. március 11. 16:17
Ha nem csökken az infláció, újabb lépések jöhetnek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG