6p

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Azért találták ki a felügyeleti struktúrát, hogy a piac szabályozott, ellenőrzött keretek között tudjon működni, ne egymás bizalmatlan méregetésével, a versenytárs kizárásával foglalkozzon a pénzügyi piac. Ha viszont a felügyelet nem tudja ellátni a feladatát, az jogalkotói felelősség - ezért kell az államnak is részt vállalni például a Quaestor kártalanításból.

A Magyar Nemzeti Bank álláspontja szerint a Quaestor kötvényeseit is a Befektetővédelmi Alapnak (Beva) kell kártalanítania - derült ki a napokban. Mindez annak fényében tűnik furcsának, hogy a vállalati kötvényekre elvben nem terjedt ki a Beva védelme, ráadásul - miként azt korábbi cikkünkben jeleztük - júliustól az uniós irányelv átvétele okán a banki kötvények is kikerülnek a társszervezet, az Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) által védett körből.

Bárki lehet tisztességtelen - a többiek fizetik a cechet?

Tovább tetézi a furcsaságokat, hogy immár egyértelmű, hogy nem piaci ügyetlenség, elhárítható, vagy elháríthatatlan külső hatás miatt fellépő fizetésképtelenségről van szó az adott esetben, hanem tudatos bűncselekményről, amelynek semmi köze nincs a többi piaci szereplőhöz.
Miután az OBA és a Beva a piaci szereplők befizetéseiből fizet, a mostani döntés azt sugallja, hogy bárki lehet tisztességtelen a pénzügyi területen, a többi tisztességes intézmény majd kifizeti a cechet. Igenám, de ezen intézmények jogosan vethetik fel: mi közöm nekem ahhoz, hogy egy másik intézmény tisztességtelenül járt el a piacon? Ennek kivizsgálására, felderítésére, sőt megelőzésére ott van a pénzügyi felügyelet, a Magyar Nemzeti Bank, amelynek feladatának ellátását a piaci szereplők a felügyeleti díj befizetése révén teszik lehetővé. A felügyelet jogkörét és lehetőségeit pedig a kormány, az Országgyűlés, tehát az állam szabályozza, így tehát, ha a felügyelet nem tudja hatékonyan ellátni feladatát, nem jeleskedik a megelőzésben, akkor annak felelősségét az intézményen túl a mindenkori döntéshozóknak, vagyis az államnak is vállalniuk kell.
Intő jel: a MÁV ÁBE csődjénél új intézményt találtak ki a felelősség elfedésére
Félreértés ne essék: itt és most nem a Magyar Nemzeti Bankról és az új átalakult felügyeletről beszélünk pusztán: sokan emlékeznek még arra, hogy a MÁV Általános Biztosító Egyesületnél szintén btk-s esetek, sikkasztás folyt nagyban, s amire a felügyelet erre felfigyelt, szintén több tízmilliárd forintos volt a hiány. A problémát az jelentette, hogy az akkor hatályos jogszabályok értelmében a biztosító egyesületek tagjai maguk alkottak kockázat- és felelősség-közösséget, azaz elvben nekik kellett volna helyt állniuk a vezetők sikkasztása (és rossz üzletpolitikája) miatt külső partnerek által fennálló követelésekért. A helyzet egyértelmű volt, ám a több tízezer egyesületi tag (akik a legolcsóbb díj miatt választották persze az egyesületet) anyagi egzisztenciája kérdőjeleződött volna meg, ezért a jogalkotó új megoldást keresett. Adta volna magát az a megoldás, hogy elismerve a jogalkotói felelősséget, az állam magára vállalja a károkat, ám ezt arra hivatkozva, hogy az adófizetők nem fizethetnek egy magántársaság bűneiért, nem tették. (Azt az apró tényt persze ehhez is figyelmen kívül kellett hagyni, hogy a biztosítók emellett adók és járulékok, valamint egyéb jogcímeken szép pénzt fizettek az államkasszába, azért, hogy az államigazgatás működjön.) Ehelyett döntés született arról, hogy az üzletágban érintett biztosítók hozzák létre saját kártalanítási alapjukat, a KalAP-ot, amelynek első kifizetése épp a MÁV ÁBE károk rendezése lett. (Akkoriban fel sem tűnt a visszamenőleges törvénykezés.) Ezzel épp azt a kört büntették, akik egyébként a sajt eszközeikkel folyamatosan jelezték, hogy a MÁV ÁBE díjképzése már közép távon sem fenntartható, s akik egyébként komoly bevételtől estek el a gátlástalan, kalandor, stb. versenytárs okán, amelynek működését a fizetésképtelenség beálltáig -  kisebb problémákat leszámítva - rendben találta a felügyelet.
Brókercég és brókercég - micsoda különbség
A mostani történet kapcsán - és mondjuk a korábbi takarékszövetkezeti csődök nyomán - még egy dologról szólnunk kell. Volt már brókerbotrányunk, ahol igen komoly ügyfélpénz égett benn - mégsem kellett a Beva forrásait felhasználni. Mert az ügyben érintett K&H Equitas anyacége, a K&H Bank és annak tulajdonosa, a belga KBC előtt egy pillanatig sem volt kérdés, hogy neki kell helyt állnia csaló brókerének káraiért. (Az megint más lapra tartozik, hogy a cég késhegyig menő vitát folytatott Kulcsár Attila egynémely ügyfelével, tekintve, hogy fennállt a gyanú, hogy nem csak áldozatai, hanem haszonélvezői is voltak a csalásnak.) Azt, hogy brókercsőd és brókercsőd, hitelintézeti csőd és hitelintézeti csőd miért térhet el ennyire, talán nem kell magyaráznunk.
Miért nem kaphatnak a piaci szereplők "fogakat"?
Eltúlzott kérdésként merül fel: ha a piaci intézmények azok, akik így vagy úgy, de a végén felelnek a vetélytársak csalásaiért, akkor miért van szükség a felügyelet piacellenőrző munkájára, mire a felügyeleti díj? Miért nem kapnak maguk a piaci szereplők "fogakat" és vizslatják egymás üzletpolitikáját? A kérdésekben ott a válasz: épp azért, mert feljelentős világban eképpen az erősebb még könnyebben tudna érvényesülni, ráadásul a bizalmatlanság lehetetlenné tenné a normális piaci működést. Épp az ilyen működés fenntarthatatlansága miatt találták fel a (piac)felügyeleti rendszert, ám azzal, hogy az intézményrendszer befizetéseivel működteti a felügyeleti rendszert joggal kér garanciákat arra, hogy baj esetén nem hullik rá vissza a nem kellően hatékony ellenőrzési munka minden sara.
A bizalom visszaállításáért kell a piac áldozatvállalása
Félreértés ne essék: a piaci szereplőknek is részt kell vállalniuk a kártalanításból, ha másért nem azért, hogy anyagi befizetéseikkel, illetve a kártalanításhoz való saját forrásokból történő hozzájárulással (ami lehet OBA, Beva, vagy KalAp fizetés) jelezzék, hogy érdekük az ügyfelek bizalmának visszaszerzése, hiszen ők a jövőben is ezen a piacon akarnak dolgozni. Ehhez pedig megfelelő reputáció és bennük bízó ügyfél kell. De senki nem gondolhatja komolyan, hogy kizárólag azok fizessék meg a csalók által okozott kárt, akiktől egyébiránt ezek a csalók ügyfeleket, forrásokat és profitot vettek el! (Azt már csak halkan teszem hozzá, hogy az így elvont pénzek a versenytárs ügyfeleinek is fájnak majd, hiszen a többletköltséget fizetni kényszerülő cégek megszorításokra kényszerülnek, amely az ügyfélkiszolgálás színvonalában okozhatnak érezhető - forintosítható - gyengülést.)
Nem akarok tippeket adni, de ezen az alapon a becsődölt építőipari cégek tartozásait is ki lehetne fizettetni a piac többi, még talpon lévő vállalatával...
A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Nagy Márton döntött egy kulcspozícióról
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 11:01
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter az Államadósság Kezelő Központ alapítói joggyakorlójaként 2025 februárjától Hoffmann Mihályt nevezi ki a társaság vezetői feladatainak ellátására.
Pénzügyi szektor Mi lehet az inflációkövető állampapírok alternatívája?
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 08:25
Átrendeződés várható a magyar befektetési piacon.
Pénzügyi szektor Minden magyar büszke lehet a forintra, nem szégyen kikapni az erősebbtől
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 07:24
Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggel az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Pénzügyi szektor Vérengzés jön a bankszektorban – 200 ezer munkahely szűnhet meg nyomtalanul
Privátbankár.hu | 2025. január 9. 10:28
A mesterséges intelligencia terjedése komoly hatásokat hoz magával.
Pénzügyi szektor Az MNB odasózott az OTP-nek és az MBH-nak
Privátbankár.hu | 2025. január 7. 10:56
Az MNB összesen több mint 43 millió forint bírságot szabott ki az MBH Bankra és az OTP Bankra, mivel azok nem teljesítették maradéktalanul a felügyelet korábbi határozataiban előírt kötelezéseket a pénzmosás- és terrorizmusfinanszírozás-megelőzés terén feltárt hiányosságok orvoslására. Az OTP Bank egyebek közt nem megfelelően végezte el az előírt visszamenőleges szűréseket, az MBH Bank belső szabályzatai pedig továbbra is hiányosak.
Pénzügyi szektor Már folyósította is az első munkáshitelt egy hazai bank
Privátbankár.hu | 2025. január 3. 16:31
Az év első munkanapján több tucatnyian tájékozódtak és adták be igényüket a munkáshitelre az OTP Bank fiókjaiban. A hitelintézet az első hitelbírálatokat lefolytatta, és már folyósította is az első támogatott konstrukciót.
Pénzügyi szektor Lengyelországban gyorsuló idei inflációval számolnak
Privátbankár.hu | 2025. január 2. 14:48
A lengyel jegybank elemzők körében végzett legfrissebb felmérése szerint idén gyorsul a fogyasztói áremelkedés tavalyhoz képest, majd jövőre visszalassul a 2024. évi szintre.
Pénzügyi szektor Sok volt a hiba – lecsapott és büntetett az MNB
Privátbankár.hu | 2024. december 31. 10:22
Az MNB csoportszintű átfogó vizsgálata nyomán összesen 63 millió forint bírságot szabott ki a MagNet Bankra és a MagNet Faktorra.
Pénzügyi szektor Ismeretlenek megint alaposan megfinanszírozták az Orbán-kormányt
Privátbankár.hu | 2024. december 30. 12:25
Hozamemelkedés mellett értékesített 3 hónapos diszkont kincstárjegyet hétfői aukcióján az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK).
Pénzügyi szektor Brutális hiteleket vettek fel a magyarok idén, itt vannak a számok
Privátbankár.hu | 2024. december 26. 08:57
Milyen vége lesz ennek?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG