6p
Az autónk egyéb alkatrészei jellemzően egyértelműen jelzik, ha valami nem stimmel: zörög, reped, villog. Ha azonban már látható jelei vannak a kerekeken a kopásnak, akkor talán a gumisig sem érdemes elgurulni vele. Az sem mindegy ráadásul, hogy milyen időben milyen gumit használunk. Összeszedtünk hét tippet, amivel biztosíthatjuk, hogy a téli zimankóban is biztonságosan autózhatunk.

Ha kigyullad az olajszintet jelző lámpa, ha indításkor fura hangja van a motornak, vagy ha nem ég a helyzetjelző, akkor egyértelmű, hogy szervizbe, szerelőhöz kell vinnünk a szeretett négykerekűnk. De mi a helyzet a gumikkal? Bár a télnek – remélhetőleg – lassan vége szakad, az utolsó nagy hidegben-havazásban még mindenképp szükségünk van biztonságos téli gumikra. Indulás előtt tehát érdemes gyorsan számba venni néhány apróságot, hogy meggyőződjünk a gumik állapotáról, és igény szerint útba ejtsünk egy kerékcserét. A Hankook Tire szakértői szerint az alábbi hét dolgot kell ellenőrizni, mielőtt útra kelünk, tudta meg a Privátbankár.hu:

1. Légnyomás

Talán az egyik legfontosabb, ugyanis ha a keréknyomás nem jó, akkor az egész autó működése módosul: rosszabb a tapadás, csökken a teljesítmény, a kanyarstabilitás romlásáról nem is beszélve. Az új járművekbe ma már kötelező keréknyomás-szenzort építeni, amikor pedig mi állítjuk be, úgy mindenképp a járműgyártó által megadott légnyomást vegyük alapul! A nyomást mindig az abroncsok hideg állapotában állítsuk be, kalibrált mérőórával és legalább 2-3 hetente ellenőrizzük. Filléres, de fontos apróság még a szelepsapka, ami védi a szeleptűt a szennyeződéstől, és megakadályozza a nem kívánt légvesztést.

2. A mintázati csatornák mélysége

Különösen téli, csúszós felületeken fontos, hogy a gumiabroncsok kopását időben észleljük. Ezt bármelyik gumis ellenőrizheti nekünk egy profilmélység mérővel, de akár mi magunk is ellenőrizhetjük a gumiabroncs csatornáiban található kopásjelzők segítségével. Az optimális biztonság és teljesítmény elérése érdekében a nyári gumiabroncsokat akkor javasolt cserélni, ha a futófelületi mintamélység 2-3 mm mélység alá kopik. Ugyanis az aquaplanning (vízen felúszás) veszélye az abroncs kopásával folyamatosan növekszik.

A törvényben meghatározott minimális profilmélység 1,6 mm. Téli abroncsok esetén javasolt a minimum 4 mm profilmélység, mivel a lamellák megfelelő működése így biztosított. Ennek ellenőrzését a gyártók a téli abroncsoknál külön kopásjelzőkkel segítik.

A kerék az kerék – mi a különbség?Általában elmondható, hogy amint a hőmérséklet tartósan 7 Celsius-fok fölé emelkedik, úgy ideje lecserélni a téli kerekeket nyárira. Ahogy arról már korábban is írtunk, a két keréktípus bordázata és anyagösszetétele is különbözik, amik máshogy reagálnak a melegre. A magas hőmérséklet extrém módon roncsolja a téli gumi lágyabb anyagát, emiatt a fékút akár 15 százalékkal is növekedhet.

Ráadásul igazából nem is spórolunk rajta, mivel a nem megfelelő időjárásban használt gumik gyorsabban kopnak, így nem ússzuk meg a kerékcserét, és a fogyasztás is 10-15 százalékkal nő, ha nem a jó gumiszettet használjuk, mondta el Mikolai Béla, az Apollo Vredestein Kft. szakértője a Privátbankár.hu-nak. Így bár „keréknek kerék”, attól még nem mindegy, hogy milyen évszakban mi van az autónkon.

3. Egyenletesen kopik az abroncs?

Ha már ellenőriztük a gumikat, hasonlítsuk össze az egyes abroncsok kopását. Nem kell milliméterre egyeznie, de ha valamelyik abroncs érzékelhetően elhasználtabb, vagy féloldalas kopást mutat, mindenképp ellenőriztessük szakemberrel a futómű beállításokat. Az egyenletes elhasználódás érdekében javasolt még az abroncsok forgatása is, amit a járműgyártók általában 7-10.000 kilométerenként javasolnak. A jármű használati útmutatójában ellenőrizhetjük a gyártó javaslatát.

4. Keresd: vannak látható elváltozások az abroncson?

Amennyiben a futófelületen vagy az oldalfalon sérülést, repedést, vágást, dudort, vagy egyéb elváltozást találunk, mindenképp javasolt szakembert megkérdezni. A sérülések ugyanis elérhetik a karkaszt (az abroncs vázát), ami a szerkezetbe jutó víz okozta korrózió miatt életveszélyessé is válhat. Amennyiben látható elváltozás van bármelyik abroncson, azonnal keressünk fel egy gumiszervizt!

A te életed is veszélyben van, ha ilyen van a kocsidban. >>>

5. Fontos: kiegyensúlyozottság

Új abroncsok felszerelésénél természetes, de szezonális átszerelésnél is mindenképp javasolt az abroncsok centrírozása. Ez megszünteti a kerékpánt-gumiabroncs egység kiegyensúlyozatlanságát, így biztosítja a sima futást. Érdemes vezetés közben is figyelni a jelekre: a szokatlan vibrálást, rázkódást például okozhatják a kiegyensúlyozatlan abroncsok is, ami miatt ismét érdemes útba ejteni a szervizt.

6. Ahol a kor nem csak egy szám

A gumiabroncsok lassan ugyan, de öregszenek. Természetesen a megfelelő tárolás mellett az új abroncs több év után is megőrzi az eredeti tulajdonságait. Ugyanakkor két évszámot mindenképp érdemes megjegyezni: új abroncs esetén 6 évnél öregebb abroncsot már ne szereltessünk fel. Ha viszont a használatban lévő abroncsok elérik a gyártástól számított 10 éves kort, szintén vegyünk tőlük érzékeny búcsút. Az abroncs gyártási idejét a DOT szám utolsó négy számjegye jelöli. Pl: 0817 = 2017 nyolcadik hetében készült.

7. Alacsony gördülési ellenállásúak az abroncsok?

Egy jól beállított, jó minőségű, rendszeresen karbantartott abroncsgarnitúra meghálálja a törődést - hosszú élettartammal, és biztonságos autózással. Ami pedig még a pénztárcánkat is kíméli - az üzemanyag-takarékos (alacsony gördülési ellenállású) abroncsokkal az autó fogyasztását is csökkenthetjük.

Tényleg most rohanjunk téli gumit venni? Elszállnak az árak?

Tavaly nyáron volt érdemes rohanni megvenni a téli gumit, a következő (mostani) szezonra ugyanis 17-20 százalékkal emelkednek majd az árak, mert az alapanyagok nagyon megdrágultak - legalábbis ezt mondta olvasónknak a gumiszervíz jólértesült alkalmazottja épp akkor, amikor a szezon elején a nyári gumikat szerelte fel olvasónk autójára. Vajon egy ügyes kereskedői trükkről van szó a beragadt előző évi készlet kiszórására, vagy tényleg az az autós a legfineszesebb, aki akkor vásárol téli gumit, amikor a többiek nem? A Privátbankár.hu cikkéért kattints ide! >>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Hogyan rögzíts stabilan korlátot egyenetlen felületekre?
Márkázott tartalom | 2025. április 17. 11:38
Képzeld el, hogy végre eljött az idő, amikor a terasz vagy a lépcsőház korlátja a helyére kerülhetne, de ahogy elkezdődne a munka, kiderül: a betonfelület messze nem olyan egyenes, mint ahogy azt a tervezőasztalon elképzelted. Ismerős helyzet? Sokaknak igen. Egyenetlen aljzatokkal dolgozni nem csupán bosszantó, hanem technikai kihívás is. Ilyenkor jönnek képbe a különféle konzolmegoldások, amelyekkel még a legmakacsabb betonhibákat is ellensúlyozni lehet.
Vásárló Munkavédelem, digitalizáció: ezekre biztos költ az ipar
Márkázott tartalom | 2025. április 15. 17:27
Az ipari vállalatok 2025-ben még jóval tudatosabban költenek, mint akár néhány évvel ezelőtt. A klasszikus gépbeszerzéseken túl egyre nagyobb figyelmet fordítanak az energiahatékonyságra, a munkavédelemre, a digitális átállásra és természetesen az emberi erőforrások fejlesztésére is. A cél már nem a túlélés, hanem a hosszú távú versenyképesség biztosítása.
Vásárló Nem csupán a magyarokat hagyta faképnél a zsugorodó áruházlánc
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 10:07
Nemcsak Magyarországnak fordított hátat a Cora áruházlánc, amelynek hipermarketjei itt az Auchan kezébe kerültek. A vállalat tovább zsugorodik, mert már a nyugat-európai piac is kifog rajta.
Vásárló Trump rácsapott a konyhaasztalra is
Buksza blog | 2025. április 15. 07:54
Jó példája a juharszirup annak, milyen mélyen összefonódott az elmúlt évtizedekben az Egyesült Államok és Kanada gazdasága. Hiába termelik amerikaiak a szirupot, ha kanadai eszközöket használnak hozzá.
Vásárló Egyre súlyosabb a helyzet, már keresik az utódot a csokipiacon
Buksza blog | 2025. április 13. 16:59
Egyre valószínűbb, hogy a hagyományos csokoládé luxuscikké válik, miután egyik fő alapanyaga, a kakaó ritkaság lesz. Az élelmiszer-fejlesztők keresik, mivel lehetne pótolni a kakaót.
Vásárló „Egy euróval sem adunk többet a kormánynak” – kellemetlen meglepetés érheti a Szlovákiában vásárló magyarokat
Buksza blog | 2025. április 13. 12:15
Az új tranzakciós adó bevezetése miatt előfordulhat, hogy a Szlovákiába látogató magyaroktól is készpénzt kérnek olyan vásárlásoknál, amelyeket korábban bankkártyával fizettek ki.
Vásárló Stresszkezelés természetesen – a siker titka
Márkázott tartalom | 2025. április 11. 10:57
A pénzügyi döntések meghozatala során az egyensúly és a tudatosság kulcsfontosságú. Feszült, stresszes állapotban gyakran hajlamosak vagyunk a menekülési utakra, a rövid távú előnyökre koncentrálni, és közben a hosszú távú célokat, előnyöket szem elől tévesztjük.
Vásárló Az árrésstopról is beszélt a magyar Spar
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 14:41
A jelenlegi piaci környezet egy akadálypálya a kiskereskedelmi láncoknak. Ezen próbál lavírozni a Spar. Most kiderült, mennyire sikerült. 
Vásárló Mire számíthatunk 2025-ben a betonozás áraival kapcsolatban?
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 09:40
Az építkezéseknél és a lakásfelújítások során sokszor találkozunk azzal a kihívással, hogy pontosan kalkulálni kell a betonozás költségeit. Hiszen ezek az alapmunkálatok nélkülözhetetlenek, gyakran a projektek kiindulópontját jelentik, és minden további munkálatra hatással lehet a minőségük.
Vásárló A jövő autómosása – víz nélkül
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 08:53
El tudod képzelni, hogy autód ragyogó tiszta legyen anélkül, hogy közben egy csepp vizet is elhasználnál? Sokak számára ez a gondolat új és talán hihetetlen is, hiszen a hagyományos autómosási szokásokkal nőttünk fel. Az autómosók többnyire bőséges vízfelhasználással dolgoznak, hiszen azt gondoljuk, minél több víz és tisztítószer kerül a kocsira, annál tisztább lesz az. De mi van, ha van erre egy alternatíva?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG