1p
14 órakor sajtótájékoztató lesz Brüsszelben, ahol kiderül, felállhatunk-e a szégyenpadról. 9 éve ragadtunk bent a deficiteljárásban, ahonnan a bevételnövelésre épülő unortodoxia most mégis kiránthat minket. A magyar gazdaságpolitika az elmúlt egy évben mindent egy lapra tett fel - ma kiderül, sikerült-e elérni a hőn áhított célt.
Jose Manuel Barroso és Orbán Viktor
egy korábbi EU-csúcson

Egy éve javasolta a Bizottság, hogy függessze fel a pénzügyminiszterek tanácsa (Ecofin) a kohéziós források befagyasztásáról szóló határozatának végrehajtását Magyarországgal szemben - a testület ugyanis erről már döntött korábban, az EU történetében soha ki nem szabott súlyos büntetés 2013 januárjától lépett volna életbe. A hatalmas presztízsveszteség mellett akkori árfolyamon számolva közel 150 milliárd forintnyi uniós pénzt buktunk volna, nem kell hangsúlyozni, hogy amikor a beruházási ráta olyan alacsony, hogy az amortizációt sem fedezi, mekkora érvágás lett volna ez a magyar gazdaságnak.

Mindent egy lapra

Egy éve az unortodox gazdaságpolitika jól láthatóan az EDP-ből való kikerülést tűzte zászlajára, szinte mindent, így a gazdasági növekedést is beáldozott ezért. Orbán Viktor tulajdonképpen tavaly november óta beszél arról, hogy idén kikerülhetünk az eljárás alól, decemberben Brüsszelben is hangot adott e reményeinek. A reményeknél azonban jóval többről van szó, tavaly októberben Matolcsy György a Bizottság előrejelzése után két kiigazítócsomagot is összeállított, a főleg bevételnövelő intézkedéseket tartalmazó pakk annyira "jól" sikerült, hogy nemhogy 3, de mindjárt 2 százalék alá vittük a deficitet tavaly. Ez részben annak is köszönhető, hogy a brüsszeli prognózisok hatására a kormány túladóztatta a gazdaságot. A hiány annak ellenére lett ilyen jó, hogy a gazdaság a tavalyi évben (és főleg az utolsó  negyedévben) minden kormányzati előrejelzést alulmúlt. Ehhez az agrárium szörnyű rossz teljesítménye mellett az is kellett, hogy a folyamatos kiigazítások miatt az amúgy is eladósodott háztartások és cégek nem pörgették fel a belső fogyasztást.

Sokáig fennálló rekord lehet, amit Magyarország eddig fel tud mutatni a hiányeljárásban, az egyetlen tagállam vagyunk, akik ellen 9 éve folyik az eljárás. Mindez jól mutatja az EDP "fegyelmező erejét", öt egymást követő Ecofin-jelentés sem tudta rávenni az éppen hatalmon lévő kormányokat, hogy érdemi lépéseket tegyenek a hiány tartós lefaragására, 2011-ig még a bűvös 3 százalékos szint alá sem tudtuk vinni a deficitet.



És az államadóssággal mi van?

A növekedési és stabilitási paktum 1997-es elfogadása után két évvel lépett hatályba a túlzottdeficit-eljárásról szóló szabályozás. Az Európai Bizottság ezek alapján prognózisokat készít, és kezdeményezheti az Ecofin-nál a tagállamok eljárás alá vonását, vagy annak fenntartását - és természetesen az EDP beszüntetését is. Az eljárást amúgy épp a magyar EU-elnökség alatt elfogadott ún. hatos csomaggal erősítették meg (az eurózónatagok például büntetést kaphatnak, a tagállamok ráadásul nem tudják "megvédeni egymást" úgy, mint korábban).

Két kritériumnak kell megfelelnie a tagállamoknak, a deficitet a GDP 3 százaléka alatt kell tartani, az államadósság szintjét pedig annak 60 százaléka alatt. Az eljárás kritikusai éppen ez utóbbi miatt mondják, hogy a Bizottság nem következetes, mert bár az EU 27-ek adósságának átlaga is bőven e szint felett van (80 százalék körül), Brüsszel a magas eladósodottsági ráta miatt még soha nem indított eljárást.
Így is, amikor tavaly ilyenkor nagyon közel kerültünk ahhoz, hogy a kohéziós források egyharmadát elbukjuk, 23 tagállam ellen folyt ilyen eljárás, ebből 18-at még a válság előtt indított meg az Ecofin. Tavaly nyáron a Bizottság csupán két tagállam kapcsán indítványozta az EDP megszüntetését: Németország és Bulgária voltak az "éltanulók". Jelenleg a 27 tagállamból 20 ellen folyik eljárás a túlzott hiány miatt.

Kapóra jött a renitens Magyarország

Azt tudni kell, hogy a Bizottság elemzőgárdája a tagállami jegybankok stábjához hasonló mély és részletes elemzéseket készít, ezek alapján teszi meg ajánlásait Brüsszel az Ecofin-nak. A Bizottság mindig az adott előrejelzési horizonton vizsgálja, hogy egy tagállam képes-e a hiány elfogadható mértékű szintjének fenntartására, vagyis itt elvileg nem játszik szerepet az, hogy ki és milyen régen ragadt bent a deficiteljárásban. Az viszont egyértelmű, hogy a "renitens" Magyarország nehezen tudta magát megvédeni a brüsszeli szigor ellen, amikor a 9. egymást követő esztendőben is még a szégyenpadon ücsörgött. A tagállami költségvetéseket gatyába rázni igyekvő francia-német tandemnek pedig éppen kapóra jött az unortodoxiával a figyelmet amúgy is magára irányító Magyarország, mely csak az utóbbi két évben tudta teljesíteni a referenciaszintet és akkor sem az Ecofin ajánlásainak megfelelő módon.

Az eljárás lényege nem az, hogy egy-két évben a deficit 3 százaléka alatt legyen, hanem az, hogy tartósan alacsony szinten is maradjon. Vagyis hiába operál egy-egy tagország azzal, hogy egyszeri tételekkel lefaragja a deficitet, ha várhatóan az adósság később újratermelődik. Ezért az Ecofin konkrét intézkedéseket nem javasolva általában olyan ajánlásokat tesz közzé, melyek a kiadások lefaragására és a strukturális folyamatokat reformjára vonatkoznak. Éppen ez volt a legnagyobb gond Magyarországgal, bár 2011-től sikerült elérni a referenciaszintet, ez valójában egyszeri tételek nélkül nem ment volna, mint arra korábban rávilágítottunk, a strukturális egyenleg nemhogy javult volna, de tovább romlott az elmúlt években. A különadók és a nyugdíjpénztári szektor államosításából befolyó 3000 milliár forinttal azonban el tudtuk fedni a háttrében zajló kedvezőtlen folyamatokat (a fenti, deficitpályát mutató grafikonunkon ezért látható 2011-nél kiugrás, az egyedi tételekkel azt az évet sikerült szufficittel zárnunk).

Poltikai döntés?

Az EDP kritikusai nemcsak azt hozzák fel, hogy az államadósságot a Bizottság mintha nem nagyon firtatná (egyik tagállam esetében sem), hanem azt is, hogy az eljárás megszüntetéséről szóló döntéseknél kizárólag azt veszi alapul, hogy prognózisai szerint rövid távon hogyan alakul a hiánypálya. És itt már helyet kap a politika is esetenként. Mint korábban a Privátbankár egy elemzésében rámutatott, a Bizottság által a 2014-es magyar hiányra adott prognózis a hibahatáron belüli eltérést mutatott a referenciaszinthez képest. Vagyis bőven lehet, hogy Brüsszel fölélövi a hiányt, erre alapozva mégis benntarthatja és újabb szankciókkal fenyegetheti Magyarországot.



Butaság lenne ugyanakkor azt mondani, hogy hazánk egyértelműen politikai döntés miatt ragadt az eljárásban. Kétségtelen, hogy Brüsszel részéről nagy volt a nyomás, nem véletlenül hangoztatta Varga Mihály többször, hogy idén nem választási költségvetés készül. Ha ki is kerülünk az EDP-ből, Brüsszel, látva az államháztartási szigor lazulását, vissza is rakhat minket a szégyenpadra. Az is igaz, hogy kedvező döntés esetén Magyarország biztosan kikerül a brüsszeli nyomás alól, legalább a következő évi választásokig. Ha esetleg az EDP-t a következő felülvizsgálat után újra megindítják Magyarország ellen, akkor is nagyon messze leszünk attól, hogy a tavalyihoz hasonló módon szankciót kaphassunk.

Nem Brüsszel miatt lenne fontos nekünk az EDP

Az EDP-t azonban nem Brüsszel szigora miatt kellene elkerülnünk. Az Ecofin ajánlásokban szereplő strukturális átalakításokkal fenntarthatóbbá válna a deficit alacsony szinten tartása és ezzel együtt az államadósság csökkentése. Ráadásul úgy, hogy nem kellene évről évre több százmilliárdos kiigazításokat végrehajtanunk, ami a gazdaság bővülésére is jótékony hatással lenne. Kétségtelen, hogy a pénzügyminiszterek által javasolt kiadáscsökkentések fájdalmas lépések lennének, de csak egyszer kellene ezeket megtennünk és nem kényszerülnénk folyamatos megszorításokra. Magyarország nagy erőfeszítéseket tett ugyan a deficit lefaragására, de a strukrurális hiányon van még mit javítani, az általunk bevezetett intézkedések nagy része ugyanis inkább a bevételi oldalt érintette eddig.

Kiszivárgott hírek szerint, a holnap 14 órakor kezdődő sajtótájékoztatóján Jose Manuel Barroso és Olli Rehn pénzügyi biztos bejelenti, hogy Magyarország kikerül az eljárás alól. Ebben nagy szerepe lehet annak, hogy a Varga-csomag első, életbe léptetett fejezete a kiadási oldalt érinti, másrészről pedig annak, hogy a Bizottság sem szeretné, ha hitelessége meginogna az európai választópolgárok előtt. Idén lesz a harmadik egymást követő év, hogy a hiányt tartani tudjuk, ez pedig olyan bravúr, amire jelenleg kevés uniós ország képes. Ahhoz viszont, hogy a szégyenpadot jó messzire elkerüljük, még nem tettünk meg mindent, vagyis ha ezt a három betüt - EDP - nem akarjuk még egy ideig hallani, biztos, hogy további lépésekre lesz szükség. A Bizottság ugyanis ezután már nemcsak a rövid távú - 2 éves - előrejelzése alapján fog dönteni arról, hogy "kint is maradhatunk", hanem a közép- és hosszútávú folyamatokat vizsgálva.

Matolcsy György hagyatéka

Varga Mihály és Orbán Viktor



Brüsszelnek most éppen Málta jöhet kapóra, a szigetország rövid szabadság után kerülhet vissza a szégyenpadra, mert hamar elengedte az év elején még feszesre szabott költségvetését.

A Matolcsy György nevével fémjelzett unortodox gazdaságpolitika legnagyobb eredménye lehet a hiányeljárás felfüggesztése. A gazdasági növekedés a várt alatt maradt tavaly, az idei első negyedév váratlanul jól sikerült, de egyelőre kérdéses, hogy megmarad-e a kedvező tendencia (a recessziót a jegybanki programmal együtt talán sikerül elkerülni), a foglalkoztatottságot leginkábbb a közmunkaprogramok tartották szinten, a munkanélküliség valószínűleg jó ideig 10% felett lesz, miközben az országba áramló működőtőkének csak a kisebbik része csapódott le valódi, munkahelyteremtő beruházásokban. A hiányeljárástól viszont elköszönhetünk, ez Matolcsy György hagyatéka - melyet egy választási költségvetéssel könnyen veszélybe sodorhat utóda.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Benzinár: ijesztően közömbösek az autósok
Buksza blog | 2024. május 16. 18:53
Hiába érzik az emberek egyre jobban a klímaváltozás hatásait és hiába próbálja az OPEC+ olajkartell minél magasabban tartani a fekete arany árát, az emberek tovább növelik az üzemanyag-fogyasztásukat.
Makro / Külgazdaság Mit szól majd Orbán Viktor, ha meglátja ezt?
Csabai Károly | 2024. május 16. 05:53
Átmenetinek bizonyult az Európai Unióban viszonylag hosszabb időn át sereghajtó hazai infláció nemzetközi összevetésben való előrelépése. Míg márciusban még tizenöt európai országban volt magasabb az éves fogyasztóiár-index, mint nálunk, addig áprilisban már csak nyolcban az adataikat cikkünk megjelenéséig közzétett 38 állam közül – derül ki a legfrissebb Privátbankár Európai Inflációs Körképből.
Makro / Külgazdaság Ez nem „bezzegrománia”
Privátbankár.hu | 2024. május 15. 14:43
Az ikerdeficit okozza a legnagyobb fejfájást keleti szomszédunkban.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton lefordulna a székről: ahol örülnek a 289 százalékos inflációnak
Privátbankár.hu | 2024. május 15. 10:53
A jegybanki alapkamatot 40 százalékra lehetett így visszavágni, az IMF is dicsér, hitelt is ad, miközben a kiskereskedelmi forgalom 20 százalékkal zuhant.
Makro / Külgazdaság Lélektani határ felé közelednek a benzinárak - ne tankoljon péntekig, akinek kedves a pénztárcája
Privátbankár.hu | 2024. május 15. 09:59
Mutatjuk, mennyivel lesznek olcsóbbak az üzemanyagok.
Makro / Külgazdaság Már megint irigykedni kell Romániára?
Privátbankár.hu | 2024. május 15. 09:48
Itt vannak az első negyedéves adatok a szomszédból.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor barátai is egyre szorosabb orosz és kínai fogásban
Privátbankár.hu | 2024. május 15. 09:34
Az új szerb kormány május 2-án tette le az esküt. Összetétele azt mutatja, hogy Belgrád még inkább elkötelezte magát a Moszkvával és Pekinggel való szorosabb kapcsolat mellett. Káncz Csaba jegyzete.
Makro / Külgazdaság Javítgatja a KSH az ipari termelés adatait, de az összkép ugyanolyan sötét
Privátbankár.hu | 2024. május 15. 08:51
Tovább finomítottak a márciusi számokon, a lényeg azonban nem igazán változott.
Makro / Külgazdaság Ezzel sem fog kampányolni a kormány: szabadesésbe fordult az építőipar teljesítménye
Privátbankár.hu | 2024. május 15. 08:31
Még az előző rossz hónapot is alul tudta múlni a márciusi adat.
Makro / Külgazdaság Elviheti a lottóötöst Orbán Viktor dél-amerikai barátja?
Litván Dániel | 2024. május 15. 05:43
Hatalmas kincs rejlik az argentin föld alatt, az új elnök külföldi tőkét bevonva pörgetné fel a termelést olyan szintre, hogy a világpiacon is komoly játékost csináljon országából. Vannak azért akadályok is a nagyszabású tervek útjában.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG