9p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Készül a hitelminősítők magatartási kódexe, de közben júliustól több új standard szorítja szigorúbb feltételek közé a hitelminősítők munkáját. A felügyeleti hatóságok számára feladat, hogy igyekezzenek kiiktatni a szabályokból a hitelminősítésekre vonatkozó hivatkozásokat - írja a Magyar Nemzeti Bank munkatársa.

A napokban került az Európai Bizottság elé jóváhagyásra az a hitelminősítőkre vonatkozó három új standard, amelyek részletes szabályokat írnak elő a strukturált pénzügyi eszközök átláthatóságára, az európai minősítési platformra, illetve a hitelminősítők által felszámított díjakról a felügyeletnek küldendő jelentési kötelezettségre vonatkozóan. Ez része annak a folyamatnak, amely a válság után gátak közé igyekszik szorítani a hitelminősítők tevékenységét illetve a hitelminősítések használatát. Miért is fordult a szabályozók figyelme e nagyon speciális piaci szolgáltatás „megregulázása” felé és mi várható e téren a jövőben?

Miért fontosak a hitelminősítők?

A hitelminősítők a pénzügyi piacokon olyannyira kulcsfontosságúakká váltak, hogy minősítéseik és minősítési lépéseik jelentős hatást gyakorolnak a befektetők, a hitelt felvevők, a kibocsátók és a kormányok döntéseire. Egy leminősítés például megemelheti az államadósság finanszírozásának kockázati felárát, illetve megnövelheti azt a tőkemennyiséget, amellyel egy pénzintézetnek rendelkeznie kell. Nem véletlenül közlik vezető helyen a médiumok a minősítésekkel kapcsolatos híreket, és figyelnek oda rájuk a politikai és a gazdasági vezetők, a pénzvilág, de még a közvélemény is. A hitelminősítők tekintélyét ugyan megtépázta a válság, de a modern gazdaság működése elképzelhetetlen nélkülük.

Kik a hitelminősítők és mit minősítenek?

Az első hitelminősítő intézetet az Amerikai Egyesült Államokban alapították a XIX. század második felében a vasútépítő- és üzemeltető társaságok megalakításakor. Az elsősorban Európából származó befektetőknek a nagy távolságok miatt szükségük volt a cégek pénzügyi helyzetének független, objektív értékelésére és egyéb olyan információkra, amelyek segítették őket annak eldöntésében, hogy mely társaságokba érdemes befektetniük. Az adatgyűjtést- és elemzést már 1906-tól statisztikai iroda segítette, az I. világháború idején elkezdődött a vállalati kötvények adósság-besorolása, röviddel azután az állami adósságok minősítése, majd 1940-től az önkormányzati kötvényeké. Később Európában majd Ázsiában is alakultak hitelminősítő intézetek, amelyek közül a jelentősebbek több országra is kiterjesztették tevékenységüket, néhányan globálissá váltak.

A hitelminősítés piaca oligopol, ahol igen magas a piacra lépési küszöb. A három legnagyobb szereplő a piac több mint 90 százalékát lefedi, nincs erős verseny. Dominánsak az amerikai cégek, a legnagyobbak listáját is két amerikai cég, a Standard & Poor és a Moody’s vezeti. Az Európai Unióban a globális harmadik helyezett, a Fitch Ratings mellett sok kisebb hitelminősítő működik. Magyarországon nincs hitelminősítő intézet. Mivel azonban a nagy hitelminősítők Magyarországot is rendszeresen minősítik és a hazai pénzintézetek is használják a hitelminősítők minősítéseit a kockázatok megítéléséhez, Magyarországnak is érdeke, hogy aktívan részt vegyen a hitelminősítőkre illetve az általuk kiadott minősítésekre vonatkozó szabályozás alakításában.

Miért kell szabályozni a hitelminősítők tevékenységét és a hitelminősítések használatát?

A hitelminősítők a 2008-as pénzügyi válság előtt viszonylag „szabadon” működhettek, és éltek is ennek előnyeivel. A válság azonban nyilvánvalóvá tette, hogy súlyos hibákat követtek el. Bár nem tehetők közvetlenül felelőssé a válságért, annak kialakulásához és elmélyüléséhez kétségtelenül jelentősen hozzájárultak. Kedvezően minősítettek olyan cégeket, amelyek a válság kitörésekor összeomlottak, így félrevezették a befektetőket, s megingatták a piacba vetett bizalmat. A vádak közé tartozott, hogy rosszul dolgoznak, nem eléggé friss és megbízható információkra támaszkodnak, modelljeik nem megfelelőek, minősítéseik nem függetlenek és tárgyilagosak, mert azokat a kibocsátókat minősítik, akik fizetnek ezért a szolgáltatásért.

A hitelminősítők ezzel szemben azt hangsúlyozzák, hogy az általuk kiadott minősítések csak „vélemények”, amelyeket nem kötelező figyelembe venni. A gyakorlat azonban azt mutatta, hogy a minősítéseket nemcsak a gazdasági racionalitás okán, hanem a szabályozásból fakadó kényszerek miatt is használták a döntéshozatalban. Ráadásul mivel a piacon a klasszikus bankhitel szerepét nagyrészt átvette a tőkepiac, ahol a szereplők egymást nem ismerik, a döntéshozók számára a minősítések jelentették az egyik, ha nem az egyetlen komoly fogódzót a kockázatok megítéléséhez.

A válság hatására megrendült piaci bizalom visszaszerzése és a befektetők védelme érdekében ezért a válság kitörése után szinte azonnal felmerült az igény a hitelminősítők „megrendszabályozására” és szorosabb ellenőrzésére. Ennek nyomán mind a hitelminősítők számára megfogalmazott magatartási elvárásokban, mind a rájuk vonatkozó kötelező szabályokban is sorozatosan erőteljes szigorítások következtek.

Mi van a szabályokban?

Az értékpapírok szabályozásával foglalkozó globális szervezet, az IOSCO1 már 2008-ban felülvizsgálta és kiegészítette a hitelminősítők számára 2004-ben készített magatartási kódexét. Ez iránymutatásul szolgált a hitelminősítők számára minősítési folyamatuk függetlenségére, a hitelminősítések megrendelőivel és felhasználóival való kapcsolattartásra, valamint az információk bizalmas kezelésére vonatkozóan. A módosítások a hitelminősítőktől több információ közzétételét, a minősítések gyakoribb felülvizsgálatát és a kibocsátókkal való érdekütközések elkerülését írták elő.

A G20-ak 2008 novemberében Washingtonban kötelezettséget vállaltak a pénzügyi válság kezelésére irányuló intézkedési csomag megalkotására és bevezetésére, melynek fontos eleme volt a hitelminősítőkre vonatkozó szabályozás kialakítása is. Az Egyesült Államokban a hitelminősítőkre vonatkozó szabályokat a pénzügyi szektor gyökeresen megújított szövetségi szabályozásába, a 2010-ben elfogadott un. Dodd-Frank Act2 -be beépítették be. Szorosabbá tették a hitelminősítési folyamat felügyeletét, elrendelték a hitelminősítő intézeteken belül a minősítő és a tanácsadó részlegek elkülönítését, szigorították a közzétételi szabályokat, illetve módosították a hitelminősítőknél a foglalkoztatás szabályait.

Az Európai Unió a hitelminősítők szabályozását rendeleti úton oldotta meg, amely a pénzügyi válság kezelésére kidolgozott intézkedés-csomag részét alkotta. A rendelet minden tagországban – így Magyarországon is - közvetlenül hatályosul és teljes mértékben alkalmazandó. A hitelminősítőkről 2009-ben alkotott rendelet3 2010 decemberétől lépett hatályba. Az Európai Értékpapír-piaci Hatóság4 megalakulását követően, 2011 májusában a rendeletet módosították5, hogy összhangba hozzák az új hatóság jogköreivel. Ez azt jelentette, hogy a hitelminősítőket közvetlenül az új európai hatóság felügyelete alá rendelték. A rendelet és annak módosítása a hitelminősítők nyilvántartásba vételét, üzletvitelét és felügyeletét szabályozza.

Az euró-adósságválság elhúzódása azonban rávilágított arra, hogy a szabályozási keretrendszer megfelelő alapot nyújtott a hitelminősítők szabályozásához, de nem érte el a kívánt hatást. Problémát okozott, hogy a pénzügyi piacok szereplői túlzott mértékben hagyatkoztak a hitelminősítők minősítéseire, nem volt minden kétséget kizáró a hitelminősítők függetlensége, nem sikerült kiküszöbölni az összeférhetetlenséget, a minősítések nem voltak mindig elfogulatlanok és a rendelet nem foglalkozott a szuverén - ország - minősítések sajátosságaival.

Az Európai Unió ezért ismételten módosította a hitelminősítő intézetekkel kapcsolatos rendeletet6, amely 2013. június 20-án lépett hatályba. Célkitűzései között a hitelminősítésekre való hagyatkozás visszaszorítása, az államadósság-minősítések átláthatóságának és gyakoriságának növelése, a hitelminősítők nagyobb választékának biztosítása és függetlenségének szigorítása, valamint a hitelminősítőknek a minősítéseikért viselt felelősségük fokozása szerepelt. A rendeletet kiegészítő standardok előkészítése jelenleg is zajlik, megjelenésük 2014 júliusára várható.

Min dolgoznak jelenleg a szabályozók?

A szabályozási erőfeszítések továbbra sem lankadnak. Az Európai Felügyeleti Hatóságok igyekeznek kiiktatni a szabályokból a hitelminősítésekre való hivatkozásokat. A tőkekövetelményekre vonatkozó, 2013-ban megjelent és 2014. január 1-től hatályos Európai Uniós rendelet7 megerősíti és részletezi a külső hitelminősítők által készített hitelminősítések alkalmazásának szabályait. Ezzel párhuzamosan az IOSCO is dolgozik a hitelminősítőkre vonatkozó magatartási kódex felülvizsgálatán.

Ezek mellett is bőven maradnak még szabályozási kérdőjelek, - például a díjfizetési modellekkel, a belső kockázatértékelési kapacitások kiépítésével illetve a piaci verseny erősítésével kapcsolatban -, ezért várhatóan a jövőben is folytatódik a jelenlegi szabályok finomítása, kiegészítése, illetve új szabályok kidolgozása és bevezetése. Ennek sorába illeszkednek azok az új európai uniós standardok is, amelyek jóváhagyására három hónap áll a Bizottság rendelkezésére.

 

Jegyzetek:

1 IOSCO (International Organization of Securities Commissions) az értékpapírok szabályozásával foglalkozó globális politika- és standardalkotó szervezet, amely 32 ország értékpapír szabályozó hatóságát tömöríti

2 Dodd–Frank Wall Street Reform and Consumer Protection Act (2010. July 21)

3 Az Európai Parlament és a Tanács 1060/2009/EK rendelete (2009. szeptember 16.) a hitelminősítő intézetekről („CRA I” rendelet)

4 ESMA (European Securities Market Authority)

5 Az Európai Parlament és a Tanács 513/201001/EK rendelete (2011. május 11.) az 1060/2009/EK rendelet módosításáról („CRA II” rendelet)

6 Az Európai Parlament és a Tanács 462/2013/EK rendelete (2013. május 21.) a hitelminősítő intézetekről szóló 1062/2009/EK rendelet módosításáról („CRA III rendelet”)

7 Az Európai Parlament és a Tanács 575/2013/EU rendelete (2013. június 26.) a hitelintézetekre és befektetési vállalkozásokra vonatkozó prudenciális követelményekről és a 648/2012/EU rendelet módosításáról (Capital Requirements Regulation azaz „CRR rendelet”)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Joe Biden nem lesz boldog: rossz hír jött Amerikából!
Privátbankár.hu | 2024. április 25. 15:56
A gazdaság nem úgy halad, ahogy illene.
Makro / Külgazdaság A lakáshitelezés padlót fogott tavaly
Privátbankár.hu | 2024. április 25. 12:57
A lakáshitelállomány tavaly kizárólag az államilag támogatott hitelek miatt bővült, de csak minimális mértékben. Hitelkiváltás gyakorlatilag nem volt - foglalta össze az adatokat a Bank360.hu. 
Makro / Külgazdaság 2024 a Budapest környéki területek ingatlanpiacán is fordulópontot hozott
Privátbankár.hu | 2024. április 25. 10:05
Az ingatlanpiaci aktivitással együtt mérséklődött a kiköltözési hullám a fővárosi agglomeráció településein, ahol tavaly 18 százalékkal kevesebb adásvétel zárult, mint az azt megelőző évben.
Makro / Külgazdaság Budapest helyett már a Kreml mellett lakik az amerikaiak által kiebrudalt orosz kémbank
Vég Márton | 2024. április 25. 08:58
Végleg törölték a budapesti címét az orosz hátterű Nemzetközi Beruházási Banknak, egy év kellett hozzá.
Makro / Külgazdaság A benzinárak csökkentésére szólított fel a magyar kormány, szankciókra is kész
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 16:41
Ezt Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter közölte rendkívüli sajtótájékoztatón a Karmelita kolostorban.
Makro / Külgazdaság Medgyessy Péter nem hisz abban, hogy Magyar Péter és csapata nagyon nagy áttörést érne el
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 15:01
Ugyanakkor Magyarország 2002-2004 közötti miniszterelnöke biztos abban, hogy fognak mandátumokat szerezni az európai parlamenti (EP) választáson. Medgyessy Péter szerint Orbán Viktornak nagyon el kéne gondolkodnia azon, hogy itt pár perc alatt megszületik egy ilyen szerveződés, mondván, ez mutatja az emberek gondolkodását és lelkivilágát, erre oda kellene figyelni. Földrengésszerű változást nem vár az exkormányfő, de már néhány EP-mandátum megszerezése is egy figyelmeztetés. Medgyessy Péterrel a Klasszis Klub április 22-ei adásában beszélgettünk.
Makro / Külgazdaság Ez nekünk is jó lehet, megfordult a magyarok fő üzleti partnerének szerencséje
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 10:51
A vártnál jobban javult az ifo németországi üzleti hangulatindexe áprilisban.
Makro / Külgazdaság Órákon belül dönthet a kormány az újabb üzemanyagár-sapkáról, de addig is van egy jó hírünk
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 10:29
A benzinért és a gázolajért is kevesebbet kell majd fizetni péntektől. Egyelőre 3, illetve 6 forinttal, de ha a kormány szerdai ülésén rábólint Nagy Márton javaslatára, akkor jóval nagyobb árzuhanás jöhet.
Makro / Külgazdaság Kilőttek a reálbérek, Ön mire költi?
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 08:30
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) reálkereset 9,9 százalékkal nőtt a fogyasztói árak előző év azonos időszakához mért, 3,7 százalékos növekedése mellett.
Makro / Külgazdaság Valami történt az amerikai gazdaságban
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 17:57
Az amerikai gazdasági aktivitás lassuló ütemben nőtt áprilisban az S&P Global Market Intelligence gazdaságkutató intézet kompozit beszerzésimenedzser-indexének (BMI) kedden közzétett előzetes értékei alapján.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG