10p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az amerikai légierő volt minisztere szerint is súlyos kérdések vethetők fel az amerikai haderő jövőjét meghatározó F-47-es vadászgépről kötött szerződés kapcsán. Lehetséges volna, hogy szándékosan húzták csőbe Donald Trumpékat?

Néhány héttel ezelőtt Donald Trump amerikai elnök váratlan és nagy visszhangot kapott bejelentést tett: elkezdik megépíteni az amerikai légierő első 6. generációs vadászgépét, az F-47-est. Az új gépet ráadásul nem az F-35-össel rengeteg gyártási és harci tapasztalatot is szerzett Lockheed Martin, hanem az önállóan még soha harci repülőgépet nem építő Boeing tervezi és gyártja majd – bár a cégnek természetesen minden bizonnyal lesznek beszállítói, egyes tervezési és gyártási folyamatokat pedig ki is szervezhet majd a program során.

A bejelentés után megpróbáltuk összeszedni, mit is lehet tudni az F-47-esről a kiadott, számítógéppel generált képek, illetve az elnök és más tisztviselők által elárult-elkottyantott részletek alapján – az írás az alábbi ajánlóra kattintva olvasható. E cikkben arról is írtunk, hogy a hangzatos szavak ellenére jogos kételyek merülhetnek fel azzal kapcsolatban, hogy az F-47 valóban képes lesz-e mindarra, amit most ígérnek, és ha képes is lesz, valóban ezekre a képességekre lesz-e szüksége 5-10-20 éves távlatban az amerikai légierőnek.

E kérdéseket azonban nemcsak a programot részleteiben kevéssé ismerő független szakértők, hanem olyasvalaki is felteszi, aki egészen idén január 20-áig alighanem a világon a legtöbbet tudta az amerikai légierő tervezett jövőjéről.

Frank Kendall 2021 júliusa és 2025. január 20-a – tehát a Biden-adminisztráció leköszönése – között az amerikai légierőért felelős, miniszteri rangban dolgozó kormánytisztviselő volt a Pentagonban. És még az sem mondható, hogy valamiféle politikai „ejtőernyősként” került volna e posztra, hiszen mérnöki végzettsége mellett a híres West Point katonai akadémián is tanult, szolgált katonaként is. Civilként többek között rakétavédelmi programokon is dolgozott, majd 2010-től 2017-ig, az Obama-kormány tagjaként a védelmi miniszter beszerzésekért, technológiáért és logisztikáért felelős helyettese volt.

Gyanúsan gyorsan szereztek válaszokat

„Túl gyorsan kötelezte el magát a Trump-adminisztráció az F-47-es mellett?” Ezzel a címmel jelentetett meg írást Kendall a DefenseNews portálon. Ebben a volt miniszter elmondja, hogy neki is lett volna lehetősége meghozni a döntést, hogy szerződést kössön egy gyártóval az NGAD-programról (Next Generation Air Dominance, azaz következő generációs légi dominancia), ám úgy döntött, ezt nem teszi meg az elnökválasztás előtt. Miért?

„Első pillantásra a döntés, hogy az amerikai légierő számára biztosítsuk a világ legfejlettebb ember vezette vadászgépét, nem tűnik túl nehéznek. De a Kongresszusnak e fejlett repülőgép vonzerejétől függetlenítve magát fel kell tennie néhány kemény kérdést a Trump-adminisztrációnak. Ez a megfelelő gép a védelmi stratégiánk szempontjából? Megengedhetjük magunknak? Hátrébb sorol magasabb prioritású dolgokat?

Én azért halasztottam el az NGAD-döntést, mert nem voltak meg a válaszaim ezekre a kérdésekre, amikor elhagytam a légierő minisztériumát – és nem világos, hogy a Trump-adminisztrációnak megvannak-e ezek a válaszai most”

– írja Kendall.

A volt légierő-főnök szerint az egyik alapvető kérdés, hogy szüksége van-e olyan, pilóta vezette gépre az amerikai légierőnek, amely PCA (Penetrating Counter Air, azaz ellenséges légtérben való) tevékenységre van tervezve, tehát képesnek kell lennie arra, hogy a legmodernebb ellenséges légvédelmi eszközök és repülőgépek jelenléte közben is küldetéseket hajtson végre. Kendall leszögezi, nem tudja, pontosan milyen konfliktusokkal és harci helyzetekkel számol a Trump-adminisztráció, de megkérdezi: „Ez egy józan tervezési helyzetnek tűnik olyan atomhatalmak esetében, mint Kína vagy Oroszország?” Tehát el tudjuk képzelni azt a helyzetet, amikor amerikai vadászgépek mélyen a kínai vagy orosz légtérben tevékenykednek, de közben nem tör ki a nukleáris háború?

Sok részlet még homályos az F-47 körül - tényleg szükség volt erre az elköteleződésre most?
Sok részlet még homályos az F-47 körül - tényleg szükség volt erre az elköteleződésre most?
Fotó: US Air Force

Nem lett volna megfontoltabb döntés egy jóval olcsóbb, a saját légtér védelmét célzó tervezési irányba elmenni? Vagy az F-35 nyomdokain haladva egy többcélú harci gépet fejleszteni? Esetleg elsődleges szempontként a pilóta nélküli eszközökkel való együttműködésre fókuszálni? Egy, az elnökválasztás előtt nem sokkal készült jelentés szerint 2050-re az amerikai légierőben jelentős elmozdulás várható a kifejezetten erre a célra tervezett, pilóta vezette gépek által irányított pilóta nélküli eszközök irányába, amelyek a pilótákat érintő kisebb kockázatok mellett jobb képességekkel bírhatnak. Természetesen – ahogy az F-35-ös is – az F-47-es is képes lesz együttműködni pilóta nélküli eszközökkel, ám nem erre lesz optimalizálva.

Pénz sincs rá, pedig máshova is nagyon kéne

Kendall ezután kitér arra is, hogy a légierő 2024-ben készült, 2026-ra vonatkozó első költségvetési tervezete alapján az akkor ismert számok fényében az NGAD-program egyszerűen nem fér bele a költségvetésbe, még akkor sem, ha ez valóban soha nem látott és évtizedes távlatban is releváns képességeket biztosítana. A következő öt évben a program több tízmilliárd dollárt emésztene fel, és nem világos, honnan teremti elő a kormány ezt az összeget.

Mindez azért különösen érdekes, mert ugyan néha az amerikai védelmi költségvetés kiapadhatatlan folyamnak látszik, valójában egyáltalán nem az. A rengeteg pénzhez rengeteg feladat tartozik, és egymással versengő prioritások állnak sorban a dollármilliárdokért. Kendall elmondása szerint amikor ő eljött a Pentagonból – tehát, ne feledjük, bő három hónapja –, akkor a légierőnek egy egész listája volt olyan, finanszírozás nélküli programokról, amelyeket magasabb prioritásúnak ítéltek, mint az NGAD-projektet.

E lista tetején az űrvédelmi eszközök, valamint a légibázisok védelme szerepelt. Ugyan ezek egyike sem tartozik szorosan a légierő feladatkörébe, de a teljes amerikai haderő sikere szempontjából kiemelt fontosságúak. Kendall szerint Kína „erőteljes”, űrbe telepített célzórendszerek telepítésének küszöbén áll, amely segítségével a kínai haderő képes lesz minden földi és tengeri amerikai eszközt valós időben célba venni. Közben Kína folyamatosan növeli olyan eszközeinek számát és változatosságát, amelyekkel támadást intézhet a csendes-óceáni térség amerikai bázisai ellen.

„Ezekből a bázisokból limitált számú áll rendelkezésre, nincsenek túl jól védve, és mindegyik szó szerint több száz, mindenféle típusú rakéta támadásának célpontja lehet. Új F-47-eseink – vagy éppenséggel bármilyen más, előretolt bázisokra telepített harci repülőgépeink – a földről sem fognak tudni felszállni, ha ezeket a veszélyeket nem kezeljük jelentős költségvetési pluszkiadások megítélésével”

– fogalmaz Kendall az írása végén, majd hozzáteszi, hogy a kongresszusnak világos válaszokat kell kapnia e kérdésekre, különben nem kizárható, hogy hibát követett el a Trump-adminisztráció, hogy alig néhány héttel a hivatalba lépése után elkötelezte magát az F-47-es megépítése és szolgálatba állítása mellett.

Beugratták őket?

E ponton érdemes azért visszaemlékezni az események menetére. Ugyanis Trump bejelentése nem légüres térben történt, hanem azután, hogy Kína – az elemzőket legalább ugyanannyira meglepve – gyakorlatilag nyilvánosan megreptetett nem is egy, hanem egyenesen két, minden bizonnyal 6. generációsnak szánt harcigép-prototípust is.

A kínai gépekről írt cikkünkben idéztük Kelly Griecót, az amerikai Stimson Center elemzőjét, aki igencsak különösnek találta, hogy a két gépet fényes nappal, sűrűn lakott területek felett tette közszemlére a kínai haderő, és ezzel kapcsolatban hozzátette:

„Miközben a Pentagban folyamatos viták zajlanak az NGAD  jövőjéről, nehéz nem elgondolkodni azon, hogy ez nem Peking kísérlete-e arra, hogy befolyásolja ezeket a vitákat.”

Az F-47-es március végi bejelentésének fényében utólag még nehezebb nem elgondolkozni ezen. Nem a valóságtól elrugaszkodott feltételezés, hogy a kínai hírszerzés jóval többet tudott az NGAD-program állásáról, az amerikai légierő, illetve a hadiipar berkeiben zajló vitákról, fejlesztési irányokról, mint talán a Pentagonon kívül bárki. Azt is nehéz elképzelni, hogy a kínai hírszerzés ne térképezte volna fel nagyon alaposan Donald Trump személyiségét, és ne készült volna fel arra, hogy milyen „gombokat” kell megnyomni a régi-új elnöknél ahhoz, hogy bizonyos, Kína szempontjából kedvezőbb kimenetelek valószínűségét növelni tudják.

A J-36 néven emlegetett kínai repülőgép. Elképzelhető, hogy csak Donald Trump felpiszkálására szállt fel december legvégén?
A J-36 néven emlegetett kínai repülőgép. Elképzelhető, hogy csak Donald Trump felpiszkálására szállt fel december legvégén?
Fotó: X

Visszaemlékezhetünk például arra, hogy első elnöki ciklusa idején a hiperszonikus rakéták hadrendbe állítása kapcsán merült fel az, Putyin és Hszi Csin-ping is megelőzheti Trumpot e téren. Válaszul az elnök 2020-ban bejelentette, hogy az Egyesült Államok egy „szuper-duper rakétát fog építeni”, amely természetesen minden tekintetben jobb lesz, mint a kínai vagy orosz fegyverek.

Az F-47 bejelentésekor Trump ugyan a „szuper-duper” kifejezést nem használta, de a lényeg eléggé hasonló volt: Amerika fogja szolgálatba állítani az első 6. generációs vadászgépet, és az természetesen sokkal jobb lesz, mint a riválisoké.

Elképzelhető, hogy Kína nem egyszerűen erőfitogtatásból mutatta meg a világnak a saját 6. generációs repülőgépeinek prototípusait, hanem azért, hogy Trumpot rávegyék egy elhamarkodott döntésre? El bizony. Ha pedig felidézzük, hogy a kínai hírszerzés milyen kiterjedt és hosszú évekre előre tervező műveleteket végez szerte a világban (nem véletlenül rendeltek el például szankciókat a kémkedéssel gyanúsított Huawei ellen az Egyesült Államokban és Európában is), akkor ez nem is tűnik egy túlzottan a valóságtól elrugaszkodott hipotézisnek. Sőt, az sem, hogy a kínaiak esetleg egyáltalán nem is a saját valós 6. generációs terveiket mutatták be a J-36 és a másik gép formájában, hanem valamit, amiről azt szerették volna, ha a világ – és elsősorban az amerikaiak – elhiszik, hogy ezek képviselik a kínai légierő jövőjét.

Ha így történt, és az F-47-es valóban egy nem teljesen kidolgozott stratégiai koncepció alapján, fontosabb védelmi fejlesztésektől figyelmet és tízmilliárd dollárokat elszívó módon lesz megvalósítva, akkor ez a kínai hírszerzés történetének egyik nagy diadalaként vonulhat be a történelemkönyvekbe – ha egyszer kiderül az igazság. A Trump-adminisztráció által meghozott döntés ugyanis ténylegesen évtizedes távlatban vetheti vissza az amerikai légierő fejlesztését, és akár az amerikai légierő jelenleg még készpénznek vett fölényét is megrengetheti egyáltalán nem beláthatatlan időtávon.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Nemzetközi Háborús vészhelyzet: az EU már a készletek felhalmozásán dolgozik
Kormos Olga | 2025. július 12. 17:04
Az Európai Bizottság ismertette stratégiáját, amelyben vészhelyzet esetére gyógyszereket, generátorokat és nyersanyagokat tárolna.
Nemzetközi A Gatwick repülőtéren leszállt az első elektromos járat
Privátbankár.hu | 2025. július 12. 15:23
Ezen a héten landolt az első elektromos járat a Gatwick repülőtéren.
Nemzetközi Katonai szakértő: Észak-Korea invázióra készülhet Ukrajnában
Privátbankár.hu | 2025. július 12. 14:45
Michael Clarke katonai elemző professzor szerint a világ nem hagyhatja szó nélkül Észak-Korea egyre bővülő kapcsolatát Oroszországgal.
Nemzetközi Tömeges ólommérgezés egy kínai óvodában
Privátbankár.hu | 2025. július 12. 13:17
A legtöbb család a nagyobb városokban keres kezelést, miután egy helyi kórházban végzett tesztek sokkal alacsonyabb eredményeket mutattak, mint más intézményekben.
Nemzetközi Kudarc szélére kerültek a gázai tűzszüneti tárgyalások
Privátbankár.hu | 2025. július 12. 10:21
Állítólag Izrael és a Hamász között megakadtak a tárgyalások. 
Nemzetközi Riasztó betegségben halt meg egy ember az Egyesült Államokban
Privátbankár.hu | 2025. július 12. 10:01
Tüdőpestisben meghalt egy ember egy észak-arizoniai kórház sürgősségi osztályán – közölték a helyi egészségügyi hatóságok.
Nemzetközi Egyre rosszabb bőrben van az orosz gazdaság
Privátbankár.hu | 2025. július 12. 09:37
Oroszország külkereskedelmi többlete májusában 8,7 milliárd dollár volt, kisebb az egy évvel korábbi 12,1 milliárd dollárnál – áll az orosz jegybank jelentésében.
Nemzetközi Zelenszkij: az Egyesült Államok újraindítja fegyverszállítmányait
Privátbankár.hu | 2025. július 12. 09:02
Folytatódik a fegyverszállítás Ukrajna részére, újabb szankciók jöhetnek Oroszország ellen – jelentette be Zelenszkij.
Nemzetközi Emberi mulasztás miatt zuhant le az Air India londoni járata
Privátbankár.hu | 2025. július 12. 08:16
Az előzetes jelentések szerint lekapcsolták a hajtómű üzemanyag-kapcsolóit az Air India 260 halálos áldozatot követelő katasztrófája előtt.
Nemzetközi Vizsgálat indult az X és Elon Musk ellen Franciaországban külföldi befolyás gyanúja miatt
Privátbankár.hu | 2025. július 11. 19:46
A párizsi ügyészség hivatalos vizsgálatot indított az X közösségi média platform – korábban Twitter – és annak vezetősége, köztük Elon Musk tulajdonos ellen, miután felmerült a gyanú, hogy a vállalat algoritmusa külföldi befolyás érdekében torzíthatja a tartalomterjesztést.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG