Amire nem számítanál: kik azok, akik még szabadságra is alig mernek elmenni?

2016. december 28., 13:05

Lehet, hogy később majd benő a fejük lágya, de az Y-generáció tagjai egy felmérés szerint pályájuk elején képtelenek elengedni a munkaügyeket: igazi mártíroknak tartják magukat, akik nélkül megáll az élet a cégnél. Még szabadságra se nagyon mennek el, vagy ha igen, akkor is a vállalati ügyekkel foglalkoznak – mivel állandóan online vannak, ezt könnyen meg is tehetik.

A fiatalok a munka mártírjainak érzik magukat

Az Y-generáció tagjai az elsők, akiket már digitális bennszülöttként tart nyilván a világ. Nem véletlen, hogy mindenki tudja róluk, hogy több közösségi oldalon is aktívak, hogy cikkek olvasása vagy tévénézés helyett inkább Youtube-videókon keresztül szerzik be ismereteiket a világról, szupermarketek és plázák helyett a legszívesebben az interneten intézik bevásárlásaikat. Nem meglepő az sem, hogy a bankfiókokat igyekeznek elkerülni, pénzügyeiket inkább a mobiljukról intézik – és sokkal nyitottabbak az alternatív szolgáltatásokra, a bankok helyett akár fintech-cégekre is hajlandóak rábízni pénzügyeik egy részét, ha elég sok ember elég megbízhatónak ítélte az adott szolgáltatást a közösségi felületeken, és nem panaszkodnak tömegek amiatt, hogy becsapták őket.

Hirdetés

Amellett, hogy a világ egy sokkal színesebb és nyitottabb hellyé válik számukra, van a folyamatos online létnek egy másik, ritkábban emlegetett vonatkozása is: a fiatalok egyszerűen munkamániásak. A Project:Time Off és a GfK korábbi kutatása ugyanis azzal a meglepő eredménnyel járt, hogy a sokszor csak lustának, munkakerülőnek vagy legalábbis a munkahelyi ügyeket lazán kezelőnek gondolt Y-generációs fiatalok gondolják magukat a legnagyobb arányban a munka mártírjainak (akik feláldozzák magukat a cégért), és sokkal kisebb valószínűséggel veszik ki a rendes szabadságukat. Emellett azt is tudni róluk: ha szabadságra mennek, akkor sincsenek kikapcsolva igazán.

Nélkülem az élet is megáll

Az Y-generáció tagjai az alábbi állításokkal kiemelkedő arányban értenek egyet:

  • „Senki más nem tudja elvégezni a munkámat a cégnél, amíg távol vagyok.”
  • „Teljes elkötelezettséget szeretnék mutatni a cégem és a munkám felé.”
  • „Nem akarom, hogy mások pótolhatónak tartsanak.”
  • „Bűntudatom van, ha fizetett szabadságra megyek.”

A „munkaügyi mártírok” 43 százaléka Y-generációs – pedig az összes válaszadónak csak 29 százaléka tartozott ebbe a kor-kategóriába. Ráadásul abban is vezetnek, hogy mennyire szeretnék, hogy a munka mártírjainak lássák őket. A fiatal munkaerő egyrészről túlértékeli saját fontosságát, ami az idő elteltével azért finomodhat, de az is jól látszik, hogy a jelenség hátterében egyfajta aggodalom áll – ez annak is köszönhető lehet, hogy ez a generáció egy válságos gazdasági helyzetben került ki a munkaerőpiacra.

Nem pihennek, csak dolgoznak

A felmérés szerint ráadásul az Y-generáció körében a legnagyobb annak a valószínűsége, hogy elbukják a nekik jogosan járó fizetett szabadságukat, mert inkább dolgoznak helyette. Amikor pedig kiveszik a szabadságukat, akkor jó eséllyel nem regenerálódnak, hanem továbbra is a céges e-mailjeiket figyelik, igyekeznek naprakészek maradni a „benti” ügyekben. Erre persze magyarázatot ad a bevezetőben említett digitális bennszülöttség: régen a munkaidő végén felálltak az emberek az asztaltól, és azt mondták, mára bezár a bazár. Az Y azonban az első teljes mértékben online generáció: már az első munkanapjukon is létezett az e-mail, ami a munkaidőtől függetlenül bármikor beeshet a zsebben lévő mobilra.

A felmérés szerint ennek a generációnak a tagjai félnek a legjobban attól, hogy a szabadság kivételét egy fizetésemelés vagy előléptetés bánhatja, 20 százalékuk szerint akár a munkájukat is elveszíthetik, ha tényleg annyit pihennek, amennyi jár.

Ki tartozik az Y generációba?

A Pew Research Center kutatóintézet az 1946 és 1964 között születetteket hívja Baby Boomereknek, az 1965-1980-ig születettek az X generáció, míg az 1981 és 1997 között születettek az Y generáció tagjai (angol nyelvterületen Millennials) – ezeket a kategóriákat használta a mostani felmérés is.

Az Y jelenleg az Egyesült Államok legnépesebb generációja, ma már ők adják a legtöbb munkavállalót az országnak.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Külföldről rendelnél? Itt van minden, mire kell figyelned!

Külföldről rendelnél? Itt van minden, mire kell figyelned!

Jó, ha tisztában vagyunk, milyen határidővel és milyen költségekkel jár, ha külföldről rendelünk. Nem árt elfelejteni azt sem, mely termékek behozatala tilos az országba, melyek a vám-és áfamentes áruk? Milyen összegig nem kell fizetnünk vámot? Összeszedtünk minden hasznos tudnivalót.

További cikkek

Heti várható események, adatok

  • március 27
    Fogyasztói bizalmi index
    IFO üzleti hangulatindex
    március 28
    MNB kamatdöntés
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció (20 mrdFt)
    Conference Board fogyasztói bizalmi index
    Richmondi Fed feldolgozóipari index
    március 29
    KSH: munkanélküliségi ráta
    Függőben lévő lakásértékesítések (év/év)
    március 30
    KSH: Kiskereskedelem (január)
    MNB: Negyedéves fizetési mérleg és külfölddel szembeni állományok
    Fogyasztói bizalom (végleges)
    Fogyasztói árindex (év/év, végleges)
    GDP (negyedév/negyedév, végleges)
    Tartós és friss munkanélküli-segély kérelmek
    március 31
    KSH: termelői árindex (év/év)
    KSH: a kormányzati szektor egyenlege
    Fogyasztói árindex
    Munkanélküliségi ráta
    Ipari termelés
    Munkanélküliségi ráta
    Fogyasztói árindex (év/év)

Szavazás

Önt zavarja a vörös csillag a Heineken sörök csomagolásán?