Hirdetés
Hirdetés

Az ukránok is a Tesla-vezérhez fordulnak elektromos áramért

Fellegi Tamás, 2017. március 14., 17:00

Az igencsak vállalkozó szellemű Tesla-vezér, Elon Musk gáláns ajánlatot tett Ausztrália számára, miszerint 100 napon belül megszünteti az áramkimaradásokat megfelelő energiatároló kapacitásokkal. Ez többek figyelmét felkeltette, Ukrajna is szeretne ilyet. Közben Musk egy volt kollégája is akkumulátorgyárat épít.

Nagyvonalú ajánlat

Ausztrália egyes részein heves viharok okoztak áramkimaradásokat, miután az áramszolgáltatók az infrastruktúra megrongálódása miatt nem tudják kielégíteni a keresletet. Az Elon Musk által alapított, és azóta a Teslával egyesült cég, a Solar City olyan naperőműveket gyárt, melyek a nappal megtermelt áram egy részét tárolni tudják, azt éjszaka töltik be a hálózatba, így gyakorlatilag folyamatos ellátást tudnak biztosítani. Musk azt javasolta Ausztráliának, hogy a cég egy 100-300 megawattóra kapacitású akkumulátortelepet létesít a most gondokkal küzdő Dél-Ausztráliába, amely elegendő kapacitás ahhoz, hogy a kimaradások megszűnjenek.

Musk az ajánlatot azzal a nagyvonalú feltétellel egészítette ki, hogyha a szerződéskötéstől számított 100 nap alatt nincs kész a létesítmény, akkor nem kér érte pénzt, ingyen van Ausztráliának. A 100 megawattóra fölötti kapacitású telep ára kilowattóránként 250 dollár lenne (így a 100 megawattórás 25 millió), amihez még hozzájön a szállítás, a szerelés költsége és az esetleges vámok. Az ausztrál miniszterelnök megfontolja az ajánlatot, miközben máshonnan is elkezdtek érdeklődni a lehetséges megrendelők.

Hirdetés

Ukrajna is kér belőle

A Twitteren valaki megkérdezte Muskot, hogy Ukrajnában is létesítene-e akkumulátortelepet, mire ő közölte hogy igen, az ár ugyanúgy 250 dollár kilowattóránként. Erre maga az ukrán miniszterelnök, Volodimir Hrojszman reagált, hogy szeretne tárgyalni a részletekről. Érthető módon nagy kereslet lesz az ilyen rendszerek iránt, hisz eddig az elektromos áram tárolása lényegében megoldatlan volt. Ha hiány keletkezett és nem lehetett újabb erőművet üzembe állítani, akkor még felmerült a külföldről való import, ha volt fölös kapacitás és elég vezeték (a kontinensnyi Ausztráliában ez értelemszerűen szóba sem jön).

A svéd kolléga sem kispályázik

Eközben Musk egy korábbi kollégája, aki időközben önállósította magát, Svédországban tervez egy 4 milliárd eurós akkumulátorgyárat építeni, miután a térségben igen gyorsan növekszik az elektromos autók iránti kereslet, az akkugyártás pedig nem tart lépést ezzel. A svéd Peter Carlsson, aki a Tesla anyagbeszerzését irányította, mielőtt visszatért hazájába, úgy gondolja, hogy hosszú ideig nagy lesz a kereslet, miután az autógyárak még csak most tervezik a saját akkumulátorok gyártását, hogy ne legyenek teljesen kiszolgáltatva a távol-keleti gyártóknak.

A Reuters szerint a távol-keletiek is megkezdték közben az európai gyártás előkészítését: az LG Chem Lengyelországban épít gyárat, a Samsung jövőre kezdi meg a termelést Magyarországon. Carlsson cége, a Northvolt viszont egy akkora gyárat szeretne, mint a Tesláé Nevadában: 32 gigawattórás éves kapacitást szeretne elérni 2023-ra, amikor teljesen felfut a termelés. A gyártás jórészt automatizált lenne, mindazonáltal szükség lesz 2500-3000 jól képzett emberre. A gyár helyi megújuló energiát alkalmazna működéséhez és a régióban bányászná a szükséges anyagokat, mint a kobalt, a nikkel és a lítium.

Nem versenytársak

A leendő gyár helyét még nem jelölték ki, és a szükséges 4 milliárd eurót is elő kell teremteni. Carlsson abban bízik, hogy az iparág cégei és az intézményi befektetők egyaránt részt fognak venni a finanszírozásban. A gyár egyébként nem csak autóakkumulátorokat, hanem a Teslához hasonlóan erőművekben és a háztartásokban felhasználható akkukat is szeretne gyártani. Elon Muskot és a Teslát nem tekinti versenytársnak, mert azt mondja, hogy mindkettejüket az a cél vezérli, hogy a világ kevésbé függjön a fosszilis energiától, ugyanakkor az új iparág még távol van attól, hogy erős verseny alakuljon ki (ha ez kialakul, akkor jön majd a nagy áresés, és akkor fog az elektromos autók ára a belsőégésűek szintjére csökkenni).

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Veszélyben a miniszterelnöki elképzelés

Veszélyben a miniszterelnöki elképzelés

Theresa May brit miniszterelnök abban a biztos tudatban írt ki soron kívüli parlamenti választásokat, hogy a közvélemény-kutatók által jelzett óriási előnyét parlamenti helyekre váltsa. Lehet, hogy végül nem jön be az elképzelés, az előny gyorsan fogyatkozik, persze ebben nem kis szerepe van a kampányban elkövetett hibáknak is.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés

Hirdetés

Napi kommentár - videó

Utánajártunk

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

  • BUX34040.76-0.93%
    DAX9823.5-2.77%
    EUR/HUF311.610%
    EUR/USD1.08340%
    Arany1118.150%

Heti várható események, adatok

  • május 29
    május 30
    KSH: Beruházás (I. negyedév)
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció (20 mrdFt)
    Fogyasztói bizalom
    Fogyasztói árindex
    Conference Board fogyasztói BMI

    május 31
    KSH: Ipari termelői árak (április)
    Ipari termelés
    Feldolgozóipari és szolgáltatóipari BMI
    Metro (2017 Q2)
    Munkanélküliségi ráta
    Fogyasztói árindex
    Chicagói BMI
    Bézs könyv
    június 1
    KSH: Külkereskedelmi termékforgalom (második becslés, március)
    a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság BMI-je
    Feldolgozóipari BMI
    Friss és tartós munkanélküli-segély kérelmek
    ISM feldolgozóipari index
    június 2
    Munkanélküliségi ráta
    Külkereskedelmi mérleg

Szavazás

Idén hová megy nyaralni?