Hirdetés
Hirdetés

Nagy zűr lehet az egyik diszkont légitársaságnál

Fellegi Tamás, 2017. szeptember 19., 14:50

A napokban közölte a Ryanair, hogy október végéig sok járatát törli. A magyarázat nehezen követhető, megpróbáljuk átgondolni, mi lehet a háttérben. Arra nem számítunk, hogy gond lenne a cégnél, inkább olyasmiről lehet szó, hogy a megnövekedett légiforgalom új kihívások elé állítja az egész iparágat.

A Ryanair, az egyik legnagyobb európai diszkont, kevésbé szép hazai nevén fapados légitársaság bejelentette, hogy naponta jó pár járatát törli október végéig, amíg a nyári, tehát sűrűbb menetrendje tart. Ez meglehetősen szokatlan bármilyen légitársaságtól, ilyet legfeljebb sztrájk vagy hasonló vis maior esetén szoktak tenni, de akkor sem ilyen hosszú időre.

Gyenge magyarázat

A cég azzal indokolja a döntést többek között, hogy nem tudta kiadni pilótáinak az őket megillető szabadságot, amit nehezít, hogy a szabadság figyelembe vétele az eddigi évközi helyet a naptári évre tevődik át, így idén hirtelen sokaknak kéne kivenni azt. Nos, ez a magyarázat elég gyengén hangzik, hisz ilyenkor rendszerint meg lehetne beszélni a pilótákkal, hogy az átállás még ne idén legyen, esetleg ezért kompenzációt felajánlani nekik.

Hirdetés

Azt, hogy ezt ne tudták volna előre, és ne szervezhették volna meg, még kevésbé hihető, hiszen ennél ezerszer bonyolultabb feladatok garmadáját oldja meg minden légitársaság nap mint nap, a dolgozók szabadságolásának problémáját még a legegyszerűbb vállalkozások is megoldják. Valami más lehet a háttérben, csak találgatni tudunk, legkézenfekvőbbnek a pilótahiány tűnik, pontosabban az látszik logikusnak, hogy viszonylag rövid idő alatt sok pilóta mehetett el más társaságokhoz, és az ő pótlásukat nem lehet napok alatt megoldani.

Gyorsan növekvő iparág

Ez a probléma arra mutathat rá, hogy az elmúlt 10-20 évben, hála pont a fapadosoknak, a repülés mindenkié lett, bárki utazhat, így viszont olyan méretben megnőtt a légiforgalom, ami komoly kihívás elé állította az egész iparágat. Új repülőterek kellettek (ez egyszerű volt, sok régi hidegháborús katonai reptér üzembe állhatott), rengeteg új dolgozó a repülőterekre, erősen megnőtt a légiirányítás terhelése, sok repülőt kellett venni (ennek örülnek a gyártók), és végül, de nem utolsósorban a sok géphez sok pilóta és személyzet kell.

Az utóbbi időben ugyan felmerült, hogy a gépek pilóta nélkül fognak repülni, ahogy a 4-es metrónak sincs már a fülkében ülő vezetője, de ez az idő még nem jött el, így kell a sok pilóta. A szakma pedig nem egyszerű, nem alkalmas rá akárki, sőt, ahogy a tömeggyilkos elmebeteg pilóta esete is mutatta, folyamatosan vizsgálni kell az egészségüket, hibátlan testi-szellemi állapotban kell lenniük. Értelemszerűen túldolgoztatni sem célszerű őket, pont az óriási teljesítménykényszer és a rájuk bízott emberéletek miatt.

Munkaerőhiány az egekben

Ilyen körülmények között elképzelhető, hogy egy adott helyzetben, amikor a piac gyorsan bővül, nincs elég pilóta, így a légitársaságok egymástól hódítják el őket magasabb fizetésekkel. Pontosan ugyanez történik sokkal alacsonyabb szinten, a kelet-közép-európai élelmiszerüzletekben, de ott azért üzemelnek a boltok, csak a vevőnek kényelmetlenebb, hogy pénztársorok vannak, vagy az árut nem tudják kirakni időben a polcokra.

A pilóták pótlása viszont időigényes, megfelelő új embereket kell toborozni, ki kell őket képezni, és gyakorlatra is szert kell tenniük. Ez időt vesz igénybe, ami azt jelentheti, hogy egy-egy légitársaság kevesebb járatot indíthat, mint amennyit egyébként nagyobb pilótalétszámmal tudna, illetve mint amit a piac elbírna. Nyilván így van ez a Ryanairnél is, most csak annyi történhetett, hogy alulbecsülték a problémát, esetleg abban bíztak, hogy menet közben kezelik a helyzetet, de az is lehet, hogy valamely légitársaság hirtelen sok pilótát csábított el, erre viszont nincs más megoldás, mint a járattörlés.

Meg fog oldódni

Az ügy kínos a légitársaságnak és persze kellemetlen az utasoknak, de valószínűleg nem lesz gyakori ez a probléma, mert a pilóták képzése idővel lépést fog tartani az igényekkel. Nem kizárt persze, hogy egyik vagy másik légitársaság nem fizet nekik eleget, a konkurencia többet ad, így ez a költségelem drágulni fog, ami a jegyárakban is megjelenhet, már ha a verseny engedi. Végül pedig jöhet a pilóta nélküli gépek kifejlesztése és elterjesztése, már amennyiben egyáltalán megvalósítható dologról van szó. Jó próbája lesz annak, hogy tényleg helyettesíthető-e az ember a legtöbb iparágban, vagy ez csak egy illúzió.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Apróságokon múlik, kipusztul-e tíz éven belül az emberiség vagy sem

Apróságokon múlik, kipusztul-e tíz éven belül az emberiség vagy sem

Az emberiség folyamatos növekedésével háttérbe szorulnak az érintetlen területek: az erdőket és mezőket betondzsungelek és megművelt földek váltják le. Ezt azonban még önmagában lerázná magáról a bolygó, ha mindeközben nem tűnnének el riasztó tempóban azok az apró kis lények, akik az egész rendszert egyensúlyban tartják. A méhekkel együtt a világ teljes rovarpopulációja is pusztulásra van ítélve – és ha ők mennek, mi sem maradunk sokáig.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés

Hirdetés

Napi kommentár - videó

Utánajártunk

Privátbankár Árkosár

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Powered by Saxo Bank

Heti várható események, adatok

  • október 16
    Fogyasztói árindex (év/év) - szeptember
    Netflix - 2017 Q3
    október 17
    KSH: Építőipar - augusztus
    MNB: Havi fizetési mérleg -- augusztus
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció, 15 mrdFt
    ZEW index - október
    ZEW index - október
    Fogyasztói árindex (végleges) - szeptember
    Morgan Stanley - 2017 Q3
    Goldman Sachs - 2017 Q3
    IBM - 2017 Q3
    október 18
    Munkanélküli segélykérelmek számának változása - szeptember
    ILO munkanélküliségi ráta - augusztus
    Fed Bézs Könyv
    eBay - 2017 Q3
    American Express - 2017 Q3
    október 19
    KSH: Keresetek - január–augusztus
    NGM: Részletes tájékoztató az államháztartás központi alrendszerének 2017. szeptember végi helyzetéről
    GDP (év/év) - 2017 Q3
    GDP (negyedév/negyedév) - 2017 Q3
    SAP - 2017 Q3
    Philadelphiai Fed index - október
    Friss és tartós munkanélküli-segélykérelmek alakulása
    PayPal - 2017 Q3
    Philip Morris International - 2017 Q3
    Verizon Communications - 2017 Q3
    október 20
    Daimler - 2017 Q3
    General Electric - 2017 Q3

Szavazás

Ön szerint létezik globális felmelegedés?