4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A napokban közölte a Ryanair, hogy október végéig sok járatát törli. A magyarázat nehezen követhető, megpróbáljuk átgondolni, mi lehet a háttérben. Arra nem számítunk, hogy gond lenne a cégnél, inkább olyasmiről lehet szó, hogy a megnövekedett légiforgalom új kihívások elé állítja az egész iparágat.

A Ryanair, az egyik legnagyobb európai diszkont, kevésbé szép hazai nevén fapados légitársaság bejelentette, hogy naponta jó pár járatát törli október végéig, amíg a nyári, tehát sűrűbb menetrendje tart. Ez meglehetősen szokatlan bármilyen légitársaságtól, ilyet legfeljebb sztrájk vagy hasonló vis maior esetén szoktak tenni, de akkor sem ilyen hosszú időre.

Gyenge magyarázat

A cég azzal indokolja a döntést többek között, hogy nem tudta kiadni pilótáinak az őket megillető szabadságot, amit nehezít, hogy a szabadság figyelembe vétele az eddigi évközi helyet a naptári évre tevődik át, így idén hirtelen sokaknak kéne kivenni azt. Nos, ez a magyarázat elég gyengén hangzik, hisz ilyenkor rendszerint meg lehetne beszélni a pilótákkal, hogy az átállás még ne idén legyen, esetleg ezért kompenzációt felajánlani nekik.

Azt, hogy ezt ne tudták volna előre, és ne szervezhették volna meg, még kevésbé hihető, hiszen ennél ezerszer bonyolultabb feladatok garmadáját oldja meg minden légitársaság nap mint nap, a dolgozók szabadságolásának problémáját még a legegyszerűbb vállalkozások is megoldják. Valami más lehet a háttérben, csak találgatni tudunk, legkézenfekvőbbnek a pilótahiány tűnik, pontosabban az látszik logikusnak, hogy viszonylag rövid idő alatt sok pilóta mehetett el más társaságokhoz, és az ő pótlásukat nem lehet napok alatt megoldani.

Gyorsan növekvő iparág

Ez a probléma arra mutathat rá, hogy az elmúlt 10-20 évben, hála pont a fapadosoknak, a repülés mindenkié lett, bárki utazhat, így viszont olyan méretben megnőtt a légiforgalom, ami komoly kihívás elé állította az egész iparágat. Új repülőterek kellettek (ez egyszerű volt, sok régi hidegháborús katonai reptér üzembe állhatott), rengeteg új dolgozó a repülőterekre, erősen megnőtt a légiirányítás terhelése, sok repülőt kellett venni (ennek örülnek a gyártók), és végül, de nem utolsósorban a sok géphez sok pilóta és személyzet kell.

Az utóbbi időben ugyan felmerült, hogy a gépek pilóta nélkül fognak repülni, ahogy a 4-es metrónak sincs már a fülkében ülő vezetője, de ez az idő még nem jött el, így kell a sok pilóta. A szakma pedig nem egyszerű, nem alkalmas rá akárki, sőt, ahogy a tömeggyilkos elmebeteg pilóta esete is mutatta, folyamatosan vizsgálni kell az egészségüket, hibátlan testi-szellemi állapotban kell lenniük. Értelemszerűen túldolgoztatni sem célszerű őket, pont az óriási teljesítménykényszer és a rájuk bízott emberéletek miatt.

Munkaerőhiány az egekben

Ilyen körülmények között elképzelhető, hogy egy adott helyzetben, amikor a piac gyorsan bővül, nincs elég pilóta, így a légitársaságok egymástól hódítják el őket magasabb fizetésekkel. Pontosan ugyanez történik sokkal alacsonyabb szinten, a kelet-közép-európai élelmiszerüzletekben, de ott azért üzemelnek a boltok, csak a vevőnek kényelmetlenebb, hogy pénztársorok vannak, vagy az árut nem tudják kirakni időben a polcokra.

A pilóták pótlása viszont időigényes, megfelelő új embereket kell toborozni, ki kell őket képezni, és gyakorlatra is szert kell tenniük. Ez időt vesz igénybe, ami azt jelentheti, hogy egy-egy légitársaság kevesebb járatot indíthat, mint amennyit egyébként nagyobb pilótalétszámmal tudna, illetve mint amit a piac elbírna. Nyilván így van ez a Ryanairnél is, most csak annyi történhetett, hogy alulbecsülték a problémát, esetleg abban bíztak, hogy menet közben kezelik a helyzetet, de az is lehet, hogy valamely légitársaság hirtelen sok pilótát csábított el, erre viszont nincs más megoldás, mint a járattörlés.

Meg fog oldódni

Az ügy kínos a légitársaságnak és persze kellemetlen az utasoknak, de valószínűleg nem lesz gyakori ez a probléma, mert a pilóták képzése idővel lépést fog tartani az igényekkel. Nem kizárt persze, hogy egyik vagy másik légitársaság nem fizet nekik eleget, a konkurencia többet ad, így ez a költségelem drágulni fog, ami a jegyárakban is megjelenhet, már ha a verseny engedi. Végül pedig jöhet a pilóta nélküli gépek kifejlesztése és elterjesztése, már amennyiben egyáltalán megvalósítható dologról van szó. Jó próbája lesz annak, hogy tényleg helyettesíthető-e az ember a legtöbb iparágban, vagy ez csak egy illúzió.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Örömteli hír érkezett a magyar benzinkutakról
Privátbankár.hu | 2024. április 29. 11:24
Olcsóbb lesz megtölteni a tankokat. 
Vásárló Bevetik a "mindent tudó" tanácsadót az élelmiszereknél
Privátbankár.hu | 2024. április 28. 15:28
Komoly változás jöhet az élelmiszer- és italpiacon, miután minden vállalat a mesterséges intelligenciára támaszkodva akar versenytársai fölé kerekedni. 
Vásárló Használtcikk-forradalmat hirdet a Decathlon
Buksza blog | 2024. április 28. 14:41
Magasabb szintre emeli használtcikk-üzletét a Decathlon.
Vásárló Ki lehet mosni a legkoszosabb ruhákat is 15 perc alatt?
Buksza blog | 2024. április 28. 12:57
A távmunka egyik kevésbé ismert mellékhatása, hogy sokan többet sportolnak, amihez nem az öregebb pólókat használják, hanem az úgynevezett athleisure ruházatot. Ennek is van azonban egy mellékhatása.
Vásárló Meglepő újdonsággal állt elő az Aldi, mérföldkő lehet a boltlánc életében
Buksza blog | 2024. április 28. 08:33
Az Aldi és építőipari beruházó partnere új szintre emelte Németországban közös tevékenységét azzal, hogy többre vállalkozott egyszerűen egy új áruház felépítésénél. A bolt felett lakóház épült.
Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Csempésszünk egy kis zöldet bárhová!
Márkázott tartalom | 2024. április 22. 16:32
A szép, zöld, gondozott fűfelület nagyon vonzó és kellemes látványt nyújt. Azonban tény, hogy sok odafigyelést is igényel. A rendszeres fűnyírás, öntözés, esetlegesen a gyomirtás vagy a különféle növényvédelmi kezelések időt és energiát igényelnek. Emellett költségesek is, és még a környezetet is terhelik.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG