8p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Érkezett a napokban egy jó külső hír, a forint mégsem tudott tartósan erőre kapni tőle. Emiatt érdemes ismét bepillantani a nemzetközi hitelminősítés ügyeibe, elkerülendő a túlzott reményeket és a csalódásokat is. Bod Péter Ákos helyzetelemzése a Moody’s felminősítése után.

Lássuk, mi is történt. Kisebb izgalmat váltott ki a Moody’s szeptember 24-én késő este közzétett döntése, amelyben a magyar állam adós-osztályzatát Baa3-ról Baa2-re minősítette, és a korábbi pozitív helyett a stabil kilátás megjegyzést fűzte az új besorolás mellé. (Moody's upgrades Hungary's ratings to Baa2, changes outlook to stable from positive)

Voltak olyan elemzők, akiket nem igazán lepte meg a hitelminősítő szokásos felülvizsgálati rendje szerinti döntés, hiszen már hosszabb ideje a pozitív kilátás (positive outlook) megjegyzés szerepelt az intézmény által adott besorolás mellett, ami azt jelenti a hitelminősítői gyakorlatban, hogy ha nem áll be kedvezőtlen irányú változás, akkor a következő felülvizsgálati ciklusban egy fokozattal feljebb sorolják az ügyfelet, és automatikusan a stabil kilátás megjegyzést rendelik a ratinghez.

A Moody's kifejezte a bizalmát a magyar gazdaság iránt
A Moody's kifejezte a bizalmát a magyar gazdaság iránt

 

Főleg azért volt logikus a Moody’s döntése, mert a magyar állam által kibocsátott kötvényeket a nagy hármas közül a Standard & Poor’s és a Fitch jó ideje amúgy is BBB besorolásban tartja, azaz egy fokozattal feljebb.

A Moody’s más betűskálát használ, de a Baa2-vel most lényegében csatlakozott a többiekhez.

Mást meglepett a döntés, hiszen tavasszal nem nyúltak a besoroláshoz, és okkal lehetett arra gondolni, hogy ismét elnapolják a változtatást. Sőt akár váratlannak is mondható a döntés annak ismeretében, hogy éppen aznap reggel helyezett kilátásba újabb költekezéseket az állami rádióban Orbán Viktor („Harcolni kell azért, hogy gyorsabban megtörténjen a tizenharmadik havi nyugdíj visszaállítása és a nyugdíjasok jövőre ne csak a második heti, hanem a harmadik, esetleg a negyedik heti többletet is megkaphassák”).

Ez csak újabb eleme a választást megelőző ígérgetés-hullámnak, amelybe beletartozik a minimálbérek nagyméretű emelése, valamint a parlamenti évad nyitónapján bejelentett jóléti intézkedési csomag. (Erről itt már szó esett: Bod Péter Ákos: A választási költségvetés külső eladósodást növel – most is)

Miként lehetséges, hogy egy hitelminősítő, amely alapvetően az állam („szuverén”) pénzügyi bonitása iránt érdeklődik, nem lát gondot a kiadások várható megugrásában,

sőt a felminősítéssel azt üzeni a magyar állampapírok iránt érdeklődő kisbefektetőknek, hogy a szóban forgó adós középtávú pozíciója kedvező irányt vett?!

Az ellentmondásokat nem segítenek feloldani a hivatalos megszólalók. A pénzügyminisztérium közleménye utal Varga Mihály közösségi üzenetére: „Magyarország jelenleg mindhárom nagy hitelminősítőnél befektetésre ajánlott. A Standard and Poor's és a Fitch Ratings már elvégezte idei felülvizsgálatát, nyáron mindketten stabil kilátással megerősítették a befektetésre ajánlott osztályzatokat. A mostani felminősítés, csakúgy, mint a múlt heti devizakötvény-kibocsátás, a piaci szereplők töretlen bizalmát jelzi a magyar gazdaság iránt – mondta a pénzügyminiszter.” Tállai András államtitkár a Parlamentben szintén örömmel szólt a „független hitelminősítő döntésről”, a Baa2 szintre emelésről.

Természetes, hogy a felminősítés, mint jó hír, megjelenik a közleményekben. Ugyanakkor emlékszünk arra is, hogy bármely leminősítés esetén hamar előkerül a hitelminősítők tájékozatlanságára vagy/és politikai elfogultságára való utalgatás. Az utóbbit érdemes kizárni, pláne, ha a kormányzat a hír kapcsán elismerően szól a hitelminősítői munka függetlenségéről.

Az viszont hiányzik az ügyben, hogy tisztán láthassunk az immár egybehangzó három besorolás valódi jelentéséről. A BBB kétségtelenül befektetőknek ajánlott kategória (investment grade), annak azonban bizony csak az alja. Valóban nem a spekulációs – vagy más szóval bóvli – osztályban vagyunk. Azt a BB+ besorolásig számolják; a jelenlegi magyar szuverén besorolást kettő fokozat választja el a bóvli tetejétől, mivel még közte van a BBB- rating is. A Moody’s ebben tartotta mindeddig a magyar államot, és ezt emelte fel most a BBB szintre. Itt található egyebek között Kazahsztán, Uruguay, Portugália, Kolumbia, Panama. Ez bizony messze elmarad a többi visegrádi állam hitelminősítésétől: a másik három az A kategória különböző szintjén található.    

Magam itt a 2021. március végi felülvizsgálati forduló kapcsán pontosan azt taglaltam, hogy a Moody’s akkor vajon miért nem látott okot a felminősítésre. A halasztás bizonyára a magyar gazdaságot és a gazdaságpolitikai környezetet övező bizonytalanságoknak volt betudható. Ehhez képest valóban váratlan volt a döntés, érdemes ezért most belepillantani annak indoklásába, hogy elkerüljük a téves helyzetértékelést.

Az intézmény közleménye alapján a döntést 2021. szeptember 21-én hozta a Moody’s testülete; ezt tették közzé rá három nappal, a hét végén (szokás szerint, hogy a bejelentés a legkevésbé zavarja a kereskedési folyamatokat). A szöveges értékelés szerint a statisztikailag már lezárt 2020-as év adatai alapján a magyar gazdaságot a járvány a hasonló helyzetűekhez képest nem sújtotta aránytalanul rosszabbul: a GDP változása -5 százalék volt, a fogyasztói árindex 2020 decemberében 2,8 százalék volt az előző év végéhez képest, a költségvetési hiány 8,1 százalék, a folyó fizetési mérleg mínusz 1,6 százalék.

Ezek valóban nem rosszabb mutatók, mint amelyek a BBB csoport tagjait általában jellemzik (leszámítva az államadósság hányadát, amely magasabb a csoportátlagnál - az 65 százalék, míg a magyar államadósság jóval 80 százalék fölött van jelenleg).

A tavaszi felülvizsgálati szakaszban még nem voltak adatok a 2021-es év kezdetéről, a nyár végére azonban megjöttek az első féléves GDP-számok, és azok alapján látni lehetett, hogy az output-szintet tekintve a nagy 2020-as visszaesést ledolgozza 2021-ben a magyar gazdaság is. Ez önmagában nem indokolna felminősítést, de a hitelminősítői elemzés némileg meglepően arról szól, hogy a reméltnél erősebb gazdasági növekedés nyomán a kormány által 2021-re beállított államháztartási hiány (a GDP 7,5 százaléka) a valóságban kisebb lesz: becslésükben a GDP 6,5 százaléka szerepel. Ha a magyar kormány a nagyobb növekedést felelős költségvetési politikával köti össze, akkor az adósságráta is gyorsabban csökken; a Moody’s úgy számol, hogy az 2023-ig 76,7 százalékra mérséklődik.

Aritmetikailag lehetne, politikailag nem. A hitelminősítői bizottsági döntést előkészítő csapat nem számolt a választás közeledtével, és legfőképpen azzal nem, hogy a hatalmon levő erőknek hosszú idő óta először tényleges ellenzéke támadt.

Ilyenkor előkerülnek a korábban is alkalmazott eszközök: nagyarányú minimálbéremelés, előrehozott kormányzati kifizetések, rendkívüli nyugdíjemelések, vállalkozóknak szánt pénzek elköltése.

Mi itt biztosra vehetjük, hogy jóval nagyobb lesz az idei államháztartási hiány, mint a Moody’s modellje szerint jó költségvetési politika esetén elérhető 6,5 százalék; ráadásul a tételek egy része át fog húzódni a rákövetkező évre, évekre, legyen bármilyen kormány hivatalban 2022 tavaszától. Az inflációt is alábecsülték – de nemcsak ők. Az MNB-t is csak 2021 közepétől zavarja érezhetően a forint értékvesztése. Mind ezek a tényezők kihatnak arra, ami a rating-intézmények figyelmének középpontjában áll: a deficitre, adósságra, annak finanszírozására.    

A pénzügyi piacok eddig kedvezőek voltak a magyar állam számára a forrásbevonáshoz, de a három éven át (2020-2022) erőteljesen növekvő kormányzati hiteligényt a belföldi megtakarítások nem tudják kielégíteni. A hazai kamatszintek egy ideje már felfele tartanak, amint a referencia-hozamok statisztikái jelzi is (forrás: MNB ábrakészlet). Az éven belül és a rövid lejáraton kibocsátott értékpapíroknál az MNB kamatemelése is magyarázza a hozamemelkedést, de a hosszabb lejáratot más tényezők mozgatják (és nemcsak nálunk: látható az emelkedés máshol is Európában és az Egyesült Államokban is – az pedig hamar visszahathat a gyenge-közepes hitelminősítésű magyar állampapírok iránti keresleti étvágyra).

Ilyen helyzetben a korábban gondolt makro-pálya megváltozik: nagyobb lesz az infláció, gyorsabb a nominális növekedés, nagyobb az államadósság. Ilyesmivel számol az MNB is a 2021. szeptemberi inflációs jelentésében (amely még szintén nem vehette figyelembe a szeptember 20-án kezdődő politikai nagyhéten elhangzott ígéreteket).

A külső piacok is kedvezőek voltak eddig, amint a nemrég kibocsátott devizakötvények hozam-feltételei mutatják. Az emelkedés azonban általános folyamatnak látszik, ahogy a rendkívüli nagy nemzetközi likviditásnak kezd vége lenni. És akkor valóban különbséget tesznek a pénztulajdonosok a kockázatok között. A rating ilyen esetben válik lényegessé, a tőkéhez jutás mértékét és árát meghatározó tényezővé.

A Moody’s mostani lépése ezért inkább szól az év második negyedévének és a többi hitelminősítőhöz képesti lemaradásnak, semmint a választásokat megelőző és forrónak ígérkező magyar viszonyoknak. A kockázatok között említik az uniós pénzek beáramlásában beálló késés esélyét – itteni szemmel azonban több és nagyobb kockázat látszik, mint amivel a hitelminősítői elemzés számol.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Benchmark Bod Péter Ákos: A nagy jegybankok óvatossága és a forintkamatok sorsa
Bod Péter Ákos | 2024. április 12. 05:43
A jegybankok világszerte komoly feladványt kaptak: mikor és milyen mértékű kamatcsökkentés lenne a megfelelő? Ha azonban a meghatározó jegybankok minden javuló jel ellenére óvatosak, a vártnál később lépnek és talán kisebb mértékben enyhítenek a kondíciókon, akkor a magyar jegybank sem engedhet a sürgetésnek.
Benchmark Bod Péter Ákos: Szubjektív jólét – van-e gazdasági jelentősége?
Bod Péter Ákos | 2024. március 29. 05:42
Látszólag nincs egyértelmű összefüggés a bruttó hazai termék (GDP) és az emberi boldogság mértékének európai helyzete között. De csak látszólag. Valójában a boldogság-lista élén is az anyagilag tehetős nemzetek állnak. Mint ahogy Magyarország középmezőnybeli helyezése sem lehet meglepő és sajnos, ahogy a GDP-k összevetésében, itt is már előttünk vannak a románok. Azaz boldogabbak.
Benchmark Bod Péter Ákos: A tengerszállítás biztonsága, költsége – és a magyar ipar szerkezeti rizikói
Bod Péter Ákos | 2024. március 21. 05:43
A Szuezi-csatornát elkerülő hajók késői beérkezése bizonyára komoly mértékben visszafogta az ipari kibocsátást, és csak reménykedni lehet, hogy a gyengécske tavalyi év és a szintén halovány évkezdet után e két fő ágazat erőre kap. Az egész magyar gazdasági teljesítményre kihat az, ami a kulcsiparágakkal történik.
Benchmark Bod Péter Ákos: az IMF közepesen optimista világgazdasági kilátásait nem rontják le a zavaros kínai hírek
Bod Péter Ákos | 2024. február 1. 05:41
A kínai államadósság nemzetközi összevetésben nem óriási, de a nem-állami szektoroké igencsak: arányában jóval meghaladja az amerikai magánszektor eladósodási rátáját a GDP százalékában. Ezért is különösen izgalmas, hogy az Evergrande kínai és külföldi hitelezőinek, a kötvény-tulajdonosoknak vajon mennyi jut a felszámolási folyamat végén. 
Benchmark Bod Péter Ákos: Infláció le, növekedés fel 2024-ben? Vagy tovább sodródik a magyar gazdaság?
Bod Péter Ákos | 2023. december 27. 05:42
Bármelyik nagy makrogazdasági mutatót tekintjük, sok a lefele mutató kockázat. Jövőre sokkal valószínűbb az éves átlagos 7, mint a kormány által előrejelzett 4-5 százalékos fogyasztóiár-index. Ráadásul a magyar kormány által kinyitott külpolitikai frontok nagy száma miatt egyáltalán nem lehet adottnak venni azt, hogy a jelenlegi (így sem csekély) uniós pénzáramot meghaladó összegek jönnek 2024-ben.
Benchmark Bod Péter Ákos: a kellemetlen adatok üzenete, hogy a recesszióból sokfelé vezet út
Bod Péter Ákos | 2023. december 8. 05:42
A gazdasági helyzet értelmezését nagyban nehezíti, hogy rengeteg kétely övezi a nemzetgazdasági adatok megbízhatóságát. A 2023 októberéről érkező adatok lassulást, elakadást jeleznek, akkor vajon mire alapoz az optimista kormánypropaganda?
Benchmark Bod Péter Ákos: a fizetési mérleg javult - de nem javult meg
Bod Péter Ákos | 2023. október 27. 05:39
Már a múlté a költségvetés és a folyó fizetési mérleg együttes hiánya, másnéven az ikerdeficit – hangzik el Nagy Márton érvelése. Ám egyelőre ott tartunk, hogy a költségvetés erősen deficites, a forgalmi típusú adók valahogy nem nőnek a tervezett mértékben, holott a tervezettnél jóval nagyobb infláció az áfa és szja csatornáin elvileg még enyhítik is a pénzügyminiszter aggodalmait. 
Benchmark Bod Péter Ákos: követjük a dezinflációs trendet - és azután?
Bod Péter Ákos | 2023. október 11. 05:57
Bár a magas tavalyi bázisszint miatt decemberben 7 vagy 8 százalékra mehet le az éves pénzromlás, a nemzetközi szervezetek – jelesül a Nemzetközi Valutaalap (IMF) – már azt prognosztizálják, hogy az eddig gondolt és a magyar hatóságok által említett inflációs pályánál magasabb árszintemelkedés várható 2024-re.
Benchmark Bod Péter Ákos: A „fejlődő Európa” – ahogy az EBRD látja a térséget és benne Magyarországot
Bod Péter Ákos | 2023. október 5. 05:47
Vajon a magyar gazdaságnak, és általában is egy rendszerváltó országnak, hol a helye a világ gazdasági-üzleti térképén? A teljesítményt kikhez, mihez kell mérni? Ezen kérdések megválaszolásához is érdemes figyelemmel kísérni az EBRD elemzéseit: a tágan vett kelet-európai térséget hitelezőként jól ismerik, fizikai jelenlétük miatt a belső viszonyokról is vannak első kézből származó ismereteik, így gazdasági prognózisaik is figyelemre méltók kelet-közép-európai vonatkozásban is.
Benchmark Bod Péter Ákos: Monetáris váltás előjele vagy csupán szakmai felismerés?
Bod Péter Ákos | 2023. augusztus 2. 05:49
A forint árfolyamának hirtelen és erőteljes változásai rendszeresen tudatosítják a magyar gazdasági szereplőkben az önálló valuta meglétéből fakadó komoly kockázatokat. Mind gyakrabban előkerül a kérdés: hogyan tovább? A jó és egyszerű válasz az euróövezethez való csatlakozás lenne. Arra azonban nemhogy céldátum nincs, de gyenge szándék sem látszik a kormányzati körökben. Újabb jelek alapján mégis érdemes megint rápillantani a helyzetre.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG